Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

I tillegg til at båten er jo ikke glassfiber så var den annonsert ikke som skipsregistrert for D5L og D5LA men som 28 meter. Så det er jo ikke noe rart ingen ville kjøpe den som fritidsbåt når det virka fra annonsen at man måtte ha D5 for å kunne føre den.

Ellers så er vel glassfiberskrog mye mindre vedlikeholdstrengende såvidt jeg har forstått det, så når det fantes om høsten D5L 80 foter til 2 mill hvem ville betalt 3 mill for denne.

Link to post
Share on other sites

 

XardasKSP skrev 9 minutter siden:

Ellers så er vel glassfiberskrog mye mindre vedlikeholdstrengende såvidt jeg har forstått det,

Mulig du har rett, jeg vet ikke. Men du kan jo høre med f.eks. @Hulda eller andre her inne som har stålbåt. Vet ikke om de gjør så mye mer ut av det årlige vedlikeholdet. 

 

XardasKSP skrev 9 minutter siden:

så når det fantes om høsten D5L 80 foter til 2 mill hvem ville betalt 3 mill for denne.

Tja, nå hadde jo den 80-foteren Detroit totaktsdieseler som mange ikke vil ha (i hvert fall ikke jeg), mens Fling hadde MTU motorer som heller kanskje kan sammenlignes med MAN. 

Link to post
Share on other sites

Vel den sank jo av en eller annen grunn da i havn, det mest sannsynlige virker jo det folk har fortalt om at ett eller annet dævva som ikke ble vedlikeholdt og slapp inn vann.

@Komodo Altså uansett motorer båten var jo annonsert som 28 meter og jeg kan jo ikke fatte og begripe at skipsregisteret er med på at den er under 24 meter da. Men de skrev jo ikke i annonsen at den kunne føres av andre enn yrkesaktive skippere med D5 eller mer så det drepte vel mesteparten av kunder med "fritidsbåt" i tankene.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

Vel den sank jo av en eller annen grunn da i havn, det mest sannsynlige virker jo det folk har fortalt om at ett eller annet dævva som ikke ble vedlikeholdt og slapp inn vann.

@Komodo Altså uansett motorer båten var jo annonsert som 28 meter og jeg kan jo ikke fatte og begripe at skipsregisteret er med på at den er under 24 meter da. Men de skrev jo ikke i annonsen at den kunne føres av andre enn yrkesaktive skippere med D5 eller mer så det drepte vel mesteparten av kunder med "fritidsbåt" i tankene.

 

Tipper at markedet for 80 fots båt i profesjonell virksomhet er vesentlig større en som fritidsbåt. Tror aldri jeg har hørt om noen som har en slik båt privat som feriebåt. Da blir det i tilfelle en moderne yacht som får oppslag i VG når den ankomer.

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, XardasKSP said:

@Komodo Altså uansett motorer båten var jo annonsert som 28 meter og jeg kan jo ikke fatte og begripe at skipsregisteret er med på at den er under 24 meter da. Men de skrev jo ikke i annonsen at den kunne føres av andre enn yrkesaktive skippere med D5 eller mer så det drepte vel mesteparten av kunder med "fritidsbåt" i tankene.

 

Det går på kriteriene på hva som skal måles.

Det er ikke total lengde (LOA) som måles, men skroglengde og her varierer det mye hva som er en integrert del og kan kalles del av skroget eller ikke. feks pulpitt, fendelist, baugpyd og badeplattform som ofte er montert på skroget er ikke endel av skroget og dermed lengden pr definisjon.

Derfor ser man mange båter på 52-53 fot eller mer (LOA) som er registrert under 15 meter.

 

24 meter grensen er enda viktigere da kravene for skipper og manskap øker kraftig. Det lages i dag båter opp mot nesten 100 fot som er reg 23,99 meter. selv om LOA er både 4 og 5 meter lenger. En av de største jeg vet om er SanLorenzo 96A. LOA er 29 meter med reg på 23,99m.

https://www.sanlorenzoyacht.com/uk/yacht/sl96-asymmetric.asp

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Altså båter i glassfiber på 80 fot brukes jo som fritidsbåt i all slags land i Europa. Dersom det ikke er trawler som er spesialbygd så er det først såpass store eksemplarer av Princess, Fairline ol. som blir merka med A klasse.

I Polen har jo folk det som fritidsbåt uten at de trenger å være på 100 rikeste lista og kjøpe en yacht for 100 mill. Men der er det jo annerledes med sertifikater og "yacht captain" holder for alt som ikke går i næring.

