Jump to content

"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)


tobixen

Recommended Posts

46 minutes ago, Fantino said:

Jeg ville tatt gode bilder av motoren med evt påstemplede nummer/betegnelser og sendt Mail til både Seatronic og sjappa i Istanbul og fulgt opp med en tlf for å få bekreftet hva de har.

Kommunikasjonen med Seatronic har jeg allerede tatt - dvs, mailen med forespørsel om de kan shippe til Tyrkia (og trekke fra MVA - ellers blir jeg fort nødt til å betale dobbel MVA) den sendte jeg først etter stengetid.  Jeg finner ikke noen påstemplede nummer eller betegnelser.  Motoren de har på Seatronics er en nyere modell og ser mer vanntett ut, men den er målt og de viktigste dimensjonene er like.

 

Mailen til Istanbul ble også sendt i dag formiddag, har ikke fått noe svar.

 

Ja, så må jeg ikke glemme av at jeg har et par andre deler også som jeg mangler - i allefall en splint/låsering og en kile.  Relé ser jeg ikke på som kritisk - det er ingenting som tilsier at det skal slutte å virke med det første, og når det eventuelt skulle slutte å virke kan det byttes relativt enkelt uten å fjerne vinsjen fra dekk.   Skulle releet streike, så finnes det reserveløsning i å kortslutte kontaktene med en ledning mens jeg venter på å få et relé tilsendt.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Kommunikasjonen med Seatronic har jeg allerede tatt - dvs, mailen med forespørsel om de kan shippe til Tyrkia (og trekke fra MVA - ellers blir jeg fort nødt til å betale dobbel MVA) den sendte jeg først etter stengetid.  Jeg finner ikke noen påstemplede nummer eller betegnelser.  Motoren de har på Seatronics er en nyere modell og ser mer vanntett ut, men den er målt og de viktigste dimensjonene er like.


 

Har også sett denne motoren når jeg har søkt men den kom opp på andre vinsjbetegnelser. Mulig den er standard erstatningsmotor. Aberet er vel gjerne om dekselet over kontaktene kommer i konflikt med motordekselet på vinsjen, men ser jo ut som om det i nødsfall kan kappes bort. Vil også tro at noen kabler gjerne må forlenges om de der tilkoblingshylsene skal brukes?

 

tobixen skrev for 2 timer siden:

Mailen til Istanbul ble også sendt i dag formiddag, har ikke fått noe svar.

 

Ja, så må jeg ikke glemme av at jeg har et par andre deler også som jeg mangler - i allefall en splint/låsering og en kile.  Relé ser jeg ikke på som kritisk - det er ingenting som tilsier at det skal slutte å virke med det første, og når det eventuelt skulle slutte å virke kan det byttes relativt enkelt uten å fjerne vinsjen fra dekk.   Skulle releet streike, så finnes det reserveløsning i å kortslutte kontaktene med en ledning mens jeg venter på å få et relé tilsendt.


På et av bildene så det ut som om releboksen hadde små skruer og kunne åpnes (de har ofte nagler som må bores ut). En kikk på kontaktene under lokket er fin ventetidsaktivitet? Er kontaktene litt sorte kan de få TLC med smergelpapir og ser det grusomt ut er det også en kunnskap 😁

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Fantino said:

Har også sett denne motoren når jeg har søkt men den kom opp på andre vinsjbetegnelser.

Jeg noterer meg at Quick selger mange typer vinsjer, og at motoren som er avbildet på Seatronic ser ut til å matche noen bilder av ankervinsjer med horisontal vinsjakse og motor montert under dekk.  Tilkoblingene (både mekanisk og elektrisk) ser imidlertid ut til å være de samme, så trolig (forhåpentligvis) passer den.

8 hours ago, Fantino said:

Mulig den er standard erstatningsmotor. Aberet er vel gjerne om dekselet over kontaktene kommer i konflikt med

motordekselet på vinsjen, men ser jo ut som om det i nødsfall kan kappes bort.

 

Det er litt rom over motoren, så jeg er ikke så veldig bekymret for det.  Og ja, worst case kan det kappes vekk - relativt enkelt om det er plast, hvis det er metall må jeg prøve å finne ut av hvor vinkelsliperen havnet etter at den ble brukt sist.

 

8 hours ago, Fantino said:

Vil også tro at noen kabler gjerne må forlenges om de der tilkoblingshylsene skal brukes?

