Jump to content

Batterilader fra Biltema


fs

Recommended Posts

Redigert:

Merket at den ble flyttet mens jeg skrev dette svaret og det oppsto feil...., men tok en kopi og legger det inn her alikevel siden jeg tidl. i denne tråden mente at jeg skulle gi en tilbakemelding på min erfaring: :wink::seeya:

 

Hei Jan!

 

Jeg har drevet å testet ut div. typer ladere, bruksmønster, type og størrelse på div. batteribanker o.l., p.g.a. at jeg har hatt veldig lite kunnskap og erfaring tidligere.

 

Min erfaring så langt:

 

Ingar har testet ut en 6A fra Biltema (se hans hjemmeside) og jeg mener også at han testet og fant den 12A laderen deres "uegnet" til båt p.g.a. noe med kontakt med negativ jord, som i gitte situasjoner kan være uheldig.(Galvanisk tæring?)

 

Jeg selv har prøvd flere merker/typer billigladere og er kommet til at jeg er mest fornøyd med den 9A aut. vedlikeholdsladeren som jeg kjøpte på Biltema, som automatisk greier å toppe/vedlikeholdslade batteribanken min (345Ah) bare den får litt tid på seg.

 

Så hvis behovet er rask lading og bruk samtidig i gjestehavner "over natta", hadde jeg vurdert større og mere egnede saker, f.eks. en dedikert lader av merke STERLING fra Becker, som annonserer her på Baatplassen!

 

Men, som sagt, min 9 A Biltema Aut. vedlikeh.lader(storebroren til den som Ingar anbefalte/testet til vedlikeholds-/ topplading i hjemmehavna), greier fint den jobben.

 

Er uten jordkontakt i landstrømsforbindelsen og kostet ca 450,-, da jeg kjøpte den.

 

Lykke til med ditt valg! (til ditt behov) :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Redigert:

Merket at den ble flyttet mens jeg skrev dette svaret og det oppsto feil...., men tok en kopi og legger det inn her alikevel siden jeg tidl. i denne tråden mente at jeg skulle gi en tilbakemelding på min erfaring: :wink:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry for det. Var ikke klar over at dette kan skje, men det må en vel regne med. Har selv flere ganger på andre Invision fora opplevd at innlegging henger dersom 2 stykker legger inn 'meget samtidig'.
Link to post
Share on other sites

:yesnod: Hei Andreas!

 

Fikk en feilmelding da jeg skulle poste, og med melding om bl.a. sletting av tråden som mulig årsak, og det gjorde jo ikke noe for meg det, Andreas - ihvertfall ikke når Jan fikk den info'n han forespurte fra tidligere samlet opplysninger i relevant tråd!

 

Ellers:

Det er en viktig jobb du utfører her - dette med å bruke opp igjen tråder som er relevant - og å unngå og få stadig nye med samme problemstillinger.

 

Jeg må selv lære meg å søke på en bedre måte enn det jeg får til idag........, finner ikke tråder jeg vet jeg har sett tidligere, så dette må jeg "prøve og feile" litt på, til jeg får taket på det! :wink::seeya:

 

Stå på med det gode arbeid!

 

Hjalmar :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei igjen!

 

Etter en del forandring på anlegget og utstyret i båten når det gjelder batteristørrelser og sammensetning av batteribanker, har jeg kommet frem til dette resultat på landstrøms-/ lade utfordringen i mitt tilfelle.

Det har fungert meget tilfredstillende hele våren,sommeren og høsten så langt........ :cool:

 

A)

Ser nå også i praksis fordelen, rent ytelsesmessig, med å ha nye og helt like batterier i sammensetningen i en og samme batteribank. (F.eks. 2x 115Ah)

Jeg synes i tillegg at det er praktisk med mindre enheter i stedet for et kjempetungt stort batteri, og kan da også lettere plassere og koble flere sammen til så mange Ah man ønsker.

 

B)

I forhold til tidligere, med blandede størrelser og alder på batteriene, fungerer nå lading mye raskere, og også kapasiteten / spenningen ved forbruk holder seg mye lenger i tid før banken er "utladet"

 

C)

Når det gjelder de "testede" billige elektroniske vedlikeh.laderne fra Clas Ohlson og Biltema, så ble den fra C.O. (Art.nr. 35-1598 til kr.398,- og med noe de kaller "FLOAT Charge- funksjon") altfor "svak" i praksis. Det var ikke rare strømtrekket som skulle stå på ved landligge før batteriene bare ble tappet enda mere ut, så jeg tror ikke det er den helt store ladestrømmen den leverer i forhold til de oppgitte 6A!

