Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Dette var morsomt og plutselig er Bavaria blitt mulig å seile..... bare man har en skikkelig skipper og gode seil.. Om man legger litt ekstra i seil og litt ekstra i blykjøl.... så kan man plutselig havne i klassen for båter som kan seiles.... Fremdeles er himmelangt frem til man når prisen på en del andre båter...

 

Da er vi plutselig enig alle sammen, vel de fleste da...... og kommer frem til at han som trekkers i tømmene har mye å si....

 

Jeg tror fortsatt at båter som bavaria vil være mere en god nok for mitt bruk, som ikke stresser med å kommme raskt frem på sjøen siden jeg trives så inn i hampen godt der... og turen tar slutt nå man kommer til land etter min mening.. :sailing:

 

Men nå er det på med findressen , konfirmasjon i heimen i dag.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å trekke fram en enkelt båts prestasjoner i Færdern som et argument vedr. båtens seilegenskaper :confused: . Det sier meg svært lite om båtens egenskaper. Har selv seilt fra en bavaria på 37-38 fot under færder'n med min sedate HR som har lystall på 1.05 og seil produsert i et annet århundre :wink:

 

Skulle jeg dermed brukt det som et argument for å si at den bavariaen jeg seilte fra hadde dårlige seilegenskaper? Nei. Det er nok mer komplisert enn dette, og det kan godt tenkes at båten seilte fra meg igjen når vindretning og styrke hadde endret seg.

 

Hvordan definerer man så disse seilegenskapene på en turbåt?

 

Går det på hastighet i medvind? Logjerrighet? høyde? seiling i svak vind? seiling i sterk vind? retningsstabilitet? annen stabilitet? manøvrerbarhet?

 

Ikke vet jeg, og jeg har aldri seilt en bavaria, men tror nok at båtene er helt greie å seile for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar til dette:

Jeg tror fortsatt at båter som bavaria vil være mere en god nok for mitt bruk, som ikke stresser med å kommme raskt frem på sjøen siden jeg trives så inn i hampen godt der... og turen tar slutt nå man kommer til land etter min mening.. :sailing:

Det er ikke slik at jeg velger en rask seilbåt fordi jeg har så innmari dårlig tid eller stresser med å komme frem. Jeg vil nesten hevde det motsatte. Når det er lite vind (si 2-3m/s) kan jeg fint seile en 3-4 knop og være kjempefornøyd fordi jeg klarer å drive skuta såpass fort i den lille vinden. Andre tyngre standardbåter av typen camping/charter vil i slik vind slite så mye (gjør kanskje 1-2 knop), at de velger å starte motoren. Da fyker de avgårde å 6-8 knop, for man gidder ikke å tøffe i 3 knop. For meg er det å starte motoren i utide i en seilbåt, det samme som stress. Der slutter seiling, og resten av turen blir en ren transportetappe.

 

Det er grunnen til at lettvindsegenskaper er noe jeg har prioritert høyt. Så får man heller passe på å reve i tide. Å øke seilarealet i lettvind på en båt som er "ferdig revet", er derimot litt mer komplisert...... :wink:

Link to post
Share on other sites

jeg har alltid hatt holdningen om at er jeg på tur, så er jeg på tur, og enten jeg kommer hit, eller dit, spiller mindre rolle. Men - har etter at vi fikk barn, sett at det er om å gjøre å komme fram til stranda / brygga / butikken / kiosken, så man kommer seg på land, kan fiske, fange krabber / grave og gjøre andre " ikke seil relaterte" aktiviteter. Jeg tror kanskje, om jeg lever så lenge, at jeg vil prioritere mer fart på min neste båt. Rett og slett fordi for småmatroser er det oppholdet på land som trekker, ikke turen i seg selv. Kanskje arvtageren til ærværdige gamle INITIUM blir en First 27,7 ? Om jeg klarer å lære meg å seile, skal det iallefall ikke være noe å si på farten på denne...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men - har etter at vi fikk barn, sett at det er om å gjøre å komme fram til stranda / brygga / butikken / kiosken, så man kommer seg på land, kan fiske, fange krabber / grave og gjøre andre " ikke seil relaterte" aktiviteter.

Sant, så sant. Når jeg har denslags passasjerer har jeg stor sans for å ta transportetappene om natten. Er jeg heldig ankommer jeg når morgenfuglene etterlater seg gode ledige plasser. :yesnod: Det er også et godt argument for at skipperen skal få lov til å sove litt på dagtid. :sleep:
Link to post
Share on other sites

Det er grunnen til at lettvindsegenskaper er noe jeg har prioritert høyt. Så får man heller passe på å reve i tide. Å øke seilarealet i lettvind på en båt som er "ferdig revet", er derimot litt mer komplisert...... :wink:

Exactly. Idag seilte jeg 6 knop i bortimot 0 vind med Assymetrisk Spinnaker...

