Jump to content

Bo i båt. Tilbakevendene tema...


BØstrøm

Recommended Posts

Stadig kommer det tråder om å bo i båt. Jeg har gjort det i mange år(ikke det siste), og ønsker å komme med motargumentene. Livet er ikke en langhelg på sjøen, som varer, og varer...

 

Seilbåt er rimelig. Unngå båt uten dekksalong. Du legger deg i en kamferkiste hver kveld, og blir etter hvert preget av det. Det hjelper å kjøpe 2 lammeskinn på biltema, og litt ledlys som indirekte belysning. Men som sagt, det bare hjelper...

 

Dusj, toalett og vaskemaskin. Dette må det være en plan på.

 

Kondens er ett problem. Likeså varmekilde. Jeg endte opp med Kabola sentralvarme, samt å bytte alle glassruter til isolerglass. Ikke gratis, særlig ikke hvis man samtidig går glipp av verdiøkningen på fast eiendom. 

 

Ferskvann på vinteren. Veldig aktuell problemstilling i disse dager!

 

Storm, strømmen går, springflo. Ikke hver dag, men det skjer. Du må være litt sta, og tåle motgang. Jeg lå i kanalen i Moss, og hadde i tillegg is som skrapte mot skroget. Hvis du sliter med samboer som snorker, bør du prøve det. Du kommer til å elske samboeren igjen.

 

Ha vekt på brygga. Vei deg selv inn hver dag, og sørg for å veie like mye ut som inn i ukesregnskapet. Her feilet jeg, og båten blir så full av verktøy, dingser og kjekt å ha greier, at det er vanskelig/ umulig å gjøre sjøklart. Man trenger minst en sjøbod, eller garasje i nærheten. Om du ikke er systematisk, er det muligens bedre å leie seg inn på hotell med postboks, om du absolutt må være spesiell.

 

Ha ett mål om å bruke båten ofte. Det gir  positivitet og opplevelser som kan motvirke alt det negative over. 

 

Livet i båt kan være herlig, men koster en del. Ikke flytt i båt for å spare penger..

Link to post
Share on other sites

Bor jo også i båt på 11 året nå..  koser meg.. 👍 fikk en knall ide i høst.. nos slags krympeplast som kunne festes i vinduskarmen innvendig i seilbåten.  Dermed ble det isolering på vinduene her og. Ble billig og bra🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg logger av båtboerlivet nå. Har kjøpt leilighet og flytter inn i den i løpet av måneden. Har bodd i båt siden juli 2003 i fire forskjellige båter. Et av årene var i horten. To år i oslo og 17,5 år i bergen. Litt vemodig men tiden er inne. Satser på å beholde båten som turbåt.

 

Litt irriterende med alle pengene vi har tapt på å ikke eie leilighet de 20 siste årene. Men velger å se fremover. Har unngått å bruke penger på bil de siste 14, så det veier opp for litt. Nedtur å gå fra å være gjeldsfri til å ha gigantisk lån på båt og leilighet...

 

Er ellers enig med trådstarter. Det er kun for de aller ivrigste. Man kommer langt med å bo litt enkelt på land sånn at man kan få råd til en båt i tillegg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

BØstrøm. Du gløymde ein ting. Dei fleste blir leie etter nokre år.

 

Stort sett bur ein betre på land.

 

Eg har bud i båt i to periodar. 14 månadar på langtur, og 14 månadar i Bodø.

I Bodø var det kult å lettvint kunne dra på helgeturar.

 

Link to post
Share on other sites

Mange gode poeng her. Jeg har bodd i båt i ni år nå og tenker på å gå i land. Har et pengesluk av en båt. Men når jeg først er på tur er den herlig. 
Ville faktisk ikke gjort det igjen. Da hadde jeg satset på leilighet/hus og mindre båt. 
Men jeg har nå levd ut en drøm. 
Samtifig så blir det slik at jeg gruer meg til å skulle selge. Jeg vil aldri få rå til en slik båt som dette noengang igjen.  