 

I tillegg har den en sikring som til stadighet smeltet - og da ble det jo svært lite lading også ut av det!

 

Den 6A fra Biltema (37-710), greier i sammenligning den samme jobben helt ok, og har en helt annen måte å overvåke ladingen på og leverer helt klart mere ladestrøm, mere i samsvar med det som er oppgitt.

 

Jeg anskaffet også den 9A elektroniske laderen fra Biltema (modell 44-715) og den er jeg meget fornøyd med. Den leverer den ladingen / strømmen som jeg har behov for til mitt bruksmønster, så jeg solgte begge disse mindre laderne til folk med mere tilfeldig ladebehov i bilen / garasjen - og kjøpte meg i stedet heller to til av den 9A Biltema laderen.

 

Konklusjon:

På grunn av at ting NÅ fungerer slik som forventet til mitt behov, har jeg avsluttet den "praktiske test" av disse billigladerne - og så gjenstår det å se om denne modellen også holder mål over tid!

 

De er koblet til hver sin batteribank og jeg legger merke til at de lader også veldig raskt opp til toppladet status og holder det der, selv med et normalt forbruk det meste av døgnet i gjestehavner/hjemmehavn.

 

Jeg kan ikke være noe annet enn fornøyd, og i tillegg er det vel ikke så mye å si på prisen heller, - de to siste jeg anskaffet betalte jeg kun kr. 299,- per stk for! :yesnod:

 

Det var nå bare min mening /erfaring så langt, når det gjelder å ha nok strøm ombord, til mange fine høst- og vinterturer fremover :sailing:

 

Lykke til med å sette sammen et bra fungerende og så funksjonelt og prisgunstig lade-/ strømopplegg i båten, som dere selv ønsker og måtte ha behov for. :flag::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei wellcraft23 !

 

Siden siste innlegg fra meg her i denne tråden, fra sept -05, så har det "skummet" mye reint sjøvann rundt forbi baugen....!

 

Har siden den gang skaffet meg flere større batteri (170 Ah vanlig åpne bly/syre), samt installert en Sterling PDAR høyeffektsregulator, levert av Jørg.

Er meget fornøyd med forandringene, og kapasitetsøkningen fungerer etter mitt behov og nåværende bruksmønster av båten.

 

Når det gjelder det du ønsket mere info om, nemlig Biltema-laderne, så bestemte jeg meg den gang for den største, altså modell 44-715, en 9 A elektronisk vedlikeholdslader.

 

Min erfaring etter at det er gått ytterligere vel et år med mye bruk, er at jeg fortsatt har et anlegg i topp stand med toppladede batterier til enhver tid.

 

Har for tiden 3 batteribanker med hver sin lader tilkoblet direkte på batteripolene, og det er fast rutine å koble til når jeg har tilgang til landstrøm i gjestehavner, og selvfølgelig i hjemmehavnen.

 

Det fungerer fortsatt som en drøm og jeg er meget fornøyd, har også sjekket status på batteriene med jevne mellomrom og alle tester/målinger viser fortsatt at de er på topp.

 

Min konklusjon er da at jeg er godt tjent med disse til mitt opplegg og mitt behov, - så lykke til med sammensetningen av deres egne strømopplegg og vurderinger av behov! :wink::seeya:

 

Ship o'hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei er det noen som har testet denne artikkelnr. 44-900 Energistasjon/starthjelp dette virker som en grei sikkerhet å ha i båten vist man råker opp for strøm,

vist den holder på strømmen da uten at den må lades opp hele tiden?

Har en lignende sak fra Europris. Var på tilbud til 199,- Har vel gitt starthjelp til fire båter. Tre med innenbords dieselmotor og en med stor utenbordsmotor. I løpet av sommersesongen tar jeg den hjem til lading kun når den har vært brukt som starthjelp. Den jeg har har også en liten kompressor. Fin til å blåse opp fendere og luftmadrasser osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde flatt batteri utenfor et kjøpesenter og ble tilbudt hjelp fra en som hadde en starthjelper. Var litt usikker, synes å huske at jeg hadde lest noe om at startkabler og nymotens biler med alsens elektronik ikke var en helt heldig kombinasjon.

