Jump to content

Bo i båt. Tilbakevendene tema...


BØstrøm

Recommended Posts

10 hours ago, Tom Rør said:

Det vil uansett lønne seg kontra båt. Jeg tipper huset vi bygde i 99-00 er verdt 5 ganger så mye nå, så det å ikke "være med" i boligmarkedet lønner seg aldri. 

 

Avhengig av lokasjon, verdiøkningen på bolig har vært eventyrlig de siste tyve årene.  Det er ikke gitt at det vil fortsette slik de neste tyve årene.

 

En av de fine tingene med båt er at man ikke trenger ta store hensyn til lokasjon :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

Avhengig av lokasjon, verdiøkningen på bolig har vært eventyrlig de siste tyve årene.  Det er ikke gitt at det vil fortsette slik de neste tyve årene.

 

En av de fine tingene med båt er at man ikke trenger ta store hensyn til lokasjon :-)

Det er klart at lokasjon betyr mye for verdiøkningen, men historisk sett har aldri båt steget i verdi, eller blitt vurdert som en god investering over tid. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at generelt så vil økning i boligpriser, dra med seg prisnivået på alt annet, i hvert fall av luksus, Det er jo hele motoren for forbruksvekst i vårt moderne samfunnet. Penger til forbruket har vi ikke, men oppstår på en forventning om at det betales tilbake over 30 år. Enten så selger man arvegods, eller man låner opp til forbruk med huset som sikkerhet. Da kan man kjøpe seg båt, bil og pusse opp badet. Får vi ett crack på boligmarkedet, og hus skal tvangselges, dras nok også båtprisene ned.

 

Båt har også ulempen med at hele båtverdien bør nedskrives over en periode på mellom 15 og 30 år. Alternativt må du påkoste og modernisere hele tiden, og i raskere takt enn med hus eller leilighet. Forsvinner båten, så eier ma jo ikke sjøbunnen under, med vann, kloakk og inntak for strøm. I dette tenkte scenarioet trenger man vel robåt mer enn bobåt, slik at man kan ro fiske, og drive matauk. 

Husker jeg snakket med en gammel nabo, som må ha vokst opp i Moss rundt 1900. De manglet iflg ham aldri mat. De fisket selv, og hadde parsellhage i nærheten, med dyrking av poteter, grønnsaker, frukt osv. Kontante penger derimot, kunne han knapt huske eksisterte i oppveksten. (Det gjør nesten ikke jeg heller, og vår familie var nok godt stilt. Husker at det var hengelås på kjøleskapet hjemme hos en kompis som hadde 2 brødre). 

 

Med fare for krisemaksimering, så har ihvertfall historien fortalt oss at ingenting vokser inn i himmelen. 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

Avhengig av lokasjon, verdiøkningen på bolig har vært eventyrlig de siste tyve årene.  Det er ikke gitt at det vil fortsette slik de neste tyve årene.

 

Nei, er ikke sikkert neste 20, men hvis du ser på boligutvikling for hvert 10år 100år tilbake i tid, så er det utelukkende verdistigning, jeg hadde aldri flyttet i båt uten å ha bolig på land for å ta del i "festen". Vurderte sterkt en 45foter for å bo i for 20år siden, men da skulle primærbolig leies ut.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 13 minutter siden:

Nei, er ikke sikkert neste 20, men hvis du ser på boligutvikling for hvert 10år 100år tilbake i tid, så er det utelukkende verdistigning, jeg hadde aldri flyttet i båt uten å ha bolig på land for å ta del i "festen". Vurderte sterkt en 45foter for å bo i for 20år siden, men da skulle primærbolig leies ut.

Er ikke så sikker på det. Hvor mange hadde i det hele tatt råd til egen bolig for 100 år siden. Dessuten bodde folk næmest som sild i tønne(les arbeidsfolk eller majoritet). Det må jo ha vært kjempedyrt å etablere seg med egen bolig den gangen. Nå spiller jo ikke prisen så stor rolle hvis man har ingenting, og heller ikke får lån. Boligpolitikken i Norge etter krigen var jo nettopp å få med folket på verdiskapningen i samfunnet, og da i særdeleshet ved å gi dem mulighet til å eie egen bolig. Her er Norge i en særstilling, sammenlignet med f.eks Sverige og Danmark.