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Altså båt koster jo mye mer enn å leie noe "bitte lite" eget hybel (som trolig fortsatt har mer plass enn båt) på land i f.eks Fredrikstad hvor @Chilli Solbris har sin båt så koster det fra 72 000 NOK per år. Imens båt ifølge eksempel fra @Tom Rør koster 250 000 - 300 000 per år. Pluss hvis noen bor i båten så forbrukes den sikkert mer og koster muligens enda mer.

Altså hvis noen bor i båt så er det nok ikke for å spare penger men fordi muligens det hadde blitt for dyrt med 72 000 NOK + 250 000 - 300 000 per år.

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, BØstrøm said:

Stadig kommer det tråder om å bo i båt. Jeg har gjort det i mange år(ikke det siste), og ønsker å komme med motargumentene. Livet er ikke en langhelg på sjøen, som varer, og varer...

Min langhelg, den har bare så vidt begynt - foreløbig er det vanskelig å tro at den noensinne skal være over :-)  Menja, jeg føler litt på hvor komplisert enkle ting kan bli av og til, en runde med matinnkjøp og klesvask, påfylling av vann, etc kan tidvis bli et dagsprosjekt.

 

Jeg føler forøvrig ikke lengre noe signifikant glede av selve seilingen - jeg er nærmest blitt litt mettet på dét, nå er seilingen mest bare en nødvendighet for å komme seg fra A til B.  Jeg er veldig glad for at jeg har mannskap ombord som finner glede i selve seilingen.

 

Jeg tror forøvrig sterkt at det er bedre å bo i båt enn å ha en stor båt stående et sted som bare blir brukt på helgeturer nå og da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Altså båt koster jo mye mer enn å leie noe "bitte lite" eget hybel (som trolig fortsatt har mer plass enn båt) på land i f.eks Fredrikstad hvor @Chilli Solbris har sin båt så koster det fra 72 000 NOK per år. Imens båt ifølge eksempel fra @Tom Rør koster 250 000 - 300 000 per år. Pluss hvis noen bor i båten så forbrukes den sikkert mer og koster muligens enda mer.

Altså hvis noen bor i båt så er det nok ikke for å spare penger men fordi muligens det hadde blitt for dyrt med 72 000 NOK + 250 000 - 300 000 per år.

 

Hvor har du gått de summene fra?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Altså @Tom Rør skrev det kosta han 250 000 - 300 000 per år med båt altså alt sammen: drivstoff, båtplass, reparasjoner osv. osv. inklusive de flotte langturene han har hatt. Så det var vel derfra jeg fikk kostnaden.

Når det gjelder leilighet på land så bare så 30 m2 hybel i Fredrikstad til 6000 per måned og ganga det med 12 måneder. Altså man kan leie et helt flott hus der og ikke komme opp i prisen for å ha båt per år.


Slik som båten din fremstår hardt bearbeidet og i vare tatt så kjøper jeg den gjerne uten å prute til "den rimeligere svenske Storebro 500 pris" om ett år++ (det er jo en del over 2 mill) om jeg ikke har fått noe annet båt inntil da og du skulle selge den :giggle: Men antar du sikkert vil ha mer med sånn historikk på alt som er gjort osv. og sikkerhet at det er topp tilstand båt. Og tipper nok at jeg har en båt lenge før du eventuelt skal selge din.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 19 minutter siden:

@Chilli Solbris Altså @Tom Rør skrev det kosta han 250 000 - 300 000 per år med båt altså alt sammen: drivstoff, båtplass, reparasjoner osv. osv. inklusive de flotte langturene han har hatt. Så det var vel derfra jeg fikk kostnaden.

Når det gjelder leilighet på land så bare så 30 m2 hybel i Fredrikstad til 6000 per måned og ganga det med 12 måneder. Altså man kan leie et helt flott hus der og ikke komme opp i prisen for å ha båt per år.


