Jump to content

Min plattgatter


Blåsa

Recommended Posts

Hei på dere alle!

Jeg tenkte, som så mange andre, å lage min egen tråd for båten min. Dette er et prosjekt som jeg kommer til å trenge råd og assistanse fra dere drevne sjøulker og snekkre :wink: ... Jeg har lenge siklet på tråden til Trulte. Digger arbeiedet hans og beundrer kunnskapen dere alle har kommet med i blandt annet den tråden...

Prosjektet mitt startet i oktober da jeg fikk en plattgatter (tror det er det ihvertfall :rolleyes: ) av en kompis. Båten ble hevet for litt over to år siden, etter å ha ligget på havets bunn i 3 år. Den er rengjort og klinket litt i sømmene, og brukt i en sesong etter dette. Utrolig nok er det ingen råte på den og maskinen går som en klokke (nesten ihvertfall). etter dette har den ligget i garasjen min i litt over et år. Nå er den min og jeg vil gjøre den vakker! :smash:

Båten er bygget på John Tangeraas Baatbyggeri på Varaldsøy i Hardanger, som lotteribåt, i begynnelsen av 50-tallet. Det er en plattgatter på ca 18", 190cm bred og 70cm dyp. Maskinen som står i er en FM 6-8 hk Type L2 som går på traktorbensin (eller god gammel singlemalt :wink: ). Jeg syntes båten er såpass unik at den fortjener litt ekstra arbeid.

Lørdag er den store dagen :flag: hvor jeg skal flytte den ut i Haakonshella for restaurering. Jeg gleder meg som en unge, da jeg ikke har sett båten skikkelig i profil. Den har stått i en veldig trang garage hvor den deilige hekken som stikker en meter utenfor er det beste synlige punktet på båten.. Jeg begynner denne tråden med å legge ut litt bilder fra hevingen og noen bilder der jeg har pusset LITT selv på den.. Håper på god respons siden jeg er totalt grønn på dette området.. :sailing:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Håper dere liker vidunderet mitt :lol: Det skal bli et ihvertfall... Jeg kommer tilbake med oppdateringer om flytting av båten og nye bilder og spørsmål om oppussingen..

 

Til da.... TaTa.. :sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Kjempespennende prosjekt, blir spennende å se fler bilder etter hvert også. Det er jo ikke mange båter som kan skryte på seg en slik historie. Jeg må ærlig innrømme at jeg tror kanskje jeg hadde latt den ligge på bunnen, men fordommer til livs: det ser jo knallbra ut. Kjempespennende!

Link to post
Share on other sites

Se her ja Blåsa. Dette kan bli flotte saker vettu. Ble nesten litt :blush: av å lese den introen, men det var hyggelig å høre. Jeg skal hjelpe til alt jeg kan med tips. Dette er ingen umulig oppgave, så her er det bare å sette igang. Jeg er også veldig spent på hvilke tresorter som befinner seg i denne båten.

 

Vi får håpe det er sant at det ikke er råte. Vær obs på eikespant o.l. Det kan sikkert mange skrive under på. Ser fine ut utenpå, men kan være morkne inni. Gleder meg til masse bilder og inspirasjon. Dine forhåndskunnskaper er garantert minst like gode som mine (de kan godt være mye bedre også for alt jeg vet... :wink: )

 

Lykke til. Gleder meg til å følge med på dette!

Link to post
Share on other sites

Artig historie!! Første tanken som slo meg da jeg så bildene av hevingen, var at dette må være "Grusomme Gabriel" sin båt. Bekledningen på fordekket likner i alle fall på godeste Gabriel sine gevanter... :lol:

 

Det er imponeringsverdig at du setter i gang dette prosjektet -- selv hadde jeg gjerne drømt om det, tenkt på det, ment det, ja villet det med, men gjort det??? Nei det hadde nok ikke blitt noe av ... :eek:

 

Lykke til! :flag:

 

... og tør man foreslå en sjøsettingsseremoni, når den tid kommer, i form av et mini baatplassen-treff med horn-orkester og flaggborg? :cheers:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende og følge med på.

Så ut som den trengte litt skraping på de første bildene ja :lol: veldig bra at du skal fikse opp denne.

