Jump to content

Min plattgatter


Blåsa

Recommended Posts

Aldeles nydelige linjer, kjempeflott båt !!

 

Joda, dette er plattgatter, ikke snekke!

 

Baugen har jeg ikke formeninger om, men undres ikke om eksempelvis Dospen skulle ha en del å bidra med der. Hjelp vil du få etterhvert......

 

Og jeg må innrømme, stedet du skal bedrive båtpuss, er ikke av det verste stedet å stå vil jeg anta. Perle av et sted............

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Nei dette er ingen snekke Blåsa! hehe. Svigers kaller båten min snekke hver gang han snakker om den. Det blir like høylytt protestert fra min side hver gang også :discuss::lol: Plattgatter betyr "rett bak" eller noe...

 

Den båten kommer forresten til å bli kjempesprek! Utrolig flotte linjer og frekke former.

 

Angående den sprekken..vet ikke helt jeg. Hvordan ser det ut innvendig da? Du klarer vel ikke å presse den sammen og bruke gjennomgående bolter kanskje? Hva med å luse? Jeg vet ikke helt hvor lurt eller ikke det er der. Men det kan se ut som (på bildene) at sprekken ikke er gjennomgående. I allefall at den ikke er like vid innerst som ytterst. Er det riktig?

 

Uansett: Mange flotte bilder. Igjen masse lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Utrolig nydelig båt, noen av de bedre linjene jeg har sett på lenge. Ble faktisk en smule misunnerlig nå - selv om det er mye jobb som gjenstår. Vet du noe om konstruktør av den? Den minner meg i hvert fall om en båt jeg har sett bilder av før, ett eller annet sted i den lille boka kalt internett..

 

Og som nevnt, dette er og forblir en plattgatter. Det er utrolig mange som mener at snekke og trebåt er det samme (se for eksempel oppdelingen på finn.no - som om trebåter og snekker nødvendigvis har noe som helst med hverandre å gjøre..)

 

Gleder meg til å følge med på hva du gjør videre.

Link to post
Share on other sites

Kjenner definitivt igjen stedet, tøffer mer eller mindre forbi både til og fra båthavnen. Får pusse støv av kikerten, eller skaffe briller så jeg får fulgt med skikkelig :smiley:

Kjemperprojekt du har satt i gang med, men med humør og ståpåvilje så blir det nok bra. Har dessverre ingen råd om baugen.

Uansett lykke til, det ser ut som et kjempebra utgangspunkt, på tross av historien til båten, eller kansje nettopp på grunn av den :smiley:

He he.. Ikke ukjent sted nei. Haakonshella er vel der Haakon den Gode ble født og falt, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er nok et stort prosjekt, men så lenge det ikke er noe råte, så forenkler det jobben mye.

 

Umulig å ta feil, med den kjempe-fallosen i bakgrunnen. :lol: Worses oldefar sto modell for den. :eek:

:lol: Din oldefar?! :lol: Worse holder seg godt må jeg si.. Det begynner å bli noen år siden Haakon døde :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Aldeles nydelige linjer, kjempeflott båt !!

 

Joda, dette er plattgatter, ikke snekke!

 

Baugen har jeg ikke formeninger om, men undres ikke om eksempelvis Dospen skulle ha en del å bidra med der. Hjelp vil du få etterhvert......

 

Og jeg må innrømme, stedet du skal bedrive båtpuss, er ikke av det verste stedet å stå vil jeg anta. Perle av et sted............

 

Lykke til videre.

 

Nei dette er ingen snekke Blåsa! hehe. Svigers kaller båten min snekke hver gang han snakker om den. Det blir like høylytt protestert fra min side hver gang også :discuss::lol: Plattgatter betyr "rett bak" eller noe...

 

Den båten kommer forresten til å bli kjempesprek! Utrolig flotte linjer og frekke former.

 

Angående den sprekken..vet ikke helt jeg. Hvordan ser det ut innvendig da? Du klarer vel ikke å presse den sammen og bruke gjennomgående bolter kanskje? Hva med å luse? Jeg vet ikke helt hvor lurt eller ikke det er der. Men det kan se ut som (på bildene) at sprekken ikke er gjennomgående. I allefall at den ikke er like vid innerst som ytterst. Er det riktig?

