Jump to content

Batterilader fra Biltema


fs

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med elektronisk lader fra Biltema?

Denne er ikke støpt inn, åpent chassis. Hvordan er det med irring etc dersom denne blir stående fastmontert i båten?

Det står at max. batterikapasitet = 90Ah. mitt batteri er på 110 Ah. dette kan da umulig være noe problem?? laderen gir jo 6 amp. uansett batteristørrelse??

 

Hilsen undrende kaptein.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har testet denne og rapporten finner du på slutten av dette innlegget.

 

Den eneste direkte ulempe med laderen er at den ikke kan lade opp en fullstendig utladet batteri, da må man gi det et lite puff fra en vanlig dum lader først. Evnt å laske et øyeblikk til et batteri det fremdeles er liv i.

 

Bør dekke de fleste behov for en billig penge, artikkelen beskriver også hvordan man kan legge det opp slik at alle bankene lades automatisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte samme type batterilader på Chlas Ohlson, disse er der bryter på som jeg kan velge "float" eller "normal" ladding.

Disse må også ha en startspenning, men dersom batteriene blir helt tomme vrir jeg bare over bryteren så blir det lading.

 

Jeg har tre slike ladere koblet til mine  batterier i nesten tre år nå, og det fungerer utmerket, har heller ikke fylt på batterivann.

 

Laderne har vert tilkoblet landstrøm hele tiden.

 

Absolutt å annbefale, man får jo ti stykker til prisen av en med et anerkjent merke.

Men så er jeg en biltema/clas ohlson fan også da.... :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sikler på Mascot / Sleipner lader om dagen, men de koster... Min nåværende 18A Biltema lader, mangler fullstendig elektronikk, og kan ikke brukes til vedlikeholds / smålading. Trenger derfor en mindre lader, evt. elektronisk som tåler stå på hele tiden. ( dvs. batteriene skal tåle den... )

Har oppdaget at Biltema har fått en ny type elektroniske ladere.

 

Leveres i 5A & 12A størrelser. 498,- for 5A og 549,- for 12A laderen

Holder de det de lover, så er prisen grisebillig.

 

Omtale:

Blybatterilader 12 V

Intelligent batterilader for blybatterier. Gir en effektiv og skånsom lading av batteriet, fordi den hele tiden tilpasser ladestrøm og -spenning i forhold til hvor mye batteriet er ladet. Klarer også nesten helt utladede batterier. Kortslutningsbeskyttet. For bruk innendørs.

 

Bilde

 

Noen som kan å teste ladere ? Ingar / Lars_H ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Var nylig på "Telenor - Radioinspeksjonen" sitt seminar på Olavsgaard, Skjetten og der var en representant for Gylling http://www.gylling.no som leverer batterier og ladere til det profesjonelle markedet, skip som er underlagt SOLAS (Safety Of Life At Sea) Ferjer, Lasteskip etc, fiskebåter osv.

Representanten mente at den beste måten å lade opp blybatterier på, er å lade med 1/100 av kapasiteten på batteriet, men i praksis har vi jo ikke tid til det. Men en lader som gir veldig mye strøm på kort tid fører til at den kjemiske prosessen går for fort og levetiden på batteriet reduseres. En type ladere som her var nevnt er denne intelligente laderen:http://www.gylling.no/multi/Multi_xs_3600.htm men noen pris på denne vet  jeg ikke. Den var også IP65 (Vanntett), som burde holde i massevis.

 

Flere varianter finnes på http://www.gylling.no -> Leverandører -> Neste -> Ladere blybatterier -> Ladere blybatterier 3-255A

Link to post
Share on other sites

Etter å ha undersøkt mange ladere har jeg kommet frem til at kvalitet henger sammen med pris. CTEK laderene er noe dyrere en mange billigladere men så er kvaliteten mye bedre. Laderene bør f.eks. være 3-steg og temp. kompenserte ladere noe de fleste billig-ladere ikke er. Jeg kjøpte en Biltema lader i sommer som reservelader og den holdt på å smelte da jeg prøvde å lade opp 115A batteri. Det sto også at ladestrømmen var 6A men dette var maks, jeg målte 2 effektive A. Ladespenningene var langt fra optimale.

