Jump to content

Nyere moderne Seilbåter kontra gammeldagse båter på havet når det er dårlig vær


Enzo

Recommended Posts

Class 40-båtene etter start på Transat Jacques Vabre sist høst, i ganske friske forhold.

 

Skulle vært interessant å se et felt med OE32, eller for den saks skyld tilsvarende 40-fotere, i samme forhold. Ikke at det var spesielt komfortabelt i Class 40'ene...

 

image.png.cda18891fbbb0904b8bf0a70e5758249.png

 

 

Link to post
Share on other sites

I GSC som foregår nå har vel bare en båt mista riggen hittil, sammenlignet med GGR som etter hvert ble et kaos av skadde seilere, knuste båter, kollbøtter og ødelagte rigger.

Men dette er større båter hvor alt av moderne utstyr er tillatt og begge deler hjelper naturlig nok på.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, pacuare said:

Dypgående er ett mye større problem enn størrelsen på genakeren. Bør under 2,3 meter dypgående. 

 

"Litt" problematisk kan det nok bli når det blåser til, rullesystemet til gennaker'n ryker og du skal singelhanded ha ned 350 m2...

 

Pip Hare har vel en sånn historie å fortelle fra hennes forrige IMOCA. Å få gennakeren opp av sjøen beskrev hun som "like uprooting an old oak - by hand!"

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 2 timer siden:

 

"Litt" problematisk kan det nok bli når det blåser til, rullesystemet til gennaker'n ryker og du skal singelhanded ha ned 350 m2...

 

Pip Hare har vel en sånn historie å fortelle fra hennes forrige IMOCA. Å få gennakeren opp av sjøen beskrev hun som "like uprooting an old oak - by hand!"

 

Den samme Pip Hare byttet roret på sin IMOCA underveis i Sørishavet under Vendee Globe 2020 (solo regatta, jorden rundt unsupported non-stop) . Skulle likt å sett en med langkjølet gjøre det samme :giggle: 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev On 3.2.2024 at 17.15:

Fant fram en gammel tråd angående GGR og kom til å tenke litt på dette med gammel langkjølet kontra mer moderne raskere båter på havet når det er skikkelig dårlig vær.

Hva mener folket, og har det kommet noen endelig konklusjon på det store spørsmålet. Kunne det være en interessant diskusjon :wink:

 

Om man eksempelvis ender opp i skikkelig møkkavær i en 36-37foter som jo er en relaitvt grei størrelse å seile på havet med. Hvor ville du vært ombord shorthanded 1-2pers. Si en bred flat rask RM1080 eller en langkjøler med litt vekt som for eksempel en Fantasi 37 eller kanskje i en enda mer moderne løsning, en FP36 katamaran 

 

 

Siden det er jeg som er sitert her må jeg jo svare. Det er jo en observasjon at de fleste IMOCA, Class 40, og sågar Mini 650-båtene som seiler offshore regatta med gigantiske rigger klarer seg forholdsvis bra, mens det ble mange som valgte å bryte i både den forrige og den siste GGR. Noe av grunnen er at man med en raskere båt i større grad kan velge riktig posisjon i forhold til lavtrykkene/værsystemene, mens en GGR-langkjølet og tregere seilbåt må ta det været som kommer. På en annen side er vel brorparten av turbåtene som etterhvert krysser Atlanteren og andre hav også mer moderne konstruksjoner med med eller mindre korte kjøler, og de fleste av disse klarer seg jo også bra også i dårlig vær. Men gitt 36-37 fot, samme sted på samme tid, og samme retning i forhold til bølger og vind i skikkelig dårlig vær og ellers det samme utstyret (både over og under dekk): hva ville du helst være ombord i? Jeg vet ikke, men antar at Mike Golding har noe rett.  Muligens gir en tung, langkjølet båt  roligere bevegelser, men samtidig er det våtere og det tar lenger tid å komme seg ut av det dårligere været. Jeg ville m.a.o. helst vært i en RM1080 - tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

Det var i 2018 det var så mange kullseilinger. Den påfølgende regattaen gikk bedre? De var kanskje svært uheldige med været det året? Uansett har det gått langkjølte båter på havet både før og etter som har klart seg ok?  hovedårsaken til at båtene blir tuppet rundt er at de broacher og blir liggende med siden til brytende bølger. Under slike forhold vil alle båter lide samme skjebne om de ender opp på tvers. Så er det sikkert riktig at en moderne båt er letter å holde unna vinden, men en uoppmerksomhet, en feil på autopilot, så ligger vel slike også på tvers?

 

Uansett var konklusjonen til knox Johnsen etter ggr2018 at de som tauet drivanker klarte seg bedre en de som ikke gjorde det

Link to post
Share on other sites

GGR er litt søkt, da værmeldinger, gps, starlink osv er forbudt. Har du tre dager å posisjonere deg på kan du unnslippe mye. Erik Anderaa var jo ute i nordsjøen for et par døgn side, Vindvane styrte mye av tida, i heftig medvind og grov sjø. Han seiler Contessa 35.

