Jump to content

"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)


tobixen

Recommended Posts

Det er noe som ikke er helt rett med ankervinsjen min - den bråker når den går, den går veldig tregt, og den spiser mye strøm selv om den går rundt uten noe motstand.

 

Jeg har skrudd løst trommel og kjettingkabular, rengjort og hatt på fett, uten at det har medført noen endring i oppførsel - det høres ut som at ulydene kommer fra selve motoren. Jeg har ikke åpnet selve motoren enda.

 

Er det noe vits i å fortsette feilsøking og å prøve å få fikset noe selv her, eller skal jeg se om jeg kan få profesjonell hjelp til å få den fikset?  Er det kanskje nødvendig å bytte olje eller børster på motoren?  Jeg har sett litt på manualen til ankervinsjen, men den sier ikke noe om vedlikehold av selve motoren.

 

(jeg er glad jeg bare har ~16 meter med kjetting - jeg kan fint få opp ankeret på egenhånd uten bruk av vinsjen dersom de er grunt og vindstille, men på dypere vann er det veldig mye arbeid.  På det mest beskyttede stedet i nabolaget må man kaste ut anker på 30 meters dyp ... gruff)

Link to post
Share on other sites

Du har vel et ‘snekkedrev’ på denne vinsjen, som driver hovedakslingen. Om den er noen år kan det gjerne ha størknet i lagrene der pga salt ol? Hvor lett det er å plukke i biter uten riktig verktøy er en annen sak. Det står en ‘eksplosjonstegning’ i installasjonsmanualen. 
 

https://www.quickitaly.com/resources/downloads_qne-prod/1/HC3 7-10-15 Rev 08A.pdf

 

 

Link to post
Share on other sites

Ankerwinchene er vel ikke noe teknisk hokuspokus. Med normalt antall tommeltotter burde det være mulig å ta service både på winch og elektromotor. På de jeg har vært borti, er det girolje EP90/140 på snekkedrevet. Hvis det ikke lekker olje, er som regel lagrene OK. Elektromotoren er en annen historie med engangssmurte lagre og kullbørster. En service hvert 20. år er å anbefale. På Hulda er ankerwinchen pakket inn i plast for å beskytte mot sjøsprut når den ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

On 3/8/2024 at 10:35 AM, Fantino said:

 

Den har jeg også i papirformat.  Står ikke noe om "dypt" vedlikehold i den, men sprengskissen er jo nyttig da.

 

On 3/8/2024 at 1:09 PM, Hulda said:

Med normalt antall tommeltotter burde det være mulig å ta service både på winch og elektromotor.

 

Jeg har tolv av dem, men tok dette som en oppmuntring allikevel.  Så er det på'n igjen ... demontere så mye som mulig og se om man blir klok på dette, samtidig som man forsøker å ikke miste deler på sjøen, og samtidig som man forsøker å søle minst mulig fett og olje på teakdekket.  Den første delen greide jeg helt til den tverrstilte aksen kom ut - da mistet jeg en del, del nummer 12 i sprengskissen.  For å få ut aksen måtte jeg også fjerne en splint, den kom av - i to biter.  Vi stoppet opp sist på dette punktet, da hadde jeg noen med "mekanikerfingre" med meg som påsto at man trengte spesialverktøy for å fjerne splinten.

Link to post
Share on other sites

Det ble litt omvendt rekkefølge på bildene her.

20240310_115155.jpg

Jeg har fjernet skruene, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ut plata der.

 

20240310_115145.jpg

"Del 12" som falt i sjøen er en metalldingst som skal passe i sporet på akselen, øverst på bildet.  Uten den tror jeg at trommelen for trekking av tau vil rotere fritt.

20240310_113647.jpg

20240310_113641.jpg

20240310_113635.jpg

20240310_113632.jpg

20240310_113105.jpg

20240310_112908.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått løs hele vinsjen, den satt veldig godt limt fast i dekket, så det ble litt skader på teak'en under vinsjen.  Men hva nå?  Prøve å levere den inn på et verksted eller prøve selv å demontere videre, mon tro?  Edit: nå fant jeg mutterene til motoren, så nå har jeg fått motoren løs og kan finne ut om det er motoren eller drivverket som slurer.

 

 

20240310_140908.jpg

20240310_130955.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke til å bli klok på ...

 

Stikker jeg fingeren inn i det lille hullet til motoren, så går akselen rundt så lett som bare det.  Det er noe girmekanisme inni, så hullet til den tverrstilte akselen rører bare så vidt på seg.  Jeg greier ikke å få kjørt den motsatt med fingrene, så noe motstand er det.

 

Motoren, frakoblet alt, sluker 30A, det kommer ikke "smertefulle slurelyder" fra den, men noe (u)lyd er det.  Spenningen sank fra 13.8V til 12V.