Første gangs heising av seilet, og en del klabb og babb. Planen er å bruke seilet i regatta i morgen. Vi har rett og slett ikke fått trent på spinnakeren til at det er noe poeng å bruke den.

 

Jibbingen var overhodet ikke så enkelt som i boka. muligens for lite vind, iallefall i forhold til vekt av skjøter, så strategien i morgen blir å trekke ned strømpen, og kaste den rundt forstaget ved jibb.

 

Fullstendig utrent mannskap, skeiv mast og regatta i morgen. Det blir gøy!

Link to post
Share on other sites

Genaker med strømpe er jo en måte å øke seilarealet på. Enkelt i bruk. På båter på gode 30 fot så er jo gjerne en gennaker ca 100 kvadrat.

Disse bavaria båtene har kommer for å bli, jeg har ikke hørt på makan for prat om å rakke ned på disse. Er det fordi dere skal rettferdiggjøre den høye prisen dere selv betalte båten.

 

Ved jibbing slipper du gennakeren frem foran båten ved platt lens og flytter skjøte over på den andre siden. Sving litt, stram opp og det var det.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig Gladiator. Det er faktisk erfarne/rutinerte seilere som kjøper båtene, samt

selvfølgelig nybegynnere. Når ett båtmerke selger så mye, i flere år, må vel det bero på

noe. Det viktigste er att man blir fornøyd med båten. Så får man heller diskutere hvorfor

B eiere velger å kjøpe nye B.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når ett båtmerke selger så mye, i flere år, må vel det bero på

noe.

Er det ikke nokså opplagt at hovedgrunnen til det gode salget ligger i prisen (les lureprisen)?

 

Jeg tror ikke Bavaria ville solgt like mye hvis prisen hadde vært høyere. Savner en god kortfattet oversikt over priser på nye seilbåter ferdig levert med standard utrustning og klare til bruk.

 

Slik dette markedet har blitt (takket være Bavaria) er det nesten umulig å sammenligne båter uten en inngående studie av hva som er med/ikke er med i leveransen.

 

Man bør slippe disse "Du må nok regne med å legge på kr xxx" greiene :headbang:

 

Hva er for eksempel prisdifferenasen på en fredig levert Bavara rundt 38 fot sammenlignet med en Jeanneu (også ferdig levert) ? Noen som vet det?

Link to post
Share on other sites

Hva er for eksempel prisdifferenasen på en fredig levert Bavara rundt 38 fot sammenlignet med en Jeanneu (også ferdig levert) ? Noen som vet det?

Interessant spørsmål, men hva er ferdig? To eller tre lugarer, teakdekk eller ikke, elektrisk ankervinsj eller ikke, osv osv?

 

En nøktern sammenligning mellom Bavaria 37, Beneteau Oceanis Clipper 373, Hanse 370 og Jeanneau Sun Odyssey 37 (noen flere kandidater? Delphia 37? Harmony 38?) levert i seilklar stand i norsk farvann hadde vært interessant.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt artig, det var akkurat en sammenligning i et svensk båtblad. Der var både Bav, Hanse, Najad

Hallberg og 1 stk til testet.

Her var det både standard pris og pris seilklar .

 

Alle hadde store påslag.

 

Det ligger tungt for enkelte, men Jeanneu, Benetau, Hunter, Bavaria selger båter, FORDI BÅTENE

ER ETTERSPURT. Så enkelt er det. Men att ikke alle vil ha det, er helt ok.

Men ikke si att folk bruker mange hundre tusen, eller enda mer fordi de blir lurt med lurepris.

 

Prislisten er enkel den. 1 ark, kun 1 side.

 

Man handler fordi her er det ett produkt de blir fornøyd med, med enkle midler kan de vinne regattaer, eller kun kose-seile. Det holder for de fleste.

 

Ship o hoi

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det ligger tungt for enkelte, men Jeanneu, Benetau, Hunter, Bavaria selger båter, FORDI BÅTENE

ER ETTERSPURT. Så enkelt er det.