Ikke så rart det ikke råte når den er konservert i 3 år :smiley:

 

Lykke til og pøs på med bilder

Konservert ja.. :lol::lol::lol: I følge han som hevet lå det et olje lignende lag rundt den. Må ha hjulpet godt... Skal ta masse bilder på lørdag. Det blir utrolig spenndende å se båten i hel profil.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til å følge fortsettelsen her med masse bilder . En ting er sikkert , det er jaggu både tøft og ikke minst kjempe flott at noen gidder og ta vare på slike båter . Dette er godt gjort og lykke til med prosjektet . Den kommer sikkert til og bli megafin når du er ferdig, stå på og husk bilder ..

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig at det blir båt av dette igjen ! :diving: Vet du hvilke tresorter er den bygget av ? Lykke til med prosjektet. Det blir spennende å følge med deg videre.

 

Se her ja Blåsa. Dette kan bli flotte saker vettu. Ble nesten litt :blush: av å lese den introen, men det var hyggelig å høre. Jeg skal hjelpe til alt jeg kan med tips. Dette er ingen umulig oppgave, så her er det bare å sette igang. Jeg er også veldig spent på hvilke tresorter som befinner seg i denne båten.

 

Vi får håpe det er sant at det ikke er råte. Vær obs på eikespant o.l. Det kan sikkert mange skrive under på. Ser fine ut utenpå, men kan være morkne inni. Gleder meg til masse bilder og inspirasjon. Dine forhåndskunnskaper er garantert minst like gode som mine (de kan godt være mye bedre også for alt jeg vet... :wink: )

 

Lykke til. Gleder meg til å følge med på dette!

Skroget er av furu på eikespant. Det virker som at det er 2 tresorter til. Dekket og overbygget virker det som at det er teak, og jeg tror listene er av mahoghny. Hekken er ett stykke med et eller annet. jeg mener at det er teak, men jeg har en erfaren rådgiver som mener at dette er mahoghny. Godt lukter det ihvertfall :lol::lol::lol: Jeg skal få en kyndig person til å se på dette.

Trulte. Jeg skal sjekke spantene. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Har skrapt lett over ene siden av båten og treverket ser ut til at det er tipp topp stand. Andre siden har jeg ikke fått skrapt da denne står klin intil veggen i garasjen. Håper at den er like fin.. Mulig at jeg må sjekke sømmene til kobberklinken for gliper. :smash:

Link to post
Share on other sites

Kjempespennende prosjekt, blir spennende å se fler bilder etter hvert også. Det er jo ikke mange båter som kan skryte på seg en slik historie. Jeg må ærlig innrømme at jeg tror kanskje jeg hadde latt den ligge på bunnen, men fordommer til livs: det ser jo knallbra ut. Kjempespennende!

 

Ja det var litt av et utgangspunkt - tenker på de første bildene :rolleyes:. Spennende prosjekt. Dette ser jeg fram til å følge med på! Lykke til på lørdag - blir julekvelden da!

Tar hatten av for pågangsmotet ditt, Blåsa! Denne så virkelig noe pjusken ut.

Men er det ikke råte så får du det sikkert fint etterhvert. Følg opp med bilder!

Lykke til med prosjektet.

mvh

JanS

Gleder meg til å følge fortsettelsen her med masse bilder . En ting er sikkert , det er jaggu både tøft og ikke minst kjempe flott at noen gidder og ta vare på slike båter . Dette er godt gjort og lykke til med prosjektet . Den kommer sikkert til og bli megafin når du er ferdig, stå på og husk bilder ..

 

Tine II

 

:lol::lol: Ja, hun ligner vel mer på en breiflabb enn en båt på hevingsbildene. Jeg er glad for at jeg fikk båten i høst, etter at hun hadde vært i bruk en sesong. Hadde blitt motløs hvis jeg måtte fjerne all bunn floraen selv. :lol::lol: Dere må nok beholde hatten på i noen måneder til. Jeg har såvidt begynnt å :smash::smiley: Og går alt etter planen på lørdag, erklærer jeg herved 1. april for vestlansk helligdag :flag:

 

Artig historie!! Første tanken som slo meg da jeg så bildene av hevingen, var at dette må være "Grusomme Gabriel" sin båt. Bekledningen på fordekket likner i alle fall på godeste Gabriel sine gevanter... :lol:

 

Det er imponeringsverdig at du setter i gang dette prosjektet -- selv hadde jeg gjerne drømt om det, tenkt på det, ment det, ja villet det med, men gjort det??? Nei det hadde nok ikke blitt noe av ... :eek:

 

Lykke til! :flag:

 

... og tør man foreslå en sjøsettingsseremoni, når den tid kommer, i form av et mini baatplassen-treff med horn-orkester og flaggborg? :cheers:

:lol::lol: Grusomme Gabriel. Det var det min sønn også sa. Drømmen hans var å være kapteinsabeltann i sommer på Byfjorden, mens jeg og damen skulle være Pelle og Pysa :lol::lol:

Det blir ihvertfall dåpssermoni på Haakonshella, så får jeg snakke med horn orkesteret om de er villige til å spille på Båtplassen etterpå. Blir nok sjøsettningssermoni her på kveldingen tenker jeg. Da sitter jeg vel her med en god årgang med singlemalt. :drink::drink: Drømmen er å ha den på sjøen i begynnelsen av juni ihvertfall. Merker på lørdag om det er urealistisk eller ikke :sailing:

Link to post
Share on other sites

Blåsa - Gratulerer med et kjempespennende prosjekt.

Jeg gleder meg enormt til å følge det fremover "fra hårfjerning - til full makeup".

 

Her har du et par trelinker som gir deg et hav både av inspirasjon og informasjon Trebåtsakuten og en svensk hjemmeside

 

Lykke til :flag:

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Blåsa - Gratulerer med et kjempespennende prosjekt.

Jeg gleder meg enormt til å følge det fremover "fra hårfjerning - til full makeup".

 

Her har du et par trelinker som gir deg et hav både av inspirasjon og informasjon Trebåtsakuten og en svensk hjemmeside

 

Lykke til :flag:

Mvh

Haber

Jeg takker og bukker. Og tro meg, det er nok like spennende for meg siden jeg aldri har gjort dette før. Men, jeg måtte bare!!! :lol::lol: Nå er hun barbert og klar for stell... Takker for linkene. Som sagt så suger jeg til meg all den kunnskapen jeg kan få av dere. Og det blir mye :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen båtfolk! Da er det den store dagen. Det kommer, om ikke mange timene, en stor lastebil med kran og henter båten. Den skal da kjøres fra Minde til Haakonshella for opp pussing. Jeg har jo ikke sett hele båten ennå, så det blir spennende å se hvordan hele ser ut. Håper ikke at det blir for mange overraskelser. Jeg vet at det er en skade i baugen på stevnen, men har ikke fått sett skikkelig på denne. Ingen ting er vel ugjenopprettelig, sier jeg som en evig optimist. :lol: Jeg var ute på stedet i gå stedet i går og planerte ut et lite område som hun skal stå på. Laget også et enkelt stativ som jeg og den fagkyndige har bygget :smash: slik at kjølen vil stå ca 40cm over bakken. Vi fant ut at dette var nok til å komme under for å jobbe på henne.. Nå har jeg ladet batteriet til kameraet, tømmt minnebrikken, og tatt frem ekstra batteri. hehe.. Skal bare finne magneten og dynamoen til maskinen så er alt klart. Jeg regner med å logge på i kveld, så skal jeg legge ut bilder til dere så dere kan få se henne i helfigur :wink: Skal ta litt bilder av skaden i baugen også, da jeg trenger litt råd om dette.

 

Ønsk meg lykke til :smiley: Dette er den store dagen :flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir spennende, husk at som regel er det slik at uansett hvor jævli mahognyen ser ut er den nok fin under hvis det ikke er råte da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir spennende, husk at som regel er det slik at uansett hvor jævli mahognyen ser ut er den nok fin under hvis det ikke er råte da

Tror ikke at det skal være råte. Håper ikke det ihvertfall... hehe Har pusset lett over, og da kom den fine fargen og den deilige lukten frem med en gang.. Som sagt.. håper ikke at det blir for mange negative overraskelser.. hehe.. Nå kommer lastebilen kl ett... Har nesten reisefeber :lol::lol::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Det er sant!