 

Motoren, koblet til gearet, sluker 50A.  Fortsatt ikke "smertefulle slurelyder" men det er litt mer (u)lyd.  Jeg fikk ikke målt hvor mye spenningen sank.  Dessverre målte jeg heller ikke hvor mye strøm den brukte før jeg skrudde fra hverandre alt.

 

Jeg målte dessverre heller ikke hvor for trommel/kjettingkabular gikk rundt før demontering - men jeg har et inntrykk av at det gikk betydelig raskere nå.

 

Jeg demonterte vinsjen omtrent like mye ved forrige vedlikeholdsforsøk - og da var det også slurelyder og treghet.  Forskjellen nå er at jeg har fått ut den tverrstilte akselen, samt at vinsjen ikke sitter fast i dekk mer, og at motoren ikke er skrudd fast til vinsjen.

 

SPØRSMÅL til de som kan slikt: er det normalt at en 1.5 kW elektromotor svir av 360W ved ren "tomgangskjøring" og 600W med bittelitt mekanisk motstand påkoblet?

 

Det ville være tullball å ikke gjøre det jeg kan gjøre av vedlikehold nå som jeg har demontert såpass mye.  Det innebærer å sjekke/etterfylle/bytte ut olje der det er olje, samt skru opp elektromotoren og inspisere ... men nå vurderer jeg å gi meg selv landlov og "ta fri" resten av dagen.

Link to post
Share on other sites

Tricky å se hva 

tobixen skrev for 8 timer siden:

Dette er ikke til å bli klok på ...

 

Stikker jeg fingeren inn i det lille hullet til motoren, så går akselen rundt så lett som bare det.  Det er noe girmekanisme inni, så hullet til den tverrstilte akselen rører bare så vidt på seg.  Jeg greier ikke å få kjørt den motsatt med fingrene, så noe motstand er det.

 

Denne var litt tvetydig. Kan du snurre motorakslingen begge veier burde det være OK. Å få motorakslingen til å snurre ved å dreie på vinsjaksling vil vel være umulig iom at det er et snekkedrev.

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

Motoren, frakoblet alt, sluker 30A, det kommer ikke "smertefulle slurelyder" fra den, men noe (u)lyd er det.  Spenningen sank fra 13.8V til 12V.

 

Motoren, koblet til gearet, sluker 50A.  Fortsatt ikke "smertefulle slurelyder" men det er litt mer (u)lyd.  Jeg fikk ikke målt hvor mye spenningen sank.  Dessverre målte jeg heller ikke hvor mye strøm den brukte før jeg skrudde fra hverandre alt.

 

Jeg målte dessverre heller ikke hvor for trommel/kjettingkabular gikk rundt før demontering - men jeg har et inntrykk av at det gikk betydelig raskere nå.

 

Jeg demonterte vinsjen omtrent like mye ved forrige vedlikeholdsforsøk - og da var det også slurelyder og treghet.  Forskjellen nå er at jeg har fått ut den tverrstilte akselen, samt at vinsjen ikke sitter fast i dekk mer, og at motoren ikke er skrudd fast til vinsjen.

 

Det ser jo ut som om det som ikke er demontert nå er oljefylt? Sikkert ikke enkelt å få ut lagre, låseringer og evt terninger uten eg et verktøy. Men er vel greit å sjekke at olje ser bra ut om ikke annet?

 

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

SPØRSMÅL til de som kan slikt: er det normalt at en 1.5 kW elektromotor svir av 360W ved ren "tomgangskjøring" og 600W med bittelitt mekanisk motstand påkoblet?

Det høres noenlunde fornuftig ut i mine ører. 

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

Det ville være tullball å ikke gjøre det jeg kan gjøre av vedlikehold nå som jeg har demontert såpass mye.  Det innebærer å sjekke/etterfylle/bytte ut olje der det er olje, samt skru opp elektromotoren og inspisere ... men nå vurderer jeg å gi meg selv landlov og "ta fri" resten av dagen.


Lar selve elektromotoren seg dreie greit med fingrene? Denne ser jo litt ‘hermetisk’ ut.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Fantino said:

Denne var litt tvetydig. Kan du snurre motorakslingen begge veier burde det være OK. Å få motorakslingen til å snurre ved å dreie på vinsjaksling vil vel være umulig iom at det er et snekkedrev.

Ah, akkurat.  Ja, da er alt som det skal være.

9 hours ago, Fantino said:

 

Det ser jo ut som om det som ikke er demontert nå er oljefylt? Sikkert ikke enkelt å få ut lagre, låseringer og evt terninger uten eg et verktøy. Men er vel greit å sjekke at olje ser bra ut om ikke annet?

Ja, det er planen for i dag ... så snart jeg har kommet meg ajour på data'n :-)

 

Det var en hypotese som slo meg etter at jeg hadde gått til sengs - kanskje det er lite olje der, og det faktum at vinsjen nå har ligget litt opp-ned har ført til at det lille som er av olje nå har fått fordele seg litt bedre.