I Norge tror jeg også det finnes folk som har slike fritidsbåter uten at det er nyhetsoppslag altså bare på ett bilde noen posta av en nesten 50 fots Azimut som ble renovert stod det ved siden av en svær båt som virka i den stil størrelse. Er jo også plenty av båter på finn fra 58 fots Fairline helt til 80 fots båter.

@sap_2000 Det forklarer jo hvorfor Princess driver med annonse av nybåt til nesten 100 mill på størrelse over 24 meter men sikkert registrert som 24. I Polen har de 2 grenser den ene er 18 meter og videre er det fritt frem for private med "yacht captain" men da skal altså man ha 100 timer praksis med kaptein ombord og 1200 timer totalt.

Link to post
Share on other sites

Men her vil de vel få avkortting om båten er registrert som fritidsbåt og det viser deg de har drevet med næring!?

Det var det jeg mente med sikkelig forsikkring og på rett måte i en tidligere post her!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 16 minutter siden:

Men her vil de vel få avkortting om båten er registrert som fritidsbåt og det viser deg de har drevet med næring!?

Det var det jeg mente med sikkelig forsikkring og på rett måte i en tidligere post her!

Er nok ikke uten grunn annonsen har blitt fjernet fra finn.

Men så er det masse annet info ute på nett om utleie av den, som de nok skal slite å holde skjult.

 

Blir nok et gedigent tap dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, -morten- said:

Men her vil de vel få avkortting om båten er registrert som fritidsbåt og det viser deg de har drevet med næring!?

Det var det jeg mente med sikkelig forsikkring og på rett måte i en tidligere post her!

 

Vet ikke eksakt hvordan reglene er men det går flust med båter rund i charter, helt eller delvis, og også under 15 meter som er reg / klasset som fritidsbåter uten at det er noe issue.

 

De fleste er vel privat eiet og så leiet ut til (eget) firma som så driver charter. Det er visse krav til sikkerhetsutstyr, merking (nødutgang etc), kursing og sertifikat.

 

ta en kikk her feks. https://www.facebook.com/yachtevent/?locale=nb_NO

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Kallethekid Altså båter i glassfiber på 80 fot brukes jo som fritidsbåt i all slags land i Europa. Dersom det ikke er trawler som er spesialbygd så er det først såpass store eksemplarer av Princess, Fairline ol. som blir merka med A klasse.

I Polen har jo folk det som fritidsbåt uten at de trenger å være på 100 rikeste lista og kjøpe en yacht for 100 mill. Men der er det jo annerledes med sertifikater og "yacht captain" holder for alt som ikke går i næring.

I Norge tror jeg også det finnes folk som har slike fritidsbåter uten at det er nyhetsoppslag altså bare på ett bilde noen posta av en nesten 50 fots Azimut som ble renovert stod det ved siden av en svær båt som virka i den stil størrelse. Er jo også plenty av båter på finn fra 58 fots Fairline helt til 80 fots båter.

@sap_2000 Det forklarer jo hvorfor Princess driver med annonse av nybåt til nesten 100 mill på størrelse over 24 meter men sikkert registrert som 24. I Polen har de 2 grenser den ene er 18 meter og videre er det fritt frem for private med "yacht captain" men da skal altså man ha 100 timer praksis med kaptein ombord og 1200 timer totalt.

Tror det er veldig få som har 80 fots yachts som fritidsbåt i Norge som ikke er i hvert fall i nærheten av Kapitals 400-liste. 

Jeg legger en del timer i båt i ytre Oslofjord og langs svenskekysten hvert år og tror jeg kan telle de ganger jeg møtt 80 fots privatyachter på en hånd. I middelhavet, er det selvsagt en del, men der tror jeg eierne spiller i en litt annen liga en folk flest. En venn av meg jobbet som deckhand på en Yacht rundt 100 fot med base i Ft. Lauderdale. Der var de tre fast ansatte som bare holdt båten ved like og eventuelt forflyttet båten dit eieren ønsket den. Det er et budsjett av en annen verden.

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Om båten på død og liv skal akkurat være 80 fot så har du vel rett. Men om den bare skal være stor så er det vel mange flere enn bare de som er til salgs og jeg tviler at alle de 400 rikeste i Norge liker båt.

Altså det finnes alt fra: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005 til https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=328050996

 

Om man skal starte regninga med båt større enn 55 fot så får man jo 100vis av båter til salgs per år nesten. Men om den skal være 80 fot så er det jo ikke så mange da muligens om f.eks Princess 20M er for liten.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

 

Vet ikke eksakt hvordan reglene er men det går flust med båter rund i charter, helt eller delvis, og også under 15 meter som er reg / klasset som fritidsbåter uten at det er noe issue.

