Jump to content

Min plattgatter


Blåsa

Recommended Posts

Svart (redigert)

Flotte linjer på prosjektet ditt, lykke til med restaureringen!

 

Takker of bukker! :smiley: Hun ble nå et litt større prosjekt enn det jeg hadde trodd. Men vakker skal hun bli når jeg er ferdig med henne :smash: Jeg har nå vært inne på tråden din og sett på ditt prosjekt også. Nydelig båt!

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

UDI er neppe løsningen! (Da får "gjestene" permanent opphold på "et-eller-annet" grunnlag, og du blir uten båt...)

 

Veps kan du kanskje fjerne på DENNE måten... :wink:

:lol::lol::lol: UDI skal holde seg langt unna min båt... Genialt opplegg til å fjerne vepsen. :lol: I mitt tilfelle får jeg ordne meg en påtroppende svigerdatter. Men intill min sønn er gammel nok, kan jeg leie svigersønnen din? Send han gjerne på postoppkrav. Han kommer like hel tilbake. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei!

Denne båten ble bygget av min bestefar. Har snakket med fader`n om dette og han skal ta en titt på denne linken, og kan forhåpentligvis gi noen fler opplysninger. Båtbyggeriet står fremdeles, men er ikke i aktivitet. Besten bygde båter lenge etter han ble pensjonist og båtbyggeriet ble siden nedlagt.

Det står en helt ny, 95% ferdig båt der nede fremdeles. Alldri sett sjøvann! Skal ta noen bilder av andre båter han har laget og noen av verkstedet hans.

 

Mvh

 

John Tangerås

Link to post
Share on other sites

Jøss... :flag: Dette har jeg lett lenge etter!! Har vært innom sjøfartsmuseet i Bergen og Oslo og lett i bibliotekeme deres for å finne opplysninger, men ikke funnet noe som helst om båtbyggeriet. Masse om Varaldsøy, men lite om lystbåt byggerene..

 

Jeg er veldig interessert i alle opplysninger og historie om båten og båtbyggeriet. Og gjerne masse bilder. Jeg har, som jeg har nevnt før i linken, lyst til å få båten til bake til så original stand som mulig. Og da trenger jeg en del opplysninger og historie.

Dette var en kjempenyhet! :smiley:

 

Send meg gjerne en IM så skal du få mail adr. min

 

(Nå ble jeg veldig glad :lol: )

 

Blåsa

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Da var det i gang igjen...

Flyttet båten hjem i hagen i går kveld. Gikk igjennom båten i detalj, og kunne med glede se at hun er i samme stand som hun var før vinteren....

Jeg gleder meg til å komme i gang igjen. Vinteren har vært lang og trist med enormt mange stormer. Har skiftet ut 3 presenninger i vinter og høst, da de har vært flerret opp av vind og kulde. Claes Olsson FTW!!! Men båten er like hel... Jippi!!!

Har tatt fri i morgen, så da skal meg og minstemann ut i hagen for å pusse båt. :smiley:

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ringte Sandviken Slipp i dag ang ny for stevn i båten. den må jo tydelighvis skiftes ut, og jeg tør rett og slett ikke gjøre dette alene. Føler meg ikke kyndig nok til det og tror jeg bare vil gjøre vont verre... Sandviken Slipp sa de skulle sende ut en båtbygger til meg rett etter påske for å gi meg et prisoverslag på ny eike stevn. Er det noen som har noen erfaringer med de? Er de flinke?? Jeg vil bare sjekke litt referanser før noen får hamre på båten min. hehe...

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det denne du mener

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jepp. :yesnod: En nabo mente at de sikkert ikke tok så mye peng for jobben, siden Sandviken Slipp blir brukt til utplassering av ungdommer og utdanning av båtbyggere. En vernet bedrift med stats støtte.. :smiley: hehe...

Ikke så lett å lese teksten på nettsiden. Måtte trykke Ctrl + a for å få med meg teksten hehe

Link to post
Share on other sites

Tenkte å oppdatere med litt mere bilder. Ikke så mye nytt som har skjedd på oppussingsfronten, men har fått flyttet båten hjem, ryddet plass til å arbeide i garasjen på regnfulle dager, begynt å tydde snekkerbua og så smått begynt å pusse teaken og vindskjermen.

