Jump to content

Min plattgatter


Blåsa

Recommended Posts

Bare å si ifra! :cheers:

 

En annen ting...under vannlinjen ute... Der ville jeg nok pusset helt rent, men om du bruker vinkelsliper med pussepapir 40 der så skal du se hvor mye raskere det går...bare ikke legg for stor trykk på, og pass på at du er "heldekt" + maske når du jobber slik. Om du pusser rent, vil oljen mette treverket mye bedre, og nå som du tross alt tar vare på damen slik du gjør, så spander en renpuss "under navlen" også :wink:

 

Sukk!!

 

hehe... Da blir det å ta hele skroget, "slikke" det helt reint.... Hehe... koselig det.! Det verste blir å ligge under. Har gjort det en god del ganger før på stålbåter... Noe Shait!

 

Men, vent nå litt!!! Skal jeg olje under vannlinja og?!

Jeg personlig mener at det må være bedre å olje hele skroget og "konservere" det på en ordentlig måte. Men nesten alle jeg har snakket med, sier at det ikke er nødvendig. Men det er godt å høre at noen mener det samme som meg. Skal det være, så skal det være! hehe.. :smash:

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt inn en del liter av denne

Skal brukes til å mette treverket på snekka.

Var kanskje den kompisen din snakket om, Vikers.

 

Så bra!!

 

Gi meg en lyd om resulatatet.

Det blir vel billigere enn linolje og amerikansk terpentin... Skal regne på det når jeg finner ut hva det koster...

Link to post
Share on other sites

Idag har det vært et undelig vær. 60 C , snøstorm pg sol omhverannen... Godt å stå i den lune garasjen og pusse teak. :smiley: Har testet ut rustvasken og, men tror ikke at det funket så godt. mulig at jeg har gjort det feil, eller så har rusten trukket for langt inn. Men en ting er en realitet: Å slipe gammel teak, tar tid!

 

benkplaten_foer.jpg

 

Den ene benkplaten før pussing

 

dscf0750.jpg

 

etter sliping. litt skjoldete fordi jeg har tørket av med en fuktig klut. Den er helt lys i ene enden, og i hjørnet er den helt grå. Tvers igjennom. Må være en vannskade eller noe?...

 

Eksenter slipern min streiket til slutt. :headbang: Må ut å kjøpe ny i morgen. Funker helt fint så lenge den ikke er borti noe, så stopper motoren når slipepapiret begynner å ta. Batteriet på Mousen min er ikke godt nok til å ta hele vindskjermen som jeg tenkte å begynne på i morgen.

Jeg sa at jeg skulle legge ut noen bilder av bordene innvendig i skipet.

 

svart_skit_innvendig.jpg

 

svart_skit_2.jpg

 

rur.jpg

 

Uhmmmm... Når jeg ser litt nærmere på dette, så går det vel an å gjøre en litt bedre jobb her . Rur i akterskipet!!

:blush: Kanskje jeg skal prøve å slipe i tillegg til vask hehe..

 

Mulig at det svarte også er rester fra noe behandling som har vært på båten før det sank. Jeg så også at i bunnen så er det grunnet med noe blå grått stoff... er ikke sikker på hva det er, men er vel brukt for å beskytte mot skit og rester fra maskinen...

Link to post
Share on other sites

Det gjør vel ikke noe å male oppå dette vel?

Sikkert ikkje :smiley:

Det eg lurer på er om det går ann å bruke Benar olje, Clipper 2 , D2 eller liknande som toppstrøk. Viss det går ann så er jo biltema olja absolutt eit (billig) alternativ når eg skal behandle strandebarmen :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

He,he...kan godt være kanin jeg. :smiley:

 

Snakket med den lokale malings-pusheren og han mente at man absolutt ikke måtte behandle med annet enn linoljeprodukter etter å ha sauset inn treverket med linolje. :crazy:

En tlf. til Jotun sa noe annet; man kan fint både male og lakke etter å ha mettet et treskrog med linolje, men treverket bør få "tørke" i et par uker først.

