Jump to content

Båten min, hvordan er din?


Festina Lente IV

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...

Tar opp en gammel tråd som gir en mer personlig info om hver enkelt enn å gå i erfaringsdatabasen.

 

Kjøpte i sommer en snart 25 år gammel Elwaro 30. En noe slitt gammel dame som hadde stått over en vårpuss eller to før hun havnet på Hurum-landet.

Men maskineriet var bra. Og det teller mer enn skitt og slitt treverk.

I mange år har jeg gått med en drøm om å eie en slik båt. Bred og romslig og med masser av stueplass. Og fart som er verdig en stor snekke. Rundt 10-12 knop.

 

Aktercabin hvor mor og jeg kan overnatte i, med skipspapegøyen Jaco på et bord i midten.

Pentry nede og en fin førerplass med god utsikt alle veier. Og ikke minst en kjøl som holder fartøyet rett på kurs og ikke driver av for litt vind når farten blir lav.

 

For drevbåt ville jeg vekk i fra. Strak aksel og ferdig med det.

Legger ved et par bilder av denne noe slitte damen, som etterhvert vil fremstå som adskillig penere når vinteren etterhvert blir til vår.

 

Bilde

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar fram denne igjen da jeg har byttet båt og det er en del som ikke har sett denne typen.

Dette er en Wauquiez Gladiator 33 fra 1979.

Bilde

Dette bilde er av eldre dato og det er forrige eier.

 

Bilde

Godt med plass til kartet her.

 

Bilde

Barskap med lys og speil hører jo også med, på styrbord side er denne øvre hylle en sjøkøye.

 

Bilde

Flislagt kjøkkenbenk.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er min!BildeFlyter rundt i en gammel engelsk dame fra -74 med opprinnelse fra Essex! Romslig båt som blir drevet fram av to VP40A. Disse blir i løpet av vinteren erstattet av to større brødre 41H. De som er nysgjerrige kan besøke http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/Ariel...Ann-Rune-Norway, og se mange fine album med bilder!

Redigert av cleo (see edit history)

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Dette er min! Flyter rundt i en gammel engelsk dame fra -74 med opprinnelse fra Essex! Romslig båt som blir drevet fram av to VP40A. Disse blir i løpet av vinteren erstattet av to større brødre 41H. De som er nysgjerrige kan besøke http://www.mycleopatra.co.uk/gallery/Ariel...Ann-Rune-Norway, og se mange fine album med bilder!

<{POST_SNAPBACK}>

Du er ikke den eneste med engelsk dame :lol:

 

Jeg har en Moody 36, den er også engelsk, nermere bestemt fra Plymouth. seLink

 

Båten heter Stormfugl da den har levd et stormfult liv de siste åra......

Jeg kjøpte den juni 2003 som totalvrak etter en brann, begynnte det møysommelige arbeidet med røyk/sot/luktsannering og å bygge opp innredningen på nytt. Jeg fikk seilt den en del sommeren 2004 og fortsatte på innredningsarbeidet før tilbakeslaget kom. Ny brann i januar 05..... Nå er båten ferdig vasket/slipt etter brannen og innredningsarbeidet skal starte til vinteren, denne gangen skal hovedsaklig en båtbygger stå for innredningen da det er grenser for hvor mye mot selv en galning som meg har. :lol:

 

Her et par bilder:

Bilde

Byssa slik den var når jeg ver ca halferdig med den selvlaminerte benkeplata

Bilde

Stormfugl for fulle segl.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har pusset opp denne gamle with´n, og bygget den om litt.

Bilde

 

Bilde

Her er et par bilde fra prøve turen, og her er det masse om bygging av båten.

 

 

Bilde

 

Her er bilde av ferie båten våres.

Det er en Hifo på 32 fot, med akter kabin og stor forkabin.

Båten er i fra 1978, og har en volvo TMD 70B motor på 190 hk.

Båten har kjempe uteplass.

Desverre står den på land etter en treff med moder jord ( er helt sikker på at det ikke var voe der i kartet :cryin::cryin::headbang::headbang: )

Båten er under total ombygging innvendeig.

Håper den vil fremstå som bedre enn ny, da en del løsninger ikke var gode.

Dette er en båt som passer vår familie utrolig godt.

Link to post
Share on other sites

Båten min, Fjord 27AC Fjordcruiser, 77' mod. Har snekkret en del nytt. og byttet ut all innredning, mye likt orginalen, men med noen egne varianter. Hjøpte en stabel med teakfinerplater og 2 x 4 teak stokk +  :drink:.

På hjemmesiden finner du en link til BILDER. Dette er laget i all hast men har planer om å oppgradere med noe mere historikk.

 

http://home.no.net/berbmo/

Du verden! det var et høyst vellykket prosjekt. Gratulerer med en nydelig båt.

 

Mvh

Enjoy

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2437/susanna-hollendern3.jpg

 

Her er båten min, en 82 mod. Scanmar 33. Båten er betydelig oppgradert, med bl.a. ny VP 2030, nytt drev, ny 3-bladet foldepropell. Winchene er byttet ut til ST44 selvskjøtende wincher og er plassert så langt bak at rormannen kan nå de. Det i kombinasjon med autopilot som er koblet opp mot vindinstrumentet gjør at båten blir svært enkel å seile alene.

 

Seilgarderoben er bra, og i tillegg til div. storseil og forseil av nyere dato er det også ny spinaker og gennaker.

 

Båten fungerer også som permanen bolig, jeg har bodd i båten hele vinteren, og har hatt det varmt, tørt og fint, uansett utetemperatur.

Link to post
Share on other sites

Her er båten min, en lekker liten klassisk sak fra Sverige:

Vindø 22 :sailing:

 

Medlem av Præsidentskabet i Østsiden Mahogny Selskab

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...