 

skipet_er_hjemme.jpg

 

Lettere å arbeide her. Ikke så mye båtliv å se på plus mye bedre arbeidsplass

 

Da jeg begynte å pusse teaken og vinskjermen merket jeg noen flekker som ikke ser ut til å gå vekk. Rundt skruehullene er det svarte merker. slags "renninger". Det ser ut som at det har rennt olje ut av skruehullene og trukket veldig godt inn i treverket. Ellers er det også grå sjateringer som jeg har pusset mye på og ikke får vekk.

 

skillt.jpg

 

Dette skal jeg pusse og få blankt og fint

 

foer.jpg

 

Slik så det ut før

 

etter.jpg

 

Og etter pussing. Stor forskjell selv om jeg ikke ble helt ferdig

 

svarte__flekker.jpg

 

Svarte flekker rundt skruehull. Det ser ut som olje flekker

 

graa_flekker.jpg

 

Litt vanskelig å se, men hvis dere ser godt etter, så ser dere grå områder på treverket. Går dette an å fjerne?? Er det bare å pusse mer, eller blir treverket slik når det har ligget 3 år under vann konservert slam og olje?

Er redd for at når jeg oljer og lakker dette, så blir det bare mer synlig og mørkere. Så hvis noen har noe råd om hvordan jeg fjerner dette, så blir jeg glad. :cheers:

 

improvisert_arbeidsbord.jpg

 

Fått ryddet meg arbeidplass til gråværs jobbing og har laget meg et improvisert arbeidsbord :smash:

 

litt_aa_rydde_i_snekkerbua.jpg

 

En del å rydde før dette blir en fullverdig snekkerbu / verksted. Alle båt ting som vinskjerm og stoler er flyttet ned i garasjen.

 

Jeg har fått meg en Pioneer 10. Den fulgte med eiendommen.

 

pioneer10.jpg

 

Den ser litt bleik ut etter å ha ligget på land i en god del år. Jeg tenkte å få den på vannet i løpet av påsken, men jeg må fikse den litt først. Er det noe jeg bør gjøre med skroget? Med tanke på at den ser rimelig bleik ut. Det skal ikke være hull i skråget og det ser fint ut, men har liten erfaring med myk plastbåter som har ligget lenge på land.

Jeg må og kjøpe åregafler til den. Hvor får jeg kjøpt slike som passer til en Pioneer 10??

 

Mange spørsmål her hehe, men en stor takk til de som kan belyse de.

Blir ikke så mye jobbing i morgen, men på tirsdag tar jeg påskeferie :cool::drink::smash: så da blir det pussing i hele påsken

Link to post
Share on other sites

Tror ikke åregafler er noe problem bare å spørre på en båtbutikk. Ved reperasjon av skrog ville jeg tatt turen til Biltema og kjøpt glassfiber dùk eller hva det heter også en sånn boks med en slags lim som du maler oppå duken. (Må legge noen lag) Gjør altid det på vår båt på hytta (Siddis Trippel 3) grunnet den ligger på en strand og gnikker i steiner å sand så kommer ofte hull. Sikkert noen andre her som vet de eksakte navnene på limen og det! :lol:

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

takk for svar. :smiley: Det er vel en slags epoxy lim. Mener jeg har brukt noe sånnt på reperasjon av en glassfiber jolle..

Skroget på denne ser egentlig fint ut. Uten noen form for hull eller dype skraper. (som jeg kan se) Men vil ikke glassfiber bli for stivt for en Pioneer. Båten er jo veldig myk (myk plast) og jeg er redd for at glassfiberet vil sprekke når jeg beveger den.. er det ikke noe som vil "freshe" opp fargen? En voks eller noe?

Link to post
Share on other sites

Hehe... Høres glimrende ut :smiley: Takk...

Jeg skal på storinnkjøps runde i morgen. Så får jeg sysselsatt meg i påsken.

Jeg har ingen erfaring med denne typen plastbåter, uten at det ser ut som de holder for evig og at de ikke glir som en oselver i sjøen... :sailing:

Link to post
Share on other sites

En eller 2 av denne : art. 36-070

Og en boks av denne art.36-075

Tror du må ha herder også tar jeg ikke feil art.36-069

 

Men husk jeg er ikke sikker på dette. Men tror det over skal være det rette. Men som du sier er det ikke sikkert du kan reparer mykplas med dette. Visst det bare er småriper kan du sikkert bone det vekk.

Link to post
Share on other sites

Kan vel kanskje være mulig å rubbe denne for å forsøke å få glansen tilbake. Eneste jeg vet som kan hjelpe for å reparere eventuelle skader er en sund bøtte søm varmes/smeltes opp med propan varmer. noe annet vil neppe feste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...