Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

Ser ut som det blir slutt på charter ture med The Fling i Ryfylke.

De har jo lenge forsøkt å selge hele båten eller andeler til interesserte. Så ikke sikkert det er store sorgen hos eierne

Denne lystbåten er i ferd med å synke på Hundvåg (aftenbladet.no)

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Denne lystbåten er i ferd med å synke på Hundvåg

28 meter lang yacht tar inn vann og er i ferd med å gå under. Leies ut til arrangementer og grupper.

 

Det var onsdag morgen at Aftenbladet ble tipset om at en stor lystbåt la seg skeivere og skeivere i sjøen ikke langt fra Øyahuset på Hundvåg.

– Den kommer til å synke, sier Bjørn André Stangeland, havnevakt i Stavangerregionen Havn.

 

Stangeland sier at båten ikke er i veien for trafikken og at deres ansvar er å holde skipsleden åpen.

Lystbåten, som har navnet «The Fling» og skal være registrert på en stiftelse, er 28 meter lang. Havnevakten antar at det kan ha vært en vannlekkasje over tid i fartøyet og at lensepumpen ikke har fungert som den skal.

Ifølge Aftenbladets fotograf på stedet er lystbåten fortøyd og bør dermed være sikret fra å gå helt under.

Dermed ligger ansvaret for havariet på eieren, som skal være en stiftelse.
Den aktuelle yachten leies ut til arrangementer og grupper.

Også brannmannskap rykket ut med «Vektaren» på meldingen og har kontrollert at det ikke er lekkasje av miljøfarlig art i forbindelse med havariet.

Link to post

Altså den skulle de forsøkt å selge i Polen før den sank, hvor privatpersoner kan bruke båt over 24 meter om de har "yacht captain". Det er jo ikke rart det var usalgbart om i Norge så kan det kun brukes av yrkesutøvere med full D5 minst så lenge båten har norsk flagg.

Men jeg undres over at det er brannmannskap der som kontrollerer miljølekkasjer men kommer ikke på ideen om å forhindre at båten synker fullstendig. Men det var kanskje meninga den skulle "dævve" om den var usalgbar men forsikret, men så vil jo sikkert forskiringsselskapet prøve å finne ut av om den sank av seg selv eller om noen med vilje lot være å fikse ett eller annet som vedkommende burde ha sett da. Og hvis det er en yrkesutøver som hadde ansvaret så vil vel lista for "burde ha visst" bli høyere enn for privatpersoner.

Link to post
XardasKSP skrev 2 minutter siden:

Men jeg undres over at det er brannmannskap der som kontrollerer miljølekkasjer men kommer ikke på ideen om å forhindre at båten synker fullstendig.

Jeg ville trodd at den allerede står på bunn, har svært vondt for å tro at den kan flyte slik...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
-morten- skrev 3 minutter siden:

Lav båt til stor pris!   hvilken type båt er det?

Gammel stålbåt dette. Blitt brukt til Blåtur++++ Ikke noe folk ville kjøpt til privat feriebåt. Er vist også mye hjemme snekret ombord av ymse kvalitet.

 

Har ikke hatt tid, ellers skulle jeg kjørt bort, sitter på jobb på andre siden av bukta, men litt for mye mas på edb å telefon idag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

@-morten- Jeg tipper vel at forsikringsselskapet vil først og fremst prøve å komme frem til at de burde ha visst om tingen som tydeligvis dævva siden båten sank. Så ellers vil de forsøke å komme frem til at båten ikke var særlig salgbar i Norge osv.

For 1 uke siden hadde jeg 2x eksamner i D5L i Tønsberg og bremsa før ett kryss hvor man skulle svinge inn til Greveskogen skole hvor eksamen blir holdt. Da ble den gamle A8 audien til foreldra fritt oversatt fra polsk "rævkjørt" av en gammel 5-serie stasjonsvogn BMW. Altså det ble bare en mini bulk på audien og ingenting på BMWen. BMW førern tok full ansvar for å ha holdt for lite avstand og skylda på seg og underskrev det på en lapp.

Sendte alt til forsikringsselskapet men de skulle kontakte vedkommendes forsikringsselskap skrev de siden de ikke synes at skyldspørsmålet var avgjort utifra beskrivelsen. Altså helt sprøtt men antar at siden det ikke ble noe bulk på den andre bilen så håper de ingen forsikringsselskap skal betale noe som helst om de mener begge bilene hadde skyld med mindre man vil bruke av premien på kaskoen.

Så forsikringsselskap er ikke glade i å betale selv om ting skulle være helt 100 % klart forsikringssak. Så om de har noen tvil og kan påberope seg manglende vedlikehold elns. så vil de bruke alt de kan for å slippe betaling.

Link to post
XardasKSP skrev 34 minutter siden:

Men jeg undres over at det er brannmannskap der som kontrollerer miljølekkasjer men kommer ikke på ideen om å forhindre at båten synker fullstendig. 

 

Snodig tankegang. Båten ligger vel allerede på bunn, så den går ikke noe sted. Men om det skal være noe håp om å berge motorer etc må disse holdes under vann inntil man står klar til å tømme, preservere og få dem i gang igjen. Om man bare lenser og ikke gjør noe mer gjør man faktisk eieren en bjørnetjeneste....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nye opplysninger fra Stavanger Aftenblad.

 

– Dette kom som en bombe. Det er rett og slett et sjokk, sier Inger Siri Helland.

Hun er daglig leder for selskapet Fine opplevelser AS, som ifølge fartøyets nettside kan kontaktes for leie av fartøyet

 

Når Aftenbladet får tak i henne opplyser Helland at hun er i Thailand i forbindelse med en jobb.

Helland forklarer at hun ikke eier fartøyet, men at det er selskapet Exit Yatching AS som formelt eier The Fling. Hennes selskap Fine opplevelser AS drifter båten.

– Vi var innom båten på mandag like før vi reiste til Thailand, den lå da helt fint til kai, sier Helland.

Bygget i Tyrkia i 1996

Ifølge Skipsregisteret står aksjeselskapet Exit Yachting AS oppført som eier av The Fling.

Båten er bygget i Tyrkia i 1996, den er registrert som et fritidsfartøy.

Link to post
ohio skrev 44 minutter siden:

Ser på Proff.no at begge disse selskapene som er involvert i båten bare taper penger Iflg 2022 regnskapene 

Stemmer nok bra det. Er jo det en hører her lokalt. Å nok derfor de har forsøkt å selge den flere ganger, eller få inn nye medeiere som kan skyte inn penger i taps sluket.

 

Om jeg ikke husker feil, var det vel et par store MTU som liger i den. Ikke noe billige i drift de.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...