Jump to content

"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)


tobixen

Recommended Posts

Dersom kullstøvet ikke kan blåses bort med trykkluft/er klissete ville jeg prøvd elektrokleen på sprayboks. Gjerne når børstene er ute. Evt aceton eller annet egnet løsemiddel som fordamper uten å legge igjen oljefilm (sprit?).

 

Dersom lagre på motor snurrer glatt og fint hadde jeg vært litt skeptisk til å splitte motoren. Dersom den kan vaskes rein for kulkstøv kan det vel være en god start?

Link to post
Share on other sites

Så disse blokkene er altså "børstene", det hadde jeg ikke gjettet uten hjelp.  https://en.wikipedia.org/wiki/Brush_(electric) er jo litt oppklarende, på de første elektromotorene ble det anvendt børster av kobber, men det ble for mye problemer med gnist.  Begrepet "kullstifter" har jeg vel også hørt.  Det ser mer ut som metall enn karbon i mine øyne, men samme kan det være.

 

Det største problemet her ser ut til å være at et par av kobberledningene til børstene antageligvis har blitt overopphetet (?) eller slitt ut.  Den ene er i ferd med å gå i oppløsning, den andre har mistet kontakten med kontaktplaten.

 

Aceton har jeg nok av, så jeg kan jo begynne med å vaske kullstifter, ledninger og kontakter med aceton.  Eller vil det kunne skade børstene?

 

20240311_161600.jpg.bbf1d979193d494873257fc3532d38ff.jpg

Ovenfor ser man altså kontaktflatene. De til venstre er litt svarte, de andre skinnende blanke.

20240311_161840.jpg.9a57f40d2066a39a604ae4c11b61c4eb.jpg

Ovenfor ser man de med skadde ledninger

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Fantino said:

Dersom lagre på motor snurrer glatt og fint hadde jeg vært litt skeptisk til å splitte motoren. Dersom den kan vaskes rein for kulkstøv kan det vel være en god start?

Takk, da lar jeg disse store skruene være.

 

Jeg ser ikke noe stort problem med litt utvendig vask, samt vask av delene jeg har tatt av med aceton, men jeg bør vel ellers være forsiktig - aceton kan vel fort ødelegge smurningen i lagre, etc?

Link to post
Share on other sites

Men ta ut ankeret og bruk bremserens til rengjøring. Akkurat den biten ville jeg overlatt til kompetanse, om den er å finne. Du kan se på 'Hulda.......' hvordan sakene ser ut da jeg hadde service på baugpropellen. I prinsippet likt.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Fantino said:

Kan motoraksling dreies begge veier med fingrene og kjennes evt lagrene fine ut?

 

Nå som bakhetta er av, så hører jeg skurring når jeg vrir rundt akselen.  Det kan jo skyldes at akselen trenger hetta for å stå helt rett - men disse skurrelydene minner meg litt om de skurrelydene jeg hørte mens hele vinsjen var i drift.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Få sakene til egnet verksted. Dette blir bare dritt for deg.

 

Det ser ut som noe ordentlig dritt nå som jeg har åpnet den litt mer - men bortsett fra det så tror jeg fortsatt at jeg har kontroll.

 

  • De to "manglende" lederene manglet ikke.  Det er bare to ledere som går videre nedover, og det skal bare være to ledere.
  • Den fjæra som hadde satt seg fast er nå ute
  • Jeg mener fortsatt at jeg har oversikt over hvordan alt er blitt demontert og tror fortsatt at jeg skal være i stand til å motnere det.

Største showstopper her er den ene kobberlederen som er helt ødelagt, og den andre som er skadd.  Kan det loddes med vanlig loddetinn, eller blir det for svakt ifht stømstyrke og temperatur?

 

Andre problem er at det er så utrolig møkkete - jeg kan vaske litt overfladisk med klut og aceton, men jeg er bekymret for at all karbonavleiringen kan være skadelig (krypstrøm, kortslutninger, påvirkning av lagre, etc).

 

Tredje problem er at det nedre lageret kanskje må byttes.

 

1 hour ago, Fantino said:

De er ikke billige ser jeg, men vinsjen er jo også en ganske kostbar og kraftig type:

 

https://iterin.com/motor-quick-1500w-12v-hector-hc3-11743.html

 

Det er adksillig billigere enn en hel vinsj.  Mulig jeg burde bestille opp en uansett om jeg har foråpninger om å kunne bruke den jeg har igjen eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Du må også rengjøre/smergle comutatoren. Nytter ikke å lodde, vil smelte/brekke nokså kjapt. Slike børster er gjerne standard saker, ikke noe motorfabrikanten har spesiallaget. Kjøper du en sprayboks med bremserens (break cleaner) vil det gjøre vei i vellinga. Blir mye kullskitt som bør holdes unna alt annet.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 57 minutter siden:

 

Nå som bakhetta er av, så hører jeg skurring når jeg vrir rundt akselen.  Det kan jo skyldes at akselen trenger hetta for å stå helt rett - men disse skurrelydene minner meg litt om de skurrelydene jeg hørte mens hele vinsjen var i drift.

Uten lager i ene enden vil vel rotoren skrubbe mot stator?

Link to post
Share on other sites

Aner jo ikke om det finnes noe sånt som ‘xxxx vikleverksted’ der du befinner deg men om jeg måtte begynne å bestille originale børster osv så ville jeg fort tenkt ny motor komplett. Men om dette kan rengjøres slik Hulda foreslår og en lokal kar kan tilpasse børster så er det gjerne håp? Skulle vel helst hatt ut rotor for rengjøringen, og da sitter det sikkert en tetning rundt akslingtappen som en bør være forsiktig med? (Rengjøre tappen og fjerne evt grader før den trekkes ut?)

Link to post
Share on other sites

https://www.noforeignland.com/place/4775061655388160 ser ut som et sted hvor man kan ta med seg motoren i en pose og lete etter noen som kan hjelpe.  Ikke min favorittgreie, men jeg jeg blir vel nødt ...

 

https://www.noforeignland.com/place/6574288133947392 har en epostadresse.  Det er lavhengende frukt å sende en kort epost ... gjort.

Link to post
Share on other sites

Sandpapir går. For én gangs skyld ikke enig med index. Den commutatoren er shot, ferdig, vrak. Isolasjonen mellom kobberlamellene har brent opp. Du må nytt anker (snurredelen), helst ny elektromotor. Jeg kan ikke huske sist jeg så noe som er så ille.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

Det er dette som er kommutatoren?

20240311_210831.jpg.e39e7feea14e47c028bb0b50f3154ec1.jpg

Ja, den trenger grundig rengjøring ser jeg. Hva innebærer smergling? Google vil bare fortelle meg om Pokemon når jeg spør.


Støtter dødsdommen på denne. Ikke noe å kaste gode penger etter. On the bright side så har du funnet en åpenbar årsak til problemene og ny motor burde sikre vinsjen et langt liv sammen med ny kile som gjerne kan bestilles fra samme leverandør? Mulig relé også burde sjekkes, det _kan_ ha hatt en tøff jobb i det siste?..

 

 Bare en tanke: Den vinsjmotoren må ha vært sykt varm til tider. Har du overholdt ‘hviletidsbestemmelsene’ iht manual? 😁😇 Pleier vel være oppgitt et eller annet om max så og så lenge før så og så lang pause osv..

 

Mulig det går an å jukse det sammen på et slags vis med noen jallabørster fra Ankara elektrodiesel men da får du bare en dødsdømt vinsj + hele jobben med å rive den i stykker igjen når ny motor ankommer?..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...