Jump to content

Batterilader fra Biltema


fs

Recommended Posts

Her er en artikkel jag funnit på nätet om just Galvanisk täring o tre-båt !

(trebåter verkar vare mer kännsliga för galvaniske strömmer enn plastbåter!)

 

http://www.benns.se/anvisn/knotan10.htm

 

 

http://www.redningsselskapet.no/archive/in...om%20taerer.pdf

 

 

 

 

 

( http://www.ladac.no/pdf/side46.pdf )

 

( http://www.redningsselskapet.no/archive/in...ten_dekning.pdf )

Link to post
Share on other sites

Har fått tak i 12A modellen, testen starter til uka.  :smiley:  (er på hytta i helgen)

 

Er det noen som vet om Ingar er kommet hjem fra hytta ?  :wink:

 

Eller har hele laderen og testprosjektet gått i "lufta"?

 

VEL -vel , skal jo ikke stresse deg Ingar, men jeg har ikke lader som virker for tiden, så jeg lurer på hva jeg skal kjøpe(det haster) til å lade mine 180 Ah batterier slik at de er fit for fight til neste tur....!

 

Er den nye 12A laderen til Biltema bedre enn gamlesorten som du har testet tidligere?

 

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Følger spendt med jeg også. Min gamle lader brandt opp her om dagen. ( Nabo`n lånte den som "starthjelp" til bilen sin, bilen startet foresten før isolasjonen rundt ledninene var helt borte. Sikringen var i forbindelse med dette erstatten med en tykk ledning.....  :lol:)

Så Hebbe har i forbindelse med denne tråden også tittet på denne duppeditten fra biltema. Og kombinert med en landstrømsentral fra maritim så kan en kanskje få et brukbart opplegg som kan fungere uten at det koster sjorta...

Link to post
Share on other sites

Isteden for å lesse ned båten med billig skrap som garantert vil medføre irritasjon, bør du kjøpe deg en skikkelig lader beregnet for bruk i båt.  :yesnod:

 

GeirKS

...da deler jeg din mening  :yesnod:

Blir spennende til å lese resultatet om testen av "biltema on board".

 

Men noe produsenter i verden er jo ikke helt smart. Antakelig.

De bruker noen ganger mer enn 1 års tid for utviklingen (og i tillegg kostnader som er ofte høyt nok til å kjøpe hus) bare for å oppfunne 1 (en) batterilader/ "strømforsyningsapparat" som er god nok at den kan brukes på båt.

I tillegg prøver de å lure noen folk med å fortelle noe om beskyttelse for liv, båt og dyrt utstyr som kan bli skadet av flere grunn.

Og disse kun noen få reportasjer hvert år, som forteller om nedbrent båtlager og havner pga. dårlige batteriladere, er kanskje heller ikke viktige...

Men det kan jo være at de alle ikke har peiling om dette tema. :lol:

 

Og kanskje at norsken min er enda for dårlige etter bare litt over 1 år her i Norge, men...

En lader som har sikkring som automatisk slå på igjen... når det hadde vært en problem med elektrikken et stedt  :confused: :confused: :confused:  

Link to post
Share on other sites

Og disse kun noen få reportasjer hvert år, som forteller om nedbrent båtlager og havner pga. dårlige batteriladere, er kanskje heller ikke viktige...


Personlig har jeg ikke hørt om så veldig mange havner og båtlager som er brent ned i det hele tatt  
Men det kan jo være at de alle ikke har peiling om dette tema. :lol:

 

Og kanskje at norsken min er enda for dårlige etter bare litt over 1 år her i Norge, men...


Vel...  

En lader som har sikkring som automatisk slå på igjen... når det hadde vært en problem med elektrikken et stedt  :confused: :confused: :confused:  

 


Ja. Ikke smart. Om det er korrekt.  

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Suzuki

Jeg er ikke informert om problemer i Norge men:

 

2 år siden:  2 båtlager i Hamburg; 1x Grömitz (2 eller 3 år siden) ; 1x Havn på Bodensee tyske side, 1x på siden av Svits;

3 år siden: 2 båtlager i Danmark; 2 x Hamburg Bergedorf ;

ca. 4 år (5?) siden: 1 båtlager i Amsterdam; 1x båthalle med 20 båt i Nienburg/Weser Tyskland.

Og dette er bare det som jeg vet sikkert.

 

Må du lese litt i internasjonale blad. Det finnes nok report om noe som det.

Hvis jeg få litt mer tid om vinteren, da vil jeg se om jeg finne disse artikkel igjen.

Jeg har jo massevis blad som har samlet seg i siste10 år.

 

2. Takk.

 

3. ja, synes heller jeg. Men dette blir sikkert undersøket. Ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Beklager at dette tok litt tid, men her er det jeg fant ut:

 

Først en kopi av bruksanvisningen. (Art. 37-712)

 

Bilde

 

Laderen ser ut til å være av god kvalitet.

Den er av switch-mode type og utstyrt med jordet støpsel.

Til min overraskelse målte jeg at det er forbindelse mellom nett-jord og 12V jord!

Kabinettet har ingen feste-muligheter, så skal man montere den fast må man lage en brakett selv.