Link to post
Share on other sites

Ser at det nevnes CTEK ladere og den nye laderen til Biltema, og stiller følgende spørsmål ved disse elektoniske ladere som ikke har trafo. Dvs Omgjøring til 12 volt likespenning blir utført av dioder og transistorer.

Hva da med galvaniske strømmninger.

Vanlige ladere har jo en trafo som sørger for reduksjon av spenning og samtidig galvanisk skille.

Har selv en CTEK lader som jeg er kjempefornøyd med, men ved lading fjerner jeg alle kabler på batteri for ikke å risikere noe.

 

Er jeg på jordet eller bare jordet!!!

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Nei, når ledningen er uten jord kan du se bort fra jordings-problemer... :smiley:

Meg bekjent finnes det ingen ladere som har galvanisk forbindelse mellom jord og batteri minus.

Også switch-mode PSU's inneholder en trafo.

 

Anser jeg dette for å være såpass intr. for våre brukere at vi kjøper inn en 12A for test.

Link to post
Share on other sites

Anser jeg dette for å være såpass intr. for våre brukere at vi kjøper inn en 12A for test.

Gjerne det, men et fullstendig koblingsskjema for laderen burde vel kunne avklare dette? I prinsippet skulle slike (seiøse) ladere (uten landjord) være helt trygge mhp. galvaniske strømmer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gjerne det, men et fullstendig koblingsskjema for laderen burde vel kunne avklare dette? I prinsippet skulle slike (seiøse) ladere (uten landjord) være helt trygge mhp. galvaniske strømmer.

 

Lars H.

Ingar tenker kanskje mer på om den faktisk gir 12A, samt at det elektroniske styringssystemet virker ( regulerer ) som det skal .. ? eller

 

Finner forresten ikke manualen på denne modellen, kun på en haug andre ...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ingar tenker kanskje mer på om den faktisk gir 12A, samt at det elektroniske styringssystemet virker ( regulerer ) som det skal .. ?

Se det, det er en annen sak. Da må det testes og "forskes". Har forresten aldri sett at min 30A Ladac lader har ladet med 30A. Men det kommer vel av at jeg aldri tapper ned batteriene mine noe særlig alvorlig. Så "Løp og kjøp"! Dette kan bli interessant.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en lader for skottmontering, med en velgebtyter om jeg skal lade radiobatteri eller nødlysbatteri.

Den eksisterende laderen lader opp til 30 A, men bryter mellom desse to bankene er ingen god løsning, pga dersom landstrømmen kuttes, og nødlysbatteriene tennes, vil begge batteribankene tappes ut.

Er dersor på jakt etter en lader til radiobatteriene til skottmontering.

Desse batteriene driver kun to VHF'er.

Noen som har annbefaling til en slik lader?

Gjerne en link?

 

 

Mvh:

 

Olav Ringdal Jr.

Link to post
Share on other sites

Skal innom Biltema på fredag, testresultat bør foreligge til uka.  :smiley:

Står i ferd med å kjøpe ny lader.  Eller flere?

 

Har 3 stk batteribanker (3 stk nye 180Ah batteri) , og innser at jeg må ha et bedre system til vedlikeholdslading etter at båten har vært brukt.

 

Etter å ha lest på hjemmesiden din om lading og testen av Biltema laderen - ser jeg frem til den nye ladertesten - og om den er bedre - før jeg går til innkjøp!

 

Da jeg ligger mye i uthavner eller steder det er kronglete å få landstrøm, må jeg gjøre tiltak for å være sikker på å få hive igang Volvo 40'n .

 

Har idag manuell bryter mellom to av batteriene, og det tredje står bare i reserve uten tilkobling!

 

Med det store strømforbruket jeg har på turene, greier ikke dynamoen å lade opp igjen batteriet (-ene) på hjemturen.

 

Har strømuttak rett foran baugen på flytebrygga i havna, så jeg må ordne meg slik at det bare er å koble til en ledningsstump fra uttaket i dreggluka - før jeg går hjem - slik at alt er toppladet og vedlikeholds / tilsynsfritt frem til neste tur.

 

Må vel ha fast oppkoblet minst to ladere, og tenkte jeg skulle spare litt, ved å unngå de dyreste merkene - vel og merke - hvis denne her kan gjøre jobben tilfredstillende!

