Jump to content

Bo i båt. Tilbakevendene tema...


BØstrøm

Recommended Posts

10 hours ago, dude said:

I artikkelen som jeg linker til under viser dette godt. her har de ikke tatt med vedlikehold på bolig, eller utleiebolig, så det vil nok i realiteten gjøre at hele "overskuddet" forsvinner.

 

Interessante statistikker - de underbygger i allefall påstanden min om at det ikke er en allmenngyldig sannhet at investering i bolig er en gullkantet investering.  Rent økonomisk sett vil man nok stort sett komme bedre ut av å investere i en bolig med opptil 50% utleiemulighet enn å investere i båt, men det er jo ikke alle som har muligheten til det første.  Jeg har fortsatt tro på at det kan være økonomisk mer lukrativt å bo i båt enn å leie bolig.  Å leie bolig og samtidig eie båt er uansett det minst økonomisk gunstige alternativet :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 26 minutter siden:

 

Interessante statistikker - de underbygger i allefall påstanden min om at det ikke er en allmenngyldig sannhet at investering i bolig er en gullkantet investering.  Rent økonomisk sett vil man nok stort sett komme bedre ut av å investere i en bolig med opptil 50% utleiemulighet enn å investere i båt, men det er jo ikke alle som har muligheten til det første.  Jeg har fortsatt tro på at det kan være økonomisk mer lukrativt å bo i båt enn å leie bolig.  Å leie bolig og samtidig eie båt er uansett det minst økonomisk gunstige alternativet :-)

Merkelig måte å regne på. Du mener at det er gunstigere å bo i båt enn å være med i et stigende bolkigmarked?

Det underbygger ingenting, da folk flest ikke driver med eller har kapital til å investere stort i aksjer, men alle må ha et sted å bo.  Har man kompetanse og kapital til å drive stort med aksjer, er det noen som blir rike, men de fleste som la en klype penger i bolig for en del år siden sitter med en meget god kapital, forutsatt at beliggenheten er i et attraktivt område.

Link to post
Share on other sites

Siden diskusjonen gikk over til økonomi og investeringer blir jeg bare så forundret over at ingen merker hvordan systemet er i Norge altså at man premierer banker og finansinstitusjoner mer enn i nesten alle andre land.

Altså at man ikke burde gjøre om potensielle skattepenger eller private penger om til en banks fortjeneste tror jeg absolutt 99,9 % av folk (med unntak for banken da :giggle:) må mene er korrekt. Altså uansett om de er hardcore kapitalister som meg høyrefløy av FrP, om de er hardcore kommunister venstre fløy av Rødt (de mener folk da helst ikke skal eie noe men banken skal jo i hvert fall ikke eie private penger som kunne vært formueskatt eller hva de nå mener), om de er miljøaktivister i MDG som mener at kun fornybar materiale seilbåt kan brukes og hest og kjerre ellers til transport (så vil de vel ikke brødfø banken som bruker penger i mindre miljøvennlige land) eller om de så synes som de aller fleste at Erna + Støre & co er guds gaver til menneskeheten (AP + Høyre) så mener de vel ikke at penger som burde havne hos velferdsstaten eller private folk skal havne hos banken.

Derfor kan jeg ikke fatte og begripe (selv om noen skulle være for at formue skatt er fra 1,7 mill og ikke 50 mill f.eks) at folk er med på at man skal ha skattelette for renter og lån i banken på gjenstander som unndras formuebeskatning som f.eks bolig. Det er jo fullstendig sprøtt uansett hvilket parti man støtter at penger skal havne hos banken fordi folk for å slippe og betale formueskatt kjøper boliger og tar lån på dem for å kjøpe andre ting. Det gjør jo også at boligverdien blir kunstig pumpet opp av staten noe staten ikke ønsker egentlig hos nesten alle partier så vidt jeg vet.

Så jeg fatter ikke at ingen tar det opp til debatt om det er riktig at man gir skattepenger til banken og straffer folk som sparer eller velger å ha noe annet enn en bolig for sine sparepenger (eller om de f.eks bor som en del av en stor flerfamilie bolig med resten av familien osv. er jo mer miljøvennlig og hele pakka). Nå er det heldigvis ikke mitt problem men likevel jeg skjønner ikke at folk ikke bryr seg at enorme verdier overføres til banker istedet for enten staten eller deres egne lommer (avhengig av hva slags politikk folk tror på).

