Jump to content

Bo i båt. Tilbakevendene tema...


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg får vel si at jeg opplever å ha god plass i Storebroen. Men jeg leier et lager i tillegg. Der er det upraktiske. Og ikke minst at døtrene er livredd for at barnebarna skal ramle i sjøen!🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Båtboerlivet er absolutt ikke for alle.

 

Spørsmålet er når man mener ulempene blir større enn fordelene. Den dagen kan man bytte ut båt-bokmerket på finn.no med et leilighet-bokmerke.

 

Selv om jeg på ingen måte er ofte ute med båten, elsker jeg friheten det gir å være helt "frakoblet" i vår lille, flytende glassfiberhule. Jeg får noia av en grunnmur som står fast, selv om det unektelig er komfortabelt med varmekabler på badet, en do man kan drite i, vaskemaskin og uendelig med vann i springen.

 

Heldigvis bor vi i et land som er såpass fritt at man (til en viss grad) kan velge boform, så man kan gjøre det man har lyst til når det passer livsfasen man er i.

 

Bikker 15 år i båt i april. Jeg spør kona med jevne mellomrom om hun vil flytte på land, men det vil hun heldigvis ikke!

Link to post
Share on other sites

Bra tråd.

Jeg var lenge en av dem som drømte om å bo i båt, og la inn bud på større seilbåter en periode, men fikk ikke tilslag på noen av disse. Har hatt mange ulike båter og vært på sjøen i alle år, så det var ingen dagdrøm ut av intet.

Så fant jeg ut at det var på tide med videre utdanning, og begynte tre år fulltidsstudier i Østfold (bor i Vestfold).

Med barn og moderne livssituasjon ble løsningen å pendle med båt over fjorden annenhver uke, hele året i tre år. 

Noe av draget mot å bo i båt er friheten. Det jeg erfarte disse tre årene er at de fine dagene utpå gir en enorm frihetsfølelse og glede, men alle andre dager når en krysser seg hjemover i 4 minus, kuling og mørke er det mer som et slitsomt arbeid en fint kan klare seg uten.

Innseilingen som var isfri og fin dagen før, har 6 cm is neste dag. Det endrer seg fort.

En kan være så god en bare vil til å navigere, men i mørket ligger disse teinene med sorte båser eller kanner og lurer, og spørsmålet er ikke om en får en teineline i propellen, men når skjer det.

 

Jeg delte overfartene inn i tre kategorier. Overfart hvor en kunne lage seg mat og nyte turen, en hånds seilas og to hånds seilas. En hånd seilas måtte jeg holde meg fast noe, men kunne fortsatt nyte turen. To hånds var slitsomme greier.

Det var færrest overfarter hvor mat kunne nytes under veis ila disse tre årene.

 

Varme i båten i disse dager er dyr. Jeg fikk selvsagt med meg økte strømpriser i denne perioden, og med kW priser på 6-7 kr fra marinaen ble det heller kaldt i båten, og brukte dieselvarmer når jeg var om bord.

Kondens er et problem, men løses greit med avfukter. Men, denne avfukteren støyer jo litt, mye mer enn en varmepumpe i huset hjemme. Strømmen går på marinaen innimellom, da må en ha en backup varmekilde eller planlegge for dette hvis en ikke er om bord. Jeg bygde om inntak til toalett og motor slik at de lett kunne frostsikres på et par minutter hver gang jeg kom til havn.

Dieselvarmeren er bygget for å kunne hente luft inne i båten når jeg har avfukter, og trekke luft ute hvis strømmen går slik at fukten transporteres ut.

Min båt er ikke vinterisolert, det må være et kriterie for å bo fast i båt. Da unngår en også mye kondensproblematikk og støy utenfra reduseres betydelig.

 

I første innlegg skrives det litt om støy om bord pga vær og vind. Den er ikke ubetydelig. Selv med ørepropper kunne enkelte netter være helt håpløse. Fendere som gnikker, tauverk som strekker seg eller is og drivved som dunker i skroget.

Og, hvis en selv har vært flink og gjort alt riktig, kan du være helt sikker på at nabobåten lager støy.

