Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Men jeg forstår att enkelte båtprodusenter vil slite, med "håndstøpte" båter og en snekker som

går og slår litt spiker her og der. Se litt på annenhåndsverdien på 0-10 år gamle båter. Spørsmålet

er om du skal ha en finstue eller ett bruksrom. Stuerom eller doble akterlugarer, litt opp til hver enkelt. Men se hva som selges. Markedet endrer seg, det samme gjør brukerne. Det er Cruiser

markedet som vokser. Men så lenge det finnes noe for alle og enhver så må vel det være bra.

Nå håner du de håndtverkerne som har topp båtbygger og/eller møbelsnekkerutdanning og 30-40 års erfaring, det de leverer har ikke Bavaria vært i nærheten av ennå. Tips: sammenlign teakdekket på en Malø med en Bavaria.

 

Det er jo selvsagt fritt frem å harselere med Bavaria, men personlig så synes jeg det blir litt dumt ja noget barsnlig er vel mere dekkende... Minner meg litt om harseleringen som skjer i politikken uten å ta stillign til dette.. Det er greit å ha en mening om en sak og selvsagt fremme sin velfunderte mening, men slike halvspydige usaklige argumenter som ikke bunner i noe annet enn ren uvitenhet og usakelighet... men det er min mening da.. og alle er nok ikke enig der...

Det er vel meg du sikter til, halvspydig? Det var jo ikke vennlig sagt, har du lest innleggene mine?

Uvitenhet? Har bare seilt 3 Bavaria`er jeg.

Politikk? Har det noe med saken å gjøre?

 

Ett spørsmål, hvorfor selger ikke båter produsert i Sverige mer. Er det pga av kvalitet? Neppe

 

Pris - kvalitet :yesnod: . Da må de også fornye seg. Husker man tilbake, var det vanvittig mange

svenske båter, sammen med franske Rush, First, Gib-Sea. Hvis ikke de fornyer seg, vil flere av

de kjente forsvinne. Najad har nornyet seg, leverer nå både senter cockbit og ratt akter. Hallberg,

er jeg faktisk ikke sikker på. Maxi kommer med ny serie.

Men produserer de nok, produserer de rasjonelt osv. Pr dags dato er jeg usikker. Se på utsillingene

hvem som satser på kundene.

Nå troner tyske og franske båter toppen.

Salgstall og toppen; regner med at du snakker om det norske markedet, eventuelt chartermarkedet i Middelhavet. Ellers er vel ikke salgstallene så voldsomme? Men at Lunde Båt har gjort en formidabel jobb er det ingen tvil om.

 

Er jo interessant å merke seg at forholdsvis kjente seilere av klassiske båter nemlig Andreas Holo og Jon Winge begge har kjøpt seg moderne båter nå. Henholdsvis Bavaria og Hunter.

Men i artikelen Holo skrev for halvannet år siden, virket det ikke som han var begeistret for sitt kjøp.

 

Jo, Bavaria er den produsenten som tenker minst nytt når det gjelder seilbåter. De har ennå ikke kommet med noe nytt som ingen andre har gjort før. Det er kun i produksjonsmetoder de tenker nytt.

 

mvh

 

Viggo

Ja da er vi enige da, har du fått sånn "surpomp/usakelig, min båt er best stempel!" du også?

 

Jeg tør også påstå at Bavaria ikke er spesielt nyskapende når det gjelder utforming og design av seilbåter. At 20-25 år gamle båter på samme størrelse seiler fra nye Bavaria-båter, synes jeg sier mye om at de ikke har tilført båtene noe særlig seilmessig (Ex. comfortina 32 mot bavaria 32, Omega 30 mot Bavaria 30).

 

Å bruke "IKEA-hengsler" i innredningen er det mange av de store produsentene som gjør. Nå er det vel riktig å påpeke at det er snakk om hengsler fra Blüm som er en ledende produsent. At IKEA velger å bruke disse hengslene, sier vel mer om at IKEA velger kvalitet der det teller enn at mange bruker "billige" hengsler.

Målt i Lystall ligger Bavaria`s cruiser serie ca. 25 år etter.

 

Mente absolutt ikke at det er noe feil med Ikea hengslene, har det på kjøkkenet mitt jeg, men er de laget for å vare i årevis i en båt?

 

Nå siktet ikke jeg til deg, men om du følte deg truffet så er det greit for meg... Jeg henvendte meg generelt til den negative holdningen som enkelte har her og, de finner ikke noe positivt å si om Bavaria blant annet og sikkert andre båter også... Den enstes de ikke uttales seg negativt om er sin egen båt...

