Jump to content

Bo i båt. Tilbakevendene tema...

BØstrøm

Recommended Posts

2 minutes ago, S/Y Emma said:

En ombygd ferje og to husbåter er forvist fra Bergen kommune. De tillater ikke husbåter.

Ok.  Tilfellet jeg tenkte på var i Bærum.  Båten så ut som et hus og lå etter hva jeg kan huske i Snarøykilen, og "fortrengte allmennheten".  Det er i tillegg et sted hvor botettheten av innflytelsesrike personer er over snittet.

Skillet mellom "husbåt", "båt med bokvaliteter" og "allminnelig fritidsbåt med overnattingsmuligheter" kan være litt flytende.  Jeg ville nok ha sørget for at det ikke stod "BoatHouse.no" på utsiden om jeg hadde skulle kjøpt noe slikt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 9 timer siden:

Jeg noterer meg bak øret at det indirekte påstås at jeg "mangler boevne" mens jeg er i Oslo fordi jeg av og til lager mat, åpner oppvaskmaskin etter endt program og gjør den tabben å puste mens jeg sover om natta :-)

Nei nei :smiley: Hvordan ditt hus er mtp. ventilasjon og skikkelige luftemuligheter vet jo ikke jeg, men jeg tenkte mer på de som mente at vannet ikke er skikkelig kokt før det har kokt i et kvarter. 
Til syvende og sist er det mangel på ventilasjon som skaper kondens i en bolig.

Morsomt å se den siste båten i artikkelen. Kjenner godt igjen Bostrøm 37, samme båttype som jeg, og barna mine bodde i, og dessuten Ragnar Kvam seilte jorden rundt i. Tror han har båten enda. 

Ellers så var det den vanlige romantiseringen i selve arikkelen. Virker jo fint der de er fler, og har serviceanlegg på brygga. Fin artikkel, som belyser flere ting ved det å bo i båt, som også er belyst i tråden her.

• 1 år senere...

Når det sammenlignes kostnader med å bo i båt med å bo på land, så er det mange som sammenligner epler og pærer. For det første så kan man fint eie en leilighet, og sikre seg verdiøkningen på den, samtidig som man eier en båt man bor på. Da sikrer seg man verdiøkningen i boligmarkedet, og man bor på båt. Inntektene fra utleieforholdet vil raskt dekke inn utgiftene på boligen på de rette objektene. 

Dernest så bør man sammenligne utgiftene ved å leie en bolig. Sett at du skal ha en liten pendlerleilighet sentralt i Oslo. Regn med rundt 240.000 kr i året i leie, strøm, TV og internett kan du regne i tillegg, så la oss si 270.000 kr i året for 40 kvm uten balkong på Vålerenga. 

Prisen for en helårs bobåt-plass på Kongen er 54.000 kr, la oss legge til 20.000 kr i året på strøm. For meg vil forsikring være under 5000 kr i året, men la oss si 10.000 kr. Sleng på 5G internett til ca 8000 kr i året. Også kommer vedlikehold, men hva med all oppussinga og vedlikehold folk gjør på en bolig i det landet i verden som bruker mest på oppussing? Men har man skrudd litt bil i ungdomstiden, så kommer man langt med å gjøre vedlikeholdet på båten selv, jeg har aldri betalt noen for å gjøre noe på båten min. Men la oss for orden skyld sette av 20.000 kr i året til vedlikehold. Totalkost for bobåt er da 112.000 kr, 158.000 kr mindre enn en kjedelig betongleilighet på Vålerenga. 

Så kommer kjøpet av båten i tillegg, men igjen - dersom man er tålmodig og villig til å inngå noen kompromisser, så kan man for det første kommer godt ut av et båtkjøp. Og båter som er 30+ år, de taper seg ikke i verdi om man gjør normalt vedlikehold, så i realiteten betaler man kun renta av lånet. Låner man på leiligheten man eier, så koster et lån på 300.000 deg 1200 kr i mnd på 5 års avbetaling, resten er i realiteten tvungen sparing du får igjen den dagen du selger båten, om du vedlikeholder den. Og siden du, inkludert renter, sparer rundt 143000 kr på å ha pendlerbolig i en båt på Kongen kontra i en blokk på Vålerenga, så har du gratis båt når du har bikket to år og en måned. 

Også til slutt kan man jo gjøre øvelsen med å beregne leien på en leilighet nede i vannkanten i Oslo, da blir de tallene enda mer fordelaktig i favør båt. Og siden man da har såpass lave bokostnader i måneden, så kan man finne seg en jobb som tillater utstrakt brukt av hjemmekontor, smekke igjen døra på båten i slutten av Oktober, også leie seg en leilighet i Spania, Thailand, Brasil, Karibien eller Italia frem til fuglene begynner å kvitre igjen. 

Så at noen kategorisk mener det er dyrere med bobåt enn leilighet, det stemmer jo ikke i all den tid man fint kan eie og leie ut en leilighet mens man bor i båt. 

Hadde jeg vært enslig hadde jeg garantert bodd i båt, men måtte vært en båt på 35-40 fot som det hadde vært mulig å gå ut med hele året.

Intil videre har jeg 3 etasjes enebolig med stor garasje og musikkrom på toppen, Stor hytte ved Trondheimsleia, båt og naust, samt privat brygge. Koster jo en del å eie og drifte alt dette, men hadde ikke villet vært foruten.

