Jump to content

Batterilader fra Biltema


fs

Recommended Posts

fant en ctec 7000 på 7A hos mekonomen

den kostet 1798 kroner er dette dyrt??

 

skal ikke ha biltema-lader. vifta i dem synger før du for starta dem!

heia svenske ladere :flag_sw:

 

Hei yanmarpmx!

 

Heldigvis er det slik at alle og enhver kan velge løsning ut fra egne kriterier både ang. behov og bl.a. økonomi.

Det går an å skyte spurv med kanon, og andre vil kanskje forsøke å felle et større rovdyr med luftgevær, - det er ikke sikkert noen av delene er noe særlig lurt.....!

 

C-tek 7000 er sikkert en helt topp lader, - og om prisen er for høy? , - det er det vel bare du som kan svare på?

 

MEN, - du burde holde deg for god til uriktig drittslenging om Biltema-laderen, - det er jo en umulighet det du påstår, og den laderen jeg har skrevet en brukererfaring på, modell 44-715 har dessuten IKKE vifte i det hele tatt.

Så vær vennlig å holde deg til fakta i både den ene og andre retning, hvis det skal være noen vits i å legge frem brukererfaringer!

 

Lykke til med kjøpet og bruken av lader til ditt formål! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal ikke ha biltema-lader. vifta i dem synger før du for starta dem!

heia svenske ladere :flag_sw:

Hmm......

Jeg har både Biltema 37-710 og 44-715 og ingen av de har vifte.....

Eller med din påstand: Muligens står vifta og har aldri virket :confused:

En annen, men uvesentlig info, er at det står "Made in R.P.M (Italy) bak på de jeg har. Muligens er Italia kjøpt av Sverige??

 

Men selv om mine ikke lager noe viftestøy hverken før eller etter at jeg har koblet de på, så har de ingen innvirkning på øresusen min: Den er ganske så konstant, men dog mest merkbar når jeg sitter i stresslessen og slapper av. Mulig den susingen kommer fra Biltema laderene?? :eek::eek:

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest litt i tråden her.

 

Det virker som noen oppererer med flere ladere på en gang!!

Hvorfor det?

 

Startbateriet vil aldri ha behov for lading så sant det elektriske er koblet rimelig fornuftig.

Koble 2 ladere i paralell - Ikke spesielt smart...

Noe har jeg fått med meg etter å ha jobbet med strøm i 25 år.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Koble 2 ladere i paralell - Ikke spesielt smart...

Noe har jeg fått med meg etter å ha jobbet med strøm i 25 år.

 

Hilsen Nils

 

Vel - vel, - slikt kan du vel uttale på et meget generelt grunnlag, - men det er stor forskjell på ladere og egenskaper.

 

Jeg for min del uttaler meg om Biltema 44-715, og da har jeg testet funksjonen ved eventuell å koble to i parallell på en og samme batteribank.

Det jeg da oppnår er mye raskere opplading (kortere tid), hvis det skulle være ønskelig i spesielle tilfeller, og det fungerer meget bra i praksis med denne laderen!

 

MERK:

Jeg vet også at det er andre typer ladere der dette ikke er å anbefale, da de har styringssystemer som vil "forstyrre" hverandre! :yesnod::seeya:

 

Ellers:

Jeg for min del henger ladere på de batteribanker der jeg har behov, fortrinnsvis blir det på forbruksbatteribankene. Jeg har per dato 3 stk. separate batteribanker beregnet for forbruk, som er etter mine ønsker og behov!

Finner det meget praktisk at hver bank har sin dedikerte lader, og at de derfor regulerer seg separat uavhengig av hverandre!

 

Det fungerer uten problemer hele tiden, - så får folk mene hva de vil....., på et "generelt grunnlag"!

 

Ship o' hoi! :sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Lasse!

44-715 er "storebroren" p.g.a. at den leverer mere ampere (9A) i forhold til modell 37-710, så de står listet som alternativer på samme sted.

 

Men er enig i at de gjerne kunne forandret dette opplegget, slik at det ble lettere å finne ting!

 

Den står også oppført i den siste katalogen til Biltema, på side 54, - ser jeg nå når jeg sjekket opp dette.

 

Men jeg skal sende de en mail med opplysning om at det har sneket seg inn en skrivefeil om at den har omstillbar ladestrøm 6/9 A , så får de ihvertfall vite om feilen og kan rette det opp hvis de ønsker det ved neste korsvei! :smiley:

Laderen regulerer automatisk opp til maks 9 A! :seeya:

 

OBS:

Vedr. modell 37-713, - se innlegg #69 av Ingar!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal sjekke på båtmessa til våren kansje det er noen gode tilbud!

har CTEK 3600 og er veldig fornøyd!

har derfor lyst til å ha en god lader i båten også som er skonsom for batteriene.

en velikerholdslader er ikke så bra for batteriene. hvis du har en stor velikeholdslader og litt forbuk hele tiden.... står laderen og "PØSER" på med strøm som fører til overlading!