 

 

Når det gjelder min saklighet på dokumentasjon ad. min påstander, så må du nok vente lenge... Jeg har sagt at noen harselerer osv. med Bavraia, og det er godt nok dokumentert med at i allefall en følte seg truffet :wink: .. Jeg har ikke sagt at Bavaria er feilfri og kommer aldri til å si det heller... Jeg har heller ikke sagt av Bavaria er bedre enn andre, og kommer aldri til å se det heller.... Til det så kjenner jeg alt for dårlig til detaljer om dette... Men jeg skal se om jeg finner et eksemplar at PBO...

Det er vel som ovenfor nevt meg det siktes til, har du lest innleggene mine. Har absolutt snakket om alle de negative faktorene som min Comfortina innehar, derimot Krapyl.....

 

Litt morsomt dette her , før jeg bestilte båten , tenkte jeg ikke på Bavaria. Jeg skulle ha

Jeanneu odussey 40,3. Da hadde jeg krabbet ombord i mange båter. Fikk med meg en

som KAN treverk. Var ikke noe forskjell på J og B, syntes han.Men synsinntrykket gjør att

Je. ser bedre ut. Og det er den også. Krabbet sammen med en av verdens beste H-båt seilere, som

også seiler Bav.

 

Men de som tar det beste fra de beste.

Tviler ikke på at den kompetansen du har hatt med kan sine ting. Allikevel er det slik at en del gode seilere kan lite om vedlikehold av båter. (eller ikke gidder?)

Han som har eiet min båt fra ny til et halvt år før meg, vant Færdern flere ganger han, men vedlikeholdet på alt annet enn rigg/seil var en tragedie.

 

En venn av meg har jobbet med seilbåter i mange år, bl.a. 2 år hos With/North Sails. Han slakter de Bavaria`ene han har vært ombord i, bl.a. fullstendig feil vinkel på innfestningen av forstaget på flere Bavaria 42 i fjor.

 

Fagfolk blir vel aldri enig de heller?...

 

Det med å ta fra de beste er iallefall feil iht. dekksutstyret, de gamle Rutgerson blokkene er ikke eksempel på det.

 

Når du er så patriotisk til Bavaria Baatsmann, må du tåle at noen er mer skeptiske til noen faktorer med Bavaria. (noe, IKKE alt)

 

Enig der Morty

 

En beskjent av meg hadde Sweden Yacht 38, byttet til Luffe 43. Er meget godt fornøyd.

Flotte båter, med bra håndverk.

Vurderte han Bavaria?

 

Kan tilføye at et godt 15-20 år gammelt eksemplar av Sweden Yachts 36 eller 38 er min drøm.

Tror det er en god kombinasjon av; byggekvalitet, seilegenskaper, sjøstyrke mm.

 

 

mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir hulla/treverket bedre av at man skjærer de for hånd?

En del av hulla blir bedre, ja. Særlig når et menneske ser at hulet er helt feil i forhold til forstekning i skroegt. :wink:

 

Tre er et naturlig materiale med variasjoner i struktur og farve. Skjæres det for hånd kan det matches for å bli penest mulig. Skjæres det av en robot blir det bare billigst mulig. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Barsk 2

 

Det jeg vil frem til, det koster å ha møbelsnekker gående. Og jeg betviler ikke kvaliteten på

arbeidet. Litt sleivete skrevet, men for å illustrere produktiviteten. Fremover, tror jeg, det bli mere fokus på produktivitet, fordi ellers blir forholdet pris/kvalitet feil.

 

Når det gjelder Teakdekk-Malø/Bavaria, så er Malø high end produkt. Og det finnes mange

bra båter som kommer fra Sverige. Det er jo seilbåtenes "mekka".

 

Men alt som er kostbart, trenger nødvendigvis ikke være så mye bedre. Men selvfølgelig det er

kvalitetsforskjeller. Men man merker veldig fort en negativt ladet tone med en gang Bav blir nevnt.

Derfor setter man ting på spissen.

 

Jeg innrømmer så gjerne att vedkommende med SY 38 nå Luffe, kommer ikke til å vurdere

Bavaria :yesnod: .

 

Ellers var jeg nå nede i havnen på hjemstedet og tittet på Forgus 42 til en nabo. Dette er en lekker sak. Så svenskene kan bygge skikkelige båter, da har aldri skortet på kunnskap.