Saken er jo ikke politikk engang siden den burde alle partier være enige i men likevel fortsetter man med å bygge opp bankene.....

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Tom Rør said:

Merkelig måte å regne på. Du mener at det er gunstigere å bo i båt enn å være med i et stigende bolkigmarked?

Nei, det har jeg aldri skrevet.  Jeg har hintet frempå om at det kanskje er gunstigere å bo i båt enn å være med i et synkende boligmarked.  At verdiveksten i boligmarkedet i sentrale strøk stort sett har ligget høyere enn lånerentene i de siste 20-30 årene tror jeg er å regne som en anomalitet.   Selvfølgelig kan jeg ta feil.  Bitcoin har økt 50x i verdi siden jeg var "temmelig sikker" på at toppen var nådd :-)

 

Jeg har ellers gjentatte ganger skrevet at det høyst sannsynlig vil være mer lønnsomt å bo i selveid bolig enn å bo i selveid båt.  Dersom man greier å skaffe seg en bolig hvor man enkelt kan leie ut 50% skattefritt, så skal det vanskelig gjøres å gå i minus, selv om boligmarkedet skulle stagnere.  Å skaffe seg en bolig i sentrale strøm - og da særlig en bolig med muliget til å leie ut 50% - det er svært vanskelig for ungdommen i dag.  Dersom man i stedet for å leie seg bolig kjøper seg en billigst muilg båt, så er det kanskje galskap - men slett ikke økonomisk galskap :-)

 

Har man båt som hobby og interesse, og uansett har skaffet seg eller vil skaffe seg båt, så finner jeg det vanskelig å tro på noe annet enn at det vil være lønnsomt å bo i båten.

 

Link to post
Share on other sites

4 år i båt, problemer finnes det masse av om man gidder å bruke tid på det, men om man er litt handy og klarer leve med at ikke alt er klart til bruk hele tiden, så går det helt fint. Lønnsomt har det aldri vært, men alle mine penger går til meg og mitt, ikke til renter og folk med dresser og blyant. 

Ha ett hus jeg kansje tjener en mill eller to på om 25 år om jeg lever da, det gidder jeg ikke bruke penger eller energi på. kan uansett bare sitte i ett rom av gangen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Taskeladden said:

kan uansett bare sitte i ett rom av gangen.

Det er et godt poeng dersom man er alene - men plass, det trenger man når man skal invitere gjester eller ved familieforøkning.  Det var det siste som forårsaket at vi hoppet fra 29 fot til 44 fot.  Jeg stortrives med muligheten til å invitere mannskap ombord.  De siste 350 nautiske miilene har jeg kunnet slappe godt av og kunne lemne seilføring og ror til folk som var oppriktig interessert i dette.

 

Så trenger man plass til pikk og pakk - særlig sportsutstyr.  Sykler, ski, skøyter, rulleskøyter til seg selv og barna.  En båt trenger å ha mye utstyr og verktøy ombord.  Jolle, SUP, påhengsmotor til jolla, våtdrakter, etc.  (Ok, jeg har ingen ski ombord - nå ligger jeg i Middelhavet - skiene er igjen i Oslo).

 

Det er ikke noe mål i seg selv å ha akkumulert mest mulig leketøy når man går i grava ... men for meg er det i allefall viktig å kunne tilby ungene opplevelser på ski og sykkel, samt også med SUP og jolle - og det er også viktig for min egen del for å ha bevegelsesfrihet, kunne komme meg frem til butikker o.l. uten å måtte bruke f.eks. taxi.

Link to post
Share on other sites

Jeg bodde i båt i ca 10 år på østlandet. En fantastisk tid jeg ser tilbake på. Avsluttet med langturseilas til karibien, usa og grønnland og endte på land da vi fikk barn. Jeg bodde i seilbåt i størrelse 45-50 fot og hadde ingen problemer med verken kondens, klesvask eller vann. Vi hadde vaskemaskin ombord og store vanntanker,  så det praktiske fungerte utmerket.

 

Det som derimot har slått meg er hvor viktig miljøet rundt har å si for trivselen ombord. Nå bor jeg på land på sørlandet. Her er det ikke noe tilsvarende bomiljø som vi hadde på østlandet, hvor mange titalls båter på samme brygge var fast bebodd, mandags øl, felles julebord og søndagsmiddager og godt vennskap..... Jeg har derfor vanskelig for å se for meg å flytte ombord igjen her i sør, eller et annet lite sted, selv om anledningen skulle dukke opp. En annen ting som var et stadig tilbakevendende problem på østlandet var og er usikkerhet rundt båtplass, reguleringsplaner osv. som skaper mye usikkerhet og mange vanskelige situasjoner for båtboere. 