 

Lade-karakteristikken Biltema oppgir stemmer ikke med det jeg målte.

De sier at den er helt "stiv" opp til 14.4V, altså at den lader med max strøm opp til dette.

I praksis begynner den å slakke av på strømmen når spenningen er rundt 13.5V.

 

Bilde

 

Når 14.4V er oppnådd holdes spenningen her til ladestrømmen nærmer seg null.

Da går den over i vedlikehold-modus med ladespenning på 13.7V.

Belastes batteriet slik at spenningen synker, startes ladeforløpet på nytt.

 

Gul/Grønn LED indikerer lading/vedlikehold.

 

Jeg målte maks ladestrøm til 11A noe jeg synes var overaskende nær oppgitt spec.

Sannsynligvis vil den under gunstige forhold (nytt, nedtappet batteri) gi 12A.

 

Det er en kjølevifte i kabinettet.

Denne går på full hastighet under ladeforløpet og lager endel støy.

Under vedlikeholds-lading går hastigheten ned, og støyen blir vesentlig redusert.

 

Min konklusjon:

Lade-egenskapene skulle tilfredstille de fleste krav, men jeg ville ikke anbefale den som vedlikeholdslader for kontinuerlig bruk i båt.

Dette pga forbindelsen mellom nett-jord og 12V jord. Dette kan skape problemer med galvanisk korrosjon hvis man ikke har skille-trafo på landstrømmen.

Ville også valgt en vifte-løs lader. Både pga støyen og at slike vifter har en tendens til å stoppe....

Link to post
Share on other sites

aha - takker for rapport !

 

Kjøpte meg ( som kjent ) en liten Micro Tec lader fra restehylla på SEATRONIC for en uke siden.

Stor var forbauselsen over at denne også hadde jordet uttak til støpselet.

 

Måler du bare med vanlig ohm meter ( piping ) for å sjekke jord forbindelsen ?

Jeg har hovedbrytere på både + og -  så det går forsåvidt greit nok hos meg, da batteriet ikke er i kontakt med noe annet enn laderen under lading.

Men allikevel ...

 

Ellers; takk til "Baatplassen.no hjelper deg"; med Ingar i førersetet.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Hmm.

 

Skal ha meg lader for bruk i gjeste havn (men sjelden ved egen brygge).

 

Dette med støy skulle da tilsi at dette ikke er rette sorten for meg. Forbindelsen med jord er heller ikke så bra, da jeg jo fort kan bli liggende ett døgn++ med dette tilkoblet.

 

Får nok sattse på noe annet da.  Takker for initiativet og gjennomføringen, nok en gang redder Baatplassen.no nattesøvnen, denne gang enda mer bokstavelig enn normalt. :lol:

 

Noen som har gode forslag til brukbar lader til mitt formål (120 Amp forbr.batteri) uten at det koster skjorta. ??

(Og JA jeg har lest i emne oversikten, men blir liksom ikke klok nok til å ta ett valg  :wink:)

Link to post
Share on other sites

Noen som har gode forslag til brukbar lader til mitt formål (120 Amp forbr.batteri) uten at det koster skjorta. ??

(Og JA jeg har lest i emne oversikten, men blir liksom ikke klok nok til å ta ett valg  :wink:)

Jeg også takker for testen (informasjonen), Ingar - dette er jo meget nyttig informasjon for de fleste!

 

Forstår det slik at både vedlikeholdsladeren hos Clas Ohlson og den tidligere testede (37 - 710) fra Biltema - begge på ca. 5-6 A - skulle være brukbare alternativer i båten.

Prisen er jo meget bra, 398,- begge steder - det eneste jeg skulle hatt var en som leverte mere ladestrøm , da jeg også frykter at det må til hvis jeg samtidig skal bruke en del strøm i gjestehavner (Kjøleskap, kjølebokser, TV, Steroanlegg, Pyro el.vifte ,PC ........, lys og så videre!

 

Bruker batteri på 180 Ah, og er interessert i tips til egnede Autom. ladere til dette formål i båten.(skal stå fast tilkoblet, slik at batteriene ALLTID er fullt oppladet)

 

Kjøper meg nå en stk av hver av de foran nevnte laderne, og kobler de på hvert sitt 180Ah batteri, for så å prøve de ut i praksis i en periode i båthavna, - med normalt strømforbruk ombord(som om jeg var på tur) - og så stikke nedom båten i "ny og ne" for å følge med hva som skjer med begge batterienes tilstand.

 

Vil også prøve å tappe de ned uten påkoblet lading, for å se hvor lang tid jeg har til rådighet under normalt forbruk i en uthavn - og så det viktigste:

Hvor lang tid det går før de er på topp igjen med disse laderne............., etter å ha koblet på i hjemmehavna?

 

Så får vi se om de er gode nok til mitt strømopplegg/ bruksmønster, eller om jeg må ha noe kraftigere ladestrøm etterhvert? (Min.12A eller aller helst opp i mot 20A, er jeg redd).

 

Ellers takk igjen for nøktern informasjon om erfaringer fra alle sammen!

 

 

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Da venter jeg spent på dine konklusjoner Seastar :flag:.

