Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Mouche

Nå er det slik att jeg solgte en sommerhytte, som vi har hatt i 12 år på Hvaler. Dvs jeg lånte

ikke penger, vi sitter igjen med penger. Men vi gjør det vi har lyst til, gå tilbake til båt.

Det var ikke økonomi som gjorde att vi valgte B., men derimot totalproduktet. Jeg kjenner mange

Bav eiere, og det er ikke økonomi som gjør att de valgte B. Men de er vel heller att de fornuftige mennesker.

Ta det med ro og ikke vær så hårsår, jeg har ikke noe spesielt, eller prinsipielt, imot Bavaria! At jeg selv ikke ville vurdert å kjøpe en har jeg begrunnet tidligere med at det er for mange av dem og jeg er for sær og egenrådig, ja rett og slett en individualist! :yesnod:

 

I mitt siste innlegg var kjøp av båt eller hytte basert på at utgangspunktet var blanke ark. At du hadde en hytte og valgt å selge denne og derved kunne kjøpe en flott båt er hyggelig, forståelig og akseptabelt. Jeg velger å ha i pose og sekk, beholder hytte ved sjøen, men klarer meg da greit med en liten (stor nok for mitt bruk) seilbåt. Om Bavariaeiere er mer, eller mindre, fornuftige enn andre har jeg ingen mening om, ei heller forutsetninger for å mene noe om.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Faktisk ikke hårsår, men synes det er rart å lese hvordan mange skriver neg. om Bavaria. Hvor mange kjenner Bavaria eiere. Selv om jeg har kjøpt Bavaria, betyr ikke att jeg mener det er den beste båten på jord. Det finnes mange flotte og påkostede båter, som jeg kan tenke meg. Men

behovene er forskjellig. Det har endret seg, for tiden selger Bav mest, neste år kanskje en annen?

Kanskje er Najad vår neste båt, hvem vet. Ikke jeg ihvertfall. Men fortsetter Najad den nye stilen sin, så er ikke det helt umulig. Najad, er faktisk noe av det jeg liker best.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bavaria gir mye for pengene, men det er andre merker som er fullt ut konkurransedyktige på pris når vi snakker NY båt. Når jeg skulle handle brukt tronet Bavaria forholdsvis alene av nyere båter til mitt budsjett.

Hm, betyr det at andre merker holder seg bedre på bruktpris?

 

Faktisk ikke hårsår, men synes det er rart å lese hvordan mange skriver neg. om Bavaria. Hvor mange kjenner Bavaria eiere.

Det er kanskej vanskelig å få fram nyansene, men jeg forsøker å være klar på at jeg ikke skriver negativt om Bavaria. Det jeg reagerer litt på er Bavarianere som insisterer på at Bavaria er så bra og billig at andre produsenter vil få store problemer om de ikke følger etter.

 

Jeg kjenner noen Bavarianere, og jeg vurderte noen modeller før jeg fant ut at det var noe annet jeg ville ha. Litt smalere og lettere skrog, helt annen rigg og kjøl, og en del andre detaljer som teller mer for meg enn pris per fot (eller kubikkfot under dekk). Det blir sikkert litt vanskeligere å selge den for en god pris enn en Bavaria ettersom det er færre som tenker som meg, men jeg tror ikke det blir noe stort problem.

 

Jeg får ta høyde for at noen Bavarianere opplever det som negativt at jeg påstår at det finnes båtprodusenter som holder en høyere standard enn Bavaria, og at det også i framtiden vil være nok mennesker som er villige til å betale en høyere pris for dette. Jeg er faktisk ganske imponert over hva Bavaria har fått til med rasjonell serieproduksjon, men det frister mer å kjøpe Bavaria-aksjer enn Bavaria-båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hm, betyr det at andre merker holder seg bedre på bruktpris?

Båten min er fra 97 og den gang var eksplosjonen i antall nye seilbåter såvidt startet. Utvalget av båter i den aldersgruppen og prisnivået er derfor noe begrenset (jeg kjøpte båt før bavaria 30 kom).

Link to post
Share on other sites

Total sum er vel viktigst.

Nettopp, og derfor er det så trist at bransjen med Lunde Båt i spissen har valgt en slik måte å prise varen de leverer på. De andre må følge etter pga konkurransen (pris).

 

Det er ikke utenkelig at jeg kommer til å kjøpe en ny båt om noen år, men jeg misliker den måten produktene markedsføres/prises på så sterkt at kjøpelysten (nysjerrigheten) ikke er til stede.

Link to post
Share on other sites

Bavaria er bygd av folk som kan økonomi og hva majoriteten av det nye markedet etterspør. De er en kostnadsleder og bruker standard løsninger på mye ting som mannen i gata egentlig "driter i" om en snekker eller en som har brukt hele livet sitt på å lære seg har lagd. Bare å lage et bord som kan sveives ned for å få en dobbel seng i "stua" ville gjort så båten hadde kostet mer. Kvaliteten/fnish på gelcaot, festing av lister og "tetting" av ruter bærer preg av masse produksjon....

 

Men hva så egenlig? dette fører til at de kan skru prisene lavt og man selger til et kundesegment som ønsker ny båt og ikke noe gammal "dritt" og slik er utviklingen i Norge. Vi jobber mer og får mindre tid til andre ting og ønsker derfor ikke en båt som er 10 år gammel og det er jobb med.

 

En annen ting er at etter jeg var inni bavaria 42 c. ble jeg utrolig posetivt overasket. Vi har hatt både hatt seilbåter (Maxi 95, Maxi 120) og cabincrusiere (414 og 45). Når vi hadde seilbåt så var vi alltid små negativt om disse tupperware båtene med store dyre motorer ol. Når vi hadde motorbåt lo vi av folk som bodde i kjellern, og maks kunne sole seg 2 stykker på 45 fot uten åkrabbe på dekk. Men på 42 Bavarian kombinere du seilbåt/motorbåt følelsen. Stor uteplass, stort inne

 

Så for oss som ikke ønsker mørkt treverk i et lite rom (forsåvidt alle interiørsdesigneres første råd), dyrt teak dekk som man så vidt det er tør å bruke og må bruke massevis av tid på å sette i stand, eller en seilbåt som (tror) holder følge med en hydrolift når han selger, gjerne kan tenkte oss faktisk hvit interiør i båten og lysefarger, for å ikke snakke om ønsker å kunne gå oppreist i hele båten kombintert med volvo penta motor som gjerne fører til at båten gjør 9 knop med motor så vi slipper å i bruke hele dagen ute på sjøen når det regner. Driter litt i at den ene skrua er skrudd inn lengere enn den andre eller at bavaria ikke er noe nytenktene innen seilriggen...så lenge vi har kartplotter, rulle seil både her og der, ankervinsher, dusj(er), og gjerne både flat tv og dvd/pc ol i båten for å kunne slappe av og nyte litt av ferien når man først har anledning til å unne seg det........ :sailing:

 

Til oppfordring så tipper jeg som gal etter båter som kan være tilsvarende 42C siden jeg strengt tatt syns det er å banne i kriken å kjøpe en "masse produsert" seilbåt da dette egentlig skal være en håndverk. Men finner ikke noe som helst som kan matche hverken uteplassen eller følelsen av å faktisk ikke gå ned i en kjeller når man krabber ned" kom gjerne med forslag....

Link to post
Share on other sites

Men finner ikke noe som helst som kan matche hverken uteplassen eller følelsen av å faktisk ikke gå ned i en kjeller når man krabber ned" kom gjerne med forslag....

Tja, det kan bli litt vanskelig med en såpass kort båt som 42 fot når den også skal være en brukbar seilbåt. Skal du ha noe litt anderledes, solid bygget, med god uteplass og litt utsikt fra salongbordet så kan du jo ta en titt på Alubat Cigale 14, med andre ord ca 46 fot. Den er en del dyrere enn Bavaria, men så godt som økonomien går nå så er det vel ingen grunn til å kjøpe de billigste båtene. :yesnod:

 

Blir Alubat'en litt for hard og streng i formene så må jeg nok over til min personlige favoritt i moderat luksusklasse: Oyster. De starter på 46 fot. Ikke bare har en erfaren snekker tatt seg den tiden han trenger, båtene kommer med en egen serie Wedgwood dekketøy. :eek: Legger du inn en omgang av trefotssyken og går rett på Oyster 49 så begynner det å bli grunnlag for å selge huset og bilen, og flytte inn i båten for godt. :cool:

 

(Fra spøk til alvor: jeg tror ikke Oyster-produsenten føler seg så veldig truet av Bavaria, selv når vision-serien kommer.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi jobber mer og får mindre tid til andre ting og ønsker derfor ikke en båt som er 10 år gammel og det er jobb med.

Njaaaa, vi jobber vel stadig mindre, har stadig mere, og lengre, ferier, men vi opplever det som om vi jobber mere. Hvorfor? Jo for vi har stadig flere ting som krever vår oppmerksomhet og vedlikehold og derfor ønsker vi nyere ting som krever minst mulig vedlikehold!

 

Vi blir ganske enkelt mer og mer slave av alle tingene våre som vi både har råd til og "må" ha!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

vi har stadig flere ting som krever vår oppmerksomhet og vedlikehold og derfor ønsker vi nyere ting som krever minst mulig vedlikehold!

Her du inne på noe vesentlig. Mange har hus med have, biler, aktive barn i idrett, korps, foreninger. Samt att begge jobber. Det gjør att man prøver å forenkla hverdagen. Selv trener jeg

ett guttelag i fotball, det tar 3 kvelder i uken samt cuper i helgen. Men det er bare gøy. Man prioriterer det man liker. Men det gjør også att man på prioritere bort, enkelte ting. Men jeg

for noen år siden tilbud om å overta min onkels Skilsø 26, som han kjøpte ny 58. Den var ett smykke. Meget godt vedlikeholdt. Men synes den var litt stor å ha som hyttebåt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå starter vel denne tråden å havne laaangt uttenfor det den starter med men det er jo interessant å se hverandres verdier, tanker og følelser om båter....

 

Ser endel av inleggene her som henviser til enkelt tilfeller av ting som har skjedd med bavaria...master som bøyer seg og kjøler som knekker...så tenker jeg tilbake på Frostad å gutta boys som er ute å seiler med det mange sikkert ser på som noe av verdens råeste seilmaskiner....her knekker dem master og ror som andre skifter underbukser...men her er jo grunnen til at det skjer ting er så "lett" eller man tyner det til det ytterste...så da er det godtatt...i mine øyne så er ikke bavaria beregnet som noe regatta maskin og da delta i regatta hvor det blåser 30knopp er vel i utgangspunktet ikke det båtene er ment for.....

 

Det blir litt av det samme som å kjøre en "vanlig" bil på bane og gi den maksimalt belastning. Det er klart ting skjer med den før det skjer med biler beregnet for dette....i tilegg er det vel ikke bavaria som produsere mastene sine selv, hvem veit egentlig om de produsere kjølene sine selv?

 

selvom en bilprodusent trekker tilbake 40 000typer av en bil grunnet en underleverandør ikke har gjort jobben sin på sitt produkt så kan vel strengt tatt ikke bilprodusenten stilles ansvarlig.

 

Jeg vil tro mange båtimportører/produsenter gjør det dem kan for å stille bavaria i dårliglys grunnet dem selv ikke klarer å holde kostnadene så lave og den er derfor mer utsatt for å have i media når det skjer noe feil. Kan da aldri huske feilene på tidligere båter vi har hatt havnet i noe form for media....

 

Enda så sterkt jeg prøver starter jeg å innse at bavaria 42C er den mest ideelle båten i sin klasse....måtte det da heller gå utover kvalitet og noe reprasjoner....uansett er den såpass mye rimligere i innkjøp at man kan reparer en hel del for mellomlegget til neste "konkurent"

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart båtprodusentens ansvar hvis de har benyttet materiell som ikke holder mål. Hvis boltene til et kryssholt er for svake, og kryssholtet brekker av. Da er det jo ikke boltprodusenten du går til med klagen din? En annen ting er at det neppe er mastens feil at den brekker. Den vanligste årsaken til mastehavari er mye vind/bølger kombinert med ukyndig mannskap og spinnaker. Hvis man fant ut at det er en konstruksjonsfeil som er årsaken, er nok plassering, innfesting og konstruksjon av røstjern det vanligste. Rene konstruksjon/materialfeil i masten er nok uvanlig (med unntak for korrosjon rundt terminalene, men det er jo heller ikke mastens feil)

 

Uansett er mastebrekk såpass "vanlig" at DET ikke kan brukes som noe argument hverken for eller imot Bavaria.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå starter vel denne tråden å havne laaangt uttenfor det den starter med men det er jo interessant å se hverandres verdier, tanker og følelser om båter....

 

Enda så sterkt jeg prøver starter jeg å innse at bavaria 42C er den mest ideelle båten i sin klasse....måtte det da heller gå utover kvalitet og noe reprasjoner....uansett er den såpass mye rimligere i innkjøp at man kan reparer en hel del for mellomlegget til neste "konkurent"

Vi dro vel ut på jordet en tur. Men deler dine synspunkter. Eks 42c har jeg valgt selv, snakket med

andre 42c/46c eiere. De er fornøyde. Det er mye båtglede for pengene. Har selvfølgelig betalt mye

for oppgradering, men det hadde man måtte gjordt med andre båter også. Vil brukes til regatta og,

men først og fremst til familie-seiling. Har forøvrig ikke tenkt regattaer med denne i år.

Vil bruke dette året til å bli godt kjent med båten.

 

Ellers er det ikke mere nytt om Bavaria Vision, mer spesifiakasjoner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart båtprodusentens ansvar hvis de har benyttet materiell som ikke holder mål.

:yesnod::yesnod:

Dette er nok ikke noe tvil om.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart båtprodusentens ansvar hvis de har benyttet materiell som ikke holder mål.

 

Det er jo en selvfølge......men hvis en båtprodusent har brukt et produkt fra en underleverandør som har en svakhet båtprodusent ikke kunne forutse er det ikke lengere båtprodusenten sitt ansvar. Det er to vidt forskjellige ting....at du som sluttbruker henvender deg til importør/båtprodusent er jo også en selvfølge. For å gjøre dette svært enkelt...går volvopenta motoren istykker så kan ikke Bavaria så er det en reklmasjon mot volovpenta ikke bavaria. Selvom du kanksje løper til lundebåt og sier det er noe feil med motoren din og de ordner opp i dette.

 

Renger med at av ting som går istykker i en båt så er det 30% båtprodusenten virklig produsere fra grunn av selv, mens de restrende 70% blir produsert av underleverandører eller kun blir montert/satt sammen av bavaria og ofte blir de samme produktene brukt i hopetalls andre mer "godtatte" båter....

 

En annen ting som taler i Bavarias (gjerne de med 3 soverom eller mer) fordel er etter en rask markedsanalyse. Kunder som har barn som starter å bli litt større (gjerne 10 år aldern), økonomien starter og bli enda mer etablert, ofte arver man litt penger i den aldern. Man føler seg enda for gammel til å "råttne" på en hytte. Og man trenger plass. Strengt tatt kunne man gjerne tenkt seg en stor cabincrusier hvor hele familien med go margin kan sitte rundt et bord og spise, men dette er enda litt dyrt og med økt drivstoff priser så hjelper ikke dette på økonomien. Og tross alt vil man ikke ha "jålete" penisforlenger o.s.v o.s.v

 

Sånn sett vil nok muligens bavaria holde seg godt i pris selvom de er masse produserte og hva man nesten kan kalle en homogen vare...

 

men igjen...det er som å banne i kirka ..hehe eller er det----

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart båtprodusentens ansvar hvis de har benyttet materiell som ikke holder mål.

 

Det er jo en selvfølge......men hvis en båtprodusent har brukt et produkt fra en underleverandør som har en svakhet båtprodusent ikke kunne forutse er det ikke lengere båtprodusenten sitt ansvar. Det er to vidt forskjellige ting....at du som sluttbruker henvender deg til importør/båtprodusent er jo også en selvfølge. For å gjøre dette svært enkelt...går volvopenta motoren istykker så kan ikke Bavaria så er det en reklmasjon mot volovpenta ikke bavaria. Selvom du kanksje løper til lundebåt og sier det er noe feil med motoren din og de ordner opp i dette.

 

men igjen...det er som å banne i kirka ..hehe eller er det----

Den først påstanden din slår i hjel den andre slik som jeg ser det.... Det er jo bare en tilfedighet at en vet at produsentnavnet på motoren, eller kjøleboksen, gasskoen eller hva det nå er.... men det fritar jo ikke Bararia for noen som helst garanti ansvar... Vi som kjøpere henvender oss til der hvor vi kjøpte duppedingesen og reklamerer der innenfor den gitte garantitiden, eller reklamasjonstiden... Dette gjelder om det er motor eller pullere eller ror for den saks skyld..... Produsenten er ansvarlig for at hans underleverandører som han fritt kan velge er i stand til å levere det produktet og den kvalitet som han spesifiserer.... Vi som forbrukere vet i utgangspunket ikke hvem som er leverandører at de forskjellig duppedingser på båten.... Om gasskabelen ryker så henvender man seg til produsenten av båten og ikkede som er underlevenardør... slik er det og slik bør det også være...

 

Med andre ord er det slik som du selv sier...

"Det er helt klart båtprodusentens ansvar hvis de har benyttet materiell som ikke holder mål"

 

Om det er å banne i kirke eller ei skal ikke jeg uttale meg om... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den først påstanden din slår i hjel den andre slik som jeg ser det.... Det er jo bare en tilfedighet at en vet at produsentnavnet på motoren, eller kjøleboksen, gasskoen eller hva det nå er.... men det fritar jo ikke Bararia for noen som helst garanti ansvar...

Selvom det er opptill båtprodusenten/merkevare innhavern å velge underleverandører og gjør dette etter alle lover og regler. Ser på Godkjenninger i hode og ræva for å ikke snakke om tester så vil det alltid være noe som kan gå feil. Bavaria i mine øyne har valgt svært annerkjente merker/underleverandører der det er viktig (forek volvo penta på motor).

 

Heldigvis er det svært mange som tenker som deg og ikke undersøker hvem som faktisk har produsert duppedittene som monters i båter, biler, fly, tv`er ol eller for den sakskyld bryr seg om det. Bransjer som lever av å bygge opp merkevarer vært svært lite lukrativ, da ville vel strengt tatt alt vært basert på pris. For igjen å sette dette på spissen:

 

Du kjøper deg en kartplotter (av samme merke som bavaria kan installere for deg som tilegg utstyr) og montere denne i båten. Etter 1 år virker den ikke lengere og du klager selvfølgelig til den butikken/han du kjøpte den av. Forhandleren sender denne til sin importør som ofte har et verskted/service senter. De plukker den fra hverandre og finner ut at enda engang så er hovedkortet som simens har produsert/levert som har gått i stykker. Importøren igjen kontakter sin "produsent/merkevareinnhaver" og forteller at de har fått inn enda en karplotter med standard feilen på hovedkortet. Merkevareinnhaver/produsent kontakter simens og kjefter huden full...enda et ødlagt hovedkort enda alle tester og iso papirer som simens viste så flott frem når dem valgte de som leverandør på hovedkortet....simens igjen produsere jo ikke dette i Europa selv, men kontakter sine (eller kanskje dem bare har brukt en ekstern fabrikk) i østen. Og gir dem samme leksa. o.s.v o.s.v

 

Hvis man da hadde fått bavaria til å montere denne er det ikke de som er ansvarlige juridisk sett for produktet ( sett at dem bruker vanlig form for avtaler mot sine leverandører), men selvføgelig er de ansvarlig for reklamasjonen ifølge kjøpsloven på produktet og dette er en ganske vesen forskjell hvis man ser helheten i det. At vanlig mannen i gata levere denne til forek lunde og ikke tenker sort mer over det er normalt og ja slik skal det være for han vil hverken kunne ha tiden eller kunnskapen til å finne hvem som egentlig er ansvarlig for feilen på produktet.

 

Derimot hvis bavaria har brukt et materiell (forek glassfibern) på feil måte når dem har støpt så skroget har fått en svakhet eller luftbobler ol. Så kan bavaria direkte belastes for denne feilen.

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet oppgir prisen til 805', men det er sikkert også noe som svinger med valutakursene. Regner derfor med at 950-1000' er inkludert den nødvendige frakten f.eks til Danmark, stoffing, rigging etc, med standardseil og noe nødvendig ekstrautstyr.

 

Det er relativt billig for en båt med såpass mye plass under dekk. Skal man ha en båt hvor seilegenskapene er satt mer i fokus, må man fort regne en del flere kroner. F.eks en First 36,7 eller Elan 37. En Hanse 371 vil bli en slags mellomløsning.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er det svært mange som tenker som deg og ikke undersøker hvem som faktisk har produsert duppedittene som monters i båter, biler, fly, tv`er ol eller for den sakskyld bryr seg om det

Nå vil jeg ha meg frabedt at du tillegger meg meninger som jeg ikke har, og du har overhodet ikke noen kjennskap til hvordan jeg tenker eller hva jeg vektlegger i mitt valg av duppedingser som jeg velger å kjøpe... Jeg redigjør på en redelig og grei måte hvordan en reklamerer ved kjøp av gjenstand underlagt garanti, og du trekker dermed den slutinugen om at jeg ikke underøker hverken det ene eller det andre... Jeg finner denne påstanden fra deg meget urimelig.. :nono:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart båtprodusentens ansvar hvis de har benyttet materiell som ikke holder mål. Hvis boltene til et kryssholt er for svake, og kryssholtet brekker av. Da er det jo ikke boltprodusenten du går til med klagen din?

Ja og nei, jeg tror ikke det er noe standardsvar på den problemstillingen. Jeg har en Simrad autopilot i min båt, men produsenten er tydeligvis såpass god kunde at de har fått satt sammen noen varianter av systemene du ikke får kjøpt i Simradbutikken. Likevel har Simrad gått god for systemene som er montert og reparerer dem på vanlige garantivilkår. Jeg forventer likevel at produsenten har testet materialer og utstyr som monteres som standard på båtene, og er utstyret underdimensjonert i spesifikasjonen er det vanskelig å legge ansvaret på en underleverandør.

 

En annen ting er at det neppe er mastens feil at den brekker. Den vanligste årsaken til mastehavari er mye vind/bølger kombinert med ukyndig mannskap og spinnaker.

Jeg vil også anta at helt feil trim har felt en del master, men jeg tviler litt på at dette vil være tilfelle på en regattabåt helt i starten av sesongen, uten at jeg vil se helt bort fra at det. Det kan hende deter en tilfeldig feil, og det kan hende eieren finner ut mer om hva som har skjedd når båten skal rigges med ny mast.

 

Skal man ha en båt hvor seilegenskapene er satt mer i fokus, må man fort regne en del flere kroner. F.eks en First 36,7 eller Elan 37. En Hanse 371 vil bli en slags mellomløsning.

Flere kroner, og en del av disse kronene går nok til litt kraftigere bolter, festepunkter, rigg og annet utstyr, samt bedre kvalitetssjekk. Det er nok ikke skrogformen eller innredningen som gir en høyere kostnad her. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man da hadde fått bavaria til å montere denne er det ikke de som er ansvarlige juridisk sett for produktet ( sett at dem bruker vanlig form for avtaler mot sine leverandører), men selvføgelig er de ansvarlig for reklamasjonen ifølge kjøpsloven på produktet og dette er en ganske vesen forskjell hvis man ser helheten i det.

Her ramla jeg helt ut! Hvis jeg kjøper et kartplotter hos f.eks Seasea og ber f.eks. Lunde montere denne da er vel Lunde kun ansvarlig for monteringen av plotteren og ikke for plotteren som sådan?

 

Du sier at de ikke er ansvarlig juridisk sett, men etter kjøpsloven? Skal vel eventuelt være forbrukerkjøpsloven? Er ikke kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven) juridisk? Jeg er litt svimmel og skjønner egentlig ikke helt hva du vil eller hvor du vil, men Bavaria er helt ok båter det og prisene er helt greie, men det har vært myyyye rart med endel av dem! Dette har vært behørig dokumentert også på denne tråden. At noen Bavariaeiere er litt hårsåre får så være, det hadde sikkert jeg også vært, men hvilke andre merker har det vært så mye fokus på når det gjelder feil, uhell osv?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...