 

Økonomisk er det ingen tvil om at det er få argumenter for å flytte i båt. Verdiøkningen på fast eiendom har vært vanvittig de siste årene.... Etter kun 7 år på land er det bare å konstantere at eiendommen har økt tilsvarende minst en flott 50-fots seilbåt, slik vi bodde i tidligere. Det er helt vanvittig.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Kaftein ØL said:

Verdiøkningen på fast eiendom har vært vanvittig de siste årene

 

Som jeg har argumentert for flere ganger, en "vanvittig verdiøkning de siste årene" er ikke noe argument, da det ikke finnes noen garanti for at de neste årene vil bringe "vanvittig verdiøkning".  At verdiøkningen overstiger boliglånsrenta er ikke noe man kan ta for gitt, det tror jeg er en anomalitet.  (Men når det er sagt, skattemessig er det svært gunstig å eie egen bolig å leie ut 50% av den).

 

8 hours ago, Kaftein ØL said:

hadde ingen problemer med verken kondens, ...

 

Det har jeg vanskelig med å tro - nå som jeg er en tur tilbake hjemme i Oslo vinterstid slår det meg at kondens til og med er et problem med godt isolerte vinduer, på kjøkkenet og soverommet har jeg antydninger til råteskader på innsiden av vinduskarmene.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

 

Som jeg har argumentert for flere ganger, en "vanvittig verdiøkning de siste årene" er ikke noe argument, da det ikke finnes noen garanti for at de neste årene vil bringe "vanvittig verdiøkning".  At verdiøkningen overstiger boliglånsrenta er ikke noe man kan ta for gitt, det tror jeg er en anomalitet.  (Men når det er sagt, skattemessig er det svært gunstig å eie egen bolig å leie ut 50% av den).

 

 

Det har jeg vanskelig med å tro - nå som jeg er en tur tilbake hjemme i Oslo vinterstid slår det meg at kondens til og med er et problem med godt isolerte vinduer, på kjøkkenet og soverommet har jeg antydninger til råteskader på innsiden av vinduskarmene.

"Hvor mye har boligprisene økt på 20 år?

Boligprisene har skutt til himmels de siste tyve årene. I Stavanger har prisen på leiligheter steget med utrolige 616 prosent. Fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at boligprisene økte med 2,8 prosent fra første til andre kvartal i år.14. juli 2011"


Denne er gammel, men det bekrefter bare det vi sier enda sterkere.  Det har lønt seg å ha egen bolig.
At man ikke har garanti for at dette vedvarer er vel en selvfølge, da de fleste av oss ikke kan se inn i framtiden. Det vi alle vet er at en båt vil synke betraktelig i verdi på den samme tiden, og hvis man hadde vært på leiemarkedet i stedet, hadde alle pengene forsvunnet ut av vinduet.

Da man faktisk må ha et sted å bo, har det historisk sett lønt seg å eie. 

Apropos vinduer med kondens i et vanlig bolighus. Hvis du får råte i vinduet på innsiden har du enten lekkasje fra utsiden, eller særdeles dårlig ventilasjon.

Dette har jeg sett så mange ganger i mitt virke. I et sameie med 650 boenheter, er det alltid noen få som klarer å ødelegge en leilighet pga. dårlig lufting/ventilasjon. 

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Tom Rør said:

Denne er gammel, men det bekrefter bare det vi sier enda sterkere.

 

Jeg føler at vi går i sirkler her.  Jeg har aldri påstått noe annet enn at det har vært en "vanvittig verdiøkning de siste årene".  Hvordan prisutviklingen har vært de siste tyve årene er relevant for spørsmålet "vil det lønne seg økonomisk å bo i båt de neste tyve årene?"  Ettersom boligprisene er blitt så høye som de har blitt, så er det ofte slik at det for ungdommen ikke er noe reélt alternativ å skaffe seg egen bolig (annet enn langt unna allfarsvei), og du sier jo selv at det er "penger ut av vinduet" å leie bolig.

 

40 minutes ago, Tom Rør said:

 Det har lønt seg å ha egen bolig.

Jeg har heller ikke påstått noe annet.