 

Forhåpentligvis er det tilstrekkelig med slakk på kablene til at det kan gå.

 

8 hours ago, Fantino said:

 


På et av bildene så det ut som om releboksen hadde små skruer og kunne åpnes (de har ofte nagler som må bores ut). En kikk på kontaktene under lokket er fin ventetidsaktivitet? Er kontaktene litt sorte kan de få TLC med smergelpapir og ser det grusomt ut er det også en kunnskap 😁

Høres ut som en fin onsdagsaktivitet.  Men førstepri nå er te, frokost, jobb, opprydding etter operasjonen med demontering av motor ... :-)

Link to post
Share on other sites

On 3/11/2024 at 8:26 PM, Fantino said:

Uten lager i ene enden vil vel rotoren skrubbe mot stator?

 

Spot on.

 

De store skruene på siden av motorhuset er selvfølgelig feste for stator.  Innmaten lot seg enkelt ta ut nå.

 

20240313_110453.jpg.4d11f4edd7bc5854c95e8d3772a4c259.jpg

 

Lageret på den andre siden virker å være perfekt.  Lageret på toppen er det litt mer motstand i.

 

Da jeg var barn likte jeg å skru opp ting, prøve å forstå hvordan de fungerte, samt skru/lodde løs deler for å bygge opp en komponentsamling.  Ser ut til at jeg fortsatt finner noe glede i dette - men noe særlig å ta vare på er det neppe her.  Lagrene sitter fast og kan ikke uten videre pirkes løs.  Hele greia kan i beste fall benyttes som en liten daumann.

 

Med elektromotoren såpass godt demontert er det lett å skjønne hvordan den fungerer.  Litt mindre magi og litt mer logikk.

 

17103204692829067467460235186520.jpg

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 2 minutter siden:

Da jeg var barn likte jeg å skru opp ting, prøve å forstå hvordan de fungerte, samt skru/lodde løs deler for å bygge opp en komponentsamling. 

 

Samme her. Jeg oppsøkte blant annet radioverksteder og fikk gamle radioer som de ikke anså som lønnsomme å reparere. Noen fikk jeg liv i, andre ble plukket i biter bare for å se hvordan ting virket. Det ble nesten som et motsatt puslespill:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 3/12/2024 at 10:42 AM, tobixen said:

https://www.tradeinn.com/waveinn/no/quick-italy-motor-reservedel-1500w-12v/139714676/p ... det ser ikke ut som riktig motor, men kanskje den passer allikevel.  Jeg er litt skeptisk til tradeinn, har lest litt negativt om utenlandske websjapper i norsk språkdrakt hvor man overhodet ikke nyter godt av norske reklamasjonsrettigheter ... men det er kanskje verd å prøve.

 

Tradeinn har mange enstjernersreviews på trustpilot, men enda fler femstjernersreview.  Jeg synes det er litt skummelt, men ... jeg har bestilt den derfra, med levering til Tyrkia.

 

Jeg mistenker at prisen er eksludert MVA og at det er derfor det er såpass mye rimeligere der enn fra Seatronics.  Jeg mistenker også at jeg antageligvis må betale en god del ekstra i avgifter etter at produktet har landet i Tyrkia.

 

Estimated delivery date: Fri. 22 Mar. – Thu. 28 Mar til POSTRESTANT, Kas.  Jeg har allerede en kinapakke som venter på meg der, burde kanskje ha dratt over til Kas og hentet den ut før jeg bestilte flere ting til samme adresse :-)

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Samme her. Jeg oppsøkte blant annet radioverksteder og fikk gamle radioer som de ikke anså som lønnsomme å reparere. Noen fikk jeg liv i, andre ble plukket i biter bare for å se hvordan ting virket. Det ble nesten som et motsatt puslespill:lol:

Samme her. Det var da jeg fikk praktisk innføring i hvordan kondensatorer fumgerer.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Det var da jeg fikk praktisk innføring i hvordan kondensatorer fumgerer.

 

Innebar det stor kondensator, 230V spenning (eller enda mer) og påfølgende karamell?  Gamle TV-rør er vel notoriske på å ha høyspentskondensatorer som kan gi karameller lenge etter at apparatet er koblet ut? :-)

 

Elektromotoren har nå fått seg en ny arbeidsoppgave som dødmann.

 

20240313_142446.jpg.a2eddb09af3bec3c12874b765b7ad706.jpg

 

Releet ser helt fint ut under dekselet.  Selve kontaktflatene kommer jeg ikke til uten å lodde.  Det gidder jeg ikke.