 

 

Det kan du sikkert ha rett i og hvis turen går greit blir det knapt lagt merke til. (Bortsett fra at Sjøfartsdirektoratet har hatt noen omganger med razzia etter slike båter).

Problemet oppstår når man får en hendelse, da kommer de ubehagelige spørsmålene som sertifikater, forsikring, og den slags "kjedeligheter".
Hvis man ser etter i egen fritidsbåtforsikring, da finner man en passus om at båten IKKE skal benyttes i næring  -  for det dekker ikke forsikringen.
Man finner vanligvis også en passus om "rett til å føre båten" og har man betalende passasjerer ombord, da kommer kravet om sertifisert fører.
Det er denne type "bagateller" forsikringsselskapene legger vekt på, i et forsøk på å begrense urettmessige krav og utbetalinger, bl.a. i forbindelse med "fritidsbåter" som går i "næringsdrift"....
 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men når båten synker og ligger i ro til kai, uten betalende/ikkebetalende passasjerer, sertifisert/ikkesertifisert fører?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Men når båten synker og ligger i ro til kai, uten betalende/ikkebetalende passasjerer, sertifisert/ikkesertifisert fører?

Ja, det kan du si Lars.
Jeg svarte egentlig på spørsmålet om "... flust med båter rundt i charter ...".

I den situasjonen du beskriver har man ikke krav hverken til forsikring, sertifikat eller mannskap.
Men når forsikringen skal vurdere oppgjør for skade, da er det ikke utenkelig at de kommer trekkende med en "årsaksammenheng", i typisk forsikringsstil når det gjelder å vri seg unna ....
 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Kallethekid Om båten på død og liv skal akkurat være 80 fot så har du vel rett. Men om den bare skal være stor så er det vel mange flere enn bare de som er til salgs og jeg tviler at alle de 400 rikeste i Norge liker båt.

Altså det finnes alt fra: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005 til https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=328050996

 

Om man skal starte regninga med båt større enn 55 fot så får man jo 100vis av båter til salgs per år nesten. Men om den skal være 80 fot så er det jo ikke så mange da muligens om f.eks Princess 20M er for liten.

Jo, men nå gjaldt jo akkurat denne diskusjonen om en 80 fots båt var mest attraktive i privatmarkedet eller i næring. Min påstand er fortsatt att veldig få båter i Norge er privateide fritidsbåter over 65 fot.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 20 timer siden:

 

Sorry, men en professionell takstmann takserer ikke etter en mer eller mindre gjennomtenkt annonse på finn.no. Det er ikke sånn verden fungerer.

 

Ehh Jo det kan de gjøre. i dette tilfellet, som mange andre bryr de seg stort sett om to ting. Hva båten er forsikret for, og hvor stor skaden er. 

 

Om båten er forsikret for en fast sum, vurderes det gjerne fra 60 - 80% av denne summen før det er vurdert som totalskade/ kondemnasjon.  Om båten er "fullverdiforsikret" går vurderingen på hva man må betale for å få tilsvarende båt i dagens marked, og da gjerne helt opp til 100% av dette før den kondemneres.

 

Nå har jeg vært så uheldig å ha erfaring med begge deler, med synkeskade på båt, og faktisk bil som brant også de siste 10 årene. og i alle tre tilfellene har de "stoppet" takseringen etter å ha passert grensen for verdien. på den ene båten, var motor og gir alene oversteget 50% av båtens verdi, så det var ikke engang vits å reise ut for å taksere iflg selskapet, men bare finne verdi. og som de sa, det er ikke mange andre måter å gjøre dette på enn å sjekke markedet. altså Finn, no og blocket. og slike nettsteder, det er det som er markedet, og det ble gjort. De kom med sine eksempler, og jeg med mine, fra finn.no. På bilen, som brant, ville lakkering alene koste mer enn antatt verdi, pluss minus 50 til 70K så den ble først vurdert på verksted slik, Jeg betalte en brøkdel av dette da jeg kjøpte, den det betyr ingenting, (de prøvde seg) det er hva jeg (eller de) må ut med i dag, for tilsvarende, som er avgjørende.  Så da kom en takstmann inn og vurderte, nettopp opp mot hva markedet tilbydde, og flere eksempler fra finn ble brukt som grunnlag. Det ble altså ikke foretatt noen takst på vanlig måte ned til minste detalj med enhetspris på flater, skruer og detaljer. At de brukte store summer med tidligere politietterforskere, sintef og herren vet hva, for å finne ut om brannen var påsatt, det er en annen ting. Her har de nærmest ingen limit som de sa.  Og, nei, jeg hadde ikke satt fyr på bilen, Det var smitte fra nabobilen som gjorde at min brant, så om han hadde satt fyr på sin, vites ikke, og de kunne ikke bevise det i allefall, så da ble heldigvis min skade dekket. Noe den faktisk ikke ville blitt om de hadde klart å påvise at han, eller andre, hadde satt fyr på den slik "alle visste at var gjort" Kanskje en grunn å vurdere kasko om man frekventerer tvilsomme nabolag :-)