Slik som båten din fremstår hardt bearbeidet og i vare tatt så kjøper jeg den gjerne uten å prute til "den rimeligere svenske Storebro 500 pris" om ett år++ (det er jo en del over 2 mill) om jeg ikke har fått noe annet båt inntil da og du skulle selge den :giggle: Men antar du sikkert vil ha mer med sånn historikk på alt som er gjort osv. og sikkerhet at det er topp tilstand båt. Og tipper nok at jeg har en båt lenge før du eventuelt skal selge din.

Kaiplass i Fredrikstad her jeg ligger koster ca 25’ pr år. Jeg bruker strøm som et lite hus. Ca 15-20’ i året. Forsikring med innbo på 35’ pr år. Diesel regner jeg ikke som en del av bokostnadene da all oppvarming er på el. Så som bolig er ikke båten all verdens dyr. 
Leiepris for 30 k m ligger nok på ca 6’ pr mnd som du anslår. 
Det verste med å legge alle pengene i båt er jo verditapet. Og mens eid bolig på land som regel stiger i verdi, synker båtene. 
Men! Jeg bor ti av ti ganger heller i min egen eide båt enn å leie bolig!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Men du har vel båten for å bruke den og ikke for å bare bo i den eller det var jo slik jeg forstod det da. Og det kan jo ikke ha vært billig med alt du har fikset opp i båten.

Men altså om jeg fortsatt om over 1 år sitter og "sparer meg opp" uten å ha funnet perfekt båt og du skulle seriøst selge den og til ikke en utrolig stor pris så stiller jeg som første person i rekka på brygga :giggle: som skal kjøpe "stor båt, med historikk og det nærmeste garanti man kommer vel på at ting burde fortsette å fungere" Stenger tilfeldigvis døra til brygga bak meg også så resten av kjøperne kan klatre rundt :lol:

Men altså tipper at jeg vil skaffe meg båt mye tidligere, og det virker som at du liker båten din for godt til å selge den og resignere fra båt i livet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Altså båt koster jo mye mer enn å leie noe "bitte lite" eget hybel (som trolig fortsatt har mer plass enn båt) på land i f.eks Fredrikstad hvor @Chilli Solbris har sin båt så koster det fra 72 000 NOK per år. Imens båt ifølge eksempel fra @Tom Rør koster 250 000 - 300 000 per år. Pluss hvis noen bor i båten så forbrukes den sikkert mer og koster muligens enda mer.
 

 

Det er ikke gratis med hus heller. Etter noen år dævver vinduene, så dævver ytterdøra og bad/våtrom dævver også etter et par tiår. Da må alt dette fornyes til ekstreme priser.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig gode betraktninger av trådstarter.

 

Kan man stå med en fot i den ene leiren og en i den andre, dvs. f.eks. eie en mindre leilighet i nørheten av båten som både kan benyttes som backup bolig om nødvendig, eller som inntektskilde for utleie for kortere eller lengre perioder der det er ønskelig kan forutsetningene rundt det økonomiske bli litt annerledes.

 

Men rundt det komfortmessige er det lett å se de utfordringene som drøftes.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chiefengineer said:

Kan man stå med en fot i den ene leiren og en i den andre, dvs. f.eks. eie en mindre leilighet i nørheten av båten som både kan benyttes som backup bolig om nødvendig, eller som inntektskilde for utleie for kortere eller lengre perioder der det er ønskelig kan forutsetningene rundt det økonomiske bli litt annerledes.

Er vel omtrent der jeg er i dag, men litt utfordrende å leie ut.  Særlig siden vi gjennom de årene vi har bodd der har akkumulert utrolig mye dritt som bare tar plass og som det er vanskelig å bli kvitt.

1 hour ago, Chiefengineer said:

Men rundt det komfortmessige er det lett å se de utfordringene som drøftes.

Komfort er en veldig subjektiv greie.  Det er alltid akseptabelt å gå opp i komfortnivå, men det er ofte "utenkelig" å gå ned i komfortnivå.  Jeg tror de fleste har godt av å prøve å leve med redusert komfortnivå i en periode - men for all del, "folk flest" har det nok bedre i hus enn i båt.

