Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

Blir spennende å følge denne saken. I følge eier i media i dag så anslås verdien til seks millioner kroner.  Rart man ikke har bedre overvåkningssystemer i en slik båt. Da ville dette trolig kunne vært avverget. Båten har ellers vært særdeles lite i bruk og har stort sett vært leid ut til litt tvilsomme fester. 

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, LAKA said:

Blir spennende å følge denne saken. I følge eier i media i dag så anslås verdien til seks millioner kroner.  Rart man ikke har bedre overvåkningssystemer i en slik båt. Da ville dette trolig kunne vært avverget. Båten har ellers vært særdeles lite i bruk og har stort sett vært leid ut til litt tvilsomme fester. 

Håper det kommer en konklusjon!  Om det var MTU ombord så har jo bare dem ganske stor verdi

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Altså hvis forsikringa betaler totalskade så betaler de jo aldri mer enn hva båten ble annonsert til på finn og gjerne mye mindre siden de vil sikkert mene ingen holdt på å kjøpe til den prisen og det var ikke mange kjøpere siden folk må ha yrkessertifikat for å føre slik båt med norsk flagg i hvert fall (med polsk f.eks holder "yacht captain").

Ellers så er vel verdien av motor stor hvis den er fullt fungerende og montert inn i en båt som man ønsker å benytte seg av, verdien antar jeg blir forsvinnende liten hvis motor må utmonteres fra en båt for og så monteres inn i en annen båt og er langt utenfor garantiperiode vil jeg vel anta.

Siden pris på utmontering og innmontering foretatt av verksted kan vel bare forstås som tålelig hvis man skal ha fabrikkny motor med garanti på motor og tilbehør.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Altså hvis forsikringa betaler totalskade så betaler de jo aldri mer enn hva båten ble annonsert til på finn og gjerne mye mindre siden de vil sikkert mene ingen holdt på å kjøpe til den prisen og det var ikke mange kjøpere siden folk må ha yrkessertifikat for å føre slik båt med norsk flagg i hvert fall (med polsk f.eks holder "yacht captain").

Ellers så er vel verdien av motor stor hvis den er fullt fungerende og montert inn i en båt som man ønsker å benytte seg av, verdien antar jeg blir forsvinnende liten hvis motor må utmonteres fra en båt for og så monteres inn i en annen båt og er langt utenfor garantiperiode vil jeg vel anta.

Siden pris på utmontering og innmontering foretatt av verksted kan vel bare forstås som tålelig hvis man skal ha fabrikkny motor med garanti på motor og tilbehør.

Det kommer veldig an på forsikringen. Hos Pantaenius som jeg bruker for eksempel avtaler man en fast sum som blir utbetalt og slipper diskusjoner om verdi i ettertid. Tror dette er relativt vanlig på støre fartøy.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 6 timer siden:

Den lå vel til salgs for rundt 3 mill om jeg ikke husker feil 

 

Det kan se ut for at du husker nokså rett:
"The Fling" Vurderes solgt | FINN.no

 

Når en annen skriver: "Båten har ellers vært særdeles lite i bruk og har stort sett vært leid ut til litt tvilsomme fester. " så vet jeg lite om det, men det er mulig at det stemmer....
Men i såfall harmonerer det særdeles dårlig med at båten ifølge Aftenbladet er registrert som "Fritidsbåt"  -  våre venner i Sjøfartsdirektoratet har ofte sterke meninger om den kombinasjonen.
Også forsikringen har en tendens til å skille veldig klart mellom "fritidsbåt" og "næringsfartøy", både når det gjelder hva forsikringen koster og hva selskapet er villig til å dekke. (Jeg betaler selv mer enn 70.000 pr år i forsikring for et næringsfartøy som er mindre enn denne.) 

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Altså hvis forsikringa betaler totalskade så betaler de jo aldri mer enn hva båten ble annonsert til på finn 

 

Sorry, men en professionell takstmann takserer ikke etter en mer eller mindre gjennomtenkt annonse på finn.no. Det er ikke sånn verden fungerer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 44 minutter siden:

 

Det kan se ut for at du husker nokså rett:
"The Fling" Vurderes solgt | FINN.no

 

Når en annen skriver: "Båten har ellers vært særdeles lite i bruk og har stort sett vært leid ut til litt tvilsomme fester. " så vet jeg lite om det, men det er mulig at det stemmer....
Men i såfall harmonerer det særdeles dårlig med at båten ifølge Aftenbladet er registrert som "Fritidsbåt"  -  våre venner i Sjøfartsdirektoratet har ofte sterke meninger om den kombinasjonen.
Også forsikringen har en tendens til å skille veldig klart mellom "fritidsbåt" og "næringsfartøy", både når det gjelder hva forsikringen koster og hva selskapet er villig til å dekke. (Jeg betaler selv mer enn 70.000 pr år i forsikring for et næringsfartøy som er mindre enn denne.) 