 

Om der står et par mtu i denne båten, som regnes som totalhavartert, sammen med elektrisk anlegg og slike installasjoner, så tror jeg nok ikke de bruker så fælt lang tid med å konkludere med at dette alene, om det må erstattes, er langt over båtens verdi, og at greiene kondemneres uten større seremoni.

 

Ellers så tror jeg det har lite å si om man har leid denne båten ut tidligere, kanskje mot vilkårene da. Det som betyr noe vil jeg tippe er hva som skjedde på tidspunktet for skaden, og om det hadde noe med saken å gjøre at der var forhold som gjorde at båten sank som var i strid med vilkårene. Skal vel holde hardt å kunne konstruere opp noe slikt.  På bilene mine f,eks, gjelder ikke forsikringene ved hastighetsløp og lignende konkurranser, men jeg ser det som lite trolig at om bilen ble stjålet i dag, så skulle det brukes som argument for at forsikring ikke glelder at jeg evt brukte den på street legal i fjor sommer, som da ville være i strid med hva vilkårene kunne dekket da.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 26 minutter siden:

Forstår at dette stinker når den er vurdert til 6 mill men avertert til 3 mill 

 

Hvor stammer denne vurderingen fra? Er det forsikringsverdi, eller en takst gitt av takstmann før den ble lagt ut for salg? Eller bare noe eier synes den må være verdt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Hvor stammer denne vurderingen fra? Er det forsikringsverdi, eller en takst gitt av takstmann før den ble lagt ut for salg? Eller bare noe eier synes den må være verdt?

Mener det ble nevnt i en artikkel en plass. Så er nok noe som kommer fra ene eier. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Mener det ble nevnt i en artikkel en plass. Så er nok noe som kommer fra ene eier. 

Det er nok forsikringsverdi. Så får de håpe på at de får nok til å dekke gjelda.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

 

Det går på kriteriene på hva som skal måles.

Det er ikke total lengde (LOA) som måles, men skroglengde og her varierer det mye hva som er en integrert del og kan kalles del av skroget eller ikke. feks pulpitt, fendelist, baugpyd og badeplattform som ofte er montert på skroget er ikke endel av skroget og dermed lengden pr definisjon.

Derfor ser man mange båter på 52-53 fot eller mer (LOA) som er registrert under 15 meter.

 

24 meter grensen er enda viktigere da kravene for skipper og manskap øker kraftig. Det lages i dag båter opp mot nesten 100 fot som er reg 23,99 meter. selv om LOA er både 4 og 5 meter lenger. En av de største jeg vet om er SanLorenzo 96A. LOA er 29 meter med reg på 23,99m.

https://www.sanlorenzoyacht.com/uk/yacht/sl96-asymmetric.asp

 

Dette stemmer til en viss grad da det er avhengig av om båten er yrkesfartøy eller fritidsbåt og om den er registreringspliktig eller ikke. Registreringsplikt i NOR slår inn ved en skroglengde på 15 m. For båter som ikke er registreringspliktig brukes skroglengde som lengde i registeret. Er båten registreringspliktig brukes lengde L som er definert som 96% av vannlinjelengden på en teoretisk dypgang som er 85% av dybde i risset. Dette betyr i praksis at en fritidsbåt som er registrert med lengde L på 23,99 m ikke kan føres med D5L sertifikat da dette sertifIkatet er bergrenset til en skroglengde på 24 m. 

The Fling, som eksempel, har en registrert lengde på 23,88 m, dybde 2,9 m og største lengde på 28,0 m, dette betyr at vannlinjelengde ved en teoretisk dypgang på 2,47 m er 24,88 m og overheng forut og akter til sammen er 3,12 m. 

(Dette kan også være avhengig av rorstammens plassering, men tar ikke dette her.)

Når det gjelder yrkesfartøy i denne størrelsen ellers er skroglengde 15 m og lengde L på 24,0 m to viktige grenser i forhold til hvilke regelverk og sertifiseringsrav som skal legges til grunn for fartøyet.  Når det gjelder sertifikater til navigatører på mindre yrkesfartøy så brukes ellers skroglengde på 24 m og Lengde L på 24 m om hverandre avhengig om det er fiskefartøy eller andre typer fartøy sertifikatet gjelder for.

 

L
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...