 

Tilgang på vann og diesel er selvsagt en greie og kan ta litt tid, men er håndterbart. Jeg har ikke dusj inne i båten, så hygenen ble opprettholdt med vaskefat. Mange marinaer har bare sommeråpent for renovasjon og sanitærtjenester, som var mitt tilfelle.

 

Konklusjonen etter disse årene var at båt er veldig fint, de dagene og ukene jeg normalt ville ha brukt båten. Har en en helg med litt uvær, føles det ikke så galt blant de mange fine helgene. Og da har man tross alt et valg. Alt blir veldig annerledes når valget ikke er der, og en må stå i det. 
Det er heller ikke billig. Å kjøpe en båt for å bo i, tør jeg påstå aldri kommer godt ut økonomisk. Nå er min båt av det rimelige slaget, men det kostet en del å holde den vedlike disse årene selv om motor/drivlinje, all elektronikk m/kabler og batterier samt tanker, slanger og seil var nytt før jeg begynte å bo i den. 
 

Jeg hadde før en Compis 28 ft seilbåt jeg solgte til en student på sørlandet. Han innredet den på nytt og bodde i den i fire år under studiene. NRK lagde en liten snutt av den. Pratet litt med han underveis, og det gikk greit. Mye fordi han var lite i båten, spiste på skolen og kunne dusje på skolen. Klesvasken var det vanskeligste, og toalettet i båten ble bare brukt til urin. Om sommeren hadde han det helt topp og brukte båten til lange turer med venner.

 

Poenget mitt er at jeg er kurert fra å bo i båt. Det er fint på gode dager, og da velger jeg å benytte båten. Alle andre grådager har jeg det enklere og bedre på land i et hus med alle fasiliteter.
Bruker fortsatt båten hele året 😊

 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, S/Y Emma said:

Båtboerlivet er absolutt ikke for alle.

 

Spørsmålet er når man mener ulempene blir større enn fordelene. Den dagen kan man bytte ut båt-bokmerket på finn.no med et leilighet-bokmerke.

 

Selv om jeg på ingen måte er ofte ute med båten, elsker jeg friheten det gir å være helt "frakoblet" i vår lille, flytende glassfiberhule. Jeg får noia av en grunnmur som står fast, selv om det unektelig er komfortabelt med varmekabler på badet, en do man kan drite i, vaskemaskin og uendelig med vann i springen.

 

Heldigvis bor vi i et land som er såpass fritt at man (til en viss grad) kan velge boform, så man kan gjøre det man har lyst til når det passer livsfasen man er i.

 

Bikker 15 år i båt i april. Jeg spør kona med jevne mellomrom om hun vil flytte på land, men det vil hun heldigvis ikke!

Heldig du som har en sånn kone!!!  Hadde jeg vært enslig hadde jeg garantert solgt hus og bodd i en 40-50fots helisolert motorbåt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Støy er et poeng, absolutt.

 

Alt det tekniske ... vannpumper, dieselvarmer, luftavfukter, (jeg har autopiloten montert rett under senga - den lyden har jeg blitt vant til å sove med), elektrisk toalett, vifteovn, håndpumpetoalett, lensepumper, etc.  Det meste lar seg skru av, men når man er flere ombord så vil ofte noen av disse greiene gå også mens man prøver å sove.

 

Miljøet rundt ... vind, bølger, nabobåter.  Vel, enten så venner man seg til det, eller man bør flytte på land.

 

Det er sjeldent god støyisolasjon i båten, det kan bli et problem når man er flere i båten ... bare det å ha en privat telefonsamtale eller konfidensielt jobbmøte kan bli en utfordring.

 

Andre gode poeng - det er en forskjell på å bare sove i båten og å faktisk leve på båten.  Har man mange væresteder og fasciliteter på land, f.eks. studiested som har gode dusjer, gode doer, gode kantiner og tilgang 24/7 med nøkkelkort, så trenger man ikke mye til båt for å bare ha et sted å sove innimellom. 

