Jump to content

Nyere moderne Seilbåter kontra gammeldagse båter på havet når det er dårlig vær


Enzo

Recommended Posts

Fant fram en gammel tråd angående GGR og kom til å tenke litt på dette med gammel langkjølet kontra mer moderne raskere båter på havet når det er skikkelig dårlig vær.

Hva mener folket, og har det kommet noen endelig konklusjon på det store spørsmålet. Kunne det være en interessant diskusjon :wink:

Krimart skrev On 28.8.2018 at 17.09:

Mike Golding skrev en artikkel i siste Yachting Word der han kalte GGR en av de tøffeste seilingsutfordringene på mange tiår. Han mener GGR med seiling offshore, alene, uten GPS og skikkelig autopilot er ren selvpining. Han skrev påstanden om at denne typen langkjølede båter skal våre så mye mer sjøsterke bare er en myte, og trodde det ikke ble mange som ville fullføre. 

 

 

Om man eksempelvis ender opp i skikkelig møkkavær i en 36-37foter som jo er en relaitvt grei størrelse å seile på havet med. Hvor ville du vært ombord shorthanded 1-2pers. Si en bred flat rask RM1080 eller en langkjøler med litt vekt som for eksempel en Fantasi 37 eller kanskje i en enda mer moderne løsning, en FP36 katamaran 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Båtene i Golden Globe Race, som bare tillater gamle langkjølte båter, går da ned og havarerer de også. Så gammelt, tungt og langkjølt er i hvert fall ingen garanti..

 

De gamle Class 40-båtene (moderne, lette, flatbunnede med tynn finnekjøl og doble, ubeskyttede ror) som seiler Global Solo Challenge nå, klarer seg veldig bra på samme ruta som GGR...

 

Begge race går for øvrig rundt jorda, via Sørishavet og sør for alle tre kapp.

 

Ultim'ene (115 fots foilende trimaraner med snittfart over 25 knop og toppfart på over 50) som er på vei rundt nå, har mye problemer, av 6 har 1 brutt og 4 hatt stopp for reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

Det ser jo ut til at folk greier seg bra, uansett hvilken skrogtype de seiler med. Det går heller på hvordan man greier seg om noe skjer. Hvilket det sjelden gjør. Som at riggen går over bord, lekkasje i ror, problemer med ror/kjøl etter å ha truffet noe, etc. Slik som jeg seiler, er det å ha en panserkrysser som er selvrettende en god forsikring. Jeg føler meg trygg i Hulda-konstruksjonen. Kunne ikke tenkt meg noe som ikke tåler et sammenstøt under vann. Fikk bråstopp mot et dødt dyr som fløt under vann, traffe en tømmerstokk, traff et skjær, Hulda tøflet bare videre. Det ville vært tre store reparasjoner på vanlige påboltede kjøler, garantert. Med trykk på 'vanlige'.

Link to post
Share on other sites

Fordeler og ulemper med alt.  Jeg seiler en OE32 (som ofte er med i GGR), og føler meg trygg og sikker i den. Ordspråket: «båtene holder lengre enn mannskapet» gjelder her. Jeg legger merke til at jeg ikke har problemer med å legge ut i vær på sommerferien, som andre, større og mer moderne båter kvier seg for. Det handler jo da ikke om at noen av båtene ikke ville tålt det, men mer om hvordan båtene oppfører seg, og hva man synes er behagelig. Min båt eier ikke brå bevegelser i vindstyrker som er innenfor rimelighetens grenser, og derfor føler jeg meg trygg. Andre båter er mere livlige.. Jeg legger i tillegg stor lit til at ting holder, fordi det ofte er overdimensjonert og kraftig bygd. Det er en viktig psykologisk faktor (for meg). Jeg tenker 98 % av oss antagelig ikke kommer ut for vær der båtene står i umiddelbar fare, og at det derfor kanskje mere er snakk om hva slags type seilas du er interessert i å ha.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Uten tvil en lett og rask båt. Hvis man ikke pusher hardt er de mye mer behagelige på havet. Sist tur på havet var noe som har lignende egenskaper som en open 40. Stormfokk, to rev, 2,5 meter høye bølger (Windy). Seilte 50 grader på vind, snittfart 8 knop. Seilte behagelig oppå bølgene. Jeg var sjokkert over hvor behagelig den kryssen var. En gammel båt (Fantasy 37) hadde knapt klart å holde 50 grader mot vind i de forholdene, tipper snittfart under 5 knop. Mer ubåt enn dupp, ruller og veldig ubehagelig ombord. (Har seilt den båttypen på havet også). For oss ble det en 7 timers tur, en treg båt ville måtte starte soloppgang og streve med å komme frem før det ble mørkt. På lens er forskjellen i komfort veldig mye større, hater rullingen til ikke planende båter. 10 til 14 knop er veldig behagelig, må pushe mot 16-18 knop før det begynner å blir så raske bevegelser at det er ubehagelig ombord. Snakker nå om seiling på havet i 2-4 meter bølger. 

 

Jeg har hjulpet flere båter med værrouting. Fart viser seg å være vesentlig. Fant flere værvinduer på 3 døgn, ingen på 4. Rask og treg båt startet samtidig, den raske kom i havn før neste lavtrykk. Var 3 tilfeller der den raske ikke hadde problemer mens den trege (raskere enn en Bystrøm 37) fikk dårlig vær siste døgn. Den raske klarer også å seile unna værsystemer. Altså mye mindre risiko. Opp til 30 m/s seiler en rask båt bra. I kraftigere vind kan kanskje en tung båt være bedre, men da må en ha gjort veldig mye galt. Dagens værmeldinger er så gode at det ikke skal være nødvendig å treffe. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 17 timer siden:

Emnetittel burde kanskje vært om "seilbåt" i stedet for "båt"?