Link to post
Share on other sites

en velikerholdslader er ikke så bra for batteriene. hvis du har en stor velikeholdslader og litt forbuk hele tiden.... står laderen og "PØSER" på med strøm som fører til overlading!

Du blander nok kortene litt her.

Jeg har en stor lader 45 A, og opplever selvfølgelig ikke dette problemet.

Problemet oppstår derimot lett med en for liten lader, som ikke har kapasitet til overs til å dekke det konstante forbruket, eller peak forbruket til ett el toalett f.eks.

Ett slikt høyt forbruk, eller peak fra et el toalett som drar spenningen ned kan tvinge en liten lader over i U0 fasen på 14.4 Volt flere ganger, og føre til overlading og koking av batteriene.

Redigert av jolo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....velikeholdslader og litt forbuk hele tiden.... står laderen og "PØSER" på med strøm som fører til overlading!

 

Dette stemmer overhodet ikke med de automatiske elektronisk styrte vedlikeholdsladerne jeg bruker ihvertfall, så dette er nok en helt ukjent problemstilling (innenfor normalt bruksområde)......., for vedlikeholdsladeren Biltema 44-715! :yesnod::smiley::wink::seeya:

 

OBS!

Men sjekk opp problemstillingen som jolo nevner og i tillegg også det jeg nevnte i et tidligere innlegg, - nemlig at hvis strømmen blir borte i korte perioder, så kan enkelte ladere/merker/modeller, - begynne å oppføre seg utilsiktet med sine ladesykluser og det kan gå hardt utover batteriene på sikt, hvis man har en del slike "av og på"-situasjoner på bryggene!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja jeg har nok blannet litt beklager :sad:

men det stemmer det som jolo sier

fadern har en lader i båten. en Power master 25A og bank på 2x 225A han har problemet-

at når batteriet er fullt og han bruker litt strøm leverer laderen fullt for den klarer ikke og få opp til 14,44 v og batteriene står og "småkoker"

Redigert av yanmarpmx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Beklager Seastar og alle andre, men jeg må ha det med teskje...

 

-Forstår jeg det rett når jeg forstår det slik at laderen står på hele tiden når du ligger i hjemmehavn?

 

-Avgir den mye varme?

 

-Hvordan er "klimaet" der laderen står. Tenker på at de er beregnet til bruk innendørs og jeg har kalesjebåt der det ikke er til å unngå at det blir litt fuktig.

 

-Har du bygget inn laderne på noen måte?

 

- Ser at mange har laderen fast koblet til batteriet. Skal jeg gjøre det samme og det skal bli praktisk er jeg avhengig av å forlenge ledningene mellom lader og batteri med 2 meter. Går det bra, eller driter jeg meg ut om jeg gjør det?

 

- om det er mulig å forlenge ledningene, kan jeg da bruke en stikkontakt av type sigarettenner (eller noe annet??) på ledingene slik at det er lettvint å ta med laderen hjem om det er behov for dette?

Link to post
Share on other sites

..............

OBS!

Men sjekk opp problemstillingen som jolo nevner og i tillegg også det jeg nevnte i et tidligere innlegg, - nemlig at hvis strømmen blir borte i korte perioder, så kan enkelte ladere/merker/modeller, - begynne å oppføre seg utilsiktet med sine ladesykluser og det kan gå hardt utover batteriene på sikt, hvis man har en del slike "av og på"-situasjoner på bryggene!

 

Hei tj

Joda, - de står på hele tiden og mine batterier er helt toppladet til enhver tid, og det har i løpet av et års tid nå ikke vært nødvendig med etterfylling av vann heller så langt iallefall.

 

OBS! Må i denne forbindelse nevne at en kamerat som har tre store batteri koblet i paralell til en stor forbruksbank, var rimelig fortvilet her om dagen.

Hele banken var kokt tørr og batteriene måtte skiftes da de var blitt ødelagt, så det ble litt av en kostnad etter knappe to års bruk!

Han har hatt en kjempedyr og kraftig lader av avansert type (skal undersøke hvilken type/modell senere), som han mente skulle være så god. Han har alt i båten på 12 v opplegg og bare kobler seg til 220v via denne dyre "superladeren" når han er i gjestehavner eller når han ligger i hjemmehavn!