 

Plass, hvor mye trenger man egentlig?  Det er høyst subjektivt.  Jeg føler stort sett ikke plass som noe problem, faktisk føler jeg ofte mer på det hjemme - det har selvfølgelig med organisering å gjøre, jeg har rett og slett ikke organisert noe god hjemmekontorplass hjemme hvor jeg kan sitte relativt uforstyrret når jeg har barn og frue og deres gjester løpende rundt omkring - der har jeg faktisk et sted på båten hvor jeg kan sitte relativt skjermet.  Lite plass inne kan kompenseres med god plass ute.  Jeg føler et sterkt behov for å komme meg på land og strekke bena nå og da.  Jeg føler også et sterkt behov for å gå nye ruter, tråkke i terreng jeg aldri har vært i før, og ikke gå de samme spaserturene hver dag.  Akkurat det siste kan jeg ikke klage på i den situasjonen jeg er i nå :-)

Link to post
Share on other sites

Kondens og varme kommer stadig opp. Hvor er friheten når man trenger avfukter og dieselvarmer 24/7, som virker...I tillegg mer eller mindre provisorisk strøm fra land, vannpumpe med pressostat, osv. Nesten som ett hjem som trenger pustemaskin og hjerteovervåkning.

 

Sannheten er nok den, at båtmarkedet så langt nord som vi bor er marginalt. Båter, ihvertfall rimelige, masseproduserte, lages ikke for norsk vintervær. Om sommeren, når været er topp, kan man heller ikke være inne i båten, hvor det er 35 varmegrader. Svaret da er jo aircondition, så har man enda ett apparat å etterse. Her kommer nok dekksalong med store vindusflater dårlig ut.

 

Båter, båtbruk, vær og sesong kan være så mangt. Alle båter er kompromisser, for å imøtegå disse forskjellige behovene. Tar man lett på det, kan prisen bli vel høy, og ikke bare økonomisk.

 

Til slutt mener jeg alle som har en båtboerdrøm bør prøve. Det er en fin øvelse i mestring og nøysomhet. Kan være lurt å ha en backup.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 3 minutter siden:

Til slutt mener jeg alle som har en båtboerdrøm bør prøve. Det er en fin øvelse i mestring og nøysomhet. Kan være lurt å ha en backup.

 

Ja, det er nok i mange tilfeller en indre reise dette her. Men om man har tenkt tanken en stund er det nok ofte lurt å bare gjøre det. Man binder seg jo ikke på livstid, selv om man prøver noen år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, BØstrøm said:

Kondens og varme kommer stadig opp. Hvor er friheten når man trenger avfukter og dieselvarmer 24/7, som virker...

 

Trenger ikke det.  Tror du Jarle Andhøy benyttet seg av fungerende dieselvarmer og luftavfukter 247 på sine første turer til antarktis og arktis?  Jeg tviler!

 

Det er viktig å ha alternativer.  For min båt vinterstid kan jeg bruke både varme fra motoren, landstrøm eller dieselvarmer eller worst case gassblusset for å holde båten frostfri eller komfortvarm.  For å holde båten frostri holder det som hovedregel at man stenger gluggene og rett og slett bruker båten.  Å seile sørover (slik jeg har gjort) er jo også et alternativ.

 

Som alternativ til luftavfukter kan man lufte godt eller rett og slett akseptere fukt.  Det er forsåvidt en ulempe at man i båt bør oppbevare alt som ikke tåler fukt i vanntette bokser eller poser.  Som alternativ til komfortvarme kan man bruke ullklær.

 

Hvorfor er ikke kondens og varme et problem i hus?  Og svaret på det er: det er et problem, også i hus.  Som hovedregel er huset godt nok isolert, og med litt ventilasjon og litt varme slipper man da som hovedregel unna fukt og kondens - men så er det kanskje noe feil på fuktsperring og/eller isolasjon på loftet, og plutselig en dag oppdager man alvorlige råteskader som koster mange hundre tusen å utbedre.  Varme ... man betaler i dyre dommer for strøm dersom man skal holde et helt hus med komfortvarme 24/7, og forsikringsselskapene hevder at 13C er absolutt minimum innetemperatur mtp risiko for frosne vannrør etc (bullshit ... så lenge man har god oversikt over hvor vannledningene befinner seg og kontroll på temperaturen der de befinner seg, eventuelt rett og slett bruker vannet daglig, så kan man gå betydelig lavere).  Råteskader på bad, voldsomme skader ifbm flom etc ... kan ikke si at huseiere slipper helt unna problemer med fukt og råte - og det er ingen naturlov som tilsier at hus er godt isolerte mens båter ikke er det, det er valg man enten gjør ved bygging, eller eventuelt som allerede er gjort av andre (lovregularinger, etc).