 

Nå er jeg på ingen måte ekspert hverken i boligpolitikk, pris, eller annet, for den saks skyld. Men hvis denne tråden skal oppsummeres med noe av universell verdi, så er det kanskje det at man ikke selger fast eiendom for å kjøpe båt og bo i. Ihvertfall ikke hvis dette er eneste hus eller leilighet. Er du bolighai, må du selvfølgelig gjerne selge en leilighet eller to, og kjøpe deg hva du vil.

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Førstefender said:

hvis du ser på boligutvikling for hvert 10år 100år tilbake i tid, så er det utelukkende verdistigning

 

Har du rådata eller grafer å vise til, for ulike lokasjoner i Norge? :-)

 

Jeg vil argumentere for at dette egentlig dreier seg om tomteverdi og ikke verdien på selve huset, samt at (inflasjonsjustert) vekst begrenser seg til relativt sentrale strøk.  Hus med tomt på steder hvor ingen vil bo kan man ofte få kjøpt til langt under byggekostnad.  (dersom man bare trenger tak over hodet, så er det nok mer lønnsomt å kjøpe et slikt hus enn å bo i båt).

 

Tomteverdien er helt prisgitt tilbud og etterspørsel og er omtrent utelukkende avhengig av lokasjon.  Enkelte båtplasser kan kanskje være litt i samme kategori, men båtplasser har langt større vedlikeholdskostander enn en tomt. Tomteverdien i sentrale strøk har økt noe enormt.  Tomteverdien i fraflyttingsbygder har vært jevnt over nedadgående.

 

Selve huset (eller båten) har en egenverdi.  Taksteringsbransjen har vel et begrep på dette, "materiell verdi"?  Jeg tenker på de reelle kostnadene med å bygge et tilsvarenden nytt hus med moderne løsninger minus verdiforskjellen mellom et nytt og gammelt hus).  Denne verdien synker med tiden både for hus og båt, på grunn av slitasje, gammeldagse løsninger, etc, men den synker nok en god del fortere for båter enn for hus, generelt sett.  Tilbud og etterspørsel har selvfølgelig også noe å si - men kun i negativ forstand.  En gjenstand som ingen har bruk for kan man få gratis eller nesten gratis, enten det er snakk om båt, hus eller en gammel kaffetrakter.  Et hus i en fraflyttingsbygd kan man få kjøpt til langt lavere pris enn byggekostnaden.  Man kan imidlertid sjeldent (unntak finnes) få solgt noe til høyere pris enn hva det koster å anskaffe noe nytt.

 

Så er det en viss inflasjonsjustering - man betalte mindre for å bygge et hus for førti år siden enn i dag.  Her er vel verdiøkningen noe mer enn inflasjonen forøvrig, nye hus er dyrere å bygge også fordi et nytt hus må tilfredstille nyere, fordyrende byggeforskrifter.


Til en viss grad har man også juridiske verdier.  En tomt som det allerede står et hus på er mer verd enn en tomt hvor man må søke kommunen om å få bygge et hus - og dersom kommunen med sikkerhet kommer til å si "nei", så kan denne verdien bli meget, meget høy.  Det finnes lite av juridiske verdier i en båt.

 

Jeg har en magefølelse av at boligmarkedet generelt sett har nådd toppen og skal nedover i fremtiden - men jeg kan selvfølgelig ta feil, jeg hadde en noe tilsvarende magefølelse da vi kjøpte hus i Oslo for mange år siden - og tok grundig feil da :-)

 

Edit: skattepolitikken gjør forsåvidt også at det er noe merverdi i å eie bolig sammenlignet med å eie båt.  Særlig dersom man har en bolig hvor det er mulig å leie ut 50% av boligen.

Link to post
Share on other sites

Altså det blir jo til syvende og sist som alltid politisk. Staten i Norge har lagt opp til en usunn privat økonomi hos folk ved at de straffer sparing og belønner sløseri og låneopptak.