Vi skal se nærmere på hva som gjør dette når han nå får koblet på nybatteriene, fordi vi må finne den egentlige årsak til hvorfor batteriene blir tom for vann!

Jeg har en følelse av at laderen blir "lurt" til stadighet å gå på med "timer"-baserte toppladingssykluser, men dette må vi få dokumentert først!

 

I sammenligning så bruker jeg båten (el-anlegget) på samme måten og har ikke noen problemer med dette, - har nok strøm hele tiden og batteriene er etter jevnlig kontroll stadig helt i toppform.

 

Så til det du lurer på:

 

Slik jeg bruker (og jevnlig sjekker opp) laderen så har den ikke problemer med å stå på hele tiden i gjestehavner/hjemmehavna, ikke er det noe unormal eller farefull varmeutvikling heller.

Jeg har lukket båt, så laderne ser ikke ut til å ha problemer med vanlig luftfuktighet, men må ikke utsettes for sjøsprut/vann selvfølgelig!

 

Jeg har valgt å koble de direkte på batteripolene uten noe forstyrrende og kompliserende div. koblinger immellom.

Vet ikke hvordan elektronikken som styrer ladingen (føler på batteripolspenningen) vil reagere om man forlenger ledninger eller bruker andre koblinger på ledningene o.l., men dette må vel gå an å få testet ut i praksis hvis man har dette behovet. (bl.a. må kanskje tverrsnittet på ladeledningene økes, eller om det er helt andre problemstillinger som dukker opp, - som jeg ikke har kunnskap / erfaring på.)

 

Kan vel egentlig ikke gå god for noe annet enn at hvis laderen (Biltema 9A vedlikeholdslader 44-715) i originalutgave, monteres fast på batteripolene og at selve laderen festes på et normalt tørt sted, - ja, så fungerer laderne meget bra til det som er mitt strøm-/ladebehov ombord i skuta. :sailing::wink::smiley:

 

NB!

Det bør vel også legges til at jeg bruker Sterling PDAR høyeffektsregulator på min dynamo! :wink:

 

Lykke til med dine valg av løsninger! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplevde akkurat det du beskriver Seastar! Kjøpte min båt i høst med en "superlader" HI-TEC fra TECSUP på 25A. Batteriene kokte istykker, og laderen tok også "kvelden" Den sto ikke på kontinuerlig, kun når jeg var i båten, og noen netter. (Om det var batteriene eller laderen som først gikk istykker vet jeg ikke) Så nå har jeg ny batteribank til kr. 15000, og er på jakt etter en GOD lader. Jeg har tenkt på en EXIDE 2ganger 10A til forbruksbanken som er på 460 ah, startbatteriet får klare seg med ladingen fra dynamoen som gir 105A.

Jeg har ikke sett noen omtale av denne laderen på Bp. og lurer på om den er så god som jeg tror?Den er ialfall dobbeltisolert, vanntett, vifteløs, har skilletrafo(?) osv. Batteriene er også av merket EXIDE :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er et forståelig og riktig utgangspunkt men alt for enkelt.

 

For det først er batteriet ditt - forhåpentlig - ikke så tom at det mangler 110Ah - da ville det være nokså ødelat, eller rett før. Normalt skal man tømme et bly-syre-btteri ikke mer enn 50%.

 

Og det andre er at laderen bare lader med full effekt i starten. Den går fort over til å lade med mindre strøm.

Link to post
Share on other sites

Opplevde akkurat det du beskriver Seastar! Kjøpte min båt i høst med en "superlader" HI-TEC fra TECSUP på 25A. Batteriene kokte istykker, og laderen tok også "kvelden" Den sto ikke på kontinuerlig, kun når jeg var i båten, og noen netter. (Om det var batteriene eller laderen som først gikk istykker vet jeg ikke) Så nå har jeg ny batteribank til kr. 15000, og er på jakt etter en GOD lader. Jeg har tenkt på en EXIDE 2ganger 10A til forbruksbanken som er på 460 ah, startbatteriet får klare seg med ladingen fra dynamoen som gir 105A.

Jeg har ikke sett noen omtale av denne laderen på Bp. og lurer på om den er så god som jeg tror?Den er ialfall dobbeltisolert, vanntett, vifteløs, har skilletrafo(?) osv. Batteriene er også av merket EXIDE :confused:

 

Tenker du å koble to identiske ladarar på same batteribank? Går dette? Korleis vil dette kome ut økonomisk i forhold til kun ladar, men kraftigare.

Veit du kva prisnivået er på Exideladarane?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...