Jump to content

Nyere moderne Seilbåter kontra gammeldagse båter på havet når det er dårlig vær


Enzo

Recommended Posts

Indy skrev On 14.2.2024 at 8.46:

Spørsmålet til TS var vel ikke hvilken båt som ville være sikrest i dårlig vær, men hvilken båt DU ville valgt å seile i dårlig vær?

 

Hvis sikkerhet var eneste parameter her, er det selvsagt at tung og stor, moderat rigget, med lang kjøl og beskyttet ror, ville være det sikreste i alle forhold. Og at lang, tynn, påskrudd finnekjøl og to ubeskyttede lange finneror, mye rigg etc. øker risikoprofilen betraktelig. 

 

Men, alle har forskjellig forhold til risiko, og for noen av oss er grunnen til å være der ute at vi ønsker å ha det gøy med seiling. Og derfor velger vi høyere risiko. Og mindre plass og komfort.


Hvorfor er det selvsagt? Og hvorfor er det høyere risiko med en moderne båt? Hendelsene i GGR er vel et godt eksempel på det ikke er så mye tryggere med en gsmmel lamgkjølet båt… 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 10 timer siden:


Hvorfor er det selvsagt? Og hvorfor er det høyere risiko med en moderne båt? Hendelsene i GGR er vel et godt eksempel på det ikke er så mye tryggere med en gsmmel lamgkjølet båt… 

Fordi en stor tung langkjølt båt:

-ikke mister roret

-ikke mister kjølen

-kan legges bi

-og med godt sjømannskap vil den kunne takle alle forhold.

 

Henvisning til ggr.. undersøkelsen til konx jonson, etter 2018 viser at de fleste som ble rullet lå stille med siden til brytende bølger. Jeg vil anta at en moderne båt ville lidd samme skjebne?

Den beste lærdom av ggr, er kanskje å høre på værmelding og dermed ikke seile i store bølger, iallfall ikke om du er trøtt, aleine og har ødelagt vindror, og hold hekken mot været med et drivanker av noe slag...?

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, ydalir said:

Fordi en stor tung langkjølt båt:

-ikke mister roret

-ikke mister kjølen

...


Det har vel til alle tider vært utfordringer med ror på båter, så en låvedør bakerst på en lang kjøl er ingen garanti for at det ikke oppstår problemer..

Angående finnekjøl - over de siste 40 år har det vel dødd flere personer av at et fly tilfeldig falt i hodet på dem enn av at kjølen på en seilbåt ramler av? Mao, det er ikke akkurat dagligdags at kjølen ramler av en vanlig produksjonsbåt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 8 timer siden:


Det har vel til alle tider vært utfordringer med ror på båter, så en låvedør bakerst på en lang kjøl er ingen garanti for at det ikke oppstår problemer..

Angående finnekjøl - over de siste 40 år har det vel dødd flere personer av at et fly tilfeldig falt i hodet på dem enn av at kjølen på en seilbåt ramler av? Mao, det er ikke akkurat dagligdags at kjølen ramler av en vanlig produksjonsbåt.

Dette var spot on.

 

Men eldre båter ment for "båtferie" er nok bedre i dårlig vær enn dagens. Forklaringen - med unntak av de åpenlagte som større ønske om komfort - er nok ganske enkel: I disse dager har vi gode og trygge værmeldinger.

For en vanlig feriebåt er det derfor mye mindre å hente på å være litt mer behagelig i dårlig sjø enn det var tidligere hvor det var en større sjanse for å bli overrasket av drittvær. Men den gamle båten taper mye i havn og på gode dager når de nye båtene gir komfort, plass og opptil flere dusjrom.

Enkel mattematikk sånn sett.

 

Så er det selvfølgelig alltid noen som ønsker tryggheten ved å ha det mest solide, all ære til dem for det. 

 

PS: Skal aldri til spekkhuggerland, men om jeg skulle det tror jeg jammen jeg hadde festet noen kniver eller pigger på ror og kjøl. Ikke nok til å skade dem ordentlig, men nok til å få dem til å tenke en gang til 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 10 timer siden:

 

PS: Skal aldri til spekkhuggerland, men om jeg skulle det tror jeg jammen jeg hadde festet noen kniver eller pigger på ror og kjøl. Ikke nok til å skade dem ordentlig, men nok til å få dem til å tenke en gang til 

Det er vel ikke godt å si hvor spekkhuggere kan dukke opp. Jeg ser for meg at det kan ha betydning for fremtidige rorløsninger.  Det verste er jo et ror som blokkeres med stor svingkraft. Hekkmonterte oppvippbare ror må jo være en stor fordel. Moderne båter får lett plass til  3-4 stykker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...