 

DERFOR, Ingar - er spent på hva du finner ut? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei, når ledningen er uten jord kan du se bort fra jordings-problemer... :smiley:

Meg bekjent finnes det ingen ladere som har galvanisk forbindelse mellom jord og batteri minus.

Også switch-mode PSU's inneholder en trafo.

 

Anser jeg dette for å være såpass intr. for våre brukere at vi kjøper inn en 12A for test.

Har en slik lader på en hjelpemotor ombord, ble fortalt av en elektriker at dersom du bruker en slik puls lader på et enpolt anlegg kan du få tæringer i skroget, og ble annbefalt å ikke bruke denne.

Men siden laderen ikke har jordledning kan jeg da bruke denne med god samvittighet?

 

Har forøvrig to andre biltema ladere tilkoblet på startbanken (24V) dette er et enpolt anlegg, det skulle iflg elektrikeren gå greitt.

 

Men hadde vert morro å vite om jeg kan ha laderen på hjelpemotoren tilkoblet hele tiden uten å vere redd for tæring.

Link to post
Share on other sites

Men hadde vert morro å vite om jeg kan ha laderen på hjelpemotoren tilkoblet hele tiden uten å vere redd for tæring.

Jag hade nog satset på en isolasjontransfomator, skall själv sätta in en i min båt,

det er nog enda settet att kunna sova lungt, vad gäller den elektriske biten ombord!

(trebåter skall tydligen vara ekstra känsliga för lekkströmmer har jag lest någonstans!)

 

Har du 1 el 3 fas som landström Celina?

 

skall oxo tilegge att dette er ikke mitt område!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag hade nog satset på en isolasjontransfomator, skall själv sätta in en i min båt,

det er nog enda settet att kunna sova lungt, vad gäller den elektriske biten ombord!


Mja

skall oxo tilegge att dette er ikke mitt område!


Ikke mitt heller

Så derfor synser jeg ivei i kjent stil. Har selv hatt store betenkligheter med å dra 220V ombord. Dette har så langt begrenset seg til en kabel fra nærmeste uttak, ned gjennom luka til forsyning av drill, lampe, lader ( ved behov ) osv. Dette har fungert kanonbra, ingen installasjon, ingen krav til noe som helst. MEN da jeg fant en helt ny landstrømssentral i rotet som fulgte med båten, bestemte jeg meg for å sjekke dette litt nærmere.

 

Ettersom jeg kan lese av Lotus, Ingarog andre kilder, er det spesielt landstrøm og vannvarmetank som kan være trøblete. Dobbeltisolerte ladere, lampetter uten jord og elektrisk verktøy uten jord, er i realiteten ufarlig. I tillegg har jeg ordnet meg med to separate hovedstrømsbrytere, en for + og en for -. Dermed er hele anlegget spenningsløst, og såvidt jeg kan forså KAN IKKE TÆRING OPPSTÅ. Problemet mitt er da at jeg ikke kan bruke strøm når batteriene er helt frakoblet. Dette løser jeg ved å trekke ledninger direkte til batteriet til disse forbrukerne, både + og -.

 

Båtbladene elsker å skrive om temaet, men i enkelte artikler er jeg usikker på om forfatteren vet så mye mer enn megselv ( og om dette vet jeg lite... ).

 

Og viser historien at jeg tar feil, så greit nok. Som tidligere nevnte tråder, jeg har gjordt dyre tabber før. Og vil sikkert gjøre det igjen.

Er mest optatt av at tabbene ikke skal være lifsfarlige. Og med sikringer og jordfeilbrytere ombord, er jeg kanskje noe nærmere dette målet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Synsing skal være sunt det. Man lærer i allefall av det. Slik som du beskriver det her har jeg forstått det også.

Ta med jord ombord til kontakten. Her stopper den, inn i stikkontakten settes bare dobbeltissolerte kontakter. No problen.

Varmtvann i tanken gjennom landstrøm blir ikke brukt. Her er det jordet kontakt og kontakt oppnås gjennom vannet og da igjen videre til motor, gear, akslinger og propell og sjøen.

Takk til Lotus for mye lærdom på dette området, skrevet på en måte som gjør at en "dummies" som meg også har fått det til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...