Vel, akkurat den konklusjonen gjør deg nok ikke kvalifisert til Nobelprisen i økonomi. :wink:

 

At noe selger fordi folk kjøper det er vel en selvfølgelighet? At de kjøper en av de nevnte båtene er fordi de har lyst på det og ikke minst råd til det. Dette skyldes vel en god kombinasjon av gode tider blant folk flest og at båter av denne størrelse har blitt, relativt sett, billigere. Sommerhytter har derimot blitt mye dyrere og et sted ved sjøen er utenfor rekkevidde for de langt fleste. Hvor fornøyde de blir, eller ikke blir, med seilbåt vil kun tiden vise, men forhåpentligvis er/blir de fleste fornøyd. Tror nok at graden vil være noe avhengig av været også. :yesnod: . Jeg drister meg allikevel til å spå et drastisk prisfall på disse båtene når (ikke hvis) tidene blir dårligere med høyere rente, fallende boligpriser og økende arbeidsledighet.

Man skal være modig for å spå noe slik idag med skyfri himmel (også bokstavelig talt på Østlandet!), men det kommer, bare vent å se!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men ikke si att folk bruker mange hundre tusen, eller enda mer fordi de blir lurt med lurepris.

Nei jeg tror ikke noen blir lurt. Burde kanskje heller sagt "fake" pris, dvs prisen gjenspeiler ikke det produktet koster for kjøper. Hvlike muligheter har man for å prøve nye seilbåter? Ligger det demo båter klare eller må man nøye seg med "bare se ikke røre?"

Link to post
Share on other sites

Litt artig, det var akkurat en sammenligning i et svensk båtblad. Der var både Bav, Hanse, Najad

Hallberg og 1 stk til testet.

Her var det både standard pris og pris seilklar.

Alle hadde store påslag.

Tja, den var basert på en forutsetninger om hva som menes med seilklar, samt en del andre kvalitetsnivåer (ferieklar?). Deretter ble den hypotetisk ettersom den f.eks. estimerte pristillegg for blykjøl på båter som ikke kan leveres med blykjøl. Og så hadde det vel sneket seg inn et par feil... Likevel var det en interessant artikkel, og mest interessant var prispåslagene for det som var definert som seilklar. Bavaria kom vel ikke best ut, akkurat.

 

Prislisten er enkel den. 1 ark, kun 1 side.

En prisliste på én side er nokså omfattende, og noen av postene er nokså kostbare.
Link to post
Share on other sites

det kan diskuteres opp og i mente hva som bør være std. på f.eks en båt. At båten er montert ( også rigg ) levert i vannet ( ikke i en kålåker 75 mil fra nærmeste vann ) bør være en selvfølge.

 

Så kan man diskutere om det bør f.eks være med 4 fortøyningstamper, 4 fendere, 20l diesel ( jada, det finnes de som tar betalt for såpass med diesel at man kan komme seg til nærmeste pumpe... Sprayhood, varmeapparat og annet, er det greit nok at kommer i tillegg. Man MÅ ikke ha dette for å bruke båten.

 

Men å si en pris, levert på LAND der det ikke finnes kaianlegg / sjøforbindelse, med riggen i noen bananesker, er over grensen for lureri.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Litt moro med diskusjon kring seilbåtar. Seila regatta i helga. I feltet var mellom anna både Bavaria 30 Cr og 33 Cr representert. Fine båtar heilt klart til å bu i. Estetisk er dei etter mitt syn heilt på jordet... Seilegenskapane fekk vist seg i regattaen. Begge kom nederst på lista. Ein normalt oppgradert halvtonnar frå 70-talet ville ha seila ring rundt dei! Er likevel imponert over Bavaria og det dei leverer. Men! Levert frå fabrikk er ikkje Bavaria ein ferdig seilbåt. Båten må påkostast ein heil del. Orginalseila såg mildt sagt tvilsomme ut. Med andre ord ca 50 - 100 000 kr i nye seil for å få OK båt. I tillegg kjem sjølvsagt mykje meir.

Oppsummert: Bavaria er mykje båt for pengane. Bavaria er mykje mindre seilbåt for pengane enn kva mange trur. Norske journalister som skryt av seilegenskapane til "nye" Bavaria er ute på tur....... (betalt av kven?????) ....

 

Konklusjon: Til turbruk langs kysten er Bavaria OK, ellers er Bavaria oppskrytt.

 

( Mine vurderiger er gjort med grunnlag av eldre Bavaria og nye Cruiser 30, 33 og 37)

Link to post
Share on other sites

Mouche

Nå er det slik att jeg solgte en sommerhytte, som vi har hatt i 12 år på Hvaler. Dvs jeg lånte

ikke penger, vi sitter igjen med penger. Men vi gjør det vi har lyst til, gå tilbake til båt.

Det var ikke økonomi som gjorde att vi valgte B., men derimot totalproduktet. Jeg kjenner mange

Bav eiere, og det er ikke økonomi som gjør att de valgte B. Men de er vel heller att de fornuftige mennesker.

 

Suzuki

Kålåker eller ikke. Markedet dreier, behovet idag er anderledes idag, enn før.

Og det selger. Hvis mange hadde irritert seg over att den er fritt levert kålåker, ville de valgt

anderledes. For vår del går vi gleder oss til vi henter båten.

 

Sjøtummel, att noen av postene er kostbare er vel helt greit. Det er valgfritt og kjøpe båt,

du trenger ikke å kjøpe utstyr. Men du må betale for transport. Sjøtummel, se på slutt-prisene på

tabellen på testsiden. Da ser du forkjellen på pris. Forskjell på % og kr.

 

Jo mere negativt som skrives, mer nyskjerrig blir kjøperne= Økt salg.

:yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er valgfritt og kjøpe båt, du trenger ikke å kjøpe utstyr. Men du må betale for transport.

:wink: nå var vel transporten det jeg betalte minst for, men det er en sak mellom meg og selger. (Hadde egentlig tenkt å seile båten hjem, men det ble faktisk billigere å få den levert i Norge.)

 

Jeg har lest regnestykkene i det svenske båtbladet ganske nøye og merket meg som tidligere nevnt Bavaria.

 

Med hensyn til utstyr så er det et visst nivå man må ha for å si at båten er klar til å seile. Anker, ankertau/kjetting, fortøyningstau og fendere er selvsagt. En annen ting er om man skal ta prisen fra verftets prisliste eller sette opp en pris på dette levert fra en norsk utstyrsbutikk. Primer og bunnstoff er også viktig. Noen vil gjøre dette selv, men da kommer det gjerne kostnad for et ekstra kranløft i tillegg til matrerialkostnad. Jeg ville nok tat med priming/stoffing utført av leverandør i en prissammenligning. Først da en den seilklar, selv om den mangler alt som er av sikkerhetsutstyr.

 

Hva folk faktisk krysser av på bestillingslisten får bli deres egen sak. Verftsmontert ekstrautstyr er ofte svinedyrt, men å ettermontere utstyr kan bety at båten ligger i dager og uker ved en slipp eller at man gjør en masse arbeid selv. For noen er mekking en viktig del av båtgleden, andre prioriterer seiling og å slappe av. Slikt velger men selv etter eget behag og lommebok, og kan bli litt dumt å sammenligne prisene på dette nivået.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rart det der, åssen nyfrelste Bavariaeiere har blitt overbevist om at det er absolutt helt naturlig, at man må betale ekstra for å få båten montert, og levert i nærheten av vann.

 

Skulle likt å se den bilfabrikant, som leverte interiøret i pappesker, og priset bilen FOB Tokyo eller Osaka..

 

Og at dekk, jekk, tak, og vindussveiver ble definert som ekstrautstyr, forbigår jeg i stillhet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

rart det der, åssen nyfrelste Bavariaeiere har blitt overbevist om at det er absolutt helt naturlig, at man må betale ekstra for å få båten montert, og levert i nærheten av vann.

Akkurat der er jeg helt enig med deg. Men jeg ser ikke det store problemet da jeg klarer å legge sammen to tall. Synes også det er fint med Normar som oppgir pris levert på vannet i Son.

 

MEN: de fleste er enig om at norske båtprodusenter er ærlige, snille og gode. Der er det f.eks ekstra med kokeapparat noe som er standard på Bavaria.

 

Bavaria gir mye for pengene, men det er andre merker som er fullt ut konkurransedyktige på pris når vi snakker NY båt. Når jeg skulle handle brukt tronet Bavaria forholdsvis alene av nyere båter til mitt budsjett. Skulle jeg handlet fabrikknytt tror jeg kanskje valget hadde blitt Hunter 33 pga Yanmar og div. smarte løsninger. Hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg nok doget handlet noe brukt uansett...

 

Synes ellers at det er mer alvorlig at Lunde har så mye å gjøre at de ikke kan gi svare på mail som gjelder forespørsel om deler...

Link to post
Share on other sites

..jeg ser ikke det store problemet da jeg klarer å legge sammen to tall.

 

 

- DING DING; der gikk du i baret.

Det er tre tall du MÅ forholde deg til.

1. Båtens pris

2. Ekstra for å montert riggen

3. Ekstra for å få båten levert til nærmeste vann

 

Utover det, er det helt klart at det ikke dreier seg om noen regnestykker på Nobelnivå. Allikevel bør det være det minste man kan forlange, at båten er montert, og ligger i vannet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...