For min del hadde det nok blitt veldig mye rimeligere å bodd i båt, enten her på Orkanger eller i Trondheim. Måtte fortsatt leid garasje da til Biler. MC' er, ATV og div.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

On 4/3/2025 at 2:58 AM, Rs2-GTi said:

Når det sammenlignes kostnader med å bo i båt med å bo på land, så er det mange som sammenligner epler og pærer. For det første så kan man fint eie en leilighet, og sikre seg verdiøkningen på den, samtidig som man eier en båt man bor på. Da sikrer seg man verdiøkningen i boligmarkedet, og man bor på båt. Inntektene fra utleieforholdet vil raskt dekke inn utgiftene på boligen på de rette objektene. 

Mine påstander er som alltid:

• Dersom man er såpass båtinteressert at alternativene står mellom å bo i hus og ha båt, versus å bo på båten, så kommer man økonomisk bedre ut med det siste, motargumentet er ofte at det kan ligge en svært lukrativ fortjeneste i en giret investering i egen bolig.  ("giret investering" betyr her at man går inn med en liten slump penger i egenandel, og tar opp lån for å dekke resten av investeringen)
  • Dersom alternativet er leie bolig på land versus å bo i en båt som man selv eier, så er det siste trolig mer lønnsomt - men i løpet av årene har jeg moderert meg litt, å bo i båt er ikke noe som kan anbefales for folk som ikke har interesse for båt eller båtliv.
  • Dersom alternativene står mellom å kjøpe en bolig og å kjøpe en båt, så må man ta i betrakning at båten innebærer adskillig større vedlikeholdskostnader og at det er svært lite sannsynlig at båten stiger i verdi helt av seg selv.

Dette vil jeg hevde er i tråd med dine betraktninger.  En investering i bolig kan man gjøre uavhengig av om man faktisk skal bo i boligen selv eller om man tenker å leie ut boligen.  (Jeg vil også påstå at bolig ikke så veldig ulikt andre investeringer - bl.a., historisk verdiøkning er ingen garanti for fremtidig verdiøkning, og verdien kan gå to veier!).

Men så har man politiske og særlig skattepolitiske grep som gjør det attraktivt å bo i hus.  Helt uavhengig av om bolig er en god investering eller ikke, så er det et uomtvistelig faktum at skattepolitikken gjør det lukrativt å bo i 50% av boligen og leie ut 50%, ettersom man da slipper å betale skatt av leieinntekter.  Dette er en slags form for subsidie som man får dersom man bor i hus, men som man ikke får (i allefall ikke lovlig) dersom man bor i båt.  I tillegg har vi strømstøtteordningen nå, dette er også en ren subsidie - og dersom man bor i båt og er avhengig av landstrøm, så risikerer man å måtte betale dyrt for strømmen.  Til sist, dersom man skal realisere en inntjening som følge av økt verdi i boligen, så må man bo i boligen i (redigert, ref innlegg nedenfor) ett år for å kunne selge uten å måtte betale skatt på gevinsten.

Tror du setter fingeren på det viktigste i denne diskusjonen, nemlig: Ikke bo i båt om du ikke har lyst til å bo i båt. Det er ikke verdt besparelsen om du ikke liker båtlivet. 

Det er mang en voksen student som har leid ut "rom i huset" når de har flyttet ut av byen for å studere, så de slipper å skatte av utleien. Også må du bare bo i 12 av de siste 24 mnd i huset for å ikke skatte av gevinsten. Boligmarkedet vokser neppe inn i himmelen, man skulle tro det hadde nådd et metningspunkt, men det har jeg jo tenkt i ca 15 år nå. Som det ble nevnt, man kan jo også investere i aksjer, men fordelen med hus er at du kan få noen andre til å betale på rentene for et lån på mange millioner, det sliter du med på aksjer.

Strøm er et tema man ikke kommer utenom. Den beste løsningen er jo solceller, batteribank, utgående flybillett i Januar og retur i Mars. Men det er jo et press fra industrien på strøm også nå, så jeg vil tro at en helhetlig løsning kommer på plass etterhvert. Folk med hytte er jo også pådrivere for det. 

Jeg tør påstå at i båt benytter man ofte mindre energi og vann enn i hus - men det er vel mest fordi man er nødt til å spare, det er mulig å bo i hus eller leilighet og spare på strømmen.  Bor man i leilighet med naboer over og under som liker å ha det varmt, så kan man snylte på disse og greie seg helt uten oppvarming.  Eller man kan gjøre som meg, ta med seg båten til sydligere strøk og også greie seg (nesten) uten oppvarming :-)

For meg er det et mål å ha såpass mye solceller at jeg greier meg vinterstid i Middelhavet uten å måtte spe på med landstrøm eller strøm fra generator.  Jeg er ikke helt der enda, men har planer om å utvide banken.  Jeg synes det er behagelig å ikke være avhengig av landstrøm.  Med nye moderne paneler og litt størrelse på panelbanken så kan man høste flere kW fra sola - selv har jeg ikke kommet helt dit enda med min panelbank.  Det er uansett ikke noe argument per se for å bo i båt, man kan jo også installere solcellepaneler og batterier i hus.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...