Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Eh dumt spørsmål og einer seg egentlig ikke her, men kan noen fortelle meg hvordan man kopierer tekst som man skal bruke i ett sitat(data er ikke min sterke side) nonod.gif

 

Hehe..ingen kan alt... Du merker den teksten du vil kopiere. Så plasserer du muse-pila på den teksten du har markert og klikker på høyre museknapp. Da kan du velge copy. Så går du til feltet der du skal skrive meldingen (merk: du kan ikke velge hutig-svar). Der trykker du på tegnet som er formet som en snakkeboble. Da får du to paranteser som det står quote inni. Trykk med museknappen midt mellom dem, slik at markøren plasserer seg der, og klikk på høyre museknapp. Da kan du velge paste (eller lim inn) på den liten som kommer. Da limer du inn den teksten du vil sitere. Tror ikke jeg kan forklare det mer nøyaktig. Hvis noe var uklart er det bare å si ifra....

 

Redigert: Jeg ser at jeg gjør det på den tungvinte måten...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På høyre side under innlegget til den du skal sitere er det en knapp "Sitat +" ...Når du klikker denne blir den oransje. Gå deretter til bunnen av siden og klikk på "Legg til svar"

 

Da kommen hele svaret til den du vil svare opp i toppen av skrive boksen. Der kan du eventuelt redigere bort det som ikke er av interesse å sitere, men ikke slett starten eller slutten av innlegget (quote... etc...)

Skriv deretter din egen melding/svar og legg inn dine eminente poeng! :wink:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

:cheers:

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Flotters... :cheers: I morra kommer bilder av progresjonen på båten. Går stadig framover.

så bra, jeg kan ikke få gjort så mye på enstund, var i arbeidsuhell rett før jul og har noen brukne ben i armene samt noen defekte fingrer.

Dum som jeg var gjorde jeg dette før jeg ødela meg :headbang:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Vikers, når det gjelder midtfisken, vil jeg sterkt anbefale deg å høre med Majali. Han har fått til en midtfisk som er slik du ser for deg, og kan med selvsyn konstatere at han lykkes 100%.

 

Jonkare, jeg skal se om ikke jeg kan bidra med litt etterhvert. Kanskje vi kan opprette egen tråd med Tips&Triks på trearbeider ?

 

Cocker, flott båt ! Synd du er noe satt tilbake, men det ordner seg vel etterhvert. Ser ut som at du skal gjøre en del arbeider med båten. Håper du har anledning til etterhvert å opprette egen tråd for båten din og arbeidene, slik at vi andre kan følge prosessen. Du får nytteverdi i form at "dagbok" når du en gang skal sette deg tilbake og se på arbeidet som er gjort.

Link to post
Share on other sites

Støtter oppfordringen om at du starter en tråd med Tips & Triks, Perlen!

Selv om jeg bare har plastbåter ( 5 stk.) så er det alltid noe treverk som skal stelles med. Og du verden hvor fint det er når treverket lyser slik som i noen av innleggene her. Estetisk sett er ingenting så flott som velstelt tre.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ser ut som at du skal gjøre en del arbeider med båten. Håper du har anledning til etterhvert å opprette egen tråd for båten din og arbeidene, slik at vi andre kan følge prosessen. Du får nytteverdi i form at "dagbok" når du en gang skal sette deg tilbake og se på arbeidet som er gjort.

Det kunne vært morro, bli litt flinkere med å ta bilder....

Egen tråd for trearbeider hadde vært kjempeartig..

Synd det ikke er mulighet til å lage slik som de kaller GARAGE på bilforumene....

Der man kan legge ut hva man har gjort og hva man driver med........

Link to post
Share on other sites

...

Synd det ikke er mulighet til å lage slik som de kaller GARAGE på bilforumene....

Der man kan legge ut hva man har gjort og hva man driver med........

Ja men.... er det ikke hva våre egne tråder på våre egne prosjekter er da? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ok skjønner.........

