Jump to content

"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)


tobixen

Recommended Posts

8 hours ago, Fantino said:

Bare en tanke: Den vinsjmotoren må ha vært sykt varm til tider. Har du overholdt ‘hviletidsbestemmelsene’ iht manual? 😁😇 Pleier vel være oppgitt et eller annet om max så og så lenge før så og så lang pause osv..

 

Kan ikke huske at jeg så noe om dette i manualen - det står derimot at man skal starte motoren før man kjører vinsj, og at man (dersom ankeret sitter godt fast) skal få løs ankeret ved å sette motoren i gir i stedet for å presse vinsjen for mye.  Det er en spesialsikring på kretsen som faller ut dersom man kjører vinsjen for hardt - jeg må vel innrømme at den har gått noen ganger når ankeret har sittet godt fast i gjørma.  Jeg er av den oppfatning at fjernkontroll på ankervinsj er en farlig greie, man bør være ved kjetting/anker og høre/se at ting går rett for seg - jeg er selv relativt påpasselig med å stoppe opp og ta en pause dersom jeg hører at vinsjen sliter, men jeg har jo hatt mye variabelt mannskap ombord i de siste årene.


Jeg har hatt mange dyktige folk ombord som jeg ikke ville nølt å låne båten til, men også mange som har manglet elementær forståelse av både det ene og det andre.  Jeg har jo en elektrisk vinsj i cockpit, den er kraftig nok til å ødelegge både det ene og det andre, så jeg pleier normalt å holde det hemmelig at den er elektrisk (en person jeg hadde ombord ble faktisk sint - han hadde jobbet så mye med å snurre vinsj de siste dagene, bare for å finne ut av at jobben kunne ha blitt gjort av en elektromotor?)

 

Jeg hadde en person med meg fra A Coruna til Gibraltar og et stykke videre - i Gibraltarstredet var det mye vind, det hastet litt med å få inn en genoa, så da kom hemmeligheten ute av boksen.  Ved innseiling til Ceuta skulle vedkomne rulle inn genoaen, og brukte den elektriske vinsjen.  Falltauet til genoaen hadde snurret seg rundt forstaget.  Vedkomne stod på knappen.  Det var åpenbart både for meg og fruen at noe var galt, vi ropte på han at han skulle stoppe, helt uten at han skjønte noe som helst, så til slutt røk forstaget.  Samme person greide forøvrig å fire ned 16 meter med kjetting på elvebunnen uten å ense at ankeret var midlertidig surret fast til pullpit i stedet for å henge på rulla der den vanligvis henger.

 

Sistemann jeg hadde ombord var også litt mindre kompetent.  Vinsjen hadde på det tidspunktet allerede startet å "slure".  Den fungerte, men svært sakte og uten særlig kraft.  I det jeg gikk ut på dekk så hørte jeg ulyder fra elektromotoren, ting hadde stoppet fullstendig opp - og der stod vedkomne med foten på knappen og bare ventet på at ankeret plutselig skulle komme opp av sjøen.  Før jeg greide å få kommunisert at han skulle slippe knappen, så var motoren plutselig tilsynelatende helt død.  Og vedkomne fortsatte med å holde knappen nede i håp om at vinsjen plutselig skulle begynne å fungere igjen.  Nei, nei, nei!  (motoren fungerte til en viss grad igjen neste dag).

 

Siden jeg er tredje eier på båten vet jeg ikke nårtid ankervinsjen ble montert, det kan jo godt hende at den har stått på siden båten ble sjøsatt i år 2000.  I såfall er det vel forventelig at motoren er på slutten av sin levetid.  Jeg har jo brukt den ganske flittig, særlig de siste par årene.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

For én gangs skyld ikke enig med index. 

 

Det er like godt. Jeg var faktisk ikke enig med meg selv heller. Jeg har fått dreid noen kommutatorer selv opp gjennom årene, men aldri så ille som denne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

iterin shipper visst bare til Spania.  Jeg har en venn der ... men jeg tror det blir en god stund til jeg er tilbake i Spania.  Hm.

 

Vennen i Spania kan vel ta mot den og videresende den til der du er?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Quick USA selger for USD 1006, men det er jo et stykke med shipping.  

 

Et kjapt søk ga helt andre priser enn den fra USA. Går ut fra at det er den på 1000W du skal ha?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, index said:

Et kjapt søk ga helt andre priser enn den fra USA. Går ut fra at det er den på 1000W du skal ha?

 

1500W, men jeg fant ut at den fra USA var for en annen modell.

 

Lenken din sender meg til et google-søk, omtrent samme jeg har prøvd selv flere ganger, men jeg søkte riktignok etter "engine" i stedet for "motor".  Søket gir helt forskjellige resultater på tyrkisk vs norsk IP-adresse, men jeg greier fortsatt ikke å finne frem til noe sjappe som har riktig type motor for salg.

 

Iterin er en lureriforetning ... annonserer den "på tilbud!", men når man spør svarer de:

 

> Unfortunately, we do not have [it] in stock right now.  If you want it, we can send you an offer, nevertheless you should know that this has to be order in advanced. It would take us approx. a month to get it and for this reason there is an
extra charge of 35€. 

Link to post
Share on other sites

https://www.tradeinn.com/waveinn/no/quick-italy-motor-reservedel-1500w-12v/139714676/p ... det ser ikke ut som riktig motor, men kanskje den passer allikevel.  Jeg er litt skeptisk til tradeinn, har lest litt negativt om utenlandske websjapper i norsk språkdrakt hvor man overhodet ikke nyter godt av norske reklamasjonsrettigheter ... men det er kanskje verd å prøve.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 minutt siden:

Motoren?