Link to post
Share on other sites

Dette er et godt poeng. Da min båt ble bygget i -81, fantes der ikke i nærheten av samme forutsetninger for å kunne oppfange presise værmeldinger over fler dager, og mens man var langt til havs. Dvs., båtene er nok mere bygd ut fra et «hva nå hvis vi havner i drittvær» -perspektiv. Og dette burde vel egentlig også være forutsetningen trådstarters spørsmål om sammenligning av modeller? Dvs., samme vær, samme båtstørrelse, men ulik design.  

Jeg er 100% med på at jeg nok blir fraseilt i de fleste tilfeller, men jeg finner en egenverdi i å være i en båt som er retningsstabil, har langsomme bevegelser og som kan kløyve sjø, samtidig med at den opprettholder et visst momentum pga tyngde. 
Jeg kan ikke argumentere for hva som er best.. har ikke nok sammenligningsgrunnlag. Men er filosofien med et v-skrog, lang kjøl og kort rigg alltid helt bak mål? Jeg tror det ikke.

Så til hastighet: Det blir tegnet et bilde av min båttype OE32 som svært langsomtgående. Jeg er tildels enig, men ikke 100%.. I svake vinder har jeg ingenting å komme med…, her får jeg sterk konkurranse av pedalbåter med svaneform. 

Blåser det derimot fra ca 8 m/s og oppover, så er båten ordentlig moro å seile.  Eksempel fra i sommer er ca 10 m/s, 0,5 krapp sjø,  omtrent 50 grader mot vind, med revet storseil og genua. Lå mellom 7-8 knop hele veien. Selvfølgelig finnes det raskere båter, ingen tvil.. men i f.eks sterk vind og krapp sjø, er det da heller ikke sånn at det ikke går fremover. 

 

Nå får jeg sikkert bank🙄

 

P.s. Fantasi 37 har lystall på 1,06, mens OE32 på 5 fot mindre har lystall 1,07. Det er altså forskjell, selv på gamle tunge travere…

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Det fins ikke noe "best", bare hva man selv trives best med.

 

Eksempel fra min båt: 

Skagerrak, 18-19 m/s, 2-3 m bølger, 80 grader TWA, ett rev og jibtop, båtfart 13-15 knop. Ja, det dundrer og slår og er usannsynlig vått, men GØY! En og annen broach krydrer tilværelsen...

 

Vil IKKE bytte til noe tungt og traust. Men det er meg.

 

Jeg, som sikkert mange andre, følger Old Seadog på YT. Han seiler rundt i en tung og fæl stålbåt, som ikke kan krysse mot vinden og som knapt beveger seg i milde vinder (han brukte 75 døgn Panama-Marquesas), men skryter båten opp i skyene og ville ikke hatt annen båt. Og sier selv at han ikke ville risikert livet i noe nyere, lettere og mer moderne.

 

Så hva man trives med er forskjellig. Og galt kan det gå med alle typer båter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 5 timer siden:

 

 

Eksempel fra min båt: 

Skagerrak, 18-19 m/s, 2-3 m bølger, 80 grader TWA, ett rev og jibtop, båtfart 13-15 knop. Ja, det dundrer og slår og er usannsynlig vått, men GØY! En og annen broach krydrer tilværelsen 

 

 

 

...så moderne båter kan broache. Fikk ett intrykk av at de holdt seg på føttene hel tiden. Men når du da ligger der på tverke, i Sørishavet,  med 12m brytende bølger innover siden,  er utgangen da vesentlig forskjellig for den planende moderne båte kontra en oe32?

Link to post
Share on other sites

jeg tror det er noe som ofte glemmes om man tenker GGR kontra open40 og lignende.


GGR sitter ikke med vær-routing på timesbasis og ekstremt gode autopiloter.

Om man snakker om GGR så er det å ta det været som kommer og man skal holde på med vindror osv, det er en betydelig forskjell her. 

Å seile rundt jorden i 2024teknologi vil gi store muligheter for å unngå skikkelig drittvær.

 

Verden har endret seg etter at vi fikk oppdaterte værmeldinger nærmest live, før i tiden så glante langturseilere i Jimmy Cornell sin World cruising routes og fulgte mye av dette som en slags eneste lovlige løsning, forsåvidt driver jo fortsatt folk og seiler til Bermuda fra karibien før de krysser tilbake mot Europa i en slags cornellsk tro om at det bringer dem den beste seilasen, noe som sikkert var korrekt for 20år siden men vi er ikke i 1998.   Men om man sitter der og kuker i 15meter brytende bølger og det blåser 80knop da tror jeg at jeg ville vært ombord i en Fantasi 37 før en Open 40 for jeg skjønner ikke hvordan man skulle overleve i den 40en

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, ydalir said:

...så moderne båter kan broache.

 

Selvsagt, alt broacher når kreftene blir større enn rorene klarer å holde mot. Og høyere fart = friskere broach...

 

På videoen over ser man at Class 40'ene broacher i hopetall ved merkerundingen, kolliderer og holder på. Ikke lett å få dem i fart igjen etter broachen, så noen driver på merket osv. Hei hvor det går! 