 

Quick har bare 24V-motor, ikke 48V, så da holder jeg meg til 12V en stund til.  Reléet er påtegnet 12V.

 

 

20240313_143602.jpg

20240313_143608.jpg

20240313_143613.jpg

20240313_143622.jpg

20240313_144004.jpg

20240313_144110.jpg

20240313_144112.jpg

20240313_144115.jpg

Link to post
Share on other sites

Enig i å la releet være da. Så rent og pent ut. De jeg har åpnet har vært ‘motsatt’ slik at en løftet av ‘lokket’ med kontaktene og da var det lett å inspisere. 
 

Får du tak i dette ‘småplukket’ også? (Kile, låsering)

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Fantino said:

Får du tak i dette ‘småplukket’ også? (Kile, låsering)

 

Det vet jeg enda ikke, usikker på hvor jeg skulle bestille det fra.  Mulig jeg har noe i "kjekt-og-ha"-boksene mine som kan fungere som erstatning inntil videre.

 

Uten kile kan jeg bare bruke ankerkabulæret, og uten låsering ... vel, jeg har ikke studert detaljene, men etter hva jeg kan huske så bør ikke vinsjen falle fra hverandre selv om jeg skulle kjøre den uten låsering.

Link to post
Share on other sites

220 V kondensator.

 

Det er forskjellige sportsgrener. Noen bedriver kulestøt. Før fylte 15 år var jeg kretsmester i elektrostøt, 220 V, mager kropsbygning.

 

Det er ikke noe som skal tilsi, ut fra bildene, at reléet har fått mer enn det tåler. Du oppdager fort om reléet f.eks. begynner å klapre ved bruk, eller at elektromotoren får variabel hastighet.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 45 minutter siden:

 

Det vet jeg enda ikke, usikker på hvor jeg skulle bestille det fra.  Mulig jeg har noe i "kjekt-og-ha"-boksene mine som kan fungere som erstatning inntil videre.

 

Uten kile kan jeg bare bruke ankerkabulæret, og uten låsering ... vel, jeg har ikke studert detaljene, men etter hva jeg kan huske så bør ikke vinsjen falle fra hverandre selv om jeg skulle kjøre den uten låsering.


Den knekte låseringen kan du vel bare ta med til en ‘isenkram’-sjappe og få tilsvarende? Kjekt å ha en slik tang også for å få de av/på uten å knekke de.. Kilen skulle vel gå an å reprodusere da du har flere (med ulik lengde men samme form og tykkelse?). En 5 toms spiker og en vinkelsliper? 🫣 Gjerne skrustikke og fil også? Klasse den inn med grease så den ikke ruster og tut og kjør..? Mulig slike kiler også er løsvare?

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, Hulda said:

Det er forskjellige sportsgrener. Noen bedriver kulestøt. Før fylte 15 år var jeg kretsmester i elektrostøt, 220 V, mager kropsbygning.

 

Jeg lekte også litt med 220V både i barndommen og ungdomstiden, fikk meg noen karameller jeg også opp gjennom oppveksten ... et mirakel at jeg i det hele tatt lever :-)

 

Dersom man ønsker å varme en pølse, så stikker man en gaffel i hver ende, og kobler til 220V.  Dvs, det gjør man helst ikke ... men det var et av "partytriksene" mine i ungdomstiden :-)

Link to post
Share on other sites

Slike sporkiler er hyllevare mange steder. Både båtutstyr og maskinforretninger. I alle fall i Norge, hvordan det er i Tyrkia  aner jeg ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Landturen var visst egentlig ikke noe å grue seg til.  Tyrkerene er veldig hjelpsomme og man sendes videre med tydelige instruksjoner.  Jeg er sikker på at i det området jeg ble sendt til kan de fikse hva det nå enn måtte være.  Jeg har noen utestående sveisejobber, så jeg kommer nok tilbake dit om ikke så lenge.

 

Hele turen kostet meg noen timer pluss:

 

30 tyrkiske lirer (i dag går det vel omtrent tre av dem på krona) for to låseringer.

10 tyrkiske lirer for låsekilen.

 

... pluss (med forbehold om at jeg husker beløpene riktig) ...
 