 

En dag går strømmen i området man bor pga uvær, og så har man kanskje og kanskje ikke reserveløsninger - som en peis som ikke har vært i bruk på 20 år, og siden det har man ikke hatt ved i huset.

Link to post
Share on other sites

Jarle Andhøy er ikke sammenlignbar med ... hvem da?  Han har nok en litt lavere "komfortgrense" enn gjennomsnittsnordmannen, men det er vel ingen som har argumentert for at gjennomsnittsnordmannen skal selge huset sitt og flytte inn på båt.  Båtboerliv er for spesielt interesserte.  Og selv om mange båtboere sverger til å kjøre dieselvarmeren 24/7 vinterstid, så tror jeg ingen er avhengige av dét.  Skutene synker ikke, og folka ombord dauer ikke om dieselvarmeren plutselig skulle streike.

 

Det er ikke til å legge skjul på at båtboerliv kan være både utfordrende og ukomfortabelt.  Hvilke tålegrenser man har for å leve ukomfortabelt er veldig subjektivt ... men ... jeg tenker ungdommen nå for dags generelt sett trenger litt øvelse på å leve ukomfortabelt.

 

Jeg leste på NRK i fjor en gang om noen ungdommer som hadde blitt intervjuet ifbm høye strømpriser, de hadde ikke lengre råd til å oppvarme soverommene sine, og de var overbevist om at det var forbundet med alvorlig helsefare å ikke ha på varme på soverommet.  Hallo?!  Huset vårt har ikke engang varme på soverommet, og hadde det heller ikke da vi kjøpte det.  Når det blir kaldt bytter vi ut sommerdyna med en vinterdyne.  Når det ikke hjelper lengre, så lukker vi soveromsvinduet.  Dersom det mot formodning skulle være minusgrader på soverommet, så sover jeg med lua på.

 

Jeg mener å huske at "innetemperatur" var definert til 18C elns da jeg var barn.  Det skal ikke utelukkes at jeg husker dårlig, men det var i allefall under 23C, som mange sverger til i dag.

 

I mer sydlige strøk har man ofte dårlig med isolering i husene, da blir det ofte kjølig inne på vinteren.  For mange på adskillig mer sydlige breddegrader enn Norge er det utenkelig å gå rundt innendørs i bare T-skjorte vinterstid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke nevneverdig problemer med kondens. Snarere tvert i mot. Må ha luftfuktere den kalde årstida. Bruker avfukter kun noen få uker gjennom året. 
Lyden av is og annet mot skroget plager meg ikke. Ikke hun jeg er sammen med heller. 
Så når jeg følger denne tråden har jeg vel kommet fram til at jeg har det langt mer behagelig enn det som gjengis i de fleste innleggene her. 
Ikke er det kaldt selv ved -30.  Vannet fryser ikke. Mer enn nok varmt vann. Aldri problemer med toalettene. Har riktignok byttet vannpumpa en gang og gjort en helvetes jobb med alt mulig. Men det var jeg klar over når jeg kjøpte båten. 
Tråden her har faktisk snarere motivert meg til et videre liv ombord heller enn det motsatte. 
Må bare finne ut hvor det forbanna vannet kommer inn som legger seg under styrbord motor!😆😆

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut som det største problemet for båtboere faktisk blir tilgjengelige havner . For oss i Arendalsorådet er tilbudet borte i Arendal. Grimstad som vi bodde ca 3 år ,riktignok bare en vinter (koronastengt verden) har ikke lengre tilbudet. Det Kommer neppe tilbake.  Lillesand har vekt begrensning på båten . Risør har ikke tilrettelagt havn å sånn fortettet det....  