Nå er jo staten litt grei med folk som eier bolig og lar dem slippe med 25 % av verdien dermed så oppnår få mennesker 1,7 millioner men det er jo ikke mye som skal til hvis f.eks ett hus er verdt 6,8 mill eller mer (altså folk med knøttliten leilighet i Oslo betaler)  så er man innenfor å betale for å spare.

Nå gjelder det ikke meg siden jeg er utflytta Norge (og så å si 99 % av land i verden har ikke en skatt for å spare og hvis de skal ta de aller rikeste så tar de en seriøs grense som f.eks 50 mill NOK og ikke 1,7 mill) men altså hvis en person ikke ønsker å ta risiko i Norge og f.eks skal spare 2,5 mill til en båt så skal da vedkommende straffes allerede når vedkommende oppnår 1,7 mill sparte penger. Så vedkommende anbefales da å kjøpe en bolig som kanskje vedkommende ikke vil ha også ta opp lån og forsyne banken med penger for å kjøpe båten f.eks.

Altså personen har f.eks spart 2,5 mill så da anbefaler de å kjøpe en bolig så ta ett lån også føre penger inn i en finansinstitusjon som en bank. Altså føre andre personer sine skattepenger inn i bankens fortjeneste for å slippe å betale skatt.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen folk er med på dette uansett som de stemmer Rødt eller FrP så burde alle være imot at skattepenger blir til fortjeneste hos en bank. Dette er komplett vanvidd..... men sånn er det. Håper ikke venner av banken i politikken i Polen finner på samme greia.

Link to post
Share on other sites

Har ingen rådata eller grafer. Da må jeg isåfall begynne å lete hos SSB, men så alvorlig er vel ikke dette. Jeg er jo som skrevet heller ingen ekspert. 

 

Jeg ser den med hus som ligger grisgrendt, og mange andre ting som påvirker det store bildet, og gir lokale variasjoner. Sammenlignbare leiligheter kan jo koste halvparten/dobbelt i samme by, med forskjellig beliggenhet. 

 

At man kan kjøpe seg ett nedlagt fiskevær nordpå. med skole, kai og flere bolighus, for prisen av en leilighet i Oslo, betyr bare at det ikke er jobb der. Kanskje det endrer seg fremover, nå som hjemmekontor har blitt populært?

 

En anne ting er at jeg var trådstarter her, men nå må jeg prøve å være min egen moderator....

Link to post
Share on other sites

Vi har bodd i båten siden 2012 og solgte den i 2023 for et par hundre tusen mer enn vi ga for den i 2012. Det har vært noen fantastiske år med opplevelser som kommer til å sitte i minnet resten av livet. I tillegg til å gjennomføre drømmen og friheten med å bo i båt har det også gjort det mulig å spare penger for å realisere nye drømmer og andre prosjekt som fremdeles pågår. Båtboer livet har vært en velsignelse for oss alle og det eneste man kan angre er at man ikke gjorde dette tidligere.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, BØstrøm said:

Har ingen rådata eller grafer. Da må jeg isåfall begynne å lete hos SSB, men så alvorlig er vel ikke dette. Jeg er jo som skrevet heller ingen ekspert. 

 

 

Det var heller ikke du som påståelig skrev at det i hvert tiår i Norge i de siste hundre årene har vært en realoppgang i boligverdier, så bevisbyrden (i den grad det er mulig å hevde noe bevisbyrde her) er ikke din :-)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde syns det var helt idiotisk å bo i båt, så hadde jeg nok flyttet på land før det gikk 20 år... Hvis jeg skulle angret på noe er det at jeg ikke gjorde det når jeg var student i stedet for å leie hybler. Da hadde jeg nok eid en båt når jeg var ferdig å studere og kanskje vært mer klar for et tilnærmet a4-liv :)

 

ER enig med Barbaria i at vi har opplevd utrolig mye morsomt som vi ikke ville vært foruten. Men de siste årene har det vært mer gjentagelser av tidligere opplevelser. Det er ikke like fantastisk å bytte varmeapparat for fjerde gang lizzom :)

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 22 minutter siden:

Nå har det blitt en høyfrekvent hvining i Ebervifta i Hulda

Vi har alle vårt å slite med.
Jeg har fått ulyd i peisen...den knitrer høyt om dagen.
Må vel overhales eller noe og varm blir den også.
Det er alltid noe

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Sun Flyer said:

Men de siste årene har det vært mer gjentagelser av tidligere opplevelser.