150 tyrkiske lirer for første kaffepause

450 tyrkiske lire for diverse småelektriske komponenter

400 tyrkiske lire for melk, håndsåpe og noe attåt

400 tyrkiske lirer for noen kroker (hvis jeg husker riktig)

120 tyrkiske lire for andre kaffepause (ikke for at jeg trengte kaffe, men fordi det begynte å regne)

 

Jeg var til slutt blitt sendt til en butikk som solgte rustfritt stål.  Han var ikke helt med på notene han som betjente meg, først prøvde han å selge meg runde staver, spurte flere ganger om det var rustfritt stål jeg trengte, viste meg noen lange staver med kvadratisk profil som så ut som at de passet, men så røsket han meg med og prøvde å sende meg til et verksted.  Jeg lyttet tålmodig på, for deretter å insistere på at jeg trengte et stykke metall av den typen han nettopp hadde vist meg.  Han kappet en lengde som var ca en millimeter for lang, og insisterte igjen på at den måtte være litt for lang, slik at de kunne lage den til for meg på verksted.  Joda, dersom jeg skulle ha avrundede kanter og en bit av lengde som passet helt perfekt, så trengs det sikkert profesjonell hjelp.  Jeg fikk insistert på at han skulle kappe av en millimeter til, så nå har jeg en kile som passer perfekt :-)  Jeg ble litt paff da jeg fikk høre prisen.  Joda, dersom de selger rustfritt stål med meterpris, så blir det sikkert riktig, men regner man med slitasje på kappeskiven medfører det jo fort en dobling i faktisk kostnad :-)

 

 

20240314_175200.jpg

Link to post
Share on other sites

Uff, som jeg sliter med dette.  Verktøyet for å få låseringen på plass, det hadde de ikke der hvor de solgte låseringene.  Jeg brukte veldig lang tid på å få den nye låseringen på plass.  Mens jeg jobbet med det, så ... plong, hoppet låsekilen på andre siden av helt av seg selv.  Den var heldigvis litt enklere å få på plass, ettersom den hadde mistet litt av spensten sin.

 

Jeg skulle tatt med trommelen også og fått ting skikkelig filt mens jeg var der borte.  I teorien skulle jo sporkilen passe perfekt - i praksis, nei ...

16 hours ago, Fantino said:

Om den er litt tricky å få til å entre sporet så går det an å file den ørlite grann i ene enden.

... så i går kveld satte jeg i gang med å file med en velbrukt håndfil.  Jeg filte, filte, filte og filte.  Burde ha funnet frem vinkelsliperen i stedet, men i stedet tenkte jeg ... "hva om jeg gir trommelen et ørlite kakk med hammeren?"  Det var veldig lite smart, for før jeg ante ordet av det var jeg i en relativt irreversibel situasjon, jeg kunne ikke få trommelen av igjen, eneste jeg kunne gjøre var å hamre videre.  Det gikk mikrometer for mikrometer.  I dag morges fjernet jeg låsekilen, tok ut aksen, og begynte å hamre på aksen i stedet, da gikk det radig unna.

 

Så var det å få aksen på plass igjen.  Den gled jo så enkelt gjennom hullet sitt før jeg begynte å hamre på den.  Jeg brukte en sparkel mellom hammeren og akselen for ikke å skade den, men den var sannelig blitt noe deformert allikevel.  Ingen synlige tegn til at den var deformert, utover at aksen ikke passet i hullet sitt lengre.  Frem med håndfila igjen ... og etter en stund gav jeg akselen en liten dytt med hammeren.  At jeg ikke lærer ... ble masse hamring, med bekymring over om kanskje snekkedrevet også kom til å ta skade av det.  Så tautrommelen kommer nok aldri til å bli fjernet fra aksen igjen, og trolig kommer jeg heller aldri til å ta aksen ut av vinsjen igjen.

 

Nå har jeg en hel del deler som skal på plass på kjettingkabulærsiden.  Jeg får dra frem sprengtegningen før jeg begynner.  Jeg regner med at det blir mer filing for å få clutch-platene til å passe på akselen ... får prøve å unngå å bruke hammeren.

 

Egentlig hadde jeg planer om å seile avgårde for noen timer siden, men jeg har masse å rydde, og jeg har lyst til å skru så mye som mulig på plass på vinsjen før jeg rydder vekk verktøyet.  (Og i tillegg har jeg dassproblemet ... nå er slangen brukbar igjen, det er "bare" å få den på plass.  Relativt stiv slange som har en relativt komplisert bane inni inventar ... gruff)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...