 

Jeg har tidligere klart meg fint uten lading overhodet (untatt ved gange da), og har heller ikke ligget så mye i gjestehavn.

 

Men med ny og litt større båt, blir turene av lengre varighet, og da har vi vært i gjestehavn noen ganger siste sesong (og var vel den eneste som ikke hadde kabel ombord), og med nyinstalert kjøleskap, og ønske om å utvide tur sesongen (bruk av varme) og med planer om Laptop ombord (og kanskje tv/dvd/xbox til regntunge dager), så beveger jeg meg inn i for meg ukjent terreng ang strømforbruk.

 

Så vidt jeg har skjønt er 6 Amp for lite ved slik bruk, men da vi trives best i uthavn og er vandt med å måtte spare på strømmen, er det kanskje tilstrekkelig? Det er tross alt 6 amp mer i timen enn ingenting, og 220 V aparatene kan man kanskje koble rett på strømnettet når man er i gjestehavn?

 

Og så var det Inverter da. Både Pc, Tv, DVD/Xbox) krever jo Inverter, så det må jeg også ha.

 

Hmm. Finner nok ut av det før våren, men tar gjerne imot tips på konkrete merker/forhandlere nå før Jul  :wink:.  

Link to post
Share on other sites

Hei, en liten avsporing...

Om jeg kjøper en el-sentral fra maritime.no (Art.nummer: 10464-00) med følgende beskrivelse:

 

Landstrømssentral.

Automatsikring 2 x 10A.

Jordfeilbryter. Barnesikring.

4m tilkoplingskabel dobbelisolert.

2 stk. utganger.

Kontrollampe. Mulighet for ekstra uttak.

 

Vil jeg da være sikkret mot galvisk korrosjon ?

Link to post
Share on other sites

Hei, en liten avsporing...

Om jeg kjøper en el-sentral fra maritime.no

 

Vil jeg da være sikkret mot galvisk korrosjon ?

 

Nei. Enten må du i tillegg ha:

a; en lader som er dobbeltisolert ( ingen gjenomgående jord )

b; skilletrafo ( dyrt, tungt, tar stor plass  )

c; velger ( som meg ) å bruke hovedstrømbrytere på både + og - kabelen.Da er ikke batteriet og laderen tilkoblet båten i det hele tatt ved lading, mao ingen korrosjon.. Ulempen er at det ikke kan stå på noe forbruk ..

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Bestilte meg en liten bok "Strøm  om bord", etter tips i en annen tråd av Bluewater.

 

Har sittet i hele kveld og lest  til øyet ble både "stort og vått" og fått en del aha-opplevelser i tillegg!

 

Meget bra informasjon....., her er linken - bestill og pakk den inn som en velfortjent ekstra gave til deg selv under treet i år:

 

http://www.nelfo.no/elforlaget/info/index.asp?bokid=15

 

Skal som sagt finne ut hva som må til i min båt og mitt bruksmønster, for at ting skal fungere slik jeg ønsker. (Og i så mange timer som jeg ønsker, skal legge sammen alt effektbruk på de forskjellige forbrukere, og få teori og praksis til å stemme overens.!)

 

Ingar:

Den du testet er 5A , modell 37-710, beregnet opp til batteristørrelse ca. 90Ah

Ser at Olav Ringdal Jr. anbefaler en annen fra Biltema (lenger oppe i tråden) , men den er valgbar på 6 / 9 A, og oppgitt til å lade batterier opp til 120Ah, men ellers ser det ut til å være samme tekniske sak? Modell 44- 715.

 

Olav Ringdal Jr. (Tidl. Celina) :

TAKK for hyggelig og informativt svar på min IM til deg.

Ser ellers at du har hatt god erfaring i flere år med Clas Ohlson sin aut. lader på 6A, så min sønn kjøper en slik i Ålesund- butikken på vei hjem fra sine data-/elektronikk-studier i morgen.

 

VEL - VEL, dette blir spennende, spesielt etter å ha lest i "Strøm om bord" (++Anbefales++)

 

Lykke til alle andre også! :wink:

Link to post
Share on other sites

Ingar:

Den du testet er 5A , modell 37-710, beregnet opp til batteristørrelse ca. 90Ah

Ser at Olav Ringdal Jr. anbefaler en annen fra Biltema (lenger oppe i tråden) , men den er valgbar på 6 / 9 A, og oppgitt til å lade batterier opp til 120Ah, men ellers ser det ut til å være samme tekniske sak? Modell 44- 715.

Vet ikke om den andre laderen har samme egenskaper som den jeg testet.

Selv om det gjerne oppgies en batteristørrelse, er det ingen direkte sammenheng mellom dette og effekten på laderen.

 

En 1A lader klarer fint å fylle opp en 1000Ah batteribank bare den får litt tid på seg. :smiley:

 

Er behovet å fylle opp batteriene mellom hver gang man bruker båten vil de fleste klare seg med en 5A lader.

Men skal man bruke laderen som strømforsyning mens man ligger i gjestehavn kan det bli for lite for noen, altså hvis man kontinuerlig bruker mer enn 5A.

 

Se også denne tråden.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...