Jump to content

Charterbåten 'The Fling' i Ryfylke i ferd med å synke


Okkaby

Recommended Posts

-morten- skrev 22 minutter siden:

ligger den fortsatt sunket? begynner vel å bli prekært for å redde MTU ene!

 

Så lenge de ligger under vann klarer de seg godt. Det er når de kommer opp i luft gjen at det virkelig begynner å haste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fra Stavanger Aftenblad 

 

Ville selge «The Fling» på Finn for tre millioner kroner

Eierne av «The Fling» har over en lengre periode forsøkt å selge fartøyet på Finn.

 

 

Onsdag forrige uke tok den 28 meter lange yachten «The Fling» inn vann.

Fortsatt ligger fartøyet under vann like ved kaien ved Ullsnesveien nedenfor Hundvåg kirke.

Når og hvordan den skal berges er uavklart.

 

Ville selge

Eierne av «The Fling» har over en lengre periode forsøkt å bli kvitt fartøyet ved å selge den på Finn.

Vi har brukt veldig mye tid på oppussing av «The Fling». Etter hvert så vi at det ble så tidkrevende at vi ønsket å selge. I fjor sommer la vi «The Fling» for salg på Finn for 6 millioner kroner, sier Kjell Ommund Olsen.

 

Han er styremedlem i Exit Yachting AS, som ifølge skipsregisteret står oppført som eier av «The Fling».

 

Olsen sier til Aftenbladet at han eier «The Fling» sammen med Erik Kjelland Svanes og Knut Johan Tveit.

Ingen ville kjøpe

Responsen på Finn-annonsen uteble ifølge Olsen ikke.

 

Flere har vært her for å se. Vi har hatt interessenter både fra inn- og utland, sier Olsen.

 

Men salg ble det ikke.

 

– Du nevnte at du ikke visste, eller ante verdien, men antydet seks millioner kroner. «The Fling» ble vurdert solgt på Finn for tre millioner kroner? Kommentar?

 

– Verdien er sikkert 6 millioner. Da vi la den ut første gang var det for å teste og se. 6 millioner kroner er nok beløpet vi er på i investering, men så gikk tiden og vi så at nå må vi bare få den vekk. Da satt vi den ned til tre millioner kroner. Det var for å se an responsen, svarer Olsen.

 

– Hvorfor ville dere selge?

 

– Vi har ikke tid. Vi har brukt mye tid de siste to årene på å pusset den opp. Vi har lagt ned mye arbeid og mye tid, sier Olsen.

 

Venter på avklaringer

I mellomtiden ligger «The Fling» fortsatt under vann.

 

Det er en privateid kai. De som eier kaien hadde nok helst sett at vi flyttet på oss, men enn så lenge venter vi på avklaringer fra forsikringsselskapet, sier Olsen.

 

«The Fling» har ifølge Olsen hatt hjemmehavn i Stavanger siden starten av sommeren 2021.

 

Den er ifølge eieren forsikret gjennom Maritim Forsikring AS.

 

– Forsikringsselskapet jobber med ulike tilbud for å få den opp, sier Olsen.

 

– «The Fling» er forsikret som et fritidsfarøy. Kan det få konsekvenser for forsikringsutbetalingen?

 

– Nei, den er forsikret som et fritidsfartøy, og det er det vi har regstrert den som. Den er jo ikke ei ferje, sier Kjell Ommund Olsen.

 

Sank ved kai

Stein Victor Svendsen ved Maritim Forsikring AS opplyser til Aftenbladet at de har en takstmann på saken.

 

– Det er alt hentet inn tilbud om å få båten opp, men når dette kan skje er uavklart, sier Svendsen.

 

Han legger til at forsikringsselskapet har jobbet med planer om heving siden de fikk melding om hendelsen.

 

Båten har sunket ved kai. Vi undersøker saken, men kan ikke si når den skal heves, opplyser Svendsen.

 

 

image.png.d1a68f336ab7962526c08250b5933ca9.png

Link to post
Share on other sites

tacan skrev 39 minutter siden:

– Du nevnte at du ikke visste, eller ante verdien, men antydet seks millioner kroner. «The Fling» ble vurdert solgt på Finn for tre millioner kroner? Kommentar?