Endret det nå men tenkte bare at det sa seg selv, er ingen motorbåter som er ute i skikkelig møkkavær på havet slik jeg tenkte havet og møkkavær.
men endret det nå altså

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 31 minutter siden:

Opp til 30 m/s seiler en rask båt bra. I kraftigere vind kan kanskje en tung båt være bedre, men da må en ha gjort veldig mye galt. Dagens værmeldinger er så gode at det ikke skal være nødvendig å treffe. 

Jeg var nok litt upresis når jeg lagde posten, jeg mente ute på storhavet og havne i skikkelig surt vær man ikke kan rømme fra, si mer enn 30meter pr sekund.

 

Om du bestemte deg for å seile Oslo - Oslo via de 3 kappene ville du gjort det i en OE32 eller en Sunfast 3200 om du fikk velge. I begge tilfellene så ender man jo stortsett uansett nede på 40graden.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo helt enig med @pacuare, facinerende med 14 kop. Hadde det med vår forrige båt. Den planet ikke, men surfet i lange perioder. Dog hadde jeg ikke turt å gå ned og ta meg en tuppelur med slik båt og fart. Ikke hadde jeg hatt nerver til å la autopiloten ta over heller. Så jeg holder meg til Hulda. Stødig dame i 5- til 10 knop. Som krysset Sækken i 27 m/s, uten å banke i sjøene på skarp kryss. Så får jeg heller komme frem dagen etter. For meg er det seilasen som er greia, ikke nødvendigvis det å komme frem. For da er seilasen slutt.

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 5 timer siden:

Om du bestemte deg for å seile Oslo - Oslo via de 3 kappene ville du gjort det i en OE32 eller en Sunfast 3200 om du fikk velge. I begge tilfellene så ender man jo stortsett uansett nede på 40graden.

Tror ikke jeg ville seilt så langt syd i en båt under 40 fots. Stor forskjell i komfort og sikkerhet på størrelse. Men måtte jeg velge hadde jeg ikke vært i tvil om jeg hadde valg en sundast 3200. Helt utenkelig å dra på havet i en OE32. Da tar jeg heller en fottur på fjellet:-)

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 28 minutter siden:


Klarer du å legge bi i den sunfasten?

Jeg seiler heller bort fra ett uvær i 10 knop enn å legge bi og vente på at uværet skal treffe meg. Har mange venner som har seilt langt, og ingen har lagt bi. Det er alltid bedre å seile enn å ligge å vente. Har møtt folk i saktegående båter som har lagt bi. Det har ikke vært behagelig. Og de kommer ingensteder. Godt mulig det er mulig å legge bi i en rask båt, men jeg kommer aldri til å teste det. Håper egentlig at jeg aldri kommer ut i mer enn 25 m/s, det er greit å seile i. 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev 12 minutter siden:

Og den selvsamme OE32'en havarerte i Sørishavet.

 

Gikk vel for fort da.... :-)

Kanskje heller et øyeblikks uoppmerksomhet? 

Uansett urettferdig. Under de forholdene de hadde da kullseiler alt, til og med Hulda , om hun ikke blir passet på

Link to post
Share on other sites

Are hadde vel kraftig medvind (kuling det meste av veien om jeg husker rett), og snitthastigheten for hans rekord er drøyt 6 knop. Når det gjelder å ha fartspotensiale til å seile bort fra værsystemer i åpent hav kan man neppe regne med å ha slike hastigheter til rådighet. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det må man ha klart for seg at i 'normalbølger' <14 meter, er potensialet til stede for at alt under ca. 70 fot vil kunne rulle rundt. Selv har jeg i løpet av 20 år offshore opplevd '100-års-bølgen' tre ganger. Og da snakker vi om bølger som slår oppunder cellar deck som er mellom 28- og 30 meter over 'normalvannstand'. Hulda vil rulle i brått (brytende bølge) på rundt 4 meter. Om jeg ikke passer på. Og lavtrykk, som man vil unngå, rører seg vel vanligvis i rundt 5 knop. Om man vil ha dypere innsikt, se YouTube og forrige episode av Sailing with Thomas. Det er en fyr som viirkelig har peiling.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

og hvem har evt seilt langsommere på sitt rekordforsøk? :-)

Jeg vet om 3 forsøk. Første båten seilte raskt men ødela noe i riggen så de måtte vente på deler. Tror de brukte 11 dager. En Hanse 470 prøvde i juni juli for noen år siden men det ble for lite vind. Brukte lang tid. Usikker på om han fullførte eller brøt rundt Tromsø. Med en ok båt og god værmelding bør 5 døgn være enkelt. Problemet er at god vind er på vinteren. Ikke fristende å seile da. 

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 1 time siden:

Kanskje heller et øyeblikks uoppmerksomhet? 

Uansett urettferdig. Under de forholdene de hadde da kullseiler alt, til og med Hulda , om hun ikke blir passet på

Raske båter kullseiler ikke på samme måte som trege. De får problemer de også. Mister kjøl eller båt brekker. Men det er få om noen eksempler på kollbøtte. Det er mange regattaer som har like forhold som veteranbåter regattaen. De har ikke samme type utfordringer. Gode autopiloten kan være med på å forklare dette. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...