Jump to content

Min plattgatter


Blåsa

Recommended Posts

hehe.. nå må jeg understreke at jeg tror det het rojern eller noe.. Jeg mener i hvertfall et slikt instrument som du beskriver :smiley: Fant en tråd her inne med beskrivelse om å lage et sånnt, men jeg hadde håpet på å slippe. Ettersom jeg ikke er flink til sånne ting. hehe.. Kan høre med Kystlaget også. De klinker jo hele tiden, så de må jo ha noe...

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte klinke om mye på den gamle snekka mi, og da brukte jeg bare en billig pipe i passende størrelse til å slå roene inn med, funket som bare det :yesnod:

 

Fikk også råd om å koke(!?) klinken i Owatrol olje for at den ikke skulle irre. Gjorde ikke dette, men så at den nye klinken fort ble grønn :blush:

Link to post
Share on other sites

Da jeg klinket tok jeg bare et rundt stålemne og borret tilstrekkelig langt hull inn i enden på dette i rette dimmen. HJold imot dette med enb tung hammer når vi slo inn klinken

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gabba III: Takk for tipset! :smiley: Det er jo en kjennsgjerning det at kobber blir fort grønnt.

 

Bastard og Jon-Kåre: Skal se nermere på siden. Har vært inne å lett etter priser og verktøy før, men fant ingen ting...

Jeg leste her , Tror det er Hulda som beskriver, ett eller annet sted at det f.eks går an å ta en meisel, bore nøyaktig en spiker langt inn, etter bore akkurat nok plass til roen og bruke dette til klinking. Jeg hadde egentlig håpet på å slippe det siden jeg ikke har en skikkelig drill (ønsker meg en stor fast montert en som jeg hadde på sløyden i barneskolen). Men skal nok ordne dette hvis det er umulig å oppdrive. hehe... Det er vel bare å ta noen billige sylindre å øve :smash:

 

PS: Vanvittig kunskapsdatabase dette her :flag:

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg klinket tok jeg bare et rundt stålemne og borret tilstrekkelig langt hull inn i enden på dette i rette dimmen. HJold imot dette med enb tung hammer når vi slo inn klinken

 

Må bare rette litt på meg selv blås etter at jeg leste innlegget ditt for det var akkurat det jeg gjorde, altså først borret hull som spikeren gikk inn i og så brukte jeg en større borr for å lage plass til roen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på dette lenge : Hvordan hevet dere båten egentlig?

 

Jeg fikk båten etter at ett og et halvt år etter den var hevet. Båten var så og si tett da den ble hevet (sank pga svikt i lensepumpen) og er brukt i en sesong etter heving. Akkurat hvordan de hevet den er jeg ikke 100% sikker på, men jeg mener at de sendte to dykkere ned for å sjekke tilstanden til skrog. Så mener jeg at de brukte løftestropper og ankervinsjene til to skøyter. Hvis du vil, kan jeg snakke med kompisen min som jeg fikk båten av. Det var han som hevet den og han har sikkert flere detaljer.. :smiley:

 

Må bare rette litt på meg selv blås etter at jeg leste innlegget ditt for det var akkurat det jeg gjorde, altså først borret hull som spikeren gikk inn i og så brukte jeg en større borr for å lage plass til roen

 

hehe.. Gikk bare ut i fra at det var det du gjorde. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk båten etter at ett og et halvt år etter den var hevet. Båten var så og si tett da den ble hevet (sank pga svikt i lensepumpen) og er brukt i en sesong etter heving. Akkurat hvordan de hevet den er jeg ikke 100% sikker på, men jeg mener at de sendte to dykkere ned for å sjekke tilstanden til skrog. Så mener jeg at de brukte løftestropper og ankervinsjene til to skøyter. Hvis du vil, kan jeg snakke med kompisen min som jeg fikk båten av. Det var han som hevet den og han har sikkert flere detaljer..

 

Hehe ingen vits i å spørre. Måtte bare spørre til slutt. Men regnte jo med at det var noe slikt som du forklarte. Hvor dypt lå den da sånn cirka?

Link to post
Share on other sites

det er jeg ikke helt sikker på, men siden det var helt inntil kaien tipper jeg ca 4 - 5 m. Det har ligget svære skøyter og galeaser der inne som nesten stikker 3,5 m, så jeg vil anslå ca den dypbden. Mulig at det er mer, men det får jeg høre med han jeg fikk båten av. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...