Jump to content

Min plattgatter


Blåsa

Recommended Posts

Det sorte rundt skruehullene tror jeg ikke er olje, men rust som har trukket inn. Dette fjerner du med Ferro-bet rustvask.. De grå feltene må du rett og slett bare pusse bort.ellers får du svært mørke flekker her når det blir oljet/lakket. Hvis du har rødsprit, vasker du de nedslipte flatene med dette før du ser deg fornøyd, da får du nemmlig frem alle de små plassene som du trodde var ferdigpusset. Ser mørke flekker der det må pusses bedre.

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Kan vel kanskje være mulig å rubbe denne for å forsøke å få glansen tilbake. Eneste jeg vet som kan hjelpe for å reparere eventuelle skader er en sund bøtte søm varmes/smeltes opp med propan varmer. noe annet vil neppe feste

 

Ok.. Mener at jeg har sett noe som jeg kan feste til eksentersliperen som jeg kan rubbe med, hvis jeg ikke tar helt feil. Bøtte trikset høres jo genialt ut :yesnod:

 

Mykplastbåter, som Pioner kan nok ikke repareres med glassfiber. Tror ikke at glassfiber/polyester fester til den myke plasten (ikke Epoxy heller). Det blir nok som Jon-Kåre sier f.eks. en smeltet plastbøtte.

 

Jeg tenkte meg det, men var ikke helt sikker. Jeg får gå igjennom skroget med lupe for å se om solen har gjort noen skade på det opp igjennom årene på land. Det blir artig å teste denne på Nordåsvannet i påsken. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det sorte rundt skruehullene tror jeg ikke er olje, men rust som har trukket inn. Dette fjerner du med Ferro-bet rustvask.. De grå feltene må du rett og slett bare pusse bort.ellers får du svært mørke flekker her når det blir oljet/lakket. Hvis du har rødsprit, vasker du de nedslipte flatene med dette før du ser deg fornøyd, da får du nemmlig frem alle de små plassene som du trodde var ferdigpusset. Ser mørke flekker der det må pusses bedre.

 

Alf Kåre

 

Yey! Så nesten for meg at jeg var dømt til å ha en båt med mørke stykke flekker. hehe... Det kan nok stemme at dette er rust. Det er mye sånnt på hele vinskjemen, og det var rustene skruer som gjorde at det var et H....vete å få av uten å ødelegge det helt. + den orginale limen som fremdeles var i tipptopp shape...

 

Det er noter på handle listen... Tusen takk!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående Pioneren, stod det en artikkel i siste Båtmagasinet ang. dette.

Der anbefalte de bare å vaske over med verktøy på boks. Wr 40 tror jeg det heter.

Ellers er jo disse båtene stort sett uslitelig, og trenger vel strengt tatt ikke se ut som et smykke.

 

Artig å lese om prosjektet ditt, fantastisk flott skute.

 

Heia Minde, der trødde jeg mine barnesko + deler av mine voksnesko. :wink:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

For behandling av mahogny bør du sjekke Trebåtsakuten

Her får du svar på de fleste av spørsmålene du har stillt, pluss alle de du ikke har rukket å stille enda.. :cheers:

 

Når det gjelder mykplastjoller kan de poleres opp med WD40 eller CRC 5-56. WD40 er etter hva jeg har hørt bedre da den ikke er like flyktig som CRC. Men jeg tviler på at du får tilbake fargen, den blir nok bare blank.

 

Forøvrig kan du lese om oppussing av en pioner her på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Angående Pioneren, stod det en artikkel i siste Båtmagasinet ang. dette.

Der anbefalte de bare å vaske over med verktøy på boks. Wr 40 tror jeg det heter.

 

Artig å lese om prosjektet ditt, fantastisk flott skute.

 

Heia Minde, der trødde jeg mine barnesko + deler av mine voksnesko. :wink:

 

Wr 40? Er det samme som 556? Ikke dumt. Er det noe jeg har mye av, så er det verktøy på boks. :smash: Kjøpte inn en hel haug når jeg skulle løsne sylinderene på maskinen.. Det er vel pga at de er uslitelige jeg har funnet så lite om vedlikehold på disse jollene...