 

Uansett: Mange flotte bilder. Igjen masse lykke til. :flag:

Takker for mye skryt av båten :blush: Jeg har jo nå to deilige madammer med frekke former og flotte linjer :cool:

Når det gjelder dette med båttype, er jeg litt usikker. :confused: Men jeg mener også at plattgatter betyr noe slik som "flat bak" eller noe. De jeg snakket med i går mente det var "fla bunn". Men forskjellen på snekke og plattgatter har vel med hekken å gjøre.

Det ser ut som at båten har kjørt rett i en kai eller noe. Virker som at det mangler noen biter av stevnen og fenderlisten. Bakfra ligger det en "bjelke", så det ser ut som at den er tett. Et råd jeg har fått, er å fylle med sicaflex (er det riktig skrevet) og felle nedi en forliten treflis. Treflisen måtte være litt foriten, da denne sveller ut når den blir fuktig. Jeg vil gjerne høre med dere også. Det er vel mange måter å gjøre dette på. Hva vil det si å luse?

Link to post
Share on other sites

Utrolig nydelig båt, noen av de bedre linjene jeg har sett på lenge. Ble faktisk en smule misunnerlig nå - selv om det er mye jobb som gjenstår. Vet du noe om konstruktør av den? Den minner meg i hvert fall om en båt jeg har sett bilder av før, ett eller annet sted i den lille boka kalt internett..

 

Og som nevnt, dette er og forblir en plattgatter. Det er utrolig mange som mener at snekke og trebåt er det samme (se for eksempel oppdelingen på finn.no - som om trebåter og snekker nødvendigvis har noe som helst med hverandre å gjøre..)

 

Gleder meg til å følge med på hva du gjør videre.

Bra du liker gliset mitt... Takk :smiley::blush: Båten er bygget å John Tangeraas Baatbyggeri på øya Varaldsøy i Hardanger. Jeg har ingen Historie eller eldre bilder av båten, så hvis du vet noe så er jeg evig takknemmelig for info. Det jeg vet er at den er laget som en lotteribåt. Jeg har vært på Sjøfartsmuseet i Bergen, men de visste ingen ting om båttype eller båtbygger. Gi meg gjerne en lyd hvis du vet noe. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den bauen din var ikke særlig lett nøtt. Jeg tror ikke du kan frese ut det dårlige og lime inn nytt trevirke der det gamle er dårlig fordi da blir bauen skjeiv, det hadde je vært det letteste.

Jeg tror du må skjære vekk bauen og tilpasse en ny. Du har jo den gamle som mal, så det burde ikke være noen problem.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Flott båt, som vil bli en staselig dame om noen hundre timer. :lol:

 

 

Skaden....... er stevnen sklidd fra hveransdre her, eller mangler det noe treverk?

 

Om treverk er borte ville jeg pusset alt helt rent (fjernet råte først), vasket godt med rødsprit og bygd opp hele stevnen i marine-epoxy igjen Legg godt på og slip deretter til perfekt form etter noen dagers herding ( eller flere dager om kaldt i luften).

 

Om den har Spjæret litt og sprngt litt fra hverandre kan du sette ned en bolt på hver side av skaden, for deretter å "jekke" baugen tilbake slik den skal være ( lastestropper eks.) - bruk epoxy til å fylle ut med og ikke minst til å holde baugen sammen (ved veldig stort press, sett et par gjennomgående bolter der (felles inn i treet).

 

Kan noe av dette virke?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde jeg hadde et problem med min trebåt :blush: Beundrer pågangsmotet dit "Blåsa" og lykke til.

Det blir nol mye arbeid. Men håper å ha den sjødyktig og sikker til midten av juni. Hele retaureringen vil nok ta laaaang tid.. Hehe..

 

Fant dette hos maritimstart.

 

Akterspeil: Akter, ved bakerste ende av skipet. Den plane eller svakt krummede flate som danner bakre ende på et fartøy. Fartøyer med akterspeil er plattgattet.

Det er bra at vi fikk oppklart dette en gang for alle. :lol: Nå har jeg fakta å vise til.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den bauen din var ikke særlig lett nøtt. Jeg tror ikke du kan frese ut det dårlige og lime inn nytt trevirke der det gamle er dårlig fordi da blir bauen skjeiv, det hadde je vært det letteste.

