Erik Startet Mandag 11:59 Link til dette innlegget Startet Mandag 11:59 Jeg skal montere en clamcleat på seilbåtmasta, så jeg kan hale opp seilet og feste inn opphalet i cleaten, og så etterstramme fra cocpit og da dra opphalet ut når jeg vinsjer siste centimetrene. Så jeg trenger en tang som tar Monel nagler (har jeg forstått at jeg trenger Monel nagle for ikke å få problemer med korrosjon senere). Jeg har funnet noen gamle tråder med linker til tenger, men ingen av de virket lengre. Forstår at de billigste pop-tengene ikke kanskje er gode nok på Monel nagler ? Er det noe spesielt å tenke på rundt boret som skal bore hullet i masta der naglen skal inn ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart Mandag 13:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:04 Mine popnagletenger er kjøpt på Biltema, pg dei funkar fint på naglar av monel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 13:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:19 Erik skrev 1 time siden: Er det noe spesielt å tenke på rundt boret som skal bore hullet i masta der naglen skal inn ? Ikke annet enn at det bør ha riktig diameter. Er popnaglen 4,8, så bør du bore med 4,8. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Erik Svart Mandag 13:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:57 Komodo skrev 36 minutter siden: Ikke annet enn at det bør ha riktig diameter. Er popnaglen 4,8, så bør du bore med 4,8. Er det ikke +0,2 , altså 5mm på 4,8 ? Forstod det slik i en annen tråd ? Men det er ikke hensyn til legeringen i boret ? Vanlig metall bor er OK ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 13:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:59 Kan bekrefte at Biltema sin variant funker helt fint på monel Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Mandag 14:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:00 Ask skrev 53 minutter siden: Mine popnagletenger er kjøpt på Biltema, pg dei funkar fint på naglar av monel. Finner bare en tang der, men tror de har skiftet fra andre før. Vil denne duge da altså : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/popnagletang-med-oppsamler-2000052359 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart Mandag 14:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:41 Tanga du linkar til liknar på den eg har. Tanga funkar nok. Du kjem neppe til å bruka tanga mykje, og slit neppe ut tanga. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart Mandag 14:44 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:44 Hvis den nye fra Biltema har lik konstruksjon som den gamle så kan du justere hvor hardt den holder popnaglen hvis du opplever at den glepper naglen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 22:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:49 Erik skrev for 8 timer siden: Er det ikke +0,2 , altså 5mm på 4,8 ? Forstod det slik i en annen tråd ? Mulig. Jeg er ingen ekspert på popnagler, men tror ikke det nei. Erik skrev for 8 timer siden: Men det er ikke hensyn til legeringen i boret ? Vanlig metall bor er OK ? Skjønner ikke hva du sikter til ang. legering i boret. Men når du borer i aluminium, må du bruke et vanlig bor for metall. Det er ikke høye krav til et bor for å bore i aluminium. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart Tirsdag 07:40 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:40 Jeg har aldri borret overdimensjon til popnagler. Konsekvent samme dim som naglen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
shipahoy Svart Tirsdag 07:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:48 Ser i innstallasjonsmanualen til radarfestet mitt at du skal bruke 4.8 mm bor til 4.8 mm nagler. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart Tirsdag 08:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:01 Jeg står i samme situasjon som TS. Noen som har erfaring med denne? https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/skrutrekkere/popnagleadapter-for-drill-2000042178 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Tirsdag 12:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:04 Takk for alle svar Denne linken fungerer ikke hos meg : https://www.biltema.no/verktoy/el-verktoy/skrutrekkere/popnagleadapter-for-drill-2000042178 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bjorngb Svart Tirsdag 12:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:29 Jeg poppet 4,8mm monel med en 10+ år gammel billig biltematang. Det var tungt. En på bryggen har en kraftigere tang - kanskje hydraulisk som så mye lettere ut å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Tirsdag 13:16 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:16 index skrev for 5 timer siden: Jeg har aldri borret overdimensjon til popnagler. Konsekvent samme dim som naglen. Samme her ! Alltid samme dimensjon. og er det to hull i beslaget, så borer jeg det første, stopper inn en pop-nit som styring og borer sen det andre ! På samme vis, en pop-nit som styring og popper fast det andre sen popper jeg styringsniten! (blev litt merklig beskrivning ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Erik Svart Tirsdag 13:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:50 Takker igjen for gode råd Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart Onsdag 07:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:10 Jeg bruker den Biltematangen på rustfrie nagler til stillasplater. Plenty sterk nok der, så den klarer nok monel også helt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.