Min erfaring et at båtens kvaliteter i forhold til isolasjon,stabil varme, tilstrekkelig mye plass betyr veldig mye.  I tilegg bør det være et miljø hvor det er flere båter som det bor folk i som gir et hyggelig fellesskap noe vi hadde i Grimstad. Vi har flyttet hjem igjen til huset å trives bedre med den løsningen. Båten er nå hytta på vannet som gir mer frihet til å dra på tur. Ble lite av det når vi bodde ombord da vi hang liksom fast i Lindstrøm kabelen. For mye pynt å fjas i vinduer å over alt så det ble et tiltak å pakke ned for tur. Den så jeg ikke komme.

Uten fast eiendom på land ville disse tre år i båt blitt en heller kostbar fornøyelse sånn sett. Å selge alt å flytte i båt er for spesielt inntreserte .

 

Knude

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Knude said:

For mye pynt å fjas i vinduer å over alt så det ble et tiltak å pakke ned for tur. Den så jeg ikke komme.

Det er faktisk et poeng, og jeg ser den jeg også - man venner seg fort til flatt vann.  Med familien ombord så rekker jeg knapt å telle til tre før båten er full av leker og rot og kaos.  Er jeg alene ombord så trekker jeg ut verktøy og ting og tang - alt har sin faste plass, men når den faste plassen er på steder som f.eks. under senga mi eller bakerst og nederst i en stabel med bokser, eller bak et skott som normalt er festet med skruer med flathode ... så kan det være greit å la pikk-pakket ligge fremme dersom man har grunn til å tro at man kommer til å trenge noen av tingene også i morgen.

Link to post
Share on other sites

Litt selvskryt her, men jeg har faktisk ikke vært alene i båten, de årene dette var eneste bolig. Jeg hadde litt over vanlig samvær med tre små barn i vekst. Nå har de vokst ut av båten, men jeg forbannet meg på at de skulle få god hjemmelaget mat, og ha det varmt nok. Når vi snakker om det idag, har de bare gode minner, og syntes det var koselig og trygt med båtboerliv. Det var en hund oppi dette også! Husker at jeg med Bostrømmen(en Bostrøm 37), måtte fylle vann med 25l kanner. Lagde seletøy til barna, og de dro kannene på snøen, da jeg selvfølgelig lå nesten ytterst på en lang molo. Allemannstørn når varer fra butikken skulle med, og forbudt å gå tomhendt både iland, eller ombord. Bra læring dette. Hadde tilogmed bæremeis til hunden. Da gikk hun pent og behersket, og jeg er temmelig sikker på at hunden hadde forståelsen av at det var en jobb, og at hun trivdes med å bidra på. Barna brukte litt lengre tid på den læringen, men det kom seg etter hvert. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 1 time siden:

Litt selvskryt her, men jeg har faktisk ikke vært alene i båten, de årene dette var eneste bolig. Jeg hadde litt over vanlig samvær med tre små barn i vekst. Nå har de vokst ut av båten, men jeg forbannet meg på at de skulle få god hjemmelaget mat, og ha det varmt nok. Når vi snakker om det idag, har de bare gode minner, og syntes det var koselig og trygt med båtboerliv. Det var en hund oppi dette også! Husker at jeg med Bostrømmen(en Bostrøm 37), måtte fylle vann med 25l kanner. Lagde seletøy til barna, og de dro kannene på snøen, da jeg selvfølgelig lå nesten ytterst på en lang molo. Allemannstørn når varer fra butikken skulle med, og forbudt å gå tomhendt både iland, eller ombord. Bra læring dette. Hadde tilogmed bæremeis til hunden. Da gikk hun pent og behersket, og jeg er temmelig sikker på at hunden hadde forståelsen av at det var en jobb, og at hun trivdes med å bidra på. Barna brukte litt lengre tid på den læringen, men det kom seg etter hvert. 

Veldig fint beskrevet og absolutt innafor hva selvskryt angår! Jeg tror nok ungene kommer til å gledes over minnene gjennom hele livet. Jeg tror det også har gitt dem et perspektiv som strekker seg langt utenfor A4!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:


Må bare finne ut hvor det forbanna vannet kommer inn som legger seg under styrbord motor!😆😆

Vi kommer en hel skokk ombord i Horten 12/2. Du får sette oss til å krabbe rundt og lete i matpausen!