Takk for skryt av båt. Er det noe som virkelig får meg til å bli stolt, så er det, det. :wink:

 

Minde er en fin plass. Veldig barnevennlig. :smiley: Men jeg trengte større plass og hage, så da ble det Strømme denne gangen.

Link to post
Share on other sites

For behandling av mahogny bør du sjekke Trebåtsakuten

Her får du svar på de fleste av spørsmålene du har stillt, pluss alle de du ikke har rukket å stille enda.. :cheers:

 

Når det gjelder mykplastjoller kan de poleres opp med WD40 eller CRC 5-56. WD40 er etter hva jeg har hørt bedre da den ikke er like flyktig som CRC. Men jeg tviler på at du får tilbake fargen, den blir nok bare blank.

 

Forøvrig kan du lese om oppussing av en pioner her på Båtplassen.

 

Hehe.. Det blir nok masse flere spørsmål. Har vært borti Trerbåtsakutten før, men husket ikke adr etter jeg fikk ny pc... Takk!

 

Der fikk jeg jo svar på 556 spørsmålet. :) Blir nok innkjøp av WD40 fra nå av.. Men genialt triks..

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se av listen at du har husket "Ankerdrammen"? :eek: :eek: :eek:

 

Det er jo på grensen av utilbørlig feil fokus. :lol:

 

Ha en riktig god båtpuss-påske....jeg skal pusse så mye som mulig jeg også. Husk bilder før/etter av så mye som mulig!

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hehe... Kånemor sa at jeg fikk velge mellom min trofaste single malt og oppussings artikkler. Den var hard å svelge! :lol: Men fornuften sa at det ble pusse art...

Kan være at jeg klarer og grine meg til en whiskey i morgen. Begynner å dra på meg en lei forkjølelse så da er det beste medisinen. :drink:

Bilder skal komme. Har ikke fått gjort så mye i dag, men har fikset Pioneeren. Dvs. den er ikke lekker, men jeg hiver den på vannet fordet. Fokuset mitt skal ikke være på den i påsken, men min vakre frue (tre båten) :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer liksom aldri i gang med båten! :headbang: Alltid forberedende arbeid .. :sad: I går fant jeg ut at det blir for kaldt å stå å jobbe ute, nesten stillestående. Så hvorfor ikke lage et litt større telt som jeg kan stå litt lunt under å jobbe? Selvfølgelig var dette etter butikkene var stengt for påsken og etter jeg hadde kjøpt en alt forliten presenning. Den store presenningen har jeg lagt under båten for å hindre brennenesler å vokse opp i sommer (båten står midt i en brennenesle "åker") i tillegg er det en av de som spjæret i vinter og er full av hull.

Dette resulterte i at jeg bygget et stooort "hus" som jeg trenger svæær presenning til. Jeg ble nesten stålt over å ha greid dette. Ingen ting er i vater, som dere ser under, men det står som fjell. Har bygget alt av rester etter den gamle kledningen til huset, så jeg fikk ikke akkurat de materialene jeg ville ha. Som f.eks masse lekter hadde gjort dette mye enklere, og for all del mye penere. Men det skal jo en presenning over som ikke viser at det er hobby byggern som har laget dette. :lol: Det hele er forankret i 1,5 tonn med teak, mahogny og eik for at det ikke skal fly vekk i vinden. Skal prøve å få en presenning på lørdag eller tirsdag.

 

stativ.jpg

Ikke dårlig for en som aldri har bygget en eneste tre hytte i hele sitt liv.

:rolleyes: Det viktigste er vel at den holder seg på plass og ikke detter sammen. :easter: (ser helt j..lig ut, men gjør jobben.. helt sant)

Det ble veldig ubehagelig ute til slutt (ble ikke helt ferdig med finpussen). Kald vind, litt snøfnugg i tillegg til at feberen meldte seg. :puke: Så nå sitter jeg under dynen med laptopen på fanget. Tenker det blir teak og mahogny puss i garasjen resten av påsken. Der er det i hvertfall ikke vind.

