Jump to content

Batterilader fra Biltema


fs

Recommended Posts

Jeg har også lyst til å nevne en 3-stegs Quick lader som selges fra Seatronic som jeg har svært god erfaring med:

 

Fra katalogen:

 

Quick 3 stegs automatiske ladere.

*Fullt sikret mot korte overspenninger og overoppheting.

*Kan brukes som powersupply uten tilkobling av batterier.

*Gir full lading selv ved lav nettspenning.

*Kan lade alle typer batterier.

*Full ladespenning 14,2V

Gel batterier 14,4V

*Velikeholdsspeninng 13,4V

Kampanjepris på 12V 8A 2 utganger.

Kun kr: 990.-

 

Jeg benytter den til lading av startbatteriet til strømgeneratoren ombord i båten.

 

Dette batteriet er helt isolert fra øvrige batteripakker ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Drar opp denne igjen.

Noe kludder med el-anlegget på en bil her, ladet ut batteriet såpass at jeg ikke fikk start. :headbang:

Bilen MÅTTE igang, så jeg stakk inn på "Lade-labben" (les: stabburet) og hentet et 70 Ah startbatteri + kabler og koblet opp....

Men bilen NEKTET å starte!! :eek:

Vel, "labben" er full av batterier (gamle), så jeg hentet enda et, men samme nøa! Noen ynkelige reaksjoner fra starteren og en masse reléer som vibrerte. :puke:

Nå var rådyra gode; Plukket frem 3 ladere og hengte dem på hvert sitt batteri der de sto tilkoblet kariolen. Sjekket med voltmeter og Amp-tang og SÅ at det rant litt strøm inn i "likene". Ventet en halvtime, og DAahh kom bilen igang!...

 

"D@vven, det derre ska æ itj ha noe mere av" tenkte jeg, og dro sporenstreks til Biltema i dag tidlig.

Her måtte det Booster til, for en sånn situ ville jeg ikke opp i igjen.

Kjøpte 2 ting:

Biltema lader 150A med starthjelp, kostet ca 800 kroner OG en batteritester med belastning, til 500 kroner :cool:

(Hadde plassert madammen på dertil egnet planteland for blomsterkjøp, slik at jeg hadde fritt spillerom.) :yesnod:

 

Og her er hva jeg fant ut:

Amp-meteret på laderen viser nøyaktig dobbelt så mye som virkelig ladestrøm. Et 200 Ah startbatteri for buss (noe nedkjørt) trakk 4 amp på laveste og 7 amp. på høyeste ladetrinn. Den såkalte boosteren klarte ikke mere enn 35 amp på topp :cryin: Synes DET er skrytedritt!

Men: Det er i hvertfall bedre enn de små automatiske flertrinns-boxene som ellers befinner seg på labben, ved rask opplading.

(TRODDE at 150A (som det står på boksen) virkelig GA tilnærmet 150 amp.... Men DET er alså feil!)

 

Det beste med hele turen var batteritesteren; Riktignok en billig og enkel konstruksjon, instrumentet (apparatet) tåler ikke at testkablene befinner seg under den ved testing; Det elektriske feltet som dannes under belastningstesten, "limer" instrumentviseren til underlaget! Trudde først at dette var feilvare, men bare jeg passet på å la kablene gå rett FRA instrumentet, var alt ok...

Resultatet ble at jeg umiddelbart kasserte 4 batterier her (fra 60 til 200 Ah).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd DET enda. Men den skuffer i hvertfall innpå mye mere Amp. enn de små laderne jeg allerede har, så hvis den får stå på nogle minutter, vil kanskje batteriet i bilen klare det...

Reklamasjonsgrunn kanskje? Eller finnes det en rimelig lader/booster som GIR over 100 Amp.??

 

Redigert: Noe slo meg her... Tror jeg skal paralellkoble noen flere batterier og se om impedansen kan ha noe å bety for max-strømmen.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ok, det kan være forklaringen. For du må måle strømmen worst case. Dvs med tilnærmet utladet batteri og en starter som er så tung å dra at boosteren må gi det den har.

Har du bare testet som lader synes jeg faktisk 35A var mye.

 

Ellers så er Biltema greie mhp reklamasjoner. Har du kvitteringen bør det ikke være noe problem å få pengene tilbake.

Link to post
Share on other sites

La inn 2 stk. batterier på 200Ah, men fikk ikke mere enn 35 amp. :confused:

Ja, du har sikkert rett i "WorstCase"-situasjon. Skal prøve videre i morgen; STARTE mens boosteren er inne kanskje? :rolleyes:

 

Nei, jeg LADER ikke med 35 amp. Lar den stå på "lav" og da går det 3-4 amp.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsvarende starthjelp fra Biltema på 400A, tror ikke denne gir mye strøm før du kjører startmotoren på bilen, trolig det samme på modellen du har kjøpt.

 

Har brukt denne noen ganger og så lenge bryteren står på start kan den stå tilkoblet lenge, men dersom en kjører startmotoren ett lengre intervall er det en automatsikring som kutter strømmen, en må da vente noen minutter før en kan gjøre ett nytt startforsøk.