 

Jeg kjenner meg litt igjen der - seilingen de siste månedene har ikke gitt meg like stor glede som før ... men snart skal jeg ta meg to uker båtferie aka ferie fra båten ... jeg tipper at jeg kommer til å være rimelig sugen på å komme meg til sjøs igjen etter dét :-)  Slik er det, gresset er alltid grønnere på andre siden av gjerdet.  Sommerstid lengter jeg etter å gå på ski, vinterstid lengter jeg etter sommeren :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 53 minutter siden:

 

Jeg kjenner meg litt igjen der - seilingen de siste månedene har ikke gitt meg like stor glede som før ... men snart skal jeg ta meg to uker båtferie aka ferie fra båten ... jeg tipper at jeg kommer til å være rimelig sugen på å komme meg til sjøs igjen etter dét :-)  Slik er det, gresset er alltid grønnere på andre siden av gjerdet.  Sommerstid lengter jeg etter å gå på ski, vinterstid lengter jeg etter sommeren :-)

Vi var på tur i juleferien og gleden av å seile holder fremdeles stand..

https://www.instagram.com/reel/C1e-84PsFtN/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=NTYzOWQzNmJjMA==

 

https://www.instagram.com/reel/C1kZ4JJsAvX/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=NTYzOWQzNmJjMA==

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Mye negativitet og realisme i denne tråden. Mange trenger nok å stikke en finger i jorda/sjøen.

Som sagt, båtboerlivet er ikke for alle, og man må vite hva man går til. Det er ikke bare idyll. Men å dømme det nord og ned fordi man selv ikke takler det, blir feil.

Man må ikke ha illusjoner, men heller ikke svartmale det fullstendig. Alt har sine fordeler og ulemper. For oss er det fremdeles flere fordleler enn ulemper, men skjønner godt de som vil flytte på land.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 16 timer siden:

Nei, er ikke sikkert neste 20, men hvis du ser på boligutvikling for hvert 10år 100år tilbake i tid, så er det utelukkende verdistigning, jeg hadde aldri flyttet i båt uten å ha bolig på land for å ta del i "festen". Vurderte sterkt en 45foter for å bo i for 20år siden, men da skulle primærbolig leies ut.

 

Nå har jo hundre år tilbake og framover, i beste fall akademisk verdi, men om man vil "bli med på festen" er det nok både i de forrige hundre, og i de neste hundre mange måter å gjøre dette på som er bedre enn å kjøpe hus.  Tror man kan lese ut av statistikker at der ikke er en eneste periode som slår aksjer f, eks. allerede før kostnadene er tatt med. Tilogmed renter har historisk sett kastet bedre av seg. og nå er de jo på full fart opp også.  De siste tjue år er i en særstilling, pga en særdeles høy utvikling i kjøpekraft, ikke minst pga lave renter og gunstige skatteregler på bolig. men det virker ikke særlig realistisk med en fire til åttedobling av boligpris de neste 20 årene, mens man "bare" skal ha litt mer enn en dobling al lønningene, slik historien har vist de forrige tjue. Det henger ikke sammen.

 

I artikkelen som jeg linker til under viser dette godt. her har de ikke tatt med vedlikehold på bolig, eller utleiebolig, så det vil nok i realiteten gjøre at hele "overskuddet" forsvinner.. De fleste som diskuterer hvor mye et hus har steget i en viss periode "glemmer" fort å ta med hva det har kostet å eie det i samme periode. kan nevne, Vedlikehold og modernisering, Forsikring, Kommunale avgifter. Utgifter til strøm/oppvarming. Renter om man har lån. Fellesutgifter, Takst og Meglerhonorar ved salg og sikkert mye mer som ligger "skjult"  

 

En boretsslagsleilighet jeg solgte for etparogtjue år siden f,eks.. for 650K går i dag for 2,5 mill +. det er jo knapt firegangen. så trekker man fra fellesutgifter på 5K pr mnd, så "forsvinner" 1,35 mill av "fortjenesten"  og man er nede i under togangen.. så kan man holde på. blir ikke mye igjen!