Jeg tror du må skjære vekk bauen og tilpasse en ny. Du har jo den gamle som mal, så det burde ikke være noen problem.

Lykke til.

:eek: Jeg hadde håpet på å slippe å skjære ut baugen. Har ikke de riktige snekker kunnskapene ennå, men må jeg så må jeg. Jeg skal kikke litt nærmere på saken. Takk ihvertfall.. :smiley:

 

Flott båt, som vil bli en staselig dame om noen hundre timer. :lol:

Skaden....... er stevnen sklidd fra hveransdre her, eller mangler det noe treverk?

 

Om treverk er borte ville jeg pusset alt helt rent (fjernet råte først), vasket godt med rødsprit og bygd opp hele stevnen i marine-epoxy igjen Legg godt på og slip deretter til perfekt form etter noen dagers herding ( eller flere dager om kaldt i luften).

 

Om den har Spjæret litt og sprngt litt fra hverandre kan du sette ned en bolt på hver side av skaden, for deretter å "jekke" baugen tilbake slik den skal være ( lastestropper eks.) - bruk epoxy til å fylle ut med og ikke minst til å holde baugen sammen (ved veldig stort press, sett et par gjennomgående bolter der (felles inn i treet).

 

Kan noe av dette virke?

Til å begynne med så det ut som at det manglet en bit. Derfor tenkte jeg at det hadde holdt med å putte inn en liten flis med litt sika og kanskje en bolt. Men når jeg ser litt nærmere på skaden, blir jeg stadig litt mer usikker. Mangler det en bit?? Det kan også virke som at stevnen har sprukket. Men jeg tror ikke jeg får vite dette sikkert før jeg sliper den ned. Det kan jo skjule seg noen spor under malingen... Men blir ikke epoxyen for siv for skroget? Et kobberklinket skrog er jo ganske mykt og beveger seg mye. Så er det en fare for at sprekken blir større hvis jeg gjør det på denne måten??

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok den er sprukket. Epoxy i kjølen skal ikke være noe problem. Selv om treet beveger seg litt, skal egentlig veden i kjølen være relativt stabil. I bordgangene er bevegelsen (esing/krymping) mye større.

 

Hvis det er slik at sprekken er sprukket (hehe) bør du enten få laget til et opplegg slik at du kan få presset dette sammen, og boltet/limet det. Da tror jeg kanksje du må løsne det to øverste bordgangene fra stevnen slik at du kommer til. Ellers må du ta bort en bit av/eller hele kjølen, og tilpasse ny bit som du bolter/limer på.

 

Hvis en del bare har falt ut er dette piece of cake :wink:

 

Hvis du bare har to tommeltotter, er ganske tålmodig og relativt nøyaktig, er det gode nok snekkerkunnskaper for denne jobben. Ikke miste motet :cheers: Løsninger finnes.

 

Men flere bilder av skadestedet, i allefall etter at det er pusset, hadde kanskje vært greit.

Link to post
Share on other sites

Som flere andre her har nevnt: Nydelige linjer på den båten!

 

Flott at den har blitt hevet og nå blir tatt vare på.

 

Synes den sprekken i stevn ser merkelig "bein" ut. Nå er ikke jeg inne på alle faguttrykk her, men for meg ser det ut som om stevnen består av "tre deler" ? En vanlig rett stevn der to skrå "stevner" er satt fast inntil denne og den ene har løsnet fra? Jeg er vel kanskje helt på bærtur her, men det var førsteinntrykket jeg fikk når jeg så bildet.

 

Lykke til fremover med prosjektet. Gleder meg til fortsettelsen her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok den er sprukket. Epoxy i kjølen skal ikke være noe problem. Selv om treet beveger seg litt, skal egentlig veden i kjølen være relativt stabil. I bordgangene er bevegelsen (esing/krymping) mye større.

 

Hvis det er slik at sprekken er sprukket (hehe) bør du enten få laget til et opplegg slik at du kan få presset dette sammen, og boltet/limet det. Da tror jeg kanksje du må løsne det to øverste bordgangene fra stevnen slik at du kommer til. Ellers må du ta bort en bit av/eller hele kjølen, og tilpasse ny bit som du bolter/limer på.