 

Strømmen på 400A klarer den kun å gi i ett kortere tidsrom, dersom du prøver med ett tangampermeter under start av en bil tror jeg du vil se opp mot 150A så lenge startmotoren går inntil automatsikringen i boosteren kutter strømmen.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Et lite hjertesukk; jeg skjønner hvorfor jeg ikke er elektriker eller noen gang kommer til å bli det for mye i denne tråden går langt, og lengre enn langt, over hodet på meg!

 

Samtidig har jeg det problemet at med to biler og to båter med batterier så har jeg strøm rundt meg på alle bauger og kanter. Batteriene i båtene er helt ordinære fritidsbatterier som jeg sjekker at har vann (batterivann fra Biltema), sjekker med den billigste ampermeter og syremåler, alt kjøpt for en billig penge på Biltema. Og så har jeg i 10 år hatt, og brukt, en heldum lader som jeg kjøpte for 199,- et eller annet sted en eller annen gang.

Måler hvilespenning på batteriene en gang i blant og når de viser sånn 12,7 til 12,8 så er jeg godt fornøyd. Og gjør de ikke det så setter jeg på den dumme laderen og lar den stå på over natten. Jeg tror laderen gir 2,5A eller noe sånt.

Om vinteren lar jeg begge bilene få seg en natt med batterilader av og til. Selv om jeg ser at denne type lader er uegnet til vedlikeholdslading? Om batteriene har kokt noen gang? Ikke vet jeg, men har også lest en gang at de ikke nødvendigvis har vondt av en liten "kok".

Solgte nettop min skjærgårdsjeep som jeg kjøpte tre år gammel i 1999, og da med original batteri (m.a.o. nå 11 år gammelt). Motoren starter uten problem og aldri opplevd tomt/dårlig batteri på den.

Og på de andre, biler og båter? Jo på den ene bilen fikk jeg nytt batteri på garanti da det var to år gammelt og det har jeg hatt i 8 år nå. Den andre bilen har et syv år gammelt batteri kjøpt på Biltema.

 

Og hva er så meningen med dette innlegget? Er ikke helt sikker, annet enn at kanskje noen der ute blir beroliget av at selv en idiot som meg kan ha et batteri mere enn et år selv om jeg har feil utstyr, kjøpt på feil sted og at utstyret er uegnet til formålet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skjønner deg godt, Mouche. De fleste av strømproblemene i båt får du først når minst en av følgende ting inntreffer:

 

- du leser på baatplassen

- du lytter til en selger av batteriutstyr

- du er veldig opptatt av å utnytte dine batterier utover 95%

- du har for mye båtpenger

 

Bare 2 anmerkninger til detaljer i ditt innlegg:

 

Hvis du IKKE allerede har en lader, så kjøp en intelligent en, ikke en dum en. Gå heller ned på størrelsen enn på intelligensen :lol: Men har du allerede en dum lader, så bruk den, men kontroller da væskestanden etter ladingen - særlig dersom du hadde tenkt å frakoble laderen egentlig allerede om morningen, men det ble jo et ekstra døgn fordi du glemte det..

 

Bare batteirer som står helt stille - på hytta f eks - burde koke litt av og til. Batterier i båter og biler blir ristet nok - sies det. Men i mindre utstrekning blir det bare vannforbruk, ikke noe mere.

Link to post
Share on other sites

Hvis du IKKE allerede har en lader, så kjøp en intelligent en, ikke en dum en. Gå heller ned på størrelsen enn på intelligensen :lol: Men har du allerede en dum lader, så bruk den, men kontroller da væskestanden etter ladingen.

 

Takk for din forståelse! :yesnod: Føler meg allerede bedre!

 

Vel, som nevnt så har jeg en dum lader som kostet 199,- for maaaange år siden, så etter å ha lest mye og mangt her på Båtplassen så vurderer jeg å kjøpe en "intelligent" lader - hvilken er "godt nok" for en ekte amatør som meg?

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel, eg hadde en Biltema lader på 4A i båten i hele fjor, og dette fungerte etter sigende helt greit. Leste så om ladere her på båtplassen og vips, så hadde jeg handlet fra Mr Becker Sterlingutstyr til den stoooore gullmedalje... Lader på 30A, display for overvåking av forbruk ol., skille diode og regulator.

 

Jeg hadde lite peiling på dette før jeg startet på installasjonen, men Becker har drevet opplæring via tlf. så alt utstyret er montert og funket nesten....

 

Ja, det var dette med bruksanvisninger da..... Hadde pugget den for installasjon av regulatoren, PDAR, men her gikk det skeis :( Hadde husket alt ( trodde jeg) men ingen ting funket. Sendte den inn til Mr. Becker i forrige uke, fikk da beskjed om å sende inn dynamoen også...

Hadde ødelagt PDAR da jeg ikke hadde endret den interne sikringen i regulatoren fra negativ til posetiv induksjon.... svarte heller. Jeg trodde at en sikring ville hindre at transistorene gikk ad skogen, men den gang ei :(

 

Resultat, jeg sitter her i pinsen med en båtklar familie, men ingen dynamo...( er i postgangen et sted på vei til Bergen).