Ringte derfor viking for å forhøre meg og etter å ha spurt hvilken bil jeg hadde frarådet han meg å ta imot hjelpen. Store sjanser for at jeg ødelagte datahjernen sa han...

Om det er noe hold i dette, eller om han bare ville ha et oppdrag er jeg jammen usikker på.

Noen som kan bekrefte/avkrefte at slike starthjelpere kan skade cpu'en eller annen elektronik??

Link to post
Share on other sites

Akkurat slik jeg har oppfattet det ja, Ingar!

 

Takk for stadig god oppfølging og forbedringer på denne meget nyttige treffplassen du i sin tid startet opp! :yesnod::smiley::flag::seeya:

 

wellcraft23:

Denne laderen har ikke problemer med å gi nok støm og samtidig lade batteriene mine helt på topp, med et normalt forbruk ombord ved landligge.

Trenger man større ladekapasitet p.g.a at man f.eks. har få timer til disposisjon, så er det jo f.eks. bare å henge på to ladere i parallell på samme batteribanken......!

 

Ellers regulerer den seg automatisk etter spenningen på batteripolene og ikke etter på forhånd fastlåste sykluser med "timer", slik at faren for overlading f.eks. ved små strømbrudd heller ikke er tilstede.

Mange andre ladere / modeller / merker går nemlig på en ny syklus uansett batteritilstand, med nye x antall timer med topplading.........., før de igjen går tilbake til vedlikeholdslading!

Da skal man ikke ha så mange "av og på" med skjøteledningen på brygga eller ellers små utilsiktede strømbrudd i havna under vedlikeholdslading, - før det går hardt utover batteriene.

 

Som sagt, hos meg har Biltema 44-715, fungert fint og uten trøbbel nå i godt og vel to år med helårsdrift og jeg har unngått trasige situasjoner med strømmangel!

 

Har hatt desto flere situasjoner av båtlivets sanne gleder! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

37-710 (6A) og 44-715 (9A) er dobbeltisolerte og har derfor ingen forbindelse til jord. Mao ingen risiko for galvansik tæring.

37-713 (5A) har jordet nettkabel og jord er sammenkoblet med 12V minus. Må IKKE brukes i båt!

 

 

Med andre ord, så har bryter på minus ingen betydning?

skulle jammen ikke tro at denne gutten faktisk har at gammelt nedstøvet fagbrev som elektromontør.. hehe

men til mitt forsvar skal det legges til at jeg i dag kun driver med AC og prosjektering av større fordelinger (opptil 2000Ampere) .. 12V er og bli "gresk" for min del;) hehe

Link to post
Share on other sites

Jo, dersom batteriet isoleres mens det lades kan man benytte en jordet lader.

Men de fleste ønsker vel å kunne ha batteriene tilkoblet mens de lades, f.eks. i gjestehavn.

 

 

har ingen planer om og bruke jordet lader.. går for 44-715, så hvis jeg da har fotstått deg riktig kan jeg droppe og installere brytere på minus kablene bla til motor?

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye nyttig for ein 12V novise her :yesnod: Har ein liten C-tek i båten i dag og den fungere for så vidt greit for meg, men det eg alltid har lurt litt på og som eg ikkje heilt har funnet svaret på er om det er nødvendig å ta laderen av batteripolene under gange med motoren når dynamoen leverer strøm..? Er litt overnervøs av meg når det gjelder strøm, så derfor gjør eg det pt. men kunne godt ha tenkt meg å sluppet å krype inn i "batterirommet" kvar gang eg skal ut og kvar gang eg kjem heim :smiley: Noen synspunkter på det..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Hei Troll 20!

 

Mine 44-715 står fast tilkoblet på batteripolene hele tiden.

De står og lader med strøm på i havna også når jeg starter motor av og til for å kjøre den varm.

 

Slår seg automatisk av, - og på igjen hvis det er behov etter at motor er stoppet, - meget lettvint!

 

Den trekker ubetydelig med strøm fra batteriet når den ikke er tilkoblet 220 v, så det også går veldig fint og er uproblematisk.

 

Men jeg kan ikke garantere at din lader (C-tek) oppfører seg på samme måten, men det får du nok bekeftet etterhvert av andre som bruker den laderen/modellen eller tilsvarende! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...