Jump to content

"Skuring" og treghet i ankervinsj (Quick Hector HC3 1512D)


tobixen

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
tobixen skrev for 9 timer siden:

Motoren kom ikke lengre enn til Istanbul.  "Feil adresse" påstås det.  "Postrestant" fungerte helt fint (og mye raskere!) for noe dilldall jeg bestilte fra AliExpress.  Jeg anbefaler ikke Waveinn/Tradeinn til noen.

 ? Sånt er sykt irriterende. Skyldes antakelig sløv påskrift av adressen fra avsender. Har hatt et par slike fra Ali også der de skipper adresselinje 2…

Link to post

I etterpåklokskapens lys, og dersom jeg hadde visst hvor mye ventetid det ble på denne motoren, så skulle jeg nok ha prøvd å få liv i den i stedet for å ødelegge den helt ved å bruke den som daumann.

 

Jeg har vist bildene til en av de mer tekniske eks-mannskapene mine - han var litt uenig i konklusjonen til @Hulda og mente at det burde være mulig å forlenge levetiden til motoren litt til ved å pusse litt mer på kommulatoren, og muligens også bytte kullstifter.  Jeg hadde en viss idé om å jukse litt til på de to kullstiftene hvor kobbertrådene var helt eller delvis brutt, prøve å lage noe skrukobling.  Så slo det meg da jeg fikk ut greia og så på det, og særlig da jeg senere tittet på reléet, at to av kullstiftene ble brukt for å vinsje ankeret ned, mens de to andre (høyst sannsynligvis de to med dårlige kobberforbindelser) ble brukt for å vinsje ankeret opp.  Vinsjen har frittfallmodus (og det fant jeg først ut av nylig - etter å ha irritert meg i mange år over hvor trengt det går å vinsje ned ankeret), så jeg kunne om så ha kastet de dårlige børstene og beholdt de beste og hatt en enveisvinsj, noe som er utrolig mye bedre enn å trekke kjetting for hånd (særlig her, hvor de fleste ankringsstedene er 10-20 meter dype).

 

Forøvrig har jeg nå også lært at de tykke sporene etter børstene trolig er en indikasjon på at børstene ikke har vært byttet ofte nok.  Sant nok, de ble vel aldri byttet før jeg satte bort vedlikehold på vinsjen i Polen.  Så det er en lærdom å ta med seg - alt av elektromotorer med børster (ankervinsj, startmotor, "pysevisp", etc) bør vedlikeholdes med børsteskifte nå og da.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg tror egentlig at den ekstreme slitasjen skyldes varmgang pga overbelastning som gjør kopperet bløtt. Børstene var jo ikke oppbrukt lengdemessig. I en mekanisk sjappe der kommutator kunne dreies ned og en kunne tilpasse noen nye kullbørster så kunne den nok fått forlenget liv men tror ikke det hadde vært enkelt å gjøre det på dekk med begrenset ‘verktøypark’?..

 

Har du funnet alternativ leverandør eller blir det å hente i Norge?

Link to post

Poenget er ikke at blant annet commutator var slitt ned. Isolasjonen mellom commutator-skinnene var også brent opp og delvis forsvunnet. Etter noen snurr på ankeret vil det legge seg kullstøv nedi gropene og så kortslutter det igjen. Står ved det jeg har skrevet tidligere.

Link to post

Altså, den gamle elektromotoren ble omdefinert til dødmann ganske snart etter at du dømte kommutatoren nord og ned, så den er historie.

 

Så er det den nye elektromotoren - alt jeg får ut fra kundeservice på tradeinn er goddagmann-økseskaft-svar.  Kundeservice på tyrkisk post later heller ikke til å være så veldig behjelpelig ... men jeg får allikevel gjøre et nytt forsøk på mandag med å sjekke ut mulighetene for å få pakken min hit.

 

Alternativ 2 er vel fort å gjøre et forsøk på å bestille motoren fra en tyrkisk nettbutikk og prøve å få levert pakken til en gjestehavn, kafé eller DDL-pickup point i stedet for tyrkisk "postrestant".  Jeg mener å huske at jeg fant noe noen hundre innlegg tilbake i tråden, men at det var mye dyrere enn fra tradeinn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 uker senere...

Status: Ankerwinchmotoren jeg bestilte fra TradeInn er allerede returnert til Nederland, så her må jeg følge opp og forsikre meg om at jeg får refundert beløpet.

 

Jeg bestiller ikke mer til Tyrkia, og unngår bruk av tyrkisk post så mye som mulig fremover.  Stikker innom en lokal butikk på mandag som fører quick og hører om de kan hjelpe.  Hvis ikke, regner jeg med at jeg får kjøpt motoren i Istanbul.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå er jeg så langt øst i Marmarasjøen at marinaene har begynt å hete ting som "West Istanbul Marina". Jeg fryktet at jeg måtte få tak i en tolk for å ringe rundt, men så fikk jeg plutselig svar på en av epostene mine:

 

Quote

hello good afternoon
we have the product you want right now
you can see the backup engine image in the Octagon. It's the black protection on it. You take it off, you put it on that way.

PRİCE: 616 EURO

 

... så da er jeg litt nærmere en løsning.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Nå nærmer jeg meg her ...

20240511_152805.jpg.f475ac6216bd8e6cf4910398b446a9ef.jpg

Fått henta motor. Betalte 618 EUR kontant for den (han tok kredittkort, men da ville det bli påslag).