 

Jeg vil gjerne takke kånemor. En liten, nett blondine med masse futt i. :smash: Hun har hjulpet meg masse i dag med å holde "gavlene" mens jeg :smash: . Kunne ikke gjort det uten henne. :yesnod:

 

Jeg bygger vel på noen forsterkere de nermeste dagene, som ligger diagonalt for å ta av for belastningen til presenningen. Jeg må vel ha en "gavl" til for å dekke lengden på båten. Men det orker jeg ikke nå. hehe

 

Redigert: Masse trykkfeil :rolleyes:

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så jo ut som et greit "båthus" det der, men husk endelig å surre litt skumgummi rundt alle spisse avslutninger som presenningen vil komme i kontakt med - hvis ikke revner det fort. Dette gjelder i toppen på alle vertikale støtteben og i sammenføyningene i toppen (midt på). Skumgummi (en gammel madrass??) surret på plass med lerretsteip eller lignende gjør jobben grei!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takker Vikers! :smiley:

Fant en gammel skumgummi madrass i garasjen og litt Gafferteip. Gafferteip kan bruker til alt, har jeg hørt og erfart :wink: Så alle skarpe kanter og liknende vil få en grei polstring. hehe..

Må også finne på noe på endene for å gi skikkelig lufting. Er som kjennt som regel fuktig i Bergen. :diving: Gidder ikke å bruke formye energi med dette, er jo ikke lekehus til sønnen jeg skal lage. hehe.. Men det er jo greit å ha et tørt sted å olje og male båten. Begynner å bli tid for dette snart.

 

Skal gå løs på teaken og mahognyen i garasjen i morgen. alt for guffent å stå ute å slipe i den iskalde vinden..

Link to post
Share on other sites

Gjør det samme her i Skien. Står i "båtbua" og pusser detaljer, når jeg bare har lyst til å pusse ned, tette og olje opp skroget. :headbang: :headbang:

Men bare vinden løyer, så er det jo supert vær her, så jeg bør vel ikke klage.

 

Regner med at jeg har drøyt en uke med grovarbeid på skroget før jeg kan ta til med olje + et par dager med nye kjølstokker så er det tid for maling innvendig i kjølen. Og noen dager på mast og bom + noen dager på overbygg, og noen dager til på å legge nytt dekk og til sist noen dager med maling, beising og lakking av fribord, dekk og overbygg - DA er det tid for sjøsetting. :lol: :lol:

 

Og så kan jeg endelig tenke på innredningen......så det er jo ikke så altfor mye som gjenstår! :lol:

 

Vi gærne har det godt! :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. Du har mye mer å gjøre en meg, men skal ikke se bort ifra at du er ferdig (blir vel aldri det med disse båtene) lenge før meg...

Burde skiftet dekk, men jeg tror jeg venter med det til neste år. det er veldig mye skader med sprekker, buler og rust som sikker har ødelagt treverket en del. Jeg får bare slipe det ned så godt jeg kan, så oljer jeg det, intil videre.

Jeg trenger vel ikke å skrape vekk / slipe alle de små malingsflekkene som er på skroget hvis jeg skal male på shipolin igjen?

Bør jeg slipe vekk all den mørke fargen (skiten) som sitter i treverket innvendig før jeg oljer?

 

Jepp vi skal jo ikke klage. Vi er gærne og vet ikke bedre :cheers::smiley:

 

EDIT: Fælt så mye trykkfeil det er på dette nettstedet :wink:

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok pusset fribordet helt rent også...for du vil vel olje dette godt, slik at du bevarer treverket mest mulig? Oljen trekker jo ikke inn om du oljet oppå en malingsflekk, så frem med eksenter`n. :lol: Det er gjort på et par timer og 10-15 ark med 40-korning....

Samtidig får du et helt slett og fint skrog som vil se bedre ut også...du kommer garantert til å irritere deg over de forskjellene i finishen. :wink:

 

Hvoran er skroget behandlet innvendig fra før? Er det kun oljet, eller ligger det lakk/maling der? Om det bare er oljet, ville jeg da bare vasket godt...gjerne med grønnsåpe....la tørke og så oljet det godt inn igjen. Om "skitten" du ser er tilløp til mugg/råte så må det pusses, men er det type "jordslag" og ren skitt :lol: så holder det med en god vask. Husk at dette må tørke opp før olje, ellers så trykker du vannet inn i veden med oljen, og har du malt ytterskroget da, blir det litt feil..

Skal du mette skroget helt med olje? Om du skal det så fikk jeg høre av en kamerat at båtoljen på 4-liters spann til 98,- på Biltema er helt grei å bruke til dette...50 % linolje, så shipolinen vil gå greit på utsiden av denne. Eventuelt kan du jo ta mettingen over noen år om du kun oljer innvendig....3-4 strøk vått i vått hver høst etter opptak (helst ha tørket litt først) så vil du iløpet av noen år ha kommet helt igjennom...og da må du nok pusse helt ned på utsiden også, for å feste maling på nytt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... 98,- på biltema? ^^ Det var jo rett og slett billig. :) Skroget er orginalt oljet og lakket, men det har vært gjort en helomvending grunnet stygge merker i den ene siden. Slitasje da den lå på havets bunn i 3 år.. Forrige eier oljet fra innsiden og oljet nedd til vannlinjen på utsiden. Amerikansk terpentin og rå linolje. 30/70... Ingen annen behandling på innsiden utenom grunning eller noe av dørk plankene... Har vasket inni, all drit er ute av båten (litt løv og sånnt nå da), bortsett fra det svarte i treverket... Alt er dekket. Tror ikke at det er sopp eller noe. Virker som at det er noe som har trukket inn i treverket på havets bunn.. Den var jo "konsertvert" i olje og slam. Ikke vet jeg. Men kan prøve å slipe litt og se hva som skjer. (når det blir bedre vær)

 

Jeg får nok gå over med eksentern. :smash: Shipolinen sitter som støpt. Sinnsykt bra maling. :smiley: Skal sjekke opp i den oljen fra biltema. Takk for tipset :flag:

 

EDIT: Kan ta noen bilder av innsiden i morgen :D

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket opp den oljen nå forresten....og det ser ut som jeg har fått feil info, eller misforstått.

Det er kun 1 liter som koster 98,- Her er den.

 

Og da er det billigere å kjøpe 5l. dunker med rå linolje fra malingsutsalg. I Grenland har vi "Grenland Malingsfabrikk" og der koster 5l. rå linolje 298,-. Muligens har dere noe slikt på din kant også?

 

Om du skal bruke 20-30 liter i år, så kan jeg eventuelt kjøpe for deg og sende deg...det koster jo bare 120,- for norgespakker oppptil 25 eller 35 kilo... Det spares jo fort inn....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vi har et fabrikkutsalg på maling i nærheten her i Fyllingsdalen, men har ikke vært der før. Så jeg aner ikke prisen på det, eller om de har i det hele tatt... Ellers er det en spesialbutikk for båter og trebåter på Nordnes. De har, men husker selvfølgelig ikke prisen der heller... hehe De har også Kobberklink noe som jeg har hørt at er vanskelig å få i tak i, og jeg garanter kommer til å trenge..

 

Men tusen takk for tilbudet! :flag: Jeg kommer sikkert til å benytte meg av det hvis det blir for dyrt i Bergen.. Jeg regner vel med ca 30 liter til rundt 6 meter tørst skrog...

Link to post
Share on other sites

Bare å si ifra! :cheers:

 

En annen ting...under vannlinjen ute... Der ville jeg nok pusset helt rent, men om du bruker vinkelsliper med pussepapir 40 der så skal du se hvor mye raskere det går...bare ikke legg for stor trykk på, og pass på at du er "heldekt" + maske når du jobber slik. Om du pusser rent, vil oljen mette treverket mye bedre, og nå som du tross alt tar vare på damen slik du gjør, så spander en renpuss "under navlen" også :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...