Jump to content

Nyere moderne Seilbåter kontra gammeldagse båter på havet når det er dårlig vær


Enzo

Recommended Posts

1 hour ago, Maika said:

Katter med faste kjøler har større risiko for å bli slått rundt sidelengs i store bølger, så senkekjøler er en forutsetning. 

Ellers er det for mye seilføring, og for tung og dermed for treg manøvrerbar båt, som normalt sett er problemet med katter som går rundt sidelengs. Kolbøtte er forbeholdt racing-katter.
 

Nå innrømme jeg hadde følt det ubehagelig om jeg var i en katamaran i sikkelig dårlig vær til havs!  Blant fiskere favoriseres de gamle skøytene med runde skrog! ja de ruller en god del, men beveger seg med sjøen og stritter ikke imot! 

Drømmebåt for innaskjærsbruk og moderat sjø er Lagoon39, selv om jeg er motorbåtmann! :rolleyes:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 57 minutter siden:

Drømmebåt for innaskjærsbruk og moderat sjø er Lagoon39,

I juleferien lå jeg i en veldig øde bukt i Stillehavet. Eneste måten å komme dit på er med seilbåt. Alle båtene som lå i bukta hadde minimum krysset Stillehavet, de fleste også Atlanterhavet. Halvparten av båtene i bukta var katamaraner.
 

Jeg påstår at seiling over hav er helt udramatisk med en vanlig katamaran. En går i perioder med stabil vind. Å unngå stormer på en seiltur fra Norge til Thailand er enkelt. Stort sett medvind også, en lagoon 390 gjør jobben veldig bra. Den er definitivt ikke bare egnet til innaskjærs. at den er kjedelig å seile er noe helt annet. Smilet ville vært mye bredere i en open 40. Men bokomforten er like forskjellig med motsatt fortegn. Seiler stort sett en dag per uke i havn så forstår de som prioriterer bokomfort. 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 4 timer siden:

Nå innrømme jeg hadde følt det ubehagelig om jeg var i en katamaran i sikkelig dårlig vær til havs!

Jeg har seilt endel i store bølger med både en og to skrog, og jeg syns i hvert fall det er mer behagelig å kunne sette fra meg kaffekoppen uten at den velter, i stedet for å henge med den ene armen rundt vinsjen og den andre på rorkulten ;)

Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, Maika said:

Jeg har seilt endel i store bølger med både en og to skrog, og jeg syns i hvert fall det er mer behagelig å kunne sette fra meg kaffekoppen uten at den velter, i stedet for å henge med den ene armen rundt vinsjen og den andre på rorkulten ;)

Er ikke imot katamaraner altså! skulle jeg hatt seilbåt hadde det blitt katamaran! som sakt drømmebåten er Lagoon39, men før arv og lotto uoppnåelig økonomisk!   bare tanken på å være i frådende og brytende sjø frister lite med katamaran! Har vært på havet i sikkelig dårlig vær vinters tid. Ikke noe jeg har behov for i lystbåt! snakker ikke kaffekoppseilas! Liker meg innaskjærs i privat samenheng!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Slik som Hulda ferieseiler, så er ikke kaffekoppens balanse noe problem. Er det så at man for å hevde sine poenger konstruerer scenarier som ikke eksisterer i særlig grad? Hulda seiler på skarp kryss i 6- til 7 knop og krenger 5- til 15 grader. For oss er 15 grader nokså mye krenging. Kaffekoppene står stødig. Med rett frekvens på sjøene, som stemmer med frekvensen på båten, kan det rulle heftig. Det skal inrømmes. Da drikker vi ikke kaffe. Og slike forhold varer gjerne ikke mer enn en halvtimes tid. Slike uheldige frekvenser gjelder alt som ferdes på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Slik som Hulda ferieseiler, så er ikke kaffekoppens balanse noe problem. Er det så at man for å hevde sine poenger konstruerer scenarier som ikke eksisterer i særlig grad?

Utgangspunktet for tråden er jo "på havet når det er skikkelig dårlig vær", så det er vel naturlig å snakke om mer vær enn det man vanligvis har på en vanlig sommerferieseilas.

Da vi krysset Biskaya i -97 fra Plymouth til Madeira i en Contrast 33, så var det to stormer. Vi var 4 relativt unge karer og klarte oss fint, selv om det gikk mest i gulrøtter og sjokolade, og absolutt ingen kaffe eller annen oppvarmet mat i mange dager. Og ja, det var til tider en arm over vinsjen og en hånd på rorkulten når bølgene brøt inn i cockpiten. En tanker brakk ved Azorene, og mange mennesker døde i jordskred i Portugal, så det var mye vær. De hjemme var relativt glade da vi ringte når vi kom fram.