Link to post
Share on other sites

Sandebukta skrev 27 minutter siden:

Vi kommer en hel skokk ombord i Horten 12/2. Du får sette oss til å krabbe rundt og lete i matpausen!

😁😁😁

Jeg tar deg på ordet!!!

Har forresten varslet NMKS om at jeg tar et kraftig værforbehold! Men satser på at det går bra. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Sandebukta Da får vi vel øvd på feilsøking i båt :giggle: @Chilli Solbris Gleder meg til å prøve båten din, Storebro 500 er en av de fineste flybridgebåter.

PS. Varsl NMKS at hvis det ikke er vær at de legger ut båten din igjen når det blir bedre, de fleste tipper jeg har lyst å prøve Storebroen fremfor annet som eventuelt tilbys.

 

 

Folk flest er vel det for og få ett sertifikat og driter i hvordan båt nmks stiller med, ikke for å prøvekjøre en spesifikk båt modell ? 

 

Men tilbake til topic, når jeg leser vurderingene til folk flest her inne, så frister det og bo i båt en stund, bare sånn for og ha gjort det og erfart det. Plutselig gir det mersmak, men det kan også slå ut helt motsatt 

Link to post
Share on other sites

@Eika Ja folk flest skal ha sertifikat men når det først tilbys av NMKS en Storebro å prøve til praksisbiten så ser det ut som det er det folk meldte seg på helst. De fleste kommer jo til å ha båt som vil ligne mer på Storebroen med unntak for de som tar dette som en del av yrkessertifikat.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Eika Ja folk flest skal ha sertifikat men når det først tilbys av NMKS en Storebro å prøve til praksisbiten så ser det ut som det er det folk meldte seg på helst. De fleste kommer jo til å ha båt som vil ligne mer på Storebroen med unntak for de som tar dette som en del av yrkessertifikat.

 

 

De fleste kan vel kjøre båt, stålbåt med 1 motor og ror er en større utfordring enn en storebro, også den ligner mer på en stor seilbåt, skøyte, displacement skrog enn storebro'n. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 17.1.2024 at 7.26:

 

Det er ikke gratis med hus heller. Etter noen år dævver vinduene, så dævver ytterdøra og bad/våtrom dævver også etter et par tiår. Da må alt dette fornyes til ekstreme priser.

Det vil uansett lønne seg kontra båt. Jeg tipper huset vi bygde i 99-00 er verdt 5 ganger så mye nå, så det å ikke "være med" i boligmarkedet lønner seg aldri. 

Link to post
Share on other sites

@Eika Av en eller annen grunn så tror jeg folk skrev seg opp på Storebro da. Ellers er det vel seilbåt i Oslo for de som skal bruke seilbåt og ikke motorbåt. Stålbåten ligner jo ikke på trawler heller egentlig, men kanskje den gjør det da og bare meg som ikke skjønner noe. 

Det er godt mulig folk har brukt 15+ meters båter uten sertifikat, men altså i teorien så skal de som meg aldri ha brukt slik båt før med unntak for under oppsyn av noen med D5L.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Eika Av en eller annen grunn så tror jeg folk skrev seg opp på Storebro da. Ellers er det vel seilbåt i Oslo for de som skal bruke seilbåt og ikke motorbåt. Stålbåten ligner jo ikke på trawler heller egentlig, men kanskje den gjør det da og bare meg som ikke skjønner noe. 

Det er godt mulig folk har brukt 15+ meters båter uten sertifikat, men altså i teorien så skal de som meg aldri ha brukt slik båt før med unntak for under oppsyn av noen med D5L.

 

Men nå handler vel den tråden her om folk som bor i båtene sine, ikke drømmene dine om d5l og storebro. Du har allerede en tråd på langt over 100 sider med masse drømmer 

 

Jeg har kjørt masse båt på 15m+ uten d5l, mest siden skippere ber meg ta spakene når det er litt krevende forhold eller trange havner 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...