 

40 minutes ago, Tom Rør said:

Apropos vinduer med kondens i et vanlig bolighus. Hvis du får råte i vinduet på innsiden har du enten lekkasje fra utsiden, eller særdeles dårlig ventilasjon.

 

Eller høy produksjon av luftfuktighet, eller store temperaturforskjeller i huset.  For min del tror jeg det beste er å skrape vekk oppflasset maling og legge på noen nye strøk med noe som er skikkelig vanntett.

 

Da vi sonderte terrenget etter bolig i Oslo dro fruen ned og flyttet inn på studenthybel.  Kjøkkensituasjonen der var frustrerende.  Det var ei jente der som (trolig) lagde fantastisk god mat, å lukte på all herligheten som hun lagde bare til seg selv var frustrerende - men det var enda mer frustrerende med afrikaneren der som lagde illeluktende mat, og som tilsynelatende hadde en religiøs tro på at vann må fosskoke i femten minutter før det kan brukes til matlaging.  Jeg prøvde å skru ned plata noen hakk en gang, han ble oppriktig frustrert over at vannet ikke hadde fosskokt i femten minutter da han kom tilbake til kjøkkenet.  Jeg var på besøk der om sommeren, så da var det jo trivielt å holde vinduet åpent - men jeg kan forestille meg voldsomme kondensproblemer på vinterstid.  Har man en god avtrekksvifte, så hjelper det på for "allminnelig" matlaging, men når det er snakk om fosskokende vann så trengs det en superavtrekksvifte for å håndtere slikt.

 

Pasta skal visstnok helst fosskoke uten lokk, slikt blir det mye fukt av.  Jeg foretrekker å prøve å bruke lokk og litt redusert effekt på kokeplata - særlig på båten.  Det er andre matretter også som skal "småkoke" i lengre tid.  På båten pleier jeg ofte å gi ting et oppkok, slenge et håndkle over det, og gi det et nytt oppkok en halvtime senere - både fordi gassen ikke lar seg skru helt ned, for å spare gass, og ikke minst for å redusere fuktproduksjonen.  Så er det oppvaskmaskinen, der kommer det ut en gigantisk sky av fukt når vi åpner den etter endt program - da dugger vinduene ganske kraftig når det er kaldt ute.  Vi har aldri høy luftfuktighet på kjøkkenet over tid, men det er allikevel tidvis så mye fukt at det kan renne dråper nedover vinduene.  Jeg tenker at det beste er å sørge for at vinduskarmen tåler litt fukt.  Det er slik jeg tenker på båten også - steder hvor fukt er uungåelig må kunne tåle litt fukt.

 

Soverommet er en annen greie.  Det er normalt kjøligere på soverommet enn i resten av huset.  Normal fuktproduksjon i huset forøvrig siver inn på soverommet, kjøles ned og sørger for at luftfuktigheten der normalt er relativt høy.  Så er senga i tillegg plassert rett ved vinduet.  Mennesker produserer fukt døgnet rundt.  Sover man med vinduet åpent er det jo ikke noe problem - men fruen synes fort at det blir for kaldt.  Med vinduet lukket blir det dugg på vinduet om det er kaldt ute.  Har vi gardiner forran vinduene så forsterkes problemet mye - gardinene virker litt isolerende slik at temperaturen bak gardinene er lavere enn temperaturen ellers i rommet - samtidig med at de ikke blokkerer fuktigheten.  Det eneste som hjelper er å lufte godt, eventuelt luftavfukter - men den vil vi jo uansett ikke kjøre på soverommet mens vi sover.  Så igjen, eneste løsning jeg kan se er å skrape vekk oppflasset maling og sørge for å male igjen med noe som er skikkelig vanntett.

Link to post
Share on other sites

@tobixen det kan være at vi går litt i sirkler, og at vi kan snakke forbi hverandre når det kommer til boligpriser etc. , men til syvende og sist må man bo, og det er dyrt uansett 😊

Min erfaring er akkurat som din, og den er at noen mennesker ikke har boevne, og bor i filler en bolig på utrolig kort tid. 
Disse er en utleiers skrekk, og ødelegger ofte for titusenvis av kroner. 
 

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Tom Rør said:

til syvende og sist må man bo, og det er dyrt uansett 😊

Det første kan vi i allefall være enige i :-)  Hvor dyrt det blir avhenger av hvor man ønsker å bo, og hvor mye komfort man trenger.