 

 

https://www.nordnet.no/blogg/aksjer-har-slatt-bolig-siste-150-arene-men-bolig-har-vaert-best-siden-ar-2000/

 

Utdrag:

  • Aksjer har gitt høyere avkastning enn utleiebolig (og ikke minst egen bolig) siden 1871 og frem til i dag.
  • Egen bolig (uten leieinntekter) har gitt en gjennomsnittlig årlig realavkastning på 1,2 % i perioden 1871-2018.
  • En utleiebolig (med 3 % årlig netto realleie) har gitt en gjennomsnittlig årlig realavkastning på 4,1 % i perioden 1871-2018.
  • Amerikanske aksjer målt i NOK har gitt en gjennomsnittlig årlig realavkastning på 6,4 % i perioden 1871-2018.
  • I perioden 1871-2018 har årlig realavkastning på 10 års statsobligasjoner vært 2,1 %. Inflasjonen har vært 3,0 % i perioden. For å finne nominelle tall for avkastning på bolig, aksjer og renter kan man legge til 3 prosentpoeng på realavkastningen.
  • Egen bolig (uten leieinntekter) har slått amerikanske aksjer (målt i NOK) siden 2000. Men norske aksjer har gitt høyere avkastning enn egen bolig.
  • Utleiebolig har gitt bedre avkastning enn både norske og amerikanske aksjer i to perioder: 1993-2018 og 2000-2018.
  • Merk at realavkastningen på bolig med utleie (4,1 %) ligger mellom renteinvesteringer (2,1 %) og aksjeinvesteringer (6,4 %) siden 1871. Det er omtrent som man skulle forvente ut fra læreboken, og er i tråd med at investor får betalt for å påta seg risiko på lang sikt.
Link to post
Share on other sites

dude skrev for 4 timer siden:

En boretsslagsleilighet jeg solgte for etparogtjue år siden f,eks.. for 650K går i dag for 2,5 mill +. det er jo knapt firegangen. så trekker man fra fellesutgifter på 5K pr mnd, så "forsvinner" 1,35 mill av "fortjenesten"

Det var en merkelig måte å regne på. Fellesutgifter i et borettslag innbefatter vel bla. forsikring av bygningsmasse og kommunale avgifter. Blir litt spesielt å trekke det ut av verdistigningen.

 

Ellers, når det kommer til å bo i båt så har jeg i alle fall for mange år siden funnet ut at det ikke ville vært noe for meg. Hadde kommet til å ligge mye våken og høre på diverse lyder, så tror ikke jeg hadde klart å få skikkelig søvn over tid. Sliter nok med det i underetasjen på et hus som er ekstremt stille. En annen ting er at jeg er avhengig av å ha all "dritten" rundt meg som jeg har samlet opp gjennom årene. Det å ta noen timer i garasjen med mekking, litt sveising og dreing og alt det drar med seg er en viktig terapi for meg. Båtlivet er supert, men for meg er det dykking og fisking som står øverst på lista, ikke det å sitte å se utover vannet i seg selv. 

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 6 timer siden:

 

 

En boretsslagsleilighet jeg solgte for etparogtjue år siden f,eks.. for 650K går i dag for 2,5 mill +. det er jo knapt firegangen. så trekker man fra fellesutgifter på 5K pr mnd, så "forsvinner" 1,35 mill av "fortjenesten"  og man er nede i under togangen.. så kan man holde på. blir ikke mye igjen!

 

Og i denne perioden må man bo, og hvis man ikke kjøpte, så leide man. Det bør nok tas med. Det hadde ikke vært en liten sum i 20 år. Alternativt kjøpt en båt man kunne bo i, og da hadde man verditap på båten, samt utgifter knyttet til vedlikehold., båtplass etc. 

Aksjer har jeg ikke greie på, men det jeg ihvertfall vet er at et eller annet sted må man bo, og det er ikke gratis. Da

er det greit å bo i noe som kaster noe av seg mener jeg. 

Link to post
Share on other sites

Det blir en del parametere.

