Jump to content

Batterilader fra Biltema


fs

Recommended Posts

Bare batteirer som står helt stille - på hytta f eks - burde koke litt av og til. Batterier i båter og biler blir ristet nok - sies det. Men i mindre utstrekning blir det bare vannforbruk, ikke noe mere.

Ang. miksing av syren stemmer det, Andreas.

Men likvel skulle i hvert fall bly-syre batterier får (kontrollert) overspenning for desulfatering av og til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tok med Biltema-kokeren til båten i går. Hele batteribanken (ca 250Ah) var nede på 11,9 volt :cryin:

Satte på "Starthjelp" og lot den stå der mens jeg nøye fulgte med på spenningen Før den nådde 15,2 volt (ville ha litt brusing og syre-omrøring) kuttet kokern ut! Strømmen oversteg aldri 35 amp. Trudde styggedommen hadde tatt kvelden, for sikringen på baksiden (50!! amp) var like hel.

Men før jeg fikk opp skrutrekkeren for å åpne boksen, lød et lite klikk og det hele så ut til å være i orden... :confused:

Termosikring / termostat på innsiden kanskje :rolleyes: :rolleyes:

Før jeg dro hjem lot jeg CTEC-laderen (7 amp) overta.

(Jadda Lotus, jeg VET at den er i minste laget, men når den nå får en uke på seg, håper jeg at den har klart jobben...) :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Biltema automatisk 12A lader og Optima batteri

 

Jeg har en slik lader. Setter Optimabatteriet på lading. Lader lyser grønt etter kort tid, men da jeg tester batteriet finner jeg ut at det ikke er ladet.

Det er nesten utladet og har spenning på 11,5 V. Kan det være at en slik lader ikke fikser dette batteriet? Laderen fungerer bra på andre batteri.

 

A

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har du et typenr. på laderen? Høres snodig ut hvis batteriet er i orden.

Har batteriet vært nedkjørt og overvintra i endel minusgrader kan det være skadet og vil dermed droppe fort i spenninga. Ramler det til under 11 volt i løpet av noen dager ubelastet er nok en celle defekt.

 

Ville prøvd med en liten 'smartlader' fra f.eks. C-Tek, eller kanskje 37-716 evt. 37-718 fra Biltema, evt. nærmeste bra mc-butikk.

Mange vedlikeholdsfrie/ventilregulerte 'gelé' (AGM) og 'blybatterier' krever en annen lademåte enn std. batterier med vanlig flytende syre, og ser faktisk at det står i manualen til den her testet og anbefalte Biltema's 44-715 at den er for "blyakkumulatorer med fri elektrolytt"..

 

Skal ikke gå mer i detalj, er så masse lesestoff om dette på nettet, og vil du vite mer så er det bare å begynne i en ende. :smiley:

 

En 'smartlader' er også 'nedoverkompatibel' med standard syrebatterier så du kan bruke den til andre ting enn optima, mc og gressklipperbatterier - og vil sikkert sørge for at de andre batteriene dine vil bli enda bedre toppet opp :wink:

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det nevnes CTEK ladere og den nye laderen til Biltema, og stiller følgende spørsmål ved disse elektoniske ladere som ikke har trafo. Dvs Omgjøring til 12 volt likespenning blir utført av dioder og transistorer.

Hva da med galvaniske strømmninger.

Er jeg på jordet eller bare jordet!!!

 

Smaapala

 

 

Et veldig relevant spørsmål. Først, alle elektronsike ladere har en trafo de også. Men ved at switche frekvensen økes i forhold til nettfrekvensen kan disse trafoene lages mye mindre. Problemet med noen av disse switchmodeladerne er at sekundær og primærsiden er koplet sammen. Dette gir mulighet for korrosjonsproblemer. Egentlig skulle man kunne måle (ohme) om det er forbindelse mellom primær og sekundærsiden, men dette hjelper ikke for når en diode først har åpnet, leder den strømmen begge veier. Man bør se etter dobbeltisolert merket eller eventuelt få dette bekreftet fra produsent.

Link to post
Share on other sites

Deler en liten erfaring....

Var ombord i båten i går (vært borte i 3 uker!) og oppdaget at batteriene var nesten tomme :cryin:

Med 450 Ah ombord trengte jeg MYE ladekapasitet for å få dem opp igjen. Hengte på en stor "batterikoker" fra Biltema (15 amp), en Mascot-lader (7 amp), en finsk flertrinns-lader (10 amp). PLUSS en C-tec-lader på 7 amp. Hang dem på hvert sitt batteri og paralellkoblet hele smørja under ladingen.... Holdt nøye øye med spenning OG strøm på alle laderne.

 

Den første som gav seg var den oppskrytte Ctec-en :puke:

"Kokeren" datt ned på 2-3 ampére etter 4 timer. :blush:

Mascot-laderen holdt fast på 5 amp. OG: :smiley:

"Finnen" gav fortsatt fullt 8 ampére!! (MEN: DEN laderen hadde jeg mekka litt på => finjustert spenningen...) :wink:

(Og det er DEN jeg til vanlig bruker i båten som vedlikeholdslader)

 

Og da jeg sjekket dette, var spenningen på batteribanken 13,9 volt :cryin:

Deretter fjernet jeg "batterikokeren" (av sikkerhetshensyn) og Ctec-en (for den var det ikke gagn i!)

 

Noe subjektivt kanskje?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

summerte litt..

 

batteriene var nesten tomme, 450Ah, 4 ladere på hvert sitt batteri, paralellkoblet hele smørja under ladingen

 

Den første som gav seg var den oppskrytte Ctec-en :puke:

 

Noe subjektivt kanskje?

 

:lol: :lol: :lol: :lol: Tydelig at her SKULLE du ha strøm! Tror ikke c-tek'en er så oppskrytt pga. din subjektive test, men er sikkert mer følsom enn de andre laderne siden den har mer overvåking av batteritilstanden, delta V og andre sniffere som lurer på hva som skjer under ladinga.

Dette gjør den jo via samme kabelen den lader med og når denne får rippel og pulser tilbake fra de andre laderne så kan jeg godt tenke meg den tok kvelden - selv om den jo seff. IKKE burde det. Den skal jo tåle å stå tilkoblet mens batteriene mottar lading fra dynamoen, men kanskje den ikke forstod den finske dialekta? :smash:

Link to post
Share on other sites

... når denne får rippel og pulser tilbake fra de andre laderne så kan jeg godt tenke meg den tok kvelden - selv om den jo seff. IKKE burde det. Den skal jo tåle å stå tilkoblet mens batteriene mottar lading fra dynamoen, men kanskje den ikke forstod den finske dialekta? :smash:

Hi-hi... Den tok ikke kvelden, den bare sluttet å gi ladespenning.....

Det kommer hverken pulser, finsk eller serbokroatisk fra de andre laderne! Bare DC spenning!

Dessuten mener jeg å ha merket at den ikke fyller batteriene like godt som de andre (Mascot og "Finnen"!).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Noen som har manual for Biltema 44-715 liggende? Har en slik lader som jeg ikke har brukt på en stund. Prøver å lade et batteri nå og da lyser den med symbolet for fulladet batteri i ca3 sekunder. Så lyser det for "lader" i 3 sek og så for fulladet igjen. Hører laderen durer opp annenhver gang så tydelig at det skjer noe puls-greier. Mener dog å huske at den i gode gamle dager lyse pent og rolig på "lader" frem til batteriet var fullt. Er den gåen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...