 

Jeg ser også visse ting B kan gjøre bedre, men uansett er det mye båt for pengene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva kommer det av at det blir så laaaange diskusjoner hver gang ordet Bavaria dukker opp?

Når jeg f.eks sier at: "Jeg tror nok ikke jeg kommer til å kjøpe meg en Bavara noen gang" så håper jeg virkelig at det ikke oppfattes ensbetydene med at: "Jeg synes Bavaria er noe dritt".

 

Er det slik at de som enten har Bavaria eller vurderer å kjøpe en oppfatter alle oss andre som ikke ønsker oss Bavaria som en slags Bavaria-motstandsbevegelse?

 

Begynner å lure ....

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har oppfattet om visionserien også følger trenden med mindre forseil? Av tegningene er det ikke løygang for selvslående fokk og plassering av røstjern og genoaskinne tyder på at de fortsetter med stor genoa. Det ser ut som vekten av skroget reduseres sammenlignet med cruisingserien (økt kjølvekt, samme totalvekt), er det snakk om nye produksjonsmetoder eller materialer?

 

Håkon

Link to post
Share on other sites

Er det slik at de som enten har Bavaria eller vurderer å kjøpe en oppfatter alle oss andre som ikke ønsker oss Bavaria som en slags Bavaria-motstandsbevegelse?

 

Begynner å lure ....

Lure ja, Sydvesten klarte på et par-tre linjer å beskrive min skepsis som:

-harselering

-dumt

-barnslig

-halvspydige usaklige argumenter

-som ikke bunner i noe annet enn ren uvitenhet og usakelighet

 

Oppfordring til Sydvesten: Les innleggene! (gjør f.eks. et søk med ordet Bavaria og av medlemmet Barsk II)

 

 

Med hilsen

 

Barsk II :nono: :diving::flag:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har oppfattet om visionserien også følger trenden med mindre forseil

Det er vanskelig å mene noe om dette basert på illustrasjonene som er presentert, de viser ikke mye av riggen. Jeg vil anta at de fortsetter å bruke masthead rigg og pusher genoaer. Økt kjølvekt har kanskje en sammenheng med at dekkssalong kan medføre høyere tungdepunkt for skroget.
Link to post
Share on other sites

har ingen forhold til bmb spesielt eller seilbåter generelt men har et generelt inntrykk at de forsøker å surfe på hypen til BayereischeMakkWerke som jo er akkurat det.

ikke så nøye hva det er bare det ER.

 

gje meg en M, gje meg en O, gje meg en T, gje meg en O, gje meg en R.

Link to post
Share on other sites

Lure ja, Sydvesten klarte på et par-tre linjer å beskrive min skepsis som:

Jeg har nå ikke nevnt navn og har heller ikke noen spesielle i tankene, og mine kommentarer gjelder ikke bare denne tråden om Bavaria, den gjelder mitt inntrykk av alle kommentarene som er kommet i alle tråder som omhandler Bavaria de site 2 årene eller så......Det er jo ikke førts gang dette båtmerket diskuteres.... om jeg ikke husker feil..

 

Men selvsagt registrerer jeg at noen føler seg truffet av kommentarene, så de er vel ikke helt ubegrunnet da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det slik at de som enten har Bavaria eller vurderer å kjøpe en oppfatter alle oss andre som ikke ønsker oss Bavaria som en slags Bavaria-motstandsbevegelse?

Selvsagt er det ikke det, men man kan jo ikke unngå å legge merke til at enkelte nesten har lagt dette merket for hat.... det harselerer ofte med at den bygges langt inne på det tyske bondelandet og der kan man ikke lage båter..... De prises levert verft og det er galt..... De seiler som en 25 år gammel båt, det er autoamtisert produskjon og det er galt, osv... De fraseiles av både det ene og det andre merket osv.. Det er ikke nyskapende.... Med andre ord så kan dette oppfattes som at det konstant rakkes ned på dette båtmerket, det oppfattes vel også enkelte som knapt nok har sagt et eneste positivt ord om dette merket.. Det kan da ikke være så galt at ikke noe er positivt....

 

Dette bunner nok ikke ut i hvilken oppfatning vi har om en sak.... Noen søker kun etter negative sider for å kunne fremheve dette, mens andre ser etter det positive.. og fremhever dette...