 

Edit: Jeg trekker det, jeg er ikke engang enig i det første.  Jeg kan ikke engang svare på hvor jeg selv bor. De-jure bor jeg i Oslo, de-facto bor jeg på en båt som er litt her og litt der.  Jeg tror best jeg kan klassifiseres som "digital nomade" :-)

Link to post
Share on other sites

Å stille meg utenfor boligmarkedet ville jeg aldri gjort, inflasjonen stanser ikke og med den en fortsatt økning i husprisene. Nedbetalt hus er dessuten en fin måte å finansiere andre ting til lav(ere) renter på.

 

Taperne er alltid de som ikke kommer seg inn i boligmarkedet og må betale høye leiekostnader mens de går glipp av verdistigningen samt muligheten til å betale ned på eget lån.

 

Når det er sagt, det er ikke mye butikk i utleie forutenom en forventet verdistigning på objektet. Eier man et utleieobjekt med et lån på et par millioner der det ligger fellesutgifter på 4-5 tkr så må man ha 20-22 tkr/mnd i leieinntekter inn pr. mnd. for å få dette til å balansere.

 

Det er ikke rart at utleieprisene øker mye og taperne er de som må leie uten mulighet for å eie.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Å stille meg utenfor boligmarkedet ville jeg aldri gjort, inflasjonen stanser ikke og med den en fortsatt økning i husprisene. Nedbetalt hus er dessuten en fin måte å finansiere andre ting til lav(ere) renter på.

 

Taperne er alltid de som ikke kommer seg inn i boligmarkedet og må betale høye leiekostnader mens de går glipp av verdistigningen samt muligheten til å betale ned på eget lån.

 

Når det er sagt, det er ikke mye butikk i utleie forutenom en forventet verdistigning på objektet. Eier man et utleieobjekt med et lån på et par millioner der det ligger fellesutgifter på 4-5 tkr så må man ha 20-22 tkr/mnd i leieinntekter inn pr. mnd. for å få dette til å balansere.

 

Det er ikke rart at utleieprisene øker mye og taperne er de som må leie uten mulighet for å eie.

Jeg kjenner folk som driver med utleie, og de selger seg ned i disse dager, da det ikke lenger kan forsvare seg økonomisk

Link to post
Share on other sites

Hva er verdien av å leve sitt liv som en velger?  Dersom vi trenger å regne på hva som lønner seg mest bør det vektes inn faktorer som mestring, opplevelser osv.  Hvor mye trenger en gjennomsnittlig båtslask å tjene på huset sitt ? og båten sin?  Finnes det noe "minstemål" man må sitte igjen med før vi skal bli til jord?  

 

Hvis ikke det hadde vært dritfett å sløse penger på båt så hadde nok ikke båtfolk eksistert.  

Link to post
Share on other sites

Noen forledes kanskje av å bo i båt fordi de har en forestilling om at det er billigere enn å bo i hus - derav spørsmålet om det faktisk er økonomisk gunstig.  Det kan tenkes at det er mer lønnsomt å bo i en eid båt enn en leid leiilghet, men det avhenger av mange faktorer.

 

Min påstand er at båtboerlivet er noe man bør vurdere dersom man har stor interesse for båt og uansett har en plan om å før eller senere kjøpe båt - mens man bør holde seg i hus dersom man ikke har interesse for båt eller båtliv.

Link to post
Share on other sites

Ingen fasit finnes for slike spørsmål slik jeg stilte.  Noen gjør det de gjør for å tjene penger mens andre gjør det de gjør, kanskje fordi de mangler penger.  Noen gjør det de gjør bare fordi de har lyst.  Men, de som bare finner motivasjon i penger eller fortjeneste kan muligens gå glipp av de største verdiene.  

Link to post
Share on other sites

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at jeg har mer igjen av å bo i båt enn å leid leilighet. 
Jeg tror også at jeg er då heldig å ha en båt som ikke faller nevneverdig i verdi på noen år. 
Så får jeg se den dagen livets regnskap skal gjøres opp om det har betalt seg i gode opplevelser. Ungene vet i hvert fall at det ikke blir en feit arv etter meg. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Tom Rør said:

Min erfaring er akkurat som din, og den er at noen mennesker ikke har boevne, og bor i filler en bolig på utrolig kort tid. 

 

Jeg noterer meg bak øret at det indirekte påstås at jeg "mangler boevne" mens jeg er i Oslo fordi jeg av og til lager mat, åpner oppvaskmaskin etter endt program og gjør den tabben å puste mens jeg sover om natta :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...