Dette for at maling/lakk skal feste skikkelig.

 

Wolwerine hadde vel litt problemer med å få Benar olja til å tørke skikkelig på skrogsidene på snekka si etter å ha brukt linolje?

Ergo; la den tørke skikkelig inn før man gyver løs med neste remedium.

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke Biltema-oljen. :smash:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

He,he...kan godt være kanin jeg. :smiley:

 

Snakket med den lokale malings-pusheren og han mente at man absolutt ikke måtte behandle med annet enn linoljeprodukter etter å ha sauset inn treverket med linolje. :crazy:

En tlf. til Jotun sa noe annet; man kan fint både male og lakke etter å ha mettet et treskrog med linolje, men treverket bør få "tørke" i et par uker først.

Dette for at maling/lakk skal feste skikkelig.

 

Jeg har hørt akkurat det somme som det Jotun forteller. Grunnen til å blande amerikansk terpentin i den rå linoljen, er vel for å få linoljen til å trekke skikkelig inn i treverket, vil jeg tro. :smiley: Komentaren til den lokale pusheren din (hehe) er vel litt snål. Mulig at han ikke har forstått spørsmålet ditt skikkelig. Jeg har hørt om folk som smører skøyter inn med linolje uten å blande det ut. Men da trekker det vel ikke skikkelig inn? Vil vel ligge en del utenpå bordene som et seigt beskyttende lag... (tror jeg)

 

Gi meg gjerne en tilbakemelding på hvordan det gikk.... Kult å spare masse penger på dette :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg lovpriser det herlige været vi har her i Bergen nå! 17o og sol. Herlig!!!

Dette betyr at det blir mange timer under burkaen til båten. hehe...

I dag har jeg pusset hekken. Til båten, ja... :wink: Det er så deilig å se litt fremskritt, men fytti så lang tid det tar å pusse teak (Redigert: Det er mahogny). Jeg blir aldri fornøyd. Det er en del grå felt som jeg har pusset i evigheter, men det forsvinner ikke. Noen triks på dette? Anyone?? :confused:

 

hekken1.jpg

 

Det jeg også er litt i tvil om, er hvordan jeg skal fikse sprekkene i hekken. Må nok kjøre inn noe fugemasse, men hva er det som ligner på teak fargen? Teaken (Redigert: Mahogny) blir jo også veldig mørkere når den oljes og lakkes.

 

hekken3.jpg

De sorte merkene er grei. Det er sansynlighvis rust og reaksjoner mellom kobber nagler og treverket. Da er det vel bare å ta frem Ferro-bet'en. :yesnod: Hvis dere ser på sidene så er hver eneste svarte "rennene" lokalisert akkurat der hvor kobbernaglene er. Den mørke fekken midt på hekken er en rusten gjennomføring som er koblet sammen med stryringen og støtten til akterdekket. Jeg må se litt på konstruksjonen inni, før jeg gjør noe med denne.

 

eksosmunning.jpg

 

Av alle ting, så oppdaget jeg at den grå, stygge munningen bakpå hekken var laget av messing :flag: Hvis dere blar et par sider frem så ser dere hvordan hekken og denne så ut i dag morges.

Jeg har ikke lagt så mye energi i å pusse hekken skikkelig under vannlinjen. Det er av to grunner: Jeg må finne igjen vannlinjen nå båten skal grunnes og bunnsmøres og, det er vel ikke noe veldig poeng når det ikke skal lakkes, men bare oljes der.

Jeg er absolut ikke ferdig med arbeidet på hekken. Men det er deilig å se litt fremgang i arbeidet. :flag:

 

PS: Ja, jeg har kjøpt ny eksentersliper. hehe.. (til dere i teknisk. det er ikke meningn med snikreklame. merket ikke dette før bildene var lastet opp. kan retusjere vekk dette hvis ønskelig :smiley: )

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor tar du ikke vekk detaljer som akterlanterne og skroggjennomføring før du pusser? Det gjør jo jobben mye lettere. Ser jeg denne båten på fjorden rundt bergen i sommer..?? Eller er det sjøsetting neste sesong du satser på..?? Kan bli en riktig flott liten plattgatter dette her, blir spennende å se den når den er ferdig..!!