 

– Verdien er sikkert 6 millioner. Da vi la den ut første gang var det for å teste og se. 6 millioner kroner er nok beløpet vi er på i investering, men så gikk tiden og vi så at nå må vi bare få den vekk. Da satt vi den ned til tre millioner kroner. Det var for å se an responsen, svarer Olsen.

 

Han vurderer altså verdien til 6 millioner fordi det er det han anslår at båten har kostet dem. Dette kan man jo ikke ta seriøst. Den ble jo ikke engang solgt for 3. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Han vurderer altså verdien til 6 millioner fordi det er det han anslår at båten har kostet dem. Dette kan man jo ikke ta seriøst. Den ble jo ikke engang solgt for 3. 

 

Hvor stort tror du markedet er for båter i denne størrelsen? Det tar også som regel lang tid å selge noe slikt. Dette er ikke fritidsbåter for hvermansen.

 

Ellers så er det vel ikke opp til oss å ta dette seriøst eller vurdere faktisk verdi. Det er det forsikringsselskapet og deres taktmann som tar seg av. Helt uten vår hjelp, heldigvis. De aller fleste av oss har jo ikke engang sett båten annet enn på et bilde halvveis under vann....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

Hvor stort tror du markedet er for båter i denne størrelsen? Det tar også som regel lang tid å selge noe slikt. Dette er ikke fritidsbåter for hvermansen.

Joda, ser den. Det kan nok ta litt tid å selge såpass spesielle båter. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Joda, ser den. Det kan nok ta litt tid å selge såpass spesielle båter. 

Ja. Og da kan man nok bli så desperat at man dropper til halv pris for å få en respons. Samtidig som evt kjøpere blir skeptiske når en båt blir tilbudt til halv pris. Ikke lett dette her. Hva som er reell verdi slik den var før den gikk ned blir en nøtt for forsikringsselskapet å finne ut av. Heldigvis ikke meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Hva som er reell verdi slik den var før den gikk ned blir en nøtt for forsikringsselskapet å finne ut av.

Hva som er reell verdi er ikke alltid så lett å si. Men at den reelle verdien automatisk gjenspeiler hva man har hatt av påkostninger og utgifter som ble sagt i intervjuet er i alle fall ganske langt fra virkeligheten. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

 Men at den reelle verdien automatisk gjenspeiler hva man har hatt av påkostninger og utgifter som ble sagt i intervjuet er i alle fall ganske langt fra virkeligheten. 

 

Nei, det er i alle fall helt sikkert. Langt fra alle påkostninger øker verdien. Noen har til og med motsatt effekt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Nei, det er i alle fall helt sikkert. Langt fra alle påkostninger øker verdien. Noen har til og med motsatt effekt.

 

Se der ja, da er vi enige :thumbsup: 

 

At det er lagt ned mange dugnadstimer er heller ingen garanti for at verdien øker mye. Dugnad kan være alt fra wienerbrødspisende kaffedrikkere som flyr i beina på hverandre til profesjonelle håndverkere som jobber effektivt og virkelig tilfører en merverdi. Men generelt har jeg inntrykk av at det blir gjort "mye rart" på dugnader, så litt naturlig skepsis der. Det ble jo også nevnt tidligere i tråden at det var litt av hvert når det gjaldt tilstanden innvendig. 

Link to post
Share on other sites

Altså den båten må jo i Norge nærmest kun næringsdrivende være interessert i siden utifra hva som ble skrevet her tidligere så hjelper ikke Skipsregisteret og båten må ha D5 kaptein.

Ellers så er den laget av stål og så ikke ut på annonsen innvendig som typisk "fritidsbåt" som f.eks den 80 fotern i glassfiber som ble solgt for 2 mill eller noe slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005

 

Altså selv ikke noen like "gæren som meg selv" hadde noensinne kommet på tanken om å kjøpe en stålbåt som man ikke kan føre selv. Til og med før all info jeg fikk på forumet. Så den kjøpern måtte vært virkelig spesiell om vedkommende skulle betalt 3 mill og ikke være et selskap som driver med næringsbruk av båten.

Link to post
Share on other sites

@ohioHer er registrerte målebrevdata fra sdir.no :

Jnr                        07376

Dato                     2021.06.09

Dokument dato  2021.05.26

Målebrev land     NORSK ORDINÆRT SKIPSREGISTER - NOR

Skipstype            FRITIDSFARTØY

Material               STÅL

Fremdrift             MOTOR

Lengde               23.88 METER

Bredde                6.0 METER

Dybde                 2.9 METER.