To andre større enskrigsbåter med hvert sitt ektepar valgte å bryte langturene de skulle på.

Et par i en katamaran vi snakket med hadde hatt en ganske grei seilas.

Det var etter den turen jeg for første gang tenkte at katamaran kanskje ikke var så dumt.

Når jeg nå seiler katten min medvinds i mye sjø, er gjengangeren at andre som har seilt samtidig i enskrog har opplevd turen en god del røffere en meg. I motsjø oppleves ikke katten min noe bedre enn enskrogs jeg har seilt, og den seiler da dårligere enn mange, men det har skjedd endel på konstruksjonsfronten siden 1975, så det fins mange katter som seiler mye bedre da.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt i over 20 m/s, da sitter jeg ikke og drikker kaffe, som var dratt frem som eksempel. Hvilket man tydeligvis gjør med andre skrogkonstruksjoner. Jeg har ikke noe annet forhold til catamaran enn det jeg har sett på YouTube. Har aldri vært om bord i en. Kommer aldri til å få båtplass til en der jeg bor. Tror de liker is dårlig. 

 

Som du skjønner, min personlige erfaring med flerskrog er null. Og slik kommer det nok til å fortsette.

Link to post
Share on other sites

Du har da en strålende båt som du kjenner ut og inn, @Hulda, så ingen grunn til at du skal "konvertere". Vi har seilt forbi hverandre noen ganger opp og ned langs svenskekysten, og jeg skal be deg ombord i den gamle damen hvis det passer sånn.

Store bølger kan jeg ikke love, men kaffe og noe attåt med is oppi skal jeg by på.

(Katten klarer seg forøvrig også fint i is:)

Link to post
Share on other sites

Hørte akkurat podkast, der Andraa forteller om turen hjem fra Shetland. 

Andraa lenset unna og overlot styringen til vindroret. 

Jeg sitter å lurer på hvordan en planende båt, en pogo30 eller noe, ville oppført seg. Hvordan burde en slik  båt seiles? 

Link to post
Share on other sites

En planende båt fungerer ikke med vindror. Når farten går fra 8 til 14 knop endrer apparent wind Angle seg så mye at vindstyringen ikke klarer det. Autopilot er mye bedre. Så avgjør seilføringen om det sklir avgårde (lite seil) eller humper og spretter med innlagte broacher. Med lite nok seil fungerer det fint. 

Link to post
Share on other sites

Vindroret styrer nå ikke direkte bra det heller i det været, han vurderte jo å håndstyre en stund, og som han forklarer det ræler den nå rundt litt omkring satt kurs.
 

Jeg har ikke erfaring fra slikt vær, men kan ikke skjønne annet enn at rorflaten på en sånn Hydrovane blir puslete og at en moderne, veldimensjonert autopilot som bruker båtens ror vil kunne holde seg mye bedre på kurs?

Men naturligvis - da trengs det strøm..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en video der Northern Light (Joshua) seiler rundt Sydpolen. Båten er utstyrt med vindror som er linket til båtens ror. Styringen virker å styre båten perfekt i episk medsjø. I en sekvens blir det hevdet at med slike brå vindkantringer de har, ville de ikke greid å kontre fort nok om de hadde styrt for hånd.

Link to post
Share on other sites

I 2007 kjøpte jeg en mini650, som jeg de følgende år seilte 4 shetlandrace med (to doubelhanded og 2 solo). Første gang vi fikk båten i full plan i nordsjøen var en fantaskisk oppleveles, pluselig lå båten dønn stabilt i vannet, ingen rulling eller slingring og styringen ble presis og kontant. Senere har jeg seilt flere andre plannende seilbåter og et par mer "vanlige" båter, og i mye vind og sjø er de plannende båter mye mer komfortable mht rolling osv. Komforten under dekk er dog ikke noe å skrive hjem om. Der er også mye mer bråk under dekk i de lette og plannende båter fra sjøen (det lyder som om det står en med en høytrykkspyler rettet direkte mott skroget) enn i de mer tradisjonelle båter jeg har seilt.