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid!

 

Er du sikker på at det er teak i hekken? Ligner mye på mahogny synes jeg. Jeg pusset cockpit i skøyta (mahogny) og lot de grå flekkene være grå etter å ha pusset lenge på dem. Resultatet er svarte flekker etter behandling med beis/olje/benar som irriterer noe fryktelig. Jeg kommer nok til å pusse ned igjen for å få de tilnærmet helt vekk en eller annen gang. Hvis du har nok treverk til at det tåler å bli pusset mer på uten at det blir tynt, tror jeg nok dette vil lønne seg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tar du ikke vekk detaljer som akterlanterne og skroggjennomføring før du pusser? Det gjør jo jobben mye lettere. Ser jeg denne båten på fjorden rundt bergen i sommer..?? Eller er det sjøsetting neste sesong du satser på..?? Kan bli en riktig flott liten plattgatter dette her, blir spennende å se den når den er ferdig..!!

 

Skruene til akterlanternen er rustet fast i metall skiven på baksiden av hekken. Skruene på eksos munningen er er så slitt at det er nesten umulig å få den av. Jeg prøvde å skru den ene skruen og den knakk. Så det jeg må gjøre her i begge tilfeller er vel å bore ut skruene for så å løsne de med 5 56. Jeg ville egentlig utnytte dagen best mulig. Hadde jeg begynnt med skrue stress hadde det gått mye unødvendig tid. Tar det på tirsdag. Da er det meldt regn (gud forby :crazy: ) Hvis jeg rekker det, tar jeg den største dritjobben av de alle i morgen... Slipe under vannlinjen :smash:

 

Målet var egentlig å ha henne på sjøen i fjord sommer :rolleyes: hehe.... Jeg blir ikke ferdig i år, men forhåpentlig hvis får jeg henne på sjøen, om det så skal være de siste ukene av sesongen. Jeg har et par utfordringer som kan bremse fremgangen. Maskinen, kjølesystemet og baugen (stevnen).. Ellers så er det ikke mange timene igjen til oljing... Tror jeg hehe...

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid!

 

Er du sikker på at det er teak i hekken? Ligner mye på mahogny synes jeg.

 

Hehe.... Takk!!

Det er nok mahogny. :blush: Jeg skal redigere det. Det var vel en forglemmelse, vi har kommet frem til at det er mahogny og ikke teak før i denne tråden. hehe :blush:

Jeg har i hvertfall 4 cm å gå på, sikkert mer, men litt vanskelig å måle før jeg har tatt ut gjennomføringene. Helt sikkert nok til å slipe i noen dager til tenker jeg.. hehe.. Jeg testet med å tørke av med en fuktig klut, og alle mørke områder ble veldig mørke. Utrolig irriterende! Så det blir nok noen timer til. :smash: Blir det for grovt å slipe med 40 papir?

Link to post
Share on other sites

Blir det for grovt å slipe med 40 papir?

 

Tror vel at 40 papir anses som for grovt, men jeg hadde nok brukt det. (eller 60) Tanken min her er at det er endel tre som må slipes ned for å få vekk grå partier og da går det raskere med grovt papir. Når du ser at det begynner å komme seg til i farge så ville jeg skiftet til finere papir. (Hvis det er helt galskap å bruke så grovt papir, så vil vel forhåpentligvis noen andre her inne gi beskjed om dette :wink:)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal nå innrømme at jeg har brukt 40 papir på maskin. :blush: Håper ikke at noen blir helt sjokket nå.. hehe.. I dette tilfelle har har båten vært ekstremt sarvet, så jeg har gått litt drastisk til verks. Når jeg så at den begynnte å bli fin, gikk jeg over til 125 for hånd. Da så jeg at de mørke partiene ble gråere og det så ut som at det la seg en slags mørkere "hinne" utenpå treet. Men det er vel helt normalt, håper jeg