Størst lengde     28.0 METER

Brutto tonnasje 87.0

Netto tonnasje   34.0

 

Da D5L er begrenset til skroglengde (største lengde) opp til 24 meter må en ha minimum D5 sertifikat for å føre denne båten.

 

Sertifikatrettigheter for D5L Fra Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk:

§ 29.Fritidsskippersertifikat

(1) Fritidsskippersertifikat gir rett til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområdet stor kystfart. 

 
 
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, TideRace said:

Altså ingen sumbegrensning og romslige vilkår. Dette i forhold til betingelsene til @Arne2

som tydeligvis kun får dekket inntil 10% av beløpet som båten hans er forsikret for.

 

Se der ja. Det må jo være noe av grunnen til å diskutere på forum, å lære noe nytt. De forsikringene som jeg har kikket inn på så langt har hatt en begrensning på 10% av forsikringssum for berging/heving. Ser at for kaskoforsikring så har Pantaenius ingen slik begrensning. Men man må ha kaskoforsikring?

 

https://www.pantaenius.com/dk-no/kundeservice/nedlastinger/betingelser-klausuler/

 

Så spørs det hvordan prisnivået er i forhold til de andre selskapene med 10% regel !?

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, tacan said:

Den er ifølge eieren forsikret gjennom Maritim Forsikring AS.

 

– Forsikringsselskapet jobber med ulike tilbud for å få den opp, sier Olsen.

 

– «The Fling» er forsikret som et fritidsfarøy. Kan det få konsekvenser for forsikringsutbetalingen?

 

– Nei, den er forsikret som et fritidsfartøy, og det er det vi har regstrert den som. Den er jo ikke ei ferje, sier Kjell Ommund Olsen.

 

Ser at forsikringsvilkårene til Maritim Forsikring AS, for fritidsbåter har noen egne bestemmelser om charter og utleie. Det kan se ut som at man må hente inn tillatelse i hvert enkelt tilfelle. Men båten lå jo ved land da skaden skjedde, som det har blitt påpekt over.

 

Det kan se ut som at forsikringen i utgangspunktet gjelder for 100% av skaden ved behov for heving/berging, men at det er en del situasjoner der forsikringen likevel ikke vil gjelde. Det kan se ut som at det i praksis er slik at havariet må skyldes "plutselig ytre påvirkning" for at forsikringen skal gjelde. Skyldes skaden for eksempel rust, korrosjon, glemte ventiler, defekte ventiler, eller dårlig vedlikehold, så kan det se ut som at forsikringen for berging ikke gjelder.

 

https://www.maritimforsikring.no/vilkar

 

Skal tro om Pantaenius har noen slike begrensninger i forhold til hva som er årsaken til at båten sank?!     

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Fiks said:

Da D5L er begrenset til skroglengde (største lengde) opp til 24 meter må en ha minimum D5 sertifikat for å føre denne båten.

 

Jeg har alltid hørt og forstått det som LOA = største lengde og "lengde" = Lengst hull/ Skroglegde. 

 

Nå har jeg sjekket opp et 20-30 talls båter som er 50 fot eller mer i modellnavnet som ikke er sertifikatpliktige men med LOA over 15 meter. Typisk Princess 50 (flere generasjoner), V50, V52. Windy 52 osv.

Båter som alle er "skreddersydde" for å være under grensen til krav om D5L.

 

De står alle i skipsregisteret med feltet "største lengde"  på 14,xx meter, men uten noe "lengde" felt hos NOR.

Når man leser spec på disse båtene er de oppgitt med flere mål.

LOA som er mer enn 15 meter inkl pullpit, plattform etc

Length hull som da er 14,xx meter

Og evt LWL som er mindre enn lenght hull.

 

Med andre ord skreddersydde for å komme under grensen for kraven slik som veldig mange lystbåter med LOA over 24 meter, men skroglengde under. Badeplattformer som teknisk sett er en egen del som i teorien kan skrus av. Ofte ser man at plattform er boltet på innsiden aktespeilet, men på utsiden er den sparklet og ser ut som å gå i ett med skroget.

