Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Det har vært mye snakk om nye båter fra Bavaria, sjekket hjemmesidene og fant dette. Prisene

er levert Tyskland. Synes det ser spennende ut. Har vel også hørt at i og med Cruiser-serien selger så bra vil den vare ennå med samme portefølje.

 

 

Bavaria lanserer Vision serien, med fokus på "performance" og komfort.

 

Båtene som lanseres er: Bavaria 40vision, Bavaria 44vision og Bavaria 50vision.

 

 

 

 

Bavaria vision serien vil ligge over den etablerte cruiser serien med hensyn til standardutstyr og ytelse. Vision serien er designet for seileren som ønsker mer fart, men som også er opptatt av komfort. Med over 35% av båtens vekt i blykjølen, og mer seil burde forholdene ligge godt til rette for gode prestasjoner.

 

 

 

Bavaria 40vision ca pris kr 1.345.000,-

Bavaria 44vision ca pris kr 1.525.000,-

Bavaria 50vision ca pris kr 1.985.000,-

Priser er basert på båt levert verft i Tyskland og 1 Euro = NOK 8.00

 

Bavaria Vision blir en luksuriøs og komfortabel ”performance” cruiser. Standard utstyr blir omfattende og inneholder blant annet: stor bysse med kjøleboks og kjøleskap, store vinduer i salongen, skuffer under seng/køye i forkabin, solcelle drevet ventiler, spinnaker vinsjer, og blykjøl. Dette kommer i tillegg til det utstyret som i dag er standard på Bavaria 42, 46 og 50 Cruiser!

 

 

Båtene vil ellers preges av masser av lys, og opplevelse av mye plass under dekk. Den klassiske L-byssa er tilbake i alle modellene, og om bord i Bavaria 44 og 50vision får man også 2 gode stoler i tillegg til en romslig salong. For å få et mest mulig rent dekk er alle fall fra masten ført under dekk og frem til vinsjer og avlastere på hyttetaket. I cockpiten har man 2 ratt og mye plass for mannskapet under aktiv seiling, men også nødvendig komfort for turseiling. Rormannssetet kan foldes akterover for enklere tilgang til badeplattform.

 

 

 

Bavaria 40 og 44vision er klare for levering fra verft i midten av juli. Bavaria 50vision er planlagt klar i løpet av høsten. Alle båtene leveres i 3 lugars versjoner. Båtene er tegnet av J&J Design.

 

Bilder og data:

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=90537&cat=4914

 

Bavaria 40vision

 

 

Bavaria 44vision

 

Bavaria 50vision

 

 

Se også Bavariaklubbens hjemmesider

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Spennende, jeg har en mistanke om at det blir en og annen som får lyst til å bytte båt for å få hodet opp av "kjelleren" :lol:

 

Min seibåtfølelse er solid forankret en litt annen utforming av skrog og rigg enn det Bavaria tilbyr, og langt lavere fribord og profil enn det disse nye modellene har, men jeg skal innrømme at innredningen er forbedret i forhold til de modellene jeg så på før jeg valgte noe helt annet enn Bavaria. (Vel, den største forskjellen er riggen og dermed kan det jo bli underholdende å kappseile med bavariaer når anledningen byr seg.)

Link to post
Share on other sites

Synes dette var flotte båter jeg da... Spennende design, faktsk rent lækkert.... etter min mening...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Må si de kjører en agressiv linje, med nyutvikling, markedsføring. Vil tro dette øker seilbåt-andelen

på sjøen. Mange som har konvertert etter att Bavaria med andre kom i støtet.

Det er klart med blykjøl som standard og spinnakervinscher osv. det lover bra

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg stoler i allefall på både verft og den norske importøren, så jeg kunne absolutt tenke meg å kjøpe en av de båtene.... Skal diskutere dette med bestyrerinnen over et glass vin og litt massasje...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet med det salget de har, mange trofaste kjøpere som bytter seg oppover.

Selger i utgangspuktet over dobbelt så mye som neste konkurrent i Norge. Og nå lanserer de en ny serie til, agressivt. Vil tro att en del konkurrenter er nødt til å tenke nytt.

 

Blir da spennende å følge Bavaria, Benetau/Cyclades Jeanneu, Hunter, Hanse videre.

 

Dette er positivt for oss brukere.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

?? :confused:

VG hevdet for noen dager siden at de svenske bavariabåtene har gjort at seilbåtmarkedet har forandret seg drastisk og prisene har fallt seriøst.

Båter som hallberg rassy har visst blitt mye vanskeligere å selge etter at de svenske bavariabåtene kom på markedet.

 

(Jada, jeg er klar over at bavaria er tyske greier, men VG vet ikke det)

Link to post
Share on other sites

OK.....

 

det finns ju några svenske komponenter VP / Selden / Rutgerson brukar framgå av deras

marknadföring.....men der sluter nog det svenske :wink:

 

tycker själv den nya inredningen ser bra ut, pentryt som Krapyl nämner, ser bättre ut på den

nya modellen...det jag inte gillar er att man skall klämma in så mycket kojjer överallt, hade

varit bedre med stuvutrymme......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Stueplass/køyer...tja...nå er nå både for og akterkabinen min full av seil uansett...

Nå skjønner jeg hvorfor "seilbåtene" går for motor.... Jeg min tosk trodde jo at seilene skulle være i masten og ikke stuet bort... men jeg lærer også jeg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet med det salget de har, mange trofaste kjøpere som bytter seg oppover.

Selger i utgangspuktet over dobbelt så mye som neste konkurrent i Norge. Og nå lanserer de en ny serie til, agressivt. Vil tro att en del konkurrenter er nødt til å tenke nytt.

 

Blir da spennende å følge Bavaria, Benetau/Cyclades Jeanneu, Hunter, Hanse videre.

 

Dette er positivt for oss brukere.

Dobbelt så mye; snakker du om antall båter? eller kroner og øre?

 

Konkurrenter tenke nytt? Det er jo Bavaria som måtte tenke nytt, de fleste andre har jo kommet med slike dekkshusvarianter allerede.

Jeg er ikke særlig imponert over designet på fremre og øvre del av dekkshuset, men det har vel å gjøre med at lukene og vinduene de bruker skal være like på alle modeller, akkurat som skapdørene deres innvendig. (med Ikea kjøkken hengsler).

 

Forresten; har de forseglet endeveden i innvendig treverk denne gangen tro? Siden dette skal være en flottere utgave en tidligere modeller.

 

 

mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Snakker om i anntall båter. Det er riktig det att Bavaria må tenke nytt, hvis ikke vil de ikke være

blant de ledende i båt-industrien. Samme gjør Benetau med Cyclades, Jeanneu med Sun Odysseu

osv.

 

Når det gjelder IKEA, så er vel ledende de og i sitt segment. Kvaliteten er vel ikke dårlig der heller.

Men jeg forstår att enkelte båtprodusenter vil slite, med "håndstøpte" båter og en snekker som

går og slår litt spiker her og der. Se litt på annenhåndsverdien på 0-10 år gamle båter. Spørsmålet

er om du skal ha en finstue eller ett bruksrom. Stuerom eller doble akterlugarer, litt opp til hver enkelt. Men se hva som selges. Markedet endrer seg, det samme gjør brukerne. Det er Cruiser

markedet som vokser. Men så lenge det finnes noe for alle og enhver så må vel det være bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Forresten; har de forseglet endeveden i innvendig treverk denne gangen tro? Siden dette skal være en flottere utgave en tidligere modeller.

Eller klart å skru de gjennomgående boltene som skal holde riggen gjennom forsterkningene i skroget (og ikke bomme med 10 centimeter!). Kan liksom være greit med tanke på sikkerhet!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Bavaria den produsenten som tenker minst nytt når det gjelder seilbåter... Jeg synes de stadig er i endring, det kommer endring på skrog, innredning, materialvalg osv... Det er nok andre noget mere sidrumpa båtprodusenter som bør tenke nytt og de vil ta opp kampen om båtmarkedet for allmuen..

 

Når det gjelder innredninger i båter så er det vel som baatman så fint sier, det er cruiser markedet som vokser.... Det er faktisk noen som stiller litt krav til volumfølelse i seilbåt og ikke et mørkt rom langt der nede trangt og smalt... Noen har sogar barn de vil ha med i båten.. Jeg har 5 stykker av sorten, og de krever litt lugarplass om vi ikke skal ligge over alt i båten, samt ønsker noe komfort..... Selvsagt er det ikke alle som stiller slike krev, men noen gjør det..

 

Ser at problemet med stueplass kan dukke opp, men har en for mye i båten så er en nødt til å ta noe ut... Mange av de som ønsker seg en seilbåt i cruiserklassen er nok ikke så opptatt av farten til enhver tid så de klarer seg med med mindre antall seil enn de som er "ekte" seilere...

 

Det er jo selvsagt fritt frem å harselere med Bavaria, men personlig så synes jeg det blir litt dumt ja noget barsnlig er vel mere dekkende... Minner meg litt om harseleringen som skjer i politikken uten å ta stillign til dette.. Det er greit å ha en mening om en sak og selvsagt fremme sin velfunderte mening, men slike halvspydige usaklige argumenter som ikke bunner i noe annet enn ren uvitenhet og usakelighet... men det er min mening da.. og alle er nok ikke enig der...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...