20240511_152855.jpg.acafc9b8bf497c4ff3932b746d07a6ec.jpg

Coveret er det bare å fjerne. Vurderte jo å se om det kunne gå !ed cover, men mannen sa jo klart at det skulle fjernes.20240511_153300.jpg.675d162d93aeeeef07b295ae9c0b5193.jpg20240511_153306.jpg.742bbefb86f96f1a44b065566fe945bf.jpg

Bildet under gir ingen "warm and fuzzy feelings", selv om det skal kastes så forventer jeg ikke at pakkingen ryker før produktet er tatt i bruk.

20240511_153347.jpg.eaf12078ca346f2b2831549262104d11.jpg

Så er det bare å prøve å koble riktig, samt studere bilder fra tidligere i tråden for å forsikre meg om at det ikke er helt galt.

20240511_155027.jpg.f25638f3a4996dfbace824aaf48e33bb.jpg

Jeg husker det var vanskelig å få skrudd motoren vekk fra vinsjen. Å skru den fast var minst like kronglete.

20240511_160749.jpg.7df50dda1d590f6b34ad421284e1ce4e.jpg

Jeg liker ikke å kaste ting. Coveret ser jeg ingen hensikt i å ta vare på, men disse delene tar jeg vare på.

20240511_163121.jpg.bbb8c863b30a06b13ec9cd16d0bc9100.jpg

Har ikke turt koble til strømmen enda - but what could possibly go wrong? 

20240511_175654.jpg.97761d1a0f5f648310a2932e04178949.jpg

Jeg legger forøvrig merke til at pakningen mellom motordeksel og vinsj har forsvunnet, bør vel klistre til med noe lim som erstatning. Det har vært vått vær og mye vind, så det er fukt i treverk under vinsjen - dette må få tørke ut før jeg pøser på med lim.

20240511_152903.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Fenomenalt, det fungerte. Helt til jeg fant ut at opp og ned var koblet galt, ved forsøk på å koble om gikk krympkontakten av. Det fikser jeg heldigvis relativt raskt.

20240511_180458.jpg.df021a5cbab334cc42801742d5171987.jpg

I mellomtiden har den gode seilvinden forsvunnet helt. Jeg burde egentlig dratt kjettingen for hånd nok en gang og kommet meg til Kadiköy først, og dillet med dette etterpå. Men ja - blir vel en natt til her (Tuzla - sikkert hundre skip for anker i nabolaget, de fleste spyr ut eksos for å ha strøm ombord, og massivt med industri/verft rett ovenfor meg), og motoring over til litt mer sentrale deler av Istanbul i morgen tidlig. Har blitt mye dieselforbruk i det siste. Jeg har en plan om å komme meg til Bulgaria, det kommer til å koste noe diesel å komme seg opp Bosporus. Det er en halvmeters høydeforskjell mellom Svartehavet og Marmarasjøen har jeg lest.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 14 timer siden:

Fenomenalt, det fungerte. Helt til jeg fant ut at opp og ned var koblet galt, ved forsøk på å koble om gikk krympkontakten av. Det fikser jeg heldigvis relativt raskt.

20240511_180458.jpg.df021a5cbab334cc42801742d5171987.jpg

I mellomtiden har den gode seilvinden forsvunnet helt. Jeg burde egentlig dratt kjettingen for hånd nok en gang og kommet meg til Kadiköy først, og dillet med dette etterpå. Men ja - blir vel en natt til her (Tuzla - sikkert hundre skip for anker i nabolaget, de fleste spyr ut eksos for å ha strøm ombord, og massivt med industri/verft rett ovenfor meg), og motoring over til litt mer sentrale deler av Istanbul i morgen tidlig. Har blitt mye dieselforbruk i det siste. Jeg har en plan om å komme meg til Bulgaria, det kommer til å koste noe diesel å komme seg opp Bosporus. Det er en halvmeters høydeforskjell mellom Svartehavet og Marmarasjøen har jeg lest.


Fenomenalt at det ble lykkelig slutt på denne lange historien!

 

Ut fra fargen på kablingen på koplingen som falt av så er det type ‘230V-kabel’. Den har tykke og stive kordeler og er forbaska vanskelig å få presset skikkelig. Burde vært forbudt i båt iht menneskerettskonvensjonen ?

Link to post
3 hours ago, Fantino said:

Ut fra fargen på kablingen på koplingen som falt av så er det type ‘230V-kabel’. Den har tykke og stive kordeler og er forbaska vanskelig å få presset skikkelig. Burde vært forbudt i båt iht menneskerettskonvensjonen ?

 

Jeg kunne lett ha gjort samme tabbe, men akkurat den der koblingen kan jeg skylde på andre for.  Om det er blitt omgjort "profesjonelt" i Polen eller om det var forrige eier av båten, profesjonell hjelp innleid av forrige eier av båten, eller konstruktøren av båten, det aner jeg imidlertid ikke :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Fikk endelig testet ankervinsjen "for real" i formiddag, både tautrommel og kjettingkabular.  Riktignok svært lite vind i lufta og grunt vann, så jeg kunne  med letthet ha dratt opp utstyret uten vinsj, men ... bare det å være litt mindre "hands-on" var deilig, Marmarasjøen er overgjødslet så det holder, kjetting og tau kommer opp sammen med rikelig med algevekster.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 52 minutter siden:

Fikk endelig testet ankervinsjen "for real" i formiddag, både tautrommel og kjettingkabular.  Riktignok svært lite vind i lufta og grunt vann, så jeg kunne  med letthet ha dratt opp utstyret uten vinsj, men ... bare det å være litt mindre "hands-on" var deilig, Marmarasjøen er overgjødslet så det holder, kjetting og tau kommer opp sammen med rikelig med algevekster.

Den var forhåpentligvis litt ‘sprekere’ nå enn før operasjonen?..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...