 

 

Kan bekrefte at den har blitt brukt i næring. Prosjektet jeg er på, har leid den for flere grupper til teambuilding i fjor. 

Dette ble betalt av oljeselskap. Også det at den blir annonsert å leid ut via firma nevnt i artikkel i aftenbladet, bekrefter vel dette. 

Om dette nå kan få konsekvenser for forsikrings utbetaling, vil ikke jeg spekulere i.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 53 minutter siden:

 

Sorry, men en professionell takstmann takserer ikke etter en mer eller mindre gjennomtenkt annonse på finn.no. Det er ikke sånn verden fungerer.

 

Det har du selvfølgelig rett i.
Men at den i lengre tid har ligget på finn uten å bli solgt for ønsket pris, det antyder kanskje hva markedet mener den er verdt   -   eller rettere sagt "ikke er verdt"?

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Sorry, men en professionell takstmann takserer ikke etter en mer eller mindre gjennomtenkt annonse på finn.no. Det er ikke sånn verden fungerer.

Jeg har vært borti flere takstmenn som har støttet seg ganske hardt på finn.no og vært åpen om at det er en indikasjon på markedsverdi både vedr bil og båt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Altså de har teoretisk registrert den under 24 meter men glemt å få med i annonsen at yrkesskipper ikke er nødvendig for å "seile" båten.

Hvordan kan den forøvrig bli registrert til en størrelse som ikke samsvarer med virkeligheten? De hadde jo nærmest 0 sjans å selge den som fritidsbåt med norsk flagg dersom kun yrkesaktive D5 eller høyere innehavere kunne bruke den.

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev for 1 time siden:

 

Det kan se ut for at du husker nokså rett:
"The Fling" Vurderes solgt | FINN.no

 

 

 

 

Får ikke opp noen annonse. Kun at den ikke er tilgjengelig

 

Her gikk det unna!

Annonsen er ikke lenger tilgjengelig, men det dukker stadig opp nye muligheter på FINN.

Gå til forsiden

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 8 minutter siden:

Får ikke opp noen annonse. Kun at den ikke er tilgjengelig

 Den kommer opp her hos meg.
Finn-kode:  281040690

 

Rettelse, tre minutt senere:
Nå ser det ut for at annonsen er fjernet  -  hva enn det kan skyldes ....

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Kallethekid Altså er det ikke dyrere da enn vanlig forsikring hos selskap hvor folk har forsikra alt annet også?

For meg var det ikke veldig stor forskjell, men det varierer nok. Jeg er overbevist om at mange betaler en for høy premie da båten er forsikret "opp til et beløp" som de mest sannsynlig aldri vil få utbetalt. Når jeg forsikret min motorbåt i et annet selskap (Storebrand) fikk jeg spørsmål om verdien og svarte at den akkurat da var verd ca 80 000,- men at jeg planlagte en oppussing med blant annet motorskifte slik at verdien kanskje skulle bli ca 130 000,- Den hyggelige damen foreslo da at vi skulle sette 150 000,- noe jeg trodde var bra for meg. Først senere forstod jeg at jeg da betalte premie basert på 150 000,- men at jeg nok aldri hadde fått utbetalt det siden en takstman ikke ville vurdert båten så høyt. Det er viktig å sjekk vilkår da det også kan skille mye i aldersfradrag på deler i en båt.

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Altså Alicraft 31 fra 1973 som de skrev i forsikringa (eldste mulige siden ingen visste årstallet + Volvo Penta 41P i den fra 1996) fikk en sum på 100 000 som verdi i KLP og det var den verdt også. Da kosta det når jeg sjekka gammel dokumentasjon (må jo levere alt av info om eierskap av båt til sjøfartsdirektoratet for D5LA) 2100 NOK per år.

Altså da burde maksimalt en båt til 1 mill kosta 21 000 NOK per år å forsikre om det er slikt de beregner det "per krone" i risiko.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 1 time siden:

Poseidon Husker du hva prisen hvar i annonsen 

 

Ja, tall har lett for å bli hengende i hodet mitt  -  i motsetning til mye annet.
Prisen var NOK 2.990.000, men det ser jo ikke ut for at noen var interessert i å betale såpass ....

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...