Link to post
Share on other sites

Bare bruk 40 korning du, men bruk hode. :lol:

 

Ikke til å pusse med selvfølgelig.....:crazy:

 

Måtte gjøre det samme selv på de gamle lukene på seileren min, men der er jeg egentlig kommet på for tynt meteriare på skyveluken på rufftaket, så den vil ikke bli fin. men, men....man tager hva man haver...

 

Pus..blås unna pussestøv og stopp pussingen så snart du ser at det er rødt og fint i fargen...gå så over til finere og finere papir...80 - 120 ekempelvis...så blir den nok bra. Husk at du pusser med fint papir etter oljen også...treet reiser seg gjerne noe etter at det får litt olje.Hvor fint du skal ha båten er det bare type olje og korning og type slipepapir som avgjør. :smash:

 

Men Hittils ser det riktig så bra ut!!

Jeg hadde gjort sjakktrekket å love min søster å male alle takmøner og vinduer i andre etasjen hennes denne helgen, så jeg har hengt oppe under himmelen hele helgen uten å engang ha sett båten. :cryin: :cryin:

 

Denne uken er Agnes førstprioritet!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk!

Hehe Vikers... Alt for snill du. :smiley: Og jeg som får helt panikk for å få besøk. For å ikke få gjort noe. :lol: Kånemor er det ikke noe problemer med da. Hun sparker meg ut i båten hvis jeg sitter på stumpen for lenge. Hun vil ha båt raskest mulig. :wink:

Godt å høre at det er støtte her inne for 40 papir på problematisk mahogny. :yesnod:

Jeg bruker ikke linolje mix i mahognyen, sant? Bare Owatrol D1, D2 osv...? Dette er det eneste stedet på skroget jeg skal lakke. Har aldri gjort det før, så resultatet blir spennende når jeg kommer så langt...

 

Noen som vet noe om klinking? Olje og så klinke eller omvendt??

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe om klinking? Olje og så klinke eller omvendt??

 

 

Jeg hadde nok klinket først, ikke for annet enn å unngå skader i nypusset / oljet område som må pusses pånytt etterpå. Bruk samme type klink! er det kobber så benytter du kobber!

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Klink først og olje etterpå som M/B Shanty seier :yesnod:

 

Veit ikkje om du har fått tips om klinking endå, men eg vart anbefalt å surre litt bomullsgarn duppa i tjære og linolje rundt klinkene før eg slo dei heilt inn. Og dette vert eit forbaska griseri så derfor klinker eg først og pusser og olje etterpå :wink:

 

Klinker får du kjøpt hos Carl Faannessen

 

Faannessen Carl Butikk

Strandg. 207

5004 Bergen

 

55 54 91 90

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det med tjære og bomullsgarn mellom klinken har jeg ikke hørt om før, men det høres logisk ut og sundt ut for treverket. Takk for tipset!! :flag: Faannesen er vel en av yndlings båtbutikkene mine, så når jeg får penger så blir det shopping hos han. hehe.. Har aldri klinket før, men jeg tror det skal gå greit så lenge Faannesen har et rojern til salgs. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har ikkje så veldig greie på sånne faguttrykk, men dersom rojern er denne røyrstussen som ein slår på så trur eg ikkje han har det, dessverre :nonod:

 

Eg spurte etter dette når eg handla klinker hos han, men då sa han at han fyren som lagte desse til han hadde slutta med det, så han fekk ikkje tak i fleire (var sånn eg forstod det iallfall) :sad:

 

Men det er jo ikkje verre enn å finne seg eit høveleg røyr og kutte av ein liten bit :smiley:

 

Men for alt eg veit kan eit rojern vere nok heilt anna :crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...