 

Hvis en del bare har falt ut er dette piece of cake :wink:

 

Hvis du bare har to tommeltotter, er ganske tålmodig og relativt nøyaktig, er det gode nok snekkerkunnskaper for denne jobben. Ikke miste motet :cheers: Løsninger finnes.

 

Men flere bilder av skadestedet, i allefall etter at det er pusset, hadde kanskje vært greit.

Jo mer jeg ser på skaden virker det som at sprekken er sprukket :lol: . Jeg tror jeg skal prøve å få presset den sammen med noe først. Kanskje få litt vann på stevnen først så den blir litt mykere? Den virker rimelig knusktør nå. Blir vel ikke noe klokere på det før jeg slipt ned baugen og fjernet kjøljernet først. Ble plutselig litt hodebry. hehe.. Skal prøve å få kommet meg ut i morgen eller på onsdag for å spyle resten av damen. Får kanskje tid til å frese over baugen også. :smash: Når jeg har fått gjort dette, så kan jeg få litt mere detaljerte bilder av skaden..

Tenkte å fjerne 8 tommeltotter og anskaffe meg litt snekker kunskaper. :lol::lol::lol: Jeg er perfeksjonist og meget tålmodig. Da er jeg vel godt på vei. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Som flere andre her har nevnt: Nydelige linjer på den båten!

 

Flott at den har blitt hevet og nå blir tatt vare på.

 

Synes den sprekken i stevn ser merkelig "bein" ut. Nå er ikke jeg inne på alle faguttrykk her, men for meg ser det ut som om stevnen består av "tre deler" ? En vanlig rett stevn der to skrå "stevner" er satt fast inntil denne og den ene har løsnet fra? Jeg er vel kanskje helt på bærtur her, men det var førsteinntrykket jeg fikk når jeg så bildet.

 

Lykke til fremover med prosjektet. Gleder meg til fortsettelsen her :smiley:

Takker for skryt. Jo flere fine ting dere nevner, jo stoltere blir jeg! :blush::lol:

Når det gjelder stevnen, så var det akkurat samme taken som slo meg før jeg gikk til køys i natt.. Det ser ut som tre deler. Da er det jo mulig at skaden har "åpnet" den ene siden, og på grunn av tørke så har den blitt såpass stor. Det ser også ut som at den går lenger ned under kjøljernet. Jeg må nok en tur til på innsiden og se etter sprekker. Mener at det ikke var noen, men bedre å få sjekket det en gang til. Skal slipe ned baugen og ta litt flere bilder så jeg får se litt flere detaljer.

Link to post
Share on other sites

Ta mål på begge side av senter, så ser du fort om det mangler en bit eller om den har åpnet seg. Hvis det ikke mangler noe, så må du demontere såpass mye at den lar seg presse på plass igjen.

 

Min teori ut fra bildene er at den har rent i en kai eller en annen båt, og smellen i baugen har fått den til å åpne seg litt. Men dette fikser du helt sikkert, bare sørg for å skru det godt sammen igjen når du får det på plass igjen. Går ut fra at lange rustfrie treskruer kan være tingen her..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann folkens og gratulerer med overstått! :flag:

Beklager at det har vært lite med oppdateringer, men det har vært mye forskjellig som har skjedd på en gang. (du maser ikke Trulte. Det er bare hyggelig å se at du er her :wink: ) Har også vært i tenkeboksen en god stund. :headbang: hehe... Det er denne stevnen da!

 

Bilde

 

Stevnen innvendig

 

Bilde

 