 

En av de jeg seilt med var Dick Koopman, en hollandsk båtkonstruktør. Han fortale at så lenge du kunne seile mer enn 5-6 kn var man i stand til å seile fra de fleste bølger, og dermed unngå "Knock-down". Der er helt sikkert tilfelle hvor dette ikke stemmer, men som en tommelfingerregel betviler jeg ikke han har ret. Og med hensyn til vindror kontra autopilot seilte han sin egenkonstruerte 37 fot med vindror opptil 200 mn/døgnet. Men en moderene autopilot overgår langt et vindror, spesielt på plannende båte, da en autopilot tar med i kalkulasjonen båtens hastighet (og for mer avanserte også rulling og pitch) i tillegg til vindhastighet og retning, for å beregne sannvind-retning og hastighet (TW/TWS)

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 6 timer siden:

Første gang vi fikk båten i full plan i nordsjøen var en fantaskisk oppleveles, pluselig lå båten dønn stabilt i vannet, ingen rulling eller slingring og styringen ble presis og kontant

Høres gøy ut, og blir nysgjerrig. I 9 meter bølger hva skjer i bølgedalen? Styrer du bare opp neste bølger? Og hva skjer på bølgetoppen i høy fart? 

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 1 time siden:

Høres gøy ut, og blir nysgjerrig. I 9 meter bølger hva skjer i bølgedalen? Styrer du bare opp neste bølger? Og hva skjer på bølgetoppen i høy fart? 

Jeg har ikke seilt i 9 m bølger, men i en regatta fra Ijmauiden til Bergen hadde vi "hus" av noen bølger. Vi seilte i en Humphey 30 (samme skrogform som de galme Volvo60, bare halve lengde) og i bølgedalene fikk vi "bagvind" i seilene. 

Med mini`en seilte vi ved en anledning utover en bratt bølgetopp.. Jeg trodde båten skulle knuses da vi landet i bunnen. Nå var vi ikke på noen måte i "fritfall", men det føltes slik :-) Derfor prøver jeg å ungå å seile for dypt (platlens), både for å få seilen til å stå men også for å ikke seile inn i neste bølge eller for bratt ned bølgen. Det er utrolig hvor mye ekstra fart man kan oppnå ved aktivt å styre både både opp og ned bølgene, noe de fleste autopiloter vil slite med. Tilgjengeld kan piloten styre temelig bra hele tiden mens jeg max kan være konsetrert 2-3 timer av gangen, så i det lange løp vinner en god autopilot.

Link to post
Share on other sites

Mye henger vel på båtens lengde i forhold til sjøene. Og skrogform. Uten sammenligning til planende skrog. Vi kom fra et eller annet sted syd i en Conqubin vi hadde på 80-tallet. Blåste vel SW liten kuling. Utenfor Søster bygget sjøene seg både høye og krappe. Conqubin har ikke plane-skrog, men surfer ganske greit. Vi logget 14 knop da baugen kjørte seg ned i neste sjø så vi hadde forluken under vann. Egentlig var båten på vei til å slå kolbotte. Vet ikke om planende skrog har samme evne til å kjøre seg i senk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 9 timer siden:

Vi logget 14 knop da baugen kjørte seg ned i neste sjø så vi hadde forluken under vann. Egentlig var båten på vei til å slå kolbotte. Vet ikke om planende skrog har samme evne til å kjøre seg i senk.

Har sett en J80 som nær slo kollbøtte. 20 m/s og spinnaker (ikke genaker som normalt). Rorman var topp 10 på verdensrankingen av matchseilere. Båten seilte 15-18 knop på flatt vann da det kom ett kraftig vindkast og vippet båten fremover, roret omtrent ute av vannet og bråstopp. Klassisk eksempel på for mye seil. Men raskest. 

 

Sært å seile i store bølger og kjenne at det er lite vind i bølgedalene og behov for ett rev til på bølgetoppene. Jeg er mest skeptisk til å seile 90 grader på store bølger når det blåser over 25 m/s. Under kan en gjøre som en vil, men en vil ikke ligge sidelengs når en stor bølge bryter. I beskyttet farvann som Skagerak og middelhavet blir ikke bølgene store nok. Nordsjøen, Biscaya, Atlanterhavet og ikke minste Stillehavet kan det bli seriøst store bølger. Heldigvis kan de unngås med god værrouting. Sør for 40 grader ønsker jeg ikke å seile, så ikke relevant for meg. 

Link to post
Share on other sites

Det er en god del evige jordomseilere som lever av å dokumentere livet på YouTube. En kamerat følger en haug av disse, da han drømmer om det samme. Han sier at det er langkjølet til dels langsomme båter som gjelder. Det er mye drit i havet som feks flytende containere som det bare blir flere av, samt tømmer etc. Sikkerhet først da flere av disse har med hele familien. At spekkhuggere også kan rive av kjøl og ror er heller ikke ønskelig midt på havet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...