 

Lykke til! Gleder meg til bilder! :flag::cheers:

Hehe!! Takker og bukker.. Fikk en nervøs melding fra den forrige eieren. "Sitat: Du må være ytterst forsiktig når du bukserer ut båten. Vil ikke at du skal havarere før båten er på vannet :wink: Sitat slutt" :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen godtfolk!

I dag var det dagen. En stor dag for meg, min sønn og henne som endelig fikk plass til bilen i garasjen. :flag:

Lastebilen kom kl ett presis. Det var litt problener med å få båten ut fordi gummikjeglene som den stod på var helt flate og holdt båten igjen slik at vi ikke fikk rullet båten ut. Etter 1 velt, 4 deis i bakken og 2 nestenulykker, :eek: heiste vi båten opp, la et aliminiumsrør under båten og trakk / dyttet båten ut. Vi fikk den ut såpass langt at vi fikk festet lastestropper i begge endene. Rett etter dette knakk lettkjølen tvers over :headbang: pga vekt fordelingen på røret. Men dette er ingen krise siden den er laget for å beskytte resten av skroget og kjølen. Det gikk greit å heise båten på lasteplanet. Dermed var det vanskeligste over.

 

Bilde

 

Resten var en piece of cake! :smiley: Båten ble satt i den havferige krybben, satt opp midlertidige støtter på hver side, og begynnte å snekre :smash: de permanente støttene. Vi la en lekte over båten som vi bruker til presseningen intil vi får laget et telt rundt den.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Noen som kjenner igjen dette stedet forresten? :wink:

 

Bilde

 

Etter dette, tømte jeg båten for alle ledninger og dilldall, for så og høytrykks spyle båten utvendig. Jeg er klar over at man skal være ekstra forsiktig med dette på trebåter. Vil jo ikke flise hele skutesiden opp. hehe... Men opperasjonen var vellykkket, og jeg fikk av all drit og groe i tillegg til malingflass. Dette sparte meg for mange timers skraping. Jeg prøvde meg på teak vindskjermen også. Utrlolig nok ble den brun og fin og luktet herlig! :yesnod: Dette ble resultatet.

 

Bilde

 

Selvfølgelig så streiket høytrykks spyleren i det jeg skulle begynne på andre siden. :headbang: Jeg tok det som et tegn på at det var påtide å ta kvelden. Jeg pakket inn båten i pressening for at solen ikke skal tørke inn treverket. Da var det bare å begynne å planlegge neste økt. Gleder meg!!

 

Bilde

 

Bilde

 

Vi fant ut at båten er bygget i eik på eike spant, Hekken og listene rundt er av mahoghny. Greit å vite. hehe... Heldig hvis var det ingen overaskelser. Har fremdeles ikke funnet råte på eller i båten. Så det sparer meg masse arbeid. Slik ser treverket ut rundt hele båten. Utrolig med tanke på at den har ligget tre år på havets bunn.

 

Bilde

 

Jeg må nok også trekke tilbake dette med at båttypen er en plattgatter. :blush::confused: Alle mener at det er mer riktig og kalle henne for en snekke. Men det gjør ingen ting for meg. Hun blir alltid spesiell i mine øyne. :lol::lol::lol:

Nestegang blir det spyling av innsiden og andre siden av båten. (hvis høytrykks spyleren fungerer :rolleyes: ) I tillegg skal jeg sjekke sømmene i kobber klinken for gliper.

Legger ut et bilde av sprekken i baugen som jeg nevnte tidligere. Så hvis det er noen som har råd om hva jeg skal gjøre med dette, speak out. hehe..

 

Bilde

 

Da tar jeg kvelden. :sleep: Kan nesten ikke vente til å :smash: igjen.

Link to post
Share on other sites

Kjenner definitivt igjen stedet, tøffer mer eller mindre forbi både til og fra båthavnen. Får pusse støv av kikerten, eller skaffe briller så jeg får fulgt med skikkelig :smiley:

Kjemperprojekt du har satt i gang med, men med humør og ståpåvilje så blir det nok bra. Har dessverre ingen råd om baugen.

Uansett lykke til, det ser ut som et kjempebra utgangspunkt, på tross av historien til båten, eller kansje nettopp på grunn av den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...