Jeg har nå fjernet det jernet som gikk hele veien fra baugen til akter på kjølen og det som var under var ikke pent. Halve stevnen er sprukket og resten er pill råttent. Du hadde rett Trulte. Eik råttner fra midten av. :sad:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Når jeg ser nærmere på bordene som er festet til stevnen, ser det ut som at de har vært reparert før. De var festet med kobberspiker (sikkert orginalt) og noen metallskruer som har sprukket treverket i nesten alle bordene på hver side. Jeg løsnet alt på ene siden, som dere ser på bildet, og da sprakk treverket enda mer. :headbang: Jeg har funnet ut at jeg er nødt til å få hjelp til å finne emne til stevn og montere den nye stevnen. DEtte begynner å bli litt for avansert for en nybegynner. Har vært i kontakt med noen som kjenner Kystlaget i Bergen, men de hadde ikke tid til å se på det. De har vel nok båter der nede.. hehe.. Er det noen som har noen råd om hvordan jeg skal få i tak i en ny stevn som passer, hvor og noen som er mer kompetente enn meg som kan hjelpe med dette. Båtbyggeri?? Hva vil dette koste? :confused: Jeg fikk et råd om sprekkene i bordene. Jeg kunne kjøpe eike knær som jeg fester bak stevnen på hvert eneste bord, og flytter festene fra stevnen og lengre bak til knærerne. Tror dette kan funke siden jeg ikke løsner bordene.. De står vel fast i knærene når jeg drar ut stevnen..

 

Anyways... Jeg har lagt det litt på hyllen mens jeg tenker. I mellomtiden har jeg bygget nytt telt til båten. Måtte det, etter en kriftig bergens regnskyll som knakk listen som lå oppå og fyllte opp prsenningen som et akvarie. Det var så mye vann at jeg ikke klarte å flytte på det. Måtte trekke ut bunnpluggen og tømme det i båten :lol: man lærer så lenge man lever...

 

Bilde

 

Jeg har slipt ned sidene på båten

 

Shipolin sitter som støpt.. umulig å skrape skikkelig. Måtte eksentersliper til. :smash:

 

Bilde

 

Etter sliping

 

Bilde

 

Bilde

 

Treverket ser litt gult ut på bildene, men bildene er tatt etter jeg sprøytet litt vann på båten. Måtte fukte båten litt pga varme og sol. Treverket ser utrolig nydelig ut. Like trehvit som du får eik..

 

På 17. mai så begynnte jeg å demontere vindskjermen. Det gikk greit helt til jeg kom frem til den fremre delen. SKruene satt bom fast som de sikkert har gjrt de siste 50 årene. hehe.. Kvalitet dessverre.. :lol::lol: Skal kjøpe smergel på lørdag sånn at jeg får slipt av skrue hodene på søndag. Håper på fint vær... :smash::smash:

 

Eller så har jeg hatt noen fantastiske dager på Haakonshella. Nudelig vær og steike varmt. Masse folk som var ute å badet og grillet som sikkert ikke syntes det var særlig gøy å høre på slipe maskiner og hammer slag (og litt banning) :rolleyes::lol: Arbeids pils er jo også en selvfølge i slikt vær :cheers:

 

Et stemningbilde av.... fallosen til bestefaren til Worse? (i følge han selv) :rolleyes:

 

Bilde

 

Gi meg gjerne råd om hvor jeg kan få hjelp til stevnen. Tar i mot med evig takk og :cheers:

Link to post
Share on other sites

I går var vi så heldig å få litt sol og fint vær igjen her i Bergen. Benyttet dagen til å gjøre ferdig dette med vindskjermen. Det var ikke så lett å få den løs uten å ødelegge den, men den gikk nesten bra til slutt. Brukte 4 timer på å få den av. Kjøpte noen smergel ting til hele kr 250,- (utrolig dyrt for noen småting) i håp om at jeg fikk slipt ned skrue hodene såpass at jeg kunne demontere vindskjemen. Men det gikk jo selvfølgelig ikke... :headbang: Så kom mentoren min på det enkleste knep. Borre de ut med et metallbor. Utrolig at jeg ikke kom på dette før.. :lol: Det gikk jo så lett som ingen ting. Omsider var alle skrue hodene borret av og jeg fikk demontert vindskjermen. Det ble litt skader på vindskjermen pga lim som var klistret på når båten var ny, men ikke mer enn at jeg kan pusse den til etterpå.

 

Bilde

 

Bilde

 

Nå kommer jeg skikkelig til på dekket og får sjekket skadene der hvor vindskjermen har stått med rustene skruer og ødelagt litt treverk.

 

I det jeg skulle under fordekket for å ta ut bensin og parafintanken fikk jeg meg en liten overraskelse. Det har bosatt seg noen i forpiggen. :lol:

 

Vepsebol

 

Bilde

 

Siden jeg er allergisk mot veps, så får noen andre ta seg av omplasseringen av disse "gjestene"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...