Jump to content

"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)


tobixen

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
tobixen skrev for 9 timer siden:

Motoren kom ikke lengre enn til Istanbul.  "Feil adresse" påstås det.  "Postrestant" fungerte helt fint (og mye raskere!) for noe dilldall jeg bestilte fra AliExpress.  Jeg anbefaler ikke Waveinn/Tradeinn til noen.

 🫣 Sånt er sykt irriterende. Skyldes antakelig sløv påskrift av adressen fra avsender. Har hatt et par slike fra Ali også der de skipper adresselinje 2…

Link to post
Share on other sites

I etterpåklokskapens lys, og dersom jeg hadde visst hvor mye ventetid det ble på denne motoren, så skulle jeg nok ha prøvd å få liv i den i stedet for å ødelegge den helt ved å bruke den som daumann.

 

Jeg har vist bildene til en av de mer tekniske eks-mannskapene mine - han var litt uenig i konklusjonen til @Hulda og mente at det burde være mulig å forlenge levetiden til motoren litt til ved å pusse litt mer på kommulatoren, og muligens også bytte kullstifter.  Jeg hadde en viss idé om å jukse litt til på de to kullstiftene hvor kobbertrådene var helt eller delvis brutt, prøve å lage noe skrukobling.  Så slo det meg da jeg fikk ut greia og så på det, og særlig da jeg senere tittet på reléet, at to av kullstiftene ble brukt for å vinsje ankeret ned, mens de to andre (høyst sannsynligvis de to med dårlige kobberforbindelser) ble brukt for å vinsje ankeret opp.  Vinsjen har frittfallmodus (og det fant jeg først ut av nylig - etter å ha irritert meg i mange år over hvor trengt det går å vinsje ned ankeret), så jeg kunne om så ha kastet de dårlige børstene og beholdt de beste og hatt en enveisvinsj, noe som er utrolig mye bedre enn å trekke kjetting for hånd (særlig her, hvor de fleste ankringsstedene er 10-20 meter dype).

 

Forøvrig har jeg nå også lært at de tykke sporene etter børstene trolig er en indikasjon på at børstene ikke har vært byttet ofte nok.  Sant nok, de ble vel aldri byttet før jeg satte bort vedlikehold på vinsjen i Polen.  Så det er en lærdom å ta med seg - alt av elektromotorer med børster (ankervinsj, startmotor, "pysevisp", etc) bør vedlikeholdes med børsteskifte nå og da.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig at den ekstreme slitasjen skyldes varmgang pga overbelastning som gjør kopperet bløtt. Børstene var jo ikke oppbrukt lengdemessig. I en mekanisk sjappe der kommutator kunne dreies ned og en kunne tilpasse noen nye kullbørster så kunne den nok fått forlenget liv men tror ikke det hadde vært enkelt å gjøre det på dekk med begrenset ‘verktøypark’?..

 

Har du funnet alternativ leverandør eller blir det å hente i Norge?

Link to post
Share on other sites

Poenget er ikke at blant annet commutator var slitt ned. Isolasjonen mellom commutator-skinnene var også brent opp og delvis forsvunnet. Etter noen snurr på ankeret vil det legge seg kullstøv nedi gropene og så kortslutter det igjen. Står ved det jeg har skrevet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Altså, den gamle elektromotoren ble omdefinert til dødmann ganske snart etter at du dømte kommutatoren nord og ned, så den er historie.

 

Så er det den nye elektromotoren - alt jeg får ut fra kundeservice på tradeinn er goddagmann-økseskaft-svar.  Kundeservice på tyrkisk post later heller ikke til å være så veldig behjelpelig ... men jeg får allikevel gjøre et nytt forsøk på mandag med å sjekke ut mulighetene for å få pakken min hit.

 

Alternativ 2 er vel fort å gjøre et forsøk på å bestille motoren fra en tyrkisk nettbutikk og prøve å få levert pakken til en gjestehavn, kafé eller DDL-pickup point i stedet for tyrkisk "postrestant".  Jeg mener å huske at jeg fant noe noen hundre innlegg tilbake i tråden, men at det var mye dyrere enn fra tradeinn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Status: Ankerwinchmotoren jeg bestilte fra TradeInn er allerede returnert til Nederland, så her må jeg følge opp og forsikre meg om at jeg får refundert beløpet.

 

Jeg bestiller ikke mer til Tyrkia, og unngår bruk av tyrkisk post så mye som mulig fremover.  Stikker innom en lokal butikk på mandag som fører quick og hører om de kan hjelpe.  Hvis ikke, regner jeg med at jeg får kjøpt motoren i Istanbul.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...