 

Jeg tenkte på denne.  Om den passer eller ikke må du nesten finne ut av hos deg. Jeg ville i alle fall ha sendt dem en mail ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg føler at dette nærmer seg en løsning - og jeg aner ikke hvor jeg hadde vært uten all hjelp og støtte her!  Men det mest nærliggende alternativet er å outsource hele greia.  Jeg kan jo gjette på hvor det hadde ført meg:

 

  • Kostnad på 100 EUR * 5 netter på å være en arbeidsuke i marina mens jeg forsøkte å lete etter / få  hjelp.
  • Betalt turistpris for jobben med å demontere og feilsøke vinsjen
  • Betalt turistpris for vedlikehold på elektromotoren.
  • Ankervinsjen ville så fungert i et par måneder til, for så å starte prossessen forfra igjen.
  • Alternativt, lokalt firma som bytter ut elektromotoren med en brukt elektromotor og selger den som ny
  • Alternativt, lokalt firma som bytter ut elektromotoren, men tar 50% avanse i utsalgspris på motoren
  • Alternativt, lokalt firma som insisterer på at jeg må bytte ut hele ankervinsjen. (greia koster 30 kNOK fra Seatronic, trolig litt billigere her, men ... svindyrt, uansett!)

Kanskje jeg er litt fordomsfull.  Jeg har ikke mye erfaring med Tyrkia.  Folk er veldig vennlige her, men jeg tror jo også at det er mange her som er veldig interessert i å utnytte situasjoner som denne og tjene mes mulig penger - og jeg har hatt noen kjipe opplevelser vedrørende "profesjonell hjelp" opp gjennom tidene.

 

Ok, jeg har mistet noen deler underveis, brukt veldig mye tid på dette, fått skikkelig svarte fingre (og gått tom for håndsåpe på badet), og har nå deler av en demontert vinsj liggende rundt omkring, men jeg lærer jo også utrolig mye på dette!

Link to post
Share on other sites

Seatronic har motoren på lager.  Den ser ganske forskjellig ut fra den jeg har, men akseldiameter og diameter på huset (som passer akkurat inn i girdelen) stemmer overens, så det må bli bra.  Plan A er å få tak i motoren her i Tyrkia, plan B blir å dra til Norge en tur.

 

Så er alternativene å prøve å flikke litt på motoren jeg har og midlertidig installere alt tilbake på plass eller å dra kjettingen for hånd frem til jeg har ny motor i hende.  Jeg er litt usikker på hva fasit der blir.

Link to post
Share on other sites

Nå er du vel ganske låst med det du driver med. Men 21.09.2022 kjøpte jeg fra Watski en Lofrans Tigres 1500 W 12 V inkl. relé for 10 mm kjetting til NOK 16809. Og dette er også en kvalitetswinch. Med tanke på hva man betaler for deler til noe som allerede er gammelt. Byggemetoden for den jeg kjøpte er mer eller mindre identisk med den winchen du har. Installasjonen ser du her.

Link to post
Share on other sites

Det ser faktisk ut som en bedre vinsj enn Quick'en jeg har.

 

Å bytte vinsj er selvfølgelig et alternativ, men ... man ender opp relativt fastlåst når man har hull etc som skal passe.   Da blir alternativene å stå igjen med stygge merker etter forrige vinsj på dekk eller reparere teakdekk.  Frister ikke.  Dessuten så er en motor til ca 6 kNOK fortsatt billigere enn en vinsj til ca 17 kNOK.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde litt grovrengjøring av kommulator i går kveld, så må ser den slik ut:

 

20240312_191306.jpg.622270e8dc2bd49066404cde8f77f2ed.jpg

Dersom jeg får tak i ny motor rimelig snart, så er det ikke vits i å bruke mer tid på dette. Dersom jeg derimot må til Norge for å hente ny, så er det aktuelt å se om jeg kan forlenge levetiden med et par måneder. Er det håp i hengende snøre?

 

Den sjappa i Istanbul lover ikke så veldig godt. Jeg kunne tatt en buss dit og sjekket om de har riktig motor, men det er litt mye bortkastet tid dersom de ikke har det.  Jeg får ikke til å registrere konto, websidene kaster bare feilmelding "error in add_user" på meg (og tømmer hele skjemaet). Ikke aner jeg om det er riktig motor heller.

Link to post
Share on other sites

Greit, da kan jeg rydde vekk vraket.  Er det noen reservedeler her som jeg bør ta vare på mon tro, eller er det bare å pælme hele greia?  Hvis de er mulig å få løs i allefall det øverste kulelageret så er kanskje det en ting jeg kan ta med videre i en av "man-vet-aldri-når-man-får-bruk-for-dette"-boksene mine?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt gode bilder av motoren med evt påstemplede nummer/betegnelser og sendt Mail til både Seatronic og sjappa i Istanbul og fulgt opp med en tlf for å få bekreftet hva de har. Kanskje det finnes en lokal helt som snakker godt engelsk og som kan ta den telefonen til Istanbul? Ville også bestilt det som falt på sjøen ved å ringe det inn på eksplosjonstegning og sende over (kile, låsering). Og så skrudd sammen resten av dingsen før jeg glemte hvordan 😁 Seatronic må da kunne sende med UPS/Fedex el? Hvis ikke kan du bestille leveringen med opphenting hos Seatronic.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...