 

Problemet i veldig høy sjø og mye vind med de raskeste båtene (IMOCA f.eks.) er at de går mye fortere enn bølgene, så er de uheldige - eller uforsiktige - så borer de seg inn i neste bølge og da kan det gå riktig ille. Ref. PRB som brakk i to i siste Vendee Globe og sank på to minutter i Sørishavet.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev 45 minutter siden:

Men om man sitter der og kuker i 15meter brytende bølger og det blåser 80knop da tror jeg at jeg ville vært ombord i en Fantasi 37 før en Open 40 for jeg skjønner ikke hvordan man skulle overleve i den 40en

LOL-  dagens beste😀

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 2 timer siden:

Men om man sitter der og kuker i 15meter brytende bølger og det blåser 80knop da tror jeg at jeg ville vært ombord i en Fantasi 37 før en Open 40 for jeg skjønner ikke hvordan man skulle overleve i den 40en

Jeg ville valgt open 40. Tatt ned seil og satt autopiloten på 140 grader av vind og stroppet meg fast nede. Satset på at båten flyter som en dupp og klarer seg bra. 

 

Alle båter broacher. For mye seil og en ligger der. Aner ikke hvor mange ganger jeg har krenget 60 grader i regatta, men på tur har en gjort noe feil. Har blitt slått ned en gang på tur (120 grader krengning) Det var med en treg 80 talls båt. Tror det ikke hadde skjedd med en planende båt. Blåste full storm, 10 meter bølger. Gjør mye for å unngå å komme ut i den type vær igjen. 

 

For noen år siden så søkte jeg etter en open 40. De gamle kan brukes til tur, men det har begynt å bli litt ekstremt. Doublehandled over Atlanteren er det fremdeles førstevalget for meg. Men for anker blir det for spartansk. Sett litt pp Cole Brauer de siste dagene. Gøy å se en karismatisk person som snakker engelsk i den klassen. Får lyst til å gjøre det samme, men ville hold meg langt nord for isgrensen. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, pacuare said:

Sett litt pp Cole Brauer de siste dagene.

 

Veldig enig der, hun er fantastisk. Til orientering seiler hun Global Solo Challenge, jorda rundt alene i en Class 40 fra 2008, og ligger an til en andreplass. Mange morsommme videoer fra henne på https://www.youtube.com/@globalsolochallenge/videos

 

GSC seiler samme ruta som Vendee Globe ca., men med svært forskjellige båter mot hverandre, etter Gunder-metoden. Flertallet seiler gamle båter fra enten Open 50 eller Class 40 (som tidligere het Open 40). 

 

Det skulle for øvrig deltatt en ex-norsk Open 60 (IMOCA) i GSC, men amerikaneren som kjøpte den gikk tom for penger under oppussingen. "Stor gammel båt til lite penger"...?

 

Cole prøveseilte for The Ocean Race 2022-23 (VO65) og gjorde det veldig bra der, men ble kastet ut av teamet fordi de mente hun var for liten, og i tillegg amerikaner...

 

Blir veldig spennende å se om noen (amerikanske?) sponsorer tar henne til IMOCA etter hvert. 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Indy said:

Cole prøveseilte for The Ocean Race 2022-23 (VO65) og gjorde det veldig bra der, men ble kastet ut av teamet fordi de mente hun var for liten, og i tillegg amerikaner...

Leste hele den historien der - helt rape gærnt hvordan hun ble behandlet.
Tenker de gjør seg noen tanker om akkurat de valgene nå, hun har virkelig stått på hele veien.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 6.2.2024 at 23.23:

Jeg inbiller meg at en relativt stor og lett katamaran og et JSD drivanker hengende fra akterenden er det mest behagelige hvis man må ri av skikkelig dårlig vær. 

Muligens behageligst, men de kan vel lett surfe avgårde og slå kolbøtte hvis det blir problemer med drivankeret?

 

Jeg holder meg helst unna båter som er mest stabile opp-ned. Kajakker er de verste synes jeg. Der er det min overkropp som er kjølen. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 time siden:

Jeg holder meg helst unna båter som er mest stabile opp-ned. Kajakker er de verste synes jeg. Der er det min overkropp som er kjølen. 

Kajakker er jo enkelt å rulle opp igjen. Og en skal gjøre en del ting galt for å gå rundt. 

 

Litt usikker på katamaran i mye bølger selv. Det er blitt veldig populært på langtur, snart er det flere katamaraner på havet enn enskrogsbåter hvis denne utviklingen fortsetter. Med dagens værmeldinger skal det litt til å komme i virkelig dårlig vær. På regatta er jo de ekstreme katamaranene veldig kapable i dårlig vær. Men å være på dekk er relativt utenkelig i full fart. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 3 timer siden:

Muligens behageligst, men de kan vel lett surfe avgårde og slå kolbøtte hvis det blir problemer med drivankeret?

Katter med faste kjøler har større risiko for å bli slått rundt sidelengs i store bølger, så senkekjøler er en forutsetning. 

Ellers er det for mye seilføring, og for tung og dermed for treg manøvrerbar båt, som normalt sett er problemet med katter som går rundt sidelengs. Kolbøtte er forbeholdt racing-katter.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...