Pullpit, ankerrulle, anker osv kan skrus av, men alle de foregående er endel av LOA og etter de flestes syn en del av "største lengde".

De store produsentene sørger tydligvis for å få de rette målene på rett plass i målebrevet og med rette benevnelser.

Tallene på the The Fling tyder på at noen har sovet i timen.

 

Legger ved et par bilder av Princess V52 som er reg med 14,68 som "største lengde" hos NOR men 16,40 meter LOA

 

Forskjellen mellom de to målene ser man greit på bildene 

 

 

903_674512585.jpg

903_1530503898.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det kan vel se ut som at også Pantaenius også har begrensninger der forsikringen likevel ikke gjelder, men disse ser ikke ut til å være helt enkle å tolke.

 

Her er noen av unntakene der forsikringen ikke gjelder.

 

Quote

1. Tap eller skade på grunn av feilkonstruksjon, feilproduksjon, fabrikasjonsfeil eller materialfeil, som følge av normal slitasje og elde, korrosjon, rustdannelse og elektrolyse. Dette unntaket gjelder bare selve de defekte eller slitte delene, ettersom tap eller skade på andre deler av den forsikrede gjenstanden som skyldes feilen eller slitasjen er dekket i henhold til disse betingelsene.

 

2. Tap eller skade på grunn av vanlige og ikke-plutselige værpåvirkninger (vind, regn, sol, snø, frost), osmose, skadedyr, utøy og forfall. Dette unntaket gjelder ikke i tilfelle skade på grunn av båten sinker, brann, kortslutning eller masteskade.

 

https://www.pantaenius.com/pantaenius-text/textsystem/renderbrief.do?prodversion=true&mt_brief_nr=200.06977&resultname=Pantaenius_Yacht_Kaskoforsikringsbetingelser

 

Ser ut for meg som at Pantaenius faktisk vil dekke synking og berging av båt i de fleste praktiske tilfeller.

 

Og her kan man få tilbud:

 

https://www.pantaenius.com/dk-no/forsikring/tilbud-pa-batforsikring/

 

Link to post
Share on other sites

Tenker høyt, styrbord salongvinduer er over vann, hva med dykker som dykker inn med sugeslanger dypt ned i kabinen og slangene ut igjennom vinduene, og setter igang noen durabelige pumper på 10.000+ liter/min? Vil den ikke kunne flyte opp uten kran? 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Akora said:

Tenker høyt, styrbord salongvinduer er over vann, hva med dykker som dykker inn med sugeslanger dypt ned i kabinen og slangene ut igjennom vinduene, og setter igang noen durabelige pumper på 10.000+ liter/min? Vil den ikke kunne flyte opp uten kran? 

 

Eller i kombinasjon med "flytelegmer" som klarer å løfte ripa noen cm over vannflaten, event ved bruk av en forholdsvis litt mindre kran, eller kraner, som bare klarer å heve båten så høyt at den kan lenses på en effektiv måte vha lensepumpe. Båten legger jo også ved land, slik at det ligger godt til rette for å få til noe slikt.

 

Når båten har sunket så må jo det bety at det finne en lekkasje et sted i skroget, en deffekt ventil eller noe slikt, som først bør tettes. Når det dreier seg om et stålskrog så vil vel denne lekkasjen sannsynligvis være forholdsvis "lokal", slik at det er godt mulig å tette den. 

 

En annen variant av dette vil jo også kunne være å bygge opp ripa noen cm ved hjelp av en "midlertidig kant" av jernblikk, plast eller noe slikt, eventuelt treplater i kombinasjon med plastpresenning, som har til hensikt å forhindre at vannet strømmer inn igjen når man pumper. Når det gjelder en dybde på bare noen cm, så vil jo de kreftene som vil virke inn på en slik "midlertidig kant" være så godt som ikke eksisterende.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 3 timer siden:

Eller i kombinasjon med "flytelegmer" som klarer å løfte ripa noen cm over vannflaten,

Siden båten ligger så grunt må de i tilfelle antagelig legges inn i båten. Det er ikke lett å få festet flytelegemer når man ikke har noe dybde, og man ikke får stropper under kjølen. Men tanken til @Akora er ikke dum, vet at brannvesenet her i byen gjør det slik. Men da er det gjerne mindre båter det er snakk om. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...