 

Jeg ser på det som en utrolig frihet å kunne flytte på meg og ta med meg boligen.  Som boligeier kan man selge kåken og kjøpe ny, og så pakke ned alt av innbo som man ønsker å ta vare på og flytte det over til den nye boligen - men det er mye stress, risiko og kostnader forbundet med dét.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

@Chilli Solbris Men du har vel båten for å bruke den og ikke for å bare bo i den eller det var jo slik jeg forstod det da. Og det kan jo ikke ha vært billig med alt du har fikset opp i båten.

Men altså om jeg fortsatt om over 1 år sitter og "sparer meg opp" uten å ha funnet perfekt båt og du skulle seriøst selge den og til ikke en utrolig stor pris så stiller jeg som første person i rekka på brygga :giggle: som skal kjøpe "stor båt, med historikk og det nærmeste garanti man kommer vel på at ting burde fortsette å fungere" Stenger tilfeldigvis døra til brygga bak meg også så resten av kjøperne kan klatre rundt :lol:

Men altså tipper at jeg vil skaffe meg båt mye tidligere, og det virker som at du liker båten din for godt til å selge den og resignere fra båt i livet.

Ja, meningen er absolutt å bruke den. Både til turer og som hytte på sjøen. 
Komforten her ombord som bolig er egentlig helt upåklagelig. Har alt jeg trenger. Og god plass. 
Når det gjelder å dra på langtur bør dieselbudsjettet være høyt. Mye høyere enn en mindre båt med en motor for eksempel. 
Men den gir enorm glede mår vi er på tur. Og gleden ved tur er fortsatt veldig stor. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Chilli Solbris said:

Jeg bruker strøm som et lite hus.

 

... og det uten å få glede av subsidieordningene som ble lansert ifbm det plutselige hoppet i energipriser regner jeg med.


Man kommer seg langt dersom man først bestemmer seg for å spare på energien.  Oppvarming er ikke til å komme seg unna i vinter-Norge, og båter er generelt sett dårlig isolert - men man trenger jo ikke ha 23C i hele båten 24/7.  De fleste har både lue, ullongs og ullgensre i garderoben - benytter man dette i kahytten (og forsåvidt også i bolig) kan man spare ganske betydelige beløp.  Det er også et poeng å prøve å begrense volumene som varmes opp til et absolutt minimum.  En gang kastet jeg inn et par "frostvakter" på 200W hver, slengte dem inn under bordet, stilte inn termostaten til "komforttemperatur" på dem, slengte et stort, solid teppe over bordet og bena mine - og holdt varmen godt mens jeg jobbet på data'n, selv om resten av båten var nært nullpunktet.

 

Lufting og ventilasjon er viktig.  Det som er mest enerigeffektivt er å unngå kontinuerlig lufting, men heller "sjokklufte" - sørge for god gjennomtrekk når man først lufter.  Da maksimerer man utskifting av luft samtidig som man minimerer varmetapet.  Dersom ventilasjonsbehovet først og fremst skyldes fuktighet lønner det seg å benytte en elektrisk luftavfukter i stedet for å lufte ut varmen.

 

(Jeg betalte 5 euro for landstrøm i går og fikk toppet opp batteriene, det er første gang jeg var tilkoblet landstrøm siden 20. november.  Jeg har ikke aggregat ombord, men det er klart, når motoren først sviver så gjør man det man kan for å trekke mest mulig strøm ut av generatoren)

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 16 minutter siden:

 

... og det uten å få glede av subsidieordningene som ble lansert ifbm det plutselige hoppet i energipriser regner jeg med.


Man kommer seg langt dersom man først bestemmer seg for å spare på energien.  Oppvarming er ikke til å komme seg unna i vinter-Norge, og båter er generelt sett dårlig isolert - men man trenger jo ikke ha 23C i hele båten 24/7.  De fleste har både lue, ullongs og ullgensre i garderoben - benytter man dette i kahytten (og forsåvidt også i bolig) kan man spare ganske betydelige beløp.  Det er også et poeng å prøve å begrense volumene som varmes opp til et absolutt minimum.  En gang kastet jeg inn et par "frostvakter" på 200W hver, slengte dem inn under bordet, stilte inn termostaten til "komforttemperatur" på dem, slengte et stort, solid teppe over bordet og bena mine - og holdt varmen godt mens jeg jobbet på data'n, selv om resten av båten var nært nullpunktet.

 

Lufting og ventilasjon er viktig.  Det som er mest enerigeffektivt er å unngå kontinuerlig lufting, men heller "sjokklufte" - sørge for god gjennomtrekk når man først lufter.  Da maksimerer man utskifting av luft samtidig som man minimerer varmetapet.  Dersom ventilasjonsbehovet først og fremst skyldes fuktighet lønner det seg å benytte en elektrisk luftavfukter i stedet for å lufte ut varmen.

 

(Jeg betalte 5 euro for landstrøm i går og fikk toppet opp batteriene, det er første gang jeg var tilkoblet landstrøm siden 20. november.  Jeg har ikke aggregat ombord, men det er klart, når motoren først sviver så gjør man det man kan for å trekke mest mulig strøm ut av generatoren)

 

Joda, strømstøtte får jeg. Adressen min er på kaia der jeg bor og jeg eier strømstolpen på brygga. Og den er registrert som bosted. 
Men å sørge for mest mulig effektivt energiforbruk er jo ikke feil. Nå skal det sies at Storebroen er forbausende godt isolert. 
Jeg har tatt et valg på at jeg ikke er villig til å fire på komforten og holder god temperatur i hele båten 24/7.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Chilli Solbris said:

Jeg har tatt et valg på at jeg ikke er villig til å fire på komforten og holder god temperatur i hele båten 24/7.

 

Så lenge man tar et bevisst og overveid valg, så for all del ... men jeg har lite til overs for de som klager høylytt over at strømprisen er for høy, uten å vurdere muligheten av å redusere eget forbruk.  Jeg hadde en sterk tro på at holdningskampanjer "spar på strømmen!" kunne ha medført lavere strømpriser tilsvarende dagens subsidier.  Nå som været er som det er (magasinene burde vel være fulle og vel så det?) og strømmen fortsatt er dyr, så undres jeg allikevel på om jeg kanskje har tatt litt feil i dét.

 

(edit: dette er politikk som ikke er direkte båtrelatert, så kanskje best å sette en strek her)

Link to post
Share on other sites

For vår del syns vi ikke komforten er dårligere enn i et hus. Det handler rett og slett om plass. Selv om vår katamaran er veldig stor for å være en 38 fots båt blir det til slutt upraktisk å ikke ha mere plass.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 39 minutter siden:

For vår del syns vi ikke komforten er dårligere enn i et hus. Det handler rett og slett om plass. Selv om vår katamaran er veldig stor for å være en 38 fots båt blir det til slutt upraktisk å ikke ha mere plass.

Der traff du vel spikeren på hodet. Skal jeg vekte motargumenter mot å bo i båt, vil halvparten være det praktiske, som nevnt, og halvparten plass. Hadde jeg hatt råd 

Link to post
Share on other sites

Råd til en 100 fots seilbåt med tre dekk, og 3-4 besetningsmedlemmer i 100% stilling, ville jo saken vært biff. Alle vil jo egentlig bo i båt, hvis man ser bort fra ulempene. I praksis lever man ett annerledes liv. Morild i dass, ærfuglorkester i grålysningen i april, eller Nordlys mellom Skagen og Færder en vinternatt er fine opplevelser. Kundemøter mens man lukter en blanding av sur klut og bensinstasjon plager heller ikke meg, for jeg kjenner det ikke lenger. Men trangboddhet er altså ikke bra. Jeg flytter heller aldri inn i båt uten dekksalong en gang til. Katamaran har nok mange fine kvaliteter i så måte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...