 

Ikke bare bare å leke hobby elektriker....

Link to post
Share on other sites

Kjære Mouche. :smiley:

Vi er alle forskjellige (å takk for DET!).

Noen LIKER å stelle i hagen (kona gjør det, ikke jeg).

Noen LIKER å lage mat (jeg gjør det, kona liker det ikke).

Noen liker data (jeg liker det og har jobbet litt med i mange år (kona hadde tasteturskrekk og hadde det ikke greit den første tiden etter at hun ble fratatt tegnebrettet og måtte begynne å tegne på Mac i 1995)). :cryin:

 

Noen JOBBER med strøm OG liker det, mens du bare bruker det; Det fungerer tilsynelatende ok for deg, både i biler OG båter. DU er sikkert meget flink på dine områder, jeg (og andre) på sine.... :yesnod:

OSV. osv.

 

Var DETTTE noen trøstens ord? :confused:

 

Men til punktene på innlegget ditt:

DU har vært blant de heldige som har hatt korrekt ladeSPENNING på alle batteriene dine! (Ellers hadde de ikke nådd 11-årsalderen!)

DU gjør det som er korrekt ved å passe på veskenivået på batteriene dine. (Ellers hadde de mye mulig blitt ødelagt).

DU bruker ikke vann fra springen til batteriene (Ellers hadde de død tidligere).

DU bruker en "dum" lader, men DU bruker den bare en natt av og til, og er du sikker på at den gir så mye som 2,5 ampére? Og den natta er kanskje akkurat det batteriet trenger for ditt kjøremønster OG din ladespenning!

 

Men DU vet sikkert også at her på Bp er det MANGE som IKKE er /har vært så heldige som du... :sad:

Ihjelkokte batterier, strømtyver som har ødelagt batteriene i løpet av noen dager, har alt for høy omgivelsestemp. der hvor batteriene står, dårlige koblinger/forbindelser og tynne ledninger som fører til at batteriene ALDRI fikk nok ladeSPENNING osv.osv. :headbang::cryin:

 

SÅåhh har du tilsynelatende registrert at det er ikke ganske få her, som enten JOBBER med strømrelaterte ting, eller er svært intr. i det samme. Og DISSE individene uttrykker seg av og til "litt" knotisk for utenforstående.

Kjære Mouche: Ha langmodighet med oss... :yesnod:

 

Sjøl forbauses jeg stadig over den bredde OG dybde i kunnskap som finnes her!!! :seeya:

 

Heia Bp!! :flag: :flag: :flag:

 

Redigert for Hansa666:

..Ikke bare bare å leke hobby elektriker....

Nei, av og til ER det best at skomakeren får lage skoene...

Synd med Pinsen din!!! :cryin:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var DETTTE noen trøstens ord? :confused:

 

Kjære Mouche: Ha langmodighet med oss... :yesnod:

 

Ja, det var trøstens ord! :yesnod: Joda, jeg leser og lærer og har stor nytte av det jeg leser her, men av og til kan vi (mannfolk!) bli litt for "flinke" og da kan sånne som meg, som ikke er så flink til noe særlig, få en mindreverdighetsfølelse og da benyttet jeg mer her av litt "skriveterapi"! :wink:

 

Om den lille dumme laderen jeg har gir 2,5A? Aner ikke, men mener å ha lest at på slutten av opplading så gir laderen mindre enn ved starten (når batteriet begynner å bli fullt) så regner med at min lader gir maks 2,5A? Det er i hvertfall 2,5A som står på den!

 

Men nå har jeg fått sagt det jeg hadde å si (i denne omgang) og skriveterapien samt den trøst og sympati jeg har fått, gjør at jeg kan møte resten av dagen ved godt mot og full-ladet batteri! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche har ett godt poeng. Har hatt lyst til å skrive det samme opptil flere ganger, men kviet meg da det virker som om alle har rom-teknologi ladere her på forumet..

 

At en skikkelig regulator til dynamoen er nyttig er det ingen tvil om. Likeså at man trenger en kraftig lader hvis man ligger mye i gjestehavner med landstrøm.

Men at man må ha en kostbar, superavansert, x-trinns lader for vanlig vedlikeholdslading skjønner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Mntjaaa.... Sikkert mye rett du sier om enkel lader Ingar. I hvert fall for de som har et "enkelt" bruksmønster..

Men hva med dem som kun har tilgang på skarve 6 amp. fra land, som bruker tildels MYE strøm, er ute på dagesvis og har STOOR batteribank??

Snakket med en kar i dag, som har avansert lader/inverter (>2kW 230ACV); Denne kan innstilles til å trekke kun f.eks. 6 amp. fra land, men KAN, når tilgangen på strøm er stor nok, skyffle 100 amp. inn på en batteribank på nærmere 1000Ah...

 

For egen del er det sjelden jeg drar på lengre turer(>3 dager) uten å ha tilgang på strøm. Og HVIS en slik tur forberedes, er vel et lite bensinaggregat kjekt å ha :wink: (Men DET emnet har vi diskutert før) :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...