9 hours ago, Fantino said:

Lar selve elektromotoren seg dreie greit med fingrene? Denne ser jo litt ‘hermetisk’ ut.

Tester om litt :-)

Link to post
Share on other sites

Det var ikke lett å få opp oljeskruen på girboksen, men det gikk ... så status der er at oljen ser blank og fin ut, det er ikke toppfylt, men det skal den trolig heller ikke å være? (det gir vel mening at det skal være mulig å bytte olje her uten å demontere vinsjen?)  Hvis jeg kan bruke vanlig motorolje her, så er jo kostnaden med å bytte oljen liten.  Dersom jeg må på land en tur å lete etter riktig oljetype ... vel, hvis de har det på den lokale bensinstasjonen, så er det fortsatt innafor akseptabel gangavstand.

 

Motoraksen lar seg fint snurre rundt - men jeg fikk svarte fingre av å ta på motoraksen - så her er det kanskje noe gammel olje som må ha kommet ut noe sted?

 

20240311_105230.jpg.9357d033d7e2b95117ec9e286ceec2f4.jpg

Girkassen. Jeg fikk ikke svarte fingre ved å ta på den svarte gummien.

20240311_105238.jpg.8967a3a8365d444c20fa59cbd5f365e0.jpg

Olje, med liten luftboble

20240311_105338.jpg.cb5f77a5ec24293e3b1c17f4b4de059c.jpg

Motor - med svart olje på akselen som stikker ut

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha tatt ut børstene og sjekket at de går lett i holderne, samt blåst bort mest mulig børstestøv når det først er åpent. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmmm. Motoren så overraskende skitten ut inni.. Er det kullstøv eller noe annet? Kan gjerne renblåses med trykkluft uten å plukke alt i biter?..

 

Kan motoraksling dreies begge veier med fingrene og kjennes evt lagrene fine ut?

 

Hvis olja ser fin ut og går ca opp til påfyllingshullet når vinsjhus er i vater - i alle fall godt opp på øverste aksling - så ville jeg ikke gjort mer med den. Kan virke som om den ikke er tenkt skiftet og så lenge alt er tett er det sikkert ikke nødvendig heller. Og nå er gjerne elektromotoren blir hovedmistenkt?

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Fantino said:

Hmmm. Motoren så overraskende skitten ut inni.. Er det kullstøv eller noe annet? Kan gjerne renblåses med trykkluft uten å plukke alt i biter?..

 

Det er definitivt karbon, men jeg vil ikke karakterisere det for å være støv.  Og ja, da lar jeg bare olja på snekkedrevet være.

 

Det er mulig at jeg kan få motoren ut av huset sitt i ett stykke om jeg åpner opp de digre skruene på siden, så det er neste skritt jeg vurderer.

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, Hulda said:

Hva var det jeg skrev først? Spol tilbake og sjekk.

 

 

On 3/8/2024 at 1:09 PM, Hulda said:

Med normalt antall tommeltotter burde det være mulig å ta service både på winch og elektromotor. (...) Elektromotoren er en annen historie med engangssmurte lagre og kullbørster. En service hvert 20. år er å anbefale.

 

... og hadde det ikke vært for denne oppmuntringen, så hadde jeg heller ikke begynt.  Jeg har omtrent ingen kompetanse på elektromotorer, men at det lukter svidd og er kullansamlinger flere steder i motoren er sikkert en god indikasjon på at kullbørster bør byttes. Men hvor finner jeg børstene?  Jeg sliter også med å få opp skruene som fester motoren til huset sitt.  Og kull leder strøm og kan forårsake kortslutninger (jeg har hatt branntilløp én gang på grunn av dét), så motoren bør vel rengjøres litt også.

 

Et alternativ er kanskje å bare fastslå at jeg mangler både verktøy, kompetanse og reservedeler, og finne et verksted som kan ta jobben.  Arbeidet har ikke vært forgjeves - det er jo adskillig enklere å ta med seg bare motoren på jakt etter et verksted, enn å ta med seg hele vinsjen.  Med litt flaks så kan f.eks. ChatGPT komme med et godt forslag for en tyrkisk oversettelse av "kan dere bytte kullbørster på denne elmotoren?" elns.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

 

 

 

20240311_124721.jpg

20240311_124726.jpg

 

Her ser du børstene dine. Skru ut den lille stjerneskruen, løft den snegleformede fjæren forsiktig til side og dra børsten forsiktig opp. De skal gå lett opp og ned, om ikke må du pusse litt rent. Og børstestøvet bør vaskes bort, gjerne med noe på spray. 

 

Jeg tviler på om du trenger nye børster, det ser ut til å være plenty igjen her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...