 

Da skal jeg få ut fingern og få samla noen bilder etterhvert....... :yesnod:

Her er link til tråd på første halvdel av mitt Dorry-prosjekt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som jeg lovte i går viser jeg i dag et par bilder av progresjonen nå for tiden. Jeg driver å pusser en del av interiør og greier, men bildene er fra den ene siden inne i båten. Jeg var på Biltema og kjøpte noe jeg mener er helt genialt til å pusse bort gammel maling. Jeg vet ikke om det er et velbrukt produkt i så henseende, men jeg så det i butikken og bestemte meg for å prøve det.

 

Bilde

 

Dette er en nylonronell som jeg har festet på drillen. Malingen praktisk talt fløy av. Sidene i båten så slik ut før jeg begynte...

 

Bilde

 

Og etter litt over en times arbeid så det slik ut (dette er dog den andre siden..)

 

Bilde

 

Dette er selvfølgelig bare grovpussing, men jeg tror rondellen har kortet ned tiden dette kunne tatt betraktelig. Litt sandpapir nå, så blir det bra. Jeg har vært forsiktig, så jeg ikke "tok noe" av treverket. Her er et litt mer detalrikt bilde. Som dere kan se er det frisk ved som skjulte seg under malingen.

 

Bilde

 

Jeg tok også et bilde av hvor motoren skal stå. Ringte på et huggeri i dag for å høre litt om priser. Jeg har tenkt å marinisere en volvomotor, og de skulle ha 3000 for en komplett B21. Siden festene i båten er i stål, skulle det ikke være noe problem å sveise, slik at en slik motor skulle passe uten alt for mye om og men.

 

Bilde

 

Var i allefall et lite innblikk i progresjonen. Flere bilder kommer snart.

Link to post
Share on other sites

Støttes 110% :flag:

120% :flag: Noen bedre :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den der rondellen så jo glimrende ut, men du fikk ingen flising/avskalling av trevirke altså ?

 

Må også si at det var overraskende pent trevirke under malinga. Når denne er ferdig pusset/behandlet, kommer denne til å se ut som Walter sin sjark inni (har du sett den ?/ligger bilde et eller annet sted her på forumet).

 

Om ingen flising skjer, spørs det om ikke jeg skal teste ut den saken der litte granne..........

Link to post
Share on other sites

Den der rondellen så jo glimrende ut, men du fikk ingen flising/avskalling av trevirke altså ?

Jeg fikk ikke noe flising eller avskaling nei. Var bare påpasselig på å ikke pusse noe etter at malignen var borte....men det sier seg jo nesten selv... Var utrolig effektivt. Lønner seg jo å teste ut på noe annet først da, så man får litt følinga med hvor mye den tar o.l. før man setter igang på båten...

 

Hva skal du behandle treverket du har gjort rent for mailing med nå da??

Du skal ikke gjøre det lufttett igjen??

Hørt at det er viktig at det får "puste" innenifra, men er ikke lett og holde det pent

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å behandle det inni. Bare antiparasitt muligens. Jeg har ho tenkt å bruke linolje/terpentin fra utsiden. Vet ikke om dette med fordel kan brukes inni også, eller om det også "forsegler" treverket? Mye av grunnen til at jeg gidder å pusse så nøuaktiv inni er at jeg vil at trevirke skal få puste og se naturlig ut.

 

Har ikke sett Walter sin båt inni, men skal titte etter den i kveld. Link? Hadde det litt travelt da jeg skrev dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte linolje og terpentin i bunnen innvendig etter jeg hadde skrapet den ren for mailing, dette var vist viktig å få gjort på høsten for da byttet linolja plass med vannet og borda sprakk ikke, eller tørket ikke ut...

På skroget vil det vel muligens gi en slags hinne :confused:

Dette er jo viktig å unngå da du skal ha olje/lakk til også trekke inn for å få feste...Etter metting med D1 olje er det vertfall uhyre viktig å tørke helt rent med rødsprit :yesnod:

Dette bomma jeg på og oljet på utsiden, og det ble det dobbelt så mye jobb ut av :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...