Jeg prøvde å bruke vår Conqubin 38 (eller noe slikt) som hybel da jeg gikk på Høgskolen i Vestfold. Fikk leid plass i Horten. Og så seile over til Son hver helg. Problemet var naturligvis også at jeg jobbet fullt årsverk offshore. Jeg fikk det ikke til å funke. Men det burde kunne gå. En sjef av meg kjøpte seg seilbåt i den hensikt å seile sydover til Portugal fra Norge hver vinter. Vet ikke hvordan det har gått. Men å pendle mellom Portugal og Bergen to ganger i året kan vel være utfordrende. Men mannen var en positiv energibunt. Kanskje han har fått det til. Personlig kunne jeg bodd i Hulda hele sommeren, tror ikke jeg ville bodd om bord om vinteren. Dessuten ville jeg savne ett tonn med dingser som må være på land. Og jeg ville måtte tømme Hulda for veldig mye greier. Eksempelvis er det få som seiler rundt med en stor kasse med bolter og skruer.

 

Rekkehuset jeg bor i kjøpte jeg for 320 000 for 40 år siden. Nå går husene for rundt 4,5 mill. Ikke særlig bra investering. Største utgiften var bytte av tak, kr. 100 000. Leiligheten i Strömstad vil vi tape penger på, krone for krone. Mitt ene barn kjøpte seg en enebolig med to utleieleiligheter. Utleieinntektene dekker renter, avdrag, kommunale avgifter. Mitt andre barn kjøpte seg et rekkehus til 6 mill. for fem år siden. Jeg fortalte ham at han var gal. Nå går rekkehusene for 12 mill. Han er ikke gal. Tredje barn har OBOS. Kjøpt for 2 mill for 8 år siden. Nå går leiligheten for 4,5 mill. Det er også greit. 

Link to post
Share on other sites

Verdien på et hus er egentlig ikke så relevant med mindre man skal selge seg ut av markedet og cashe ut fortjenesten. Ellers kjøper man og selger i samme boligmarked, og da ser man aldri noe av de pengene. Først når man har betalt ned hele huset og blitt gjeldsfri, kan man endelig leve mer romslig.

 

Problemet er om man skal selge en gammel båt og starte på nytt i boligmarkedet. Det er en svært lite gunstig situasjon.

Gjør man omvendt, og selger et hus for å kjøpe seg båt, får man mye for pengene. Men det er litt økonomisk enveiskjøring.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 42 minutter siden:

Verdien på et hus er egentlig ikke så relevant med mindre man skal selge seg ut av markedet og cashe ut fortjenesten. Ellers kjøper man og selger i samme boligmarked, og da ser man aldri noe av de pengene. Først når man har betalt ned hele huset og blitt gjeldsfri, kan man endelig leve mer romslig.

 

Problemet er om man skal selge en gammel båt og starte på nytt i boligmarkedet. Det er en svært lite gunstig situasjon.

Gjør man omvendt, og selger et hus for å kjøpe seg båt, får man mye for pengene. Men det er litt økonomisk enveiskjøring.

Verdien på huset er i aller høyeste god relevant mener jeg. Det er godt å vite at huset er verdt tigangeren av hva man har i gjeld, kontra 2 eller 3 gangeren. Huset blir ihvertfall for oss en sikkerhet. Hvis noe skulle skje, kan man selge seg ned i samme marked, og da frigjøre kapital. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 3 timer siden:

Og i denne perioden må man bo, og hvis man ikke kjøpte, så leide man. Det bør nok tas med. Det hadde ikke vært en liten sum i 20 år.

Nå var dette et svar, og litt myntet på Førstefender som sa at han ikke ville flyttet i båt uten å ha bolig på land også, "for å bli med på festen" Altså, både hus og båt. Der man finner gode argumenter i mitt innlegg for og ikke ha dette huset i land for pengene sin skyld, men at man kan tjene minst like mye på andre måter. Og artikkelen jeg linket til summerte med at både aksjer og renter er et bedre investeringsalternativ over tid enn bolig.

 

Men også til de som mener at man plutselig mangedobler penger man bruker på bolig oppigjennom år. Tar man med utgiftene er ikke forskjellene så formidable som enkelte prediker. 

 

Les ellers gjerne "slik fanden leser bibelen"  Det skaper engasjement, friksjon, og igjen varme, i en kjølig vinterkveld :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...