Jump to content

Bo i båt. Tilbakevendene tema...


BØstrøm

Recommended Posts

En ombygd ferje og to husbåter er forvist fra Bergen kommune. De tillater ikke husbåter. Og det har visst ikke vært helt enkelt å finne nye plasser i andre kommuner.

 

https://www.nrk.no/vestland/uklart-regelverk-om-husbater_-bjarne-og-bente-fikk-plutselig-en-ny-enebolig-utenfor-doren-1.14570062

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, S/Y Emma said:

En ombygd ferje og to husbåter er forvist fra Bergen kommune. De tillater ikke husbåter.

Ok.  Tilfellet jeg tenkte på var i Bærum.  Båten så ut som et hus og lå etter hva jeg kan huske i Snarøykilen, og "fortrengte allmennheten".  Det er i tillegg et sted hvor botettheten av innflytelsesrike personer er over snittet.

 

Skillet mellom "husbåt", "båt med bokvaliteter" og "allminnelig fritidsbåt med overnattingsmuligheter" kan være litt flytende.  Jeg ville nok ha sørget for at det ikke stod "BoatHouse.no" på utsiden om jeg hadde skulle kjøpt noe slikt :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 9 timer siden:

 

Jeg noterer meg bak øret at det indirekte påstås at jeg "mangler boevne" mens jeg er i Oslo fordi jeg av og til lager mat, åpner oppvaskmaskin etter endt program og gjør den tabben å puste mens jeg sover om natta :-)

Nei nei :smiley: Hvordan ditt hus er mtp. ventilasjon og skikkelige luftemuligheter vet jo ikke jeg, men jeg tenkte mer på de som mente at vannet ikke er skikkelig kokt før det har kokt i et kvarter. 
Til syvende og sist er det mangel på ventilasjon som skaper kondens i en bolig.

Link to post
Share on other sites

Morsomt å se den siste båten i artikkelen. Kjenner godt igjen Bostrøm 37, samme båttype som jeg, og barna mine bodde i, og dessuten Ragnar Kvam seilte jorden rundt i. Tror han har båten enda. 

 

Ellers så var det den vanlige romantiseringen i selve arikkelen. Virker jo fint der de er fler, og har serviceanlegg på brygga. Fin artikkel, som belyser flere ting ved det å bo i båt, som også er belyst i tråden her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...