 

Jeg synes jo det er litt beundringverdig at man har den oppfatning av at man aldri skal kjøpe et eller annet, det er jo særdeles vanskelig å spå om fremtiden.... Om 20-30 år så kan det jo hende at at også Bavaria har andret seg til det bedre.... men så lenge man har en forut innntatt holdning om saken så ser man vel ikke det...

 

Nå har ikke jeg seilbåt, men en gammel løen motorbåt..... Jeg kunne gått tenke meg en seilbåt og skal ikke se bort fra at jeg blir eier av en også... Det er desverre ikke så mange båter som tilfredstiller kravene jeg setter til en båt/seilbåt.... Jeg skal ikke stikke under en båt (stol) at blant annet Bavria og Hunter er blant de som passer for meg og min min famile... de er begge priset i et område som også kan passe lommeboken min... De har et tiltalende utseende, og en plan løsning som passer oss godt... Om den da blir fraseilt av en båt som er 25 år eldre tar ikke jeg så veldig tungt siden jeg trives særdeles godt på sjøen og har ikke dårlig tid med å komme frem. Jeg husker godt tilbake til den tiden jeg var 18-20 år, da betydde det noe å komme først, men etterhvert har jeg voskt dette av meg og er ikke veldig opptatt av om jeg blir forkjørt eller forbiseilt...

 

Minner om en kommentar fra kaien, da en motorbåt passerte i mange og tyve knop.... "Der er ennå en kar som ikke trives på sjøen" :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det jeg tror, er att faktisk så er det vanskelig for mange å se endringene i markedet. De

som nå kjøper nye seil-båter ser på andre behov, enn tidligere. Setter komfort mere i høysetet.

Det att mange skriver negativt om Bavaria, gjør meg ingen ting. Men ofte bør man være mer

nyansert. Att det finnes mange bedre båter er ikke i tvil. Men kims ikke av hva som selges,

ihvertfall med tanke på 2. håndsmarkedet.

 

Når man ikke akseperer hva som selges, så er det samme som å si att man er lite markedsorientert. Den aksepten ligger langt inne. Og det må jeg innrømme att det litt moro

og skrive om.

 

Att man synes skrog, innredning, hengsler , kjøl eller noe annet er dårlig. Helt greit det, det er en personlig mening.

 

Når det gjelder nye Vision som tråden handler om, gleder jeg til å få sett nærmere i øyesyn.

Synsing eller ikke, tror utgangspunketet virker veldig likt skrogene til Cruiser. Og vil tro

att mye av det som er på Cruiser-serien også vil brukes på VIsion serien. Med tanke på

produksjons-besparelse. Har også 2 forskjellige bly-kjøler som alt.

Med 1.75 blykjøl, da har mulighet for mange uthavner, men selvfølgelig, seilegenskapene blir

tapende.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg seilbåt, men en gammel løen motorbåt..... Jeg kunne gått tenke meg en seilbåt og skal ikke se bort fra at jeg blir eier av en også...

Da kan det jo hende at noen av oss har bedre forutsetninger for å kommentere seilegenskapene da?

 

Har du prøveseilt Bavaria Sydvesten?

 

Det att mange skriver negativt om Bavaria, gjør meg ingen ting. Men ofte bør man være mer

nyansert.

 

 

Att man synes skrog, innredning, hengsler , kjøl eller noe annet er dårlig. Helt greit det, det er en personlig mening.

Ble denne tråden startet så nyansert av Baatsmann da?

 

At Bavaria har hatt dårlige kjøler er IKKE en personlig mening.

Folk har faktisk dødd av det.

 

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vel ...

 

Jeg har hvertfall ikke lagt dette merket for hat. Jeg har tidligere uttalt meg negativt til måten man priser og leverer båtene på (og det står jeg ved), men det har ingenting med selve produktet "Bavaria seilbåt" å gjøre. Når det gjelder synspunkter på hvor gode/dårlige båtene er så har jeg ikke peiling. Skulle jeg hatt kunnskap om dette måtte jeg prøvet ut en Bavaria over lengre tid.

 

Så til spørsmålet om hvorfor jeg ikke ville kjøpt en Bavaria:

 

For min del har det rett og slett med smak å gjøre. Båtene tiltaler meg ikke, og ligger derfor ikke innenfor rammen av den type båt som jeg ville kjøpt. Har jeg vært ombord i en Bavaria? Ja flere ganger på båtutstillinger. Jeg har tilogmed forsøkt å si til meg selv at "er de ikke fine"?

 

Flere har det kanskje på samme måten?

 

Sammenlign det med et bilkjøp:

 

Skal du kjøpe bil, får du alltid følgende råd: Kjøp Toyota. De går aldri i stykker - OK

 

Jeg drar til Toyotafoprhandleren og ser på toyotaer, men hva skjer? Jeg oppdager fort at jeg ikke har lyst på toyota. Det fenger ikke. Det betyr vel ikke at jeg mener at toyota lager dårlige biler?

 

Jeg håper herved at jeg en gang for alle har klart å få fram mitt syn, og at jeg ikke tillegges meninger jeg ikke har.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Barsk

 

Ang Kjøl

Det er riktig det Barsk, men jeg har ikke nevnt Match-båtene. Og jeg er helt enig i att det er en

katastrofe, når liv går tapt. Og i etterkant av katastrofen, skulle værftet vist ydmykhet, taklet det

på en mye mer profosjonell måte. Og det er jeg 100% enig i.

Men i tidligere tråder har det vært nemt kjøl prob ang. Cruiser, eller synsing om det.

Det stor forskjell mellom en match og cruiser-båt.

 

 

Helt enig Lasse, man kjøper det man har lyst til å kjøpe. I et forum er det snakk om synsing, og

meninger. Og man kjøper etter forskjellige behov. Hadde vår familie bestått av 2 personer, ville jeg

faktisk sett på center-cockbitløsning. Jeg er ikke Bavaria-fanatiker(kan virke sånn), men prøver

å ikke få fram svart/hvit meninger, men begrunnelser/meninger som virker gjennomtenkte. Ikke altid like lett, men prøver. Gjelder forøvrig undertegnende også.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da kan det jo hende at noen av oss har bedre forutsetninger for å kommentere seilegenskapene da?

 

Har du prøveseilt Bavaria Sydvesten?

Barsk II :sailing:

Selvsagt er det noen som har bedre forutsetninger for å uttale seg om seilegenskapene enn hva jeg har.... og jeg betviler ikke dine forutsetninger der.... Du har selvsagt lagt til grunn dine vurderinger for seilegenskapene og vurderer de opp mot disse...

 

Det som jeg imidlertid ikke kan fatte er hvordan en Bavarie38 kan vinne en klasse i ferderen(sto listet opp i et seilmagsin(Seilas eller Seilmagasinet) fra i fjor høst)..... siden den åpenbart ikke har gode seilegenskaper.. Selvsagt skal jeg ikke se bort fra at denne båten var alene i sin klasse, det stod det ikke noe om....

 

Nå skjønner ikke jeg hvordan Bavaria kan selge seilbåter i det hele tatt om de ikke har gode seilegenskaper, men jeg er lutter øre for å lære noe nytt...

 

Jeg har ikke prøveseilt Bavaria, men håper jeg kan få gleden av det denne sommeren.... Da en 39 føtters Crusiser.... om den i det tatt er seilbar da.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som jeg imidlertid ikke kan fatte er hvordan en Bavarie38 kan vinne en klasse i ferderen(sto listet opp i et seilmagsin(Seilas eller Seilmagasinet) fra i fjor høst)..... siden den åpenbart ikke har gode seilegenskaper.. Selvsagt skal jeg ikke se bort fra at denne båten var alene i sin klasse, det stod det ikke noe om....

Dette er en annen diskusjon enn bavaria-diskusjonen, nemlig en LYS-diskusjon. Jeg tror rormannen i den nevnte båten er seileren som har seilt H-båt i verdensklasse. Fair enough. Båten var ikke standard, dvs med dypere blykjøl og med skikkelige regattaseil. Alle kan "Hotte opp" en stardardbåt hvis man bare kaster nok kroner på den, uten at man nødvendigvis får noe særlig straff i LYS-tallet. Men det betyr ikke at seilegenskapene til standardbåten nødvendigvis blir noe bedre av den grunn.

 

Nå skjønner ikke jeg hvordan Bavaria kan selge seilbåter i det hele tatt om de ikke har gode seilegenskaper, men jeg er lutter øre for å lære noe nytt...

Jeg tror mange som velger bavaria er førstegangskjøpere av seilbåt. Konseptet med stor plass under dekk, rattstyring og rimelig pris appeller til mange. Jeg synes det er veldig positivt at vi får flere pinnebåter på sjøen. Det jeg har hevdet er at Bav (unntak for Match) ikke har hatt seilegenskaper som første prioritet. Min egen prioritet ville være i rekkefølge: Seilegenskaper, arbeidsplass i cockpit og på dekk, "koseplass" i cockpit og plass under dekk. At mange kjøpere putter disse i en annen rekkefølge har jeg full forståelse for, men det betyr ikke at en båttype hvor man prioriterer f.eks båtens egenskaper i havn høyest, nødvendigvis er en god seilbåt for alle.

 

Jeg har ikke prøveseilt Bavaria, men håper jeg kan få gleden av det denne sommeren.... Da en 39 føtters Crusiser.... om den i det tatt er seilbar da.... :wink:

Lykke til. Håper du også får muligheten til å sammenligne flere typer, for å finne ut hva som passer ditt behov best. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Sammenlign det med et bilkjøp:

Veldig godt poeng. Alternativt kan man bruke helga på å skrive om denne og en del andre tråder ved å bytte ut båtprodusentene med bilprodusenter og forsøke å overbevise seg selv og andre om at Volvo og en den andre dyrere bilmerker bare kan pakke sammen fordi en del produsenter i Asia er mye flinkere til å produsere billige biler.

 

Det som jeg imidlertid ikke kan fatte er hvordan en Bavarie38 kan vinne en klasse i ferderen(sto listet opp i et seilmagsin(Seilas eller Seilmagasinet) fra i fjor høst)..... siden den åpenbart ikke har gode seilegenskaper..

Dette er en annen diskusjon enn bavaria-diskusjonen, nemlig en LYS-diskusjon. Jeg tror rormannen i den nevnte båten er seileren som har seilt H-båt i verdensklasse. Fair enough. Båten var ikke standard, dvs med dypere blykjøl og med skikkelige regattaseil.

Formålet med LYS er å jevne ut forskjellen mellom båtmodellen slik at det i større grad er dyktigheten til skipper og mannskap som teller. Et av formålene med å dele inn i klasser er å sørge for at båter med svært forskjellige egenskaper havner i hver sin klasse. Dessverre er LYS en veldig forenkling, og den som har råd til å bruke 100-200 tusen mer på seil av bedre kvalitet kan lett gjøre dette uten at lystallet justeres en eneste hundredel. Kan du systemet og har dyp nok lommebok så satser du på endringene som gir størst ytelsesforbedring til minst mulig endring av LYS-tallet.

 

En av Færder-vinnerne for et par år siden brukte en båt hvor det meste var byttet ut i forhold til standardbåten, uten at dette framkom av resultatlisten. Båten (og utstyrsendringene) var, ikke overraskende, sponset av produsenten. Ingen regler ble brutt, men du verden så dyrt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel sånn att effektiviseringen i båtbransjen, med automatiering av produktsjonen ikke

er gjengs overalt. Man skal ikke sammenligne epler og pærer selv om begge smaker godt.

Men det kan vel være så att en del har en del og hente på det, og prisene vil da kunne reduseres.

 

Og til bil: Jeg sparte 80.000,- på kjøpe en ny Audi A6 i Sverige fremfor i Norge. Og det er ikke bare

kursdifferanse.

 

Og til det med LYS-tall. Litt artig det der. Att en av verdens beste H-båt seilere valgte Bavaria.

Var det bare for å oppgradere med nye seil og med en blykjøl, for å få lavt LYS-tall. Eller kan det

tenkes att båten var bra nok. Det har kommet flere nye oppgraderte Bav. til Østfold, som vil

gjøre det skarpt fremover. Var vel også en Bav 46 Cruiser som gjorde det bra i Hovdan-Skagen

ifjor. Den har jernkjøl. Men karen er flink til å seile.

 

Og fremover vil det sprute inn med Harmoni båter, Jeanneu, Benetau, Cyclades, Hunter og Bavaria

Hanse, Dufour osv fordi effektivisering, markedsføring, tilstedeværelse, vil gjøre tilgjengeligheten

lettere for kjøp. Importører som ikke har utstilling med en del av båtene de representerer vil få det

tøffere. Hvis de har tro på produktet sitt, så bør vel de stille ut produktet?

 

Fordi de som kjøper nytt vil ta og føle på hva de kjøper.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Og til det med LYS-tall. Litt artig det der. Att en av verdens beste H-båt seilere valgte Bavaria.

Var det bare for å oppgradere med nye seil og med en blykjøl, for å få lavt LYS-tall. Eller kan det

tenkes att båten var bra nok.

Vet ikke om det gjelder denne seileren, men legg merke