Steihy Startet Lørdag 09:34 Link til dette innlegget Startet Lørdag 09:34 Renset tanken etter mye problemer for 3-4 år siden. Nettopp gjort det igjen, etter en ny omgang med mye problemer med vann og dyr. Jeg finner ingen annen forklaring enn kondens, og skal skjerpe rutinene med full tank ved alle opplag. Jeg bruker båten hele året, men opplagene kan bli en måneds tid. Jeg har ikke vært flink til å fylle opp. Men min tank er frittstående i den forstand at det er romluft over toppen. Så det vil dannes kondens under taket uansett. Fagfolk har fortalt at det skal veldig lite vann til for å starte en dieseldyrkultur. Bør jeg isolerere tanktoppen, eller vil konsekvent bruk av biocider - i tillegg til full tank - være nok? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Lørdag 10:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:31 Hvis du insisterer på at det er kondens, så finnner du aldri årsaken. Den ene tanken i Hulda henger og dingler fritt. I tillegg blir den påvirket av varme fra motoren. Tankene er nesten tomme nå. De er sjelden fulle, det skjer kun ved start av årets langtur. Det er ikke et drøpp vann noe sted. Filteret (500 FG) som polerer diesel har ikke vært skiftet på flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Lørdag 11:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:04 Jeg insisterer ikke, jeg finner bare ikke andre. Det er bare to muligheter utenfra, fylling og lufting. Jeg har flyttet lufting til akterspeilet der det var en gjennomføring, og det er solid bukt opp. Den er jeg sikker på. Jeg har sjekket pakning, og det er minst 5 mm opphøyning rundt flensen på fyllingen. Jeg har nå tom tank, og god sikt til bunnen under fyllingen. Jeg hang en vannslange så den spylte rett på fyllingen i to timer i går, og det kommer ingenting ut. Jeg fyller på en mye brukt stasjon, ingen av de jeg kjenner får vann derfra. I sommer fylte jeg i Hamburgsund, jeg trodde den var ganske travel. Hva kan jeg ha oversett? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Jens_P Svart Lørdag 11:18 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:18 Er det noen sjanse for at det kan lekke vann inn på toppen av tanken? Om så, er det mannhull, tanknivå-giver eller andre gjennomføringer på tanktoppen som kan lekke? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fantino Svart Lørdag 11:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:22 Det kan vel være at du har betalt for vannet du får?… Det har i alle fall jeg erfart flere ganger, også på steder med antatt ‘god gjennomstrømming’. Etter å ha åpnet tanker og fått ut 2-3 liter med vann for noen år siden og installert en ekstra filterenhet med egen pumpe som suger fra nederste pkt i tanken var fasit en spiseskje eller to med vann i dette filteret etter 3 sesonger. Har aldri hatt full tank gjennom vinter. Ligger på vannet. Men er katolsk med Bioprotect 2 på hver fylling just in case og kjører den ekstra filtersaken etter hver fylling og gjerne også en runde morgenen etter når evt vann har fått setlet skikkelig. Som Hulda ser jeg nå at Racor som forer motor er så rene at jeg foreløpig bare plukket de ut og inspisert de da jeg har doble og kan sjalte over om det mot formodning skulle bli et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Lørdag 11:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:23 Det er under dekk, jeg har aldri sett vann oppå der. Det lekker heller ikke diesel ut, i skikkelig skvalpesjø. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart Lørdag 11:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:28 Ok. Jeg har det jeg tror er standard VP oppsett med grovfilter og vannutskillerglass. Det betyr vel at vannet skilles ut i filteret og drypper ned i glasset. Sist jeg fikk problemer hadde jeg sjekket glasset før jeg gikk ut. En time etter var det halvfullt av grått vann. Fagmannen jeg nevnte mente også at jeg burde bytte til Racor, men jeg trodde jeg måtte finne årsak til vannet likevel. Men om løsningen er Racor og biocider, er det greit nok for meg. Edit, tillegg. Det er tappekran i bunn av tanken, på babord kortside. Den er flush, altså uten flens eller opphøyning inni, men uten jur. Jeg sjekker jevnlig der, og får noen spiseskjeer. Da jeg fikk problemer i sjøen, hang jeg 20 kg i bommen og la båten 2 ° babordover. Da fikk jeg mer, og en del grums, det jeg mistenkte var etablert dieseldyr. Siste gang hadde jeg vind fra styrbord, ca 10 ° kregning. Da fikk jeg mange liter før det var fritt for vann, fremdeles grumsete. Det jeg oppdaget nå, med tom tank og innsyn, var at tanken er montert skjevt, slik at den var flat med 2° helling på båten, så jeg har latt meg lure til å tro at det var tomt for vann. Det har ligget i styrbord side. Uten at det forklarer hvordan det har kommet inn. Det ble mye. Uansett; Racor, biocider og sjekk med krengning, og mer avslappet til kondens eller andre vannkilder. Er det en plan? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Komodo Svart Lørdag 11:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:57 Steihy skrev for 2 timer siden: Jeg finner ingen annen forklaring enn kondens, Steihy skrev 41 minutter siden: Jeg insisterer ikke, jeg finner bare ikke andre. Det er bare to muligheter utenfra, fylling og lufting. Jeg skal ikke si at det ikke er kondens som er problemet ditt, men det er kanskje ikke det mest sannsynlige. Et lekkasjepunkt er påfyllingspluggen, et annet potensielt punkt er slangestussen som går inn på nippelen til påfyllingen. Denne er gjerne vendt oppover, og ofte lite tilgjengelig for inspeksjon. Dersom det ikke er helt tett her kan det sildre inn vann mellom slange og nippel. Det du kan gjøre er jo å blinde lufteslangen ved gjennomgang i skrog, skru igjen krana til diesel til motor, og sette et svakt overtrykk på returslangen (maks 0,2 bar), så kan du gå over alle potensielle steder med såpevann eller lekkasjespray. Dersom det mot formodning allikevel skulle vise seg å være kondens som er problemet ditt, så kan du gjøre noe med det også. Har sett at noen mener det kan dannes store mengder kondens på innsiden av påfyllingslokket, da dette er vendt ut mot kald luft, og kondesdråper dannes mot innsiden av lokket og renner ned i slangen. Dette lokket kan du isolere på innsiden med f.eks. gummi, fugemasse e.l. Kondens på innsiden av tankens flater kan også oppstå. Men en forutsetning for at du skal få mer en en kvart teskjed med kondens er at luften i tanken byttes ut. Når lufta i et avgrenset volum kondenserer har lufta blitt tørr, og har ikke mer fuktighet å avgi. For at det skal dannes mer kondens må denne lufta byttes ut med ny, fuktig luft fra utsiden av dette volumet. En forutsetning er altså at du har luftsirkulasjon i tanken. Dette kan du elegant løse ved å sette inn en avstengningsventil (vanlig kulekran) på lufteslangen, og stenge den når du ligger i opplag. Da har du stoppet luftsirkulasjonen i tanken, og dermed mulig tilførsel av fuktig luft. Den eneste kondensen som da kan dannes er den vesle fuktigheten som er i tankvolumet, og det er neglisjerbart. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart Lørdag 12:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:00 Takk for godt svar, Komodo. I mellomtiden har det vært litt fram og tilbake, kanskje du vil se litt på det? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Komodo Svart Lørdag 12:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:11 Steihy skrev 8 minutter siden: Takk for godt svar, Komodo. I mellomtiden har det vært litt fram og tilbake, kanskje du vil se litt på det? Litt usikker på hva du tenker på Steihy. Jeg har lest de andre innleggene, men ser ikke hva som mangler. Ekstra filter eller bedre filtrering løser ikke problemet med at du får vann på tanken. Vannet må enten komme fra lekkasje inn på tanken, vann som følger med dieselen, eller kondens. Får du stoppet disse mulighetene, så trenger du mest sannsynlig heller ikke noe bedre system for filtrering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart Lørdag 12:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:12 Nå fyller jeg på med nye spørsmål før noen har svart på forrige, men: Baardsen på kaien har ikke Racor, men en variant som heter Gertech Vortex. Den har litt mindre kapasitet, og er litt billigere. På min VP 2030 burde kapasiteten være mer enn god nok, men jeg vil ikke godta dårligere funksjon for å spare en båtpenge. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Lørdag 12:32 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:32 Jeg har skrevet det tidligere, den eneste plassen jeg har fylt på svenskekysten og ikke fått dritt på tanken, er Axelsson Marin i Strömstad. Mulig jeg har hatt uflaks, men jeg har fått i hvert fall tre tanker med dritt, Mollõsund, Hónõ-Klova og en plass syd ved Donsõ. Så nå har Hulda så stor tankkapasitet at det ikke er noen krise på en tur som tar to måneder. Nå fyller jeg stort sett i Son. Der er det så langt kondensfritt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Lørdag 12:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:38 Komodo skrev 19 minutter siden: Litt usikker på hva du tenker på Steihy. Jeg er ikke sikker selv. Er åpen for at jeg kjøpte vannet en gang, slik Fantino var inne på, og har hatt flaks i mellomtiden. Litt hjulpet av at tanken egentlig heller litt styrbordover, kanskje. Slik jeg forstår Racorsystemet sentrifugerer det vannet ut før filteret, og tetter det ikke. Bedre kontroll dersom en følger med på glasset. Men du har et poeng i at det siste kanskje ikke er nødvendig dersom det var innkjøpt vann som var problemet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart Lørdag 12:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:40 Hulda skrev 9 minutter siden: Nå fyller jeg stort sett i Son. Der er det så langt kondensfritt :-) Det er faktisk en god løsning for en som bor i Eidsvoll og har båt i Haugesund. Er det godt om båtplass og rimelige boliger? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Honduras Svart Lørdag 12:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:52 Å flytte båt og bolig for å unngå kondens i tanken vitner om dedikasjon… 😄 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart Lørdag 13:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:01 Absolutt. Jeg bodde i Oslo og hadde båt på Killingen. Flyttet til Son for å komme lenger ut i fjorden. Og med mulighet til å ha arbeid i Oslo. Dette med kondens. Fra en tank på 1 kubikkmeter kan man på en god dag kanskje samle opp en teskje med vann. Og det blir ikke mer vann enn det. Så da jeg installerte dagtanken, var den på forhånd trykktestet med vann. Og tørket. Men da dagtanken ble fylt opp med diesel, kunne jeg samle opp en liten skvett vann og slipestøv. Som var rester av sveising og trykktest. Siden det har det ikke vært så mye som et drypp vann i dagtanken. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Lørdag 13:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:09 Om du har tanklokk av "den vanlige" typen så er punktet markert på bildet under et potensielt lekkasjepunkt. Det er denne naglen som holder "vrideren" i tanklokket på plass. Normalt er dette en nagle som er klinket i begge ender. Andre har opplevet at naglen her har løsnet og blitt et lekkasjepunkt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fantino Svart Lørdag 13:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:38 Steihy skrev for 1 time siden: Ok. Jeg har det jeg tror er standard VP oppsett med grovfilter og vannutskillerglass. Det betyr vel at vannet skilles ut i filteret og drypper ned i glasset. Sist jeg fikk problemer hadde jeg sjekket glasset før jeg gikk ut. En time etter var det halvfullt av grått vann. Fagmannen jeg nevnte mente også at jeg burde bytte til Racor, men jeg trodde jeg måtte finne årsak til vannet likevel. Men om løsningen er Racor og biocider, er det greit nok for meg. Edit, tillegg. Det er tappekran i bunn av tanken, på babord kortside. Den er flush, altså uten flens eller opphøyning inni, men uten jur. Jeg sjekker jevnlig der, og får noen spiseskjeer. Da jeg fikk problemer i sjøen, hang jeg 20 kg i bommen og la båten 2 ° babordover. Da fikk jeg mer, og en del grums, det jeg mistenkte var etablert dieseldyr. Siste gang hadde jeg vind fra styrbord, ca 10 ° kregning. Da fikk jeg mange liter før det var fritt for vann, fremdeles grumsete. Det jeg oppdaget nå, med tom tank og innsyn, var at tanken er montert skjevt, slik at den var flat med 2° helling på båten, så jeg har latt meg lure til å tro at det var tomt for vann. Det har ligget i styrbord side. Uten at det forklarer hvordan det har kommet inn. Det ble mye. Uansett; Racor, biocider og sjekk med krengning, og mer avslappet til kondens eller andre vannkilder. Er det en plan? Jeg hadde akkumulert 2-3 liter på 9 år (tipper at tanken aldri var inspisert siden båten var ny i 2013 da jeg tok sjauen, jeg kjøpte den i 2015). Ikke merket noe før jeg fikk alarm på vann i finfilter. Ingen avtapping i bunn. Tipper du bare har fått litt på kjøpet dann og vann og ikke merket det pga skjev tank. Antar andre filter kan gjøre jobben like bra som Racor men liker patenten og fikk tak i 3 stk ‘overliggere’ til en god pris på finn, så da ble det doble til motor + et som fikk egne stigerør i tankene/egen liten pumpe for ‘polering’. Rett og slett fordi det da bare er å trykke på en knapp i stedet for å rydde/fjerne tepper/åpne luke = ingen unnasluntring på sjekk av diesel fra min side. Monterte også to blærepumper for enkel topping av Racor ved filterinspeksjon/bytte. Avtapping i bunn virker å være sjelden luksus i fritidsbåter. Ville det være mulig å skimse/rette opp tanken litt for å få ut vannet uten styr med vekt i bom?.. Det er vel det viktigste. Er avtappingen vanskelig tilgjengelig slik at det sjelden blir utført er kanskje et poleringsfilter med egen pumpe et alternativ. Biosid har jeg alltid brukt, rett og slett for å prøve å unngå at en uheldig fylling gjør at hele systemet må renses. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Lørdag 14:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:13 Fine greier folkens, takk for innspill. Jeg har slått strek over kondenshypotesen. Jeg har ikke slikt tanklokk som Jens_p viser, og har som sagt testet for lekkasje der. Jeg holder meg til at jeg har fått inn vann ved fylling, kanskje i mange omganger. Første må ha vært lenge siden, det var mye dyr og gørr. Gørra kan vel egentlig også ha kommet med fylling. Uansett. Tappekrana er lett å komme til, og nå som jeg vet at jeg må over 2° for effektiv sjekk, er det som regel ganske greit å gjøre det under seil. Så jeg dropper ombygging av systemet foreløpig, og fyller diesel på profftank hos Storesund tvers over Karmsundet. Ja, også biocider. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Lørdag 14:21 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:21 Poleringsfilteret til Hulda er Kina-Racor 500FG, det fungerer helt greit, montert slik. I forgrunnen tippen av finfilteret med undertrykksmåler. Jeg tror de fleste filtrene vil fungere, personlig har jeg aversjon mot CAV. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 15:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:15 Hei. Båten vår har både påfylling og lufting inne i eit stuerom i cockpiten. På 21 år har eg fylt diesel i mange land i Europa, men ikkje i Sverige. Eg tok ut tanken i 2005, og i 2020. Kvar vår plar eg å bruka ei handpumpa til å pumpa ut eot par tre liter diesel frå botnen av tanken. Eg har aldri sett antydning til vatn i dieselen. Difor har eg liten tru på kondensteorien, og trur meir på dårlege tanklokk. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 15:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:59 Skal du et forgiftet som virkelig tar ut vannet fra dieselen kan du gå for Separ. Den har en mer effektiv sentrifuge en Racor. Ikke billigst. Men best. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
JRK Svart Lørdag 17:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:58 Hulda skrev for 5 timer siden: Jeg har skrevet det tidligere, den eneste plassen jeg har fylt på svenskekysten og ikke fått dritt på tanken, er Axelsson Marin i Strömstad. Mulig jeg har hatt uflaks, men jeg har fått i hvert fall tre tanker med dritt, Mollõsund, Hónõ-Klova og en plass syd ved Donsõ. Så nå har Hulda så stor tankkapasitet at det ikke er noen krise på en tur som tar to måneder. Nå fyller jeg stort sett i Son. Der er det så langt kondensfritt :-) Ett lite tips om Molløsund. Når du kommer Nordfra så har du 2 dieselutsalg på babord side. Den første har synlig dagtank. Her har jeg fylt flere gabger og bare fått ren diesel. Ellers så har de avgiftsfri diesel i Elløs, som ligger rett øst for Gullholmen. Her finnes det også billig gjestehamn, koselig plass men ikke så mye aktiviteter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 20:00 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:00 Bare pass på at myndigheter ikke fatter interesse når du fyller avgiftsfri diesel i Sverige. Den dieselen er forbeholdt yrkesfartøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart igår klokken 08:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:43 Jens_P skrev for 19 timer siden: Om du har tanklokk av "den vanlige" typen så er punktet markert på bildet under et potensielt lekkasjepunkt. Det er denne naglen som holder "vrideren" i tanklokket på plass. Normalt er dette en nagle som er klinket i begge ender. Andre har opplevet at naglen her har løsnet og blitt et lekkasjepunkt. Helt enig i dette. Absolutt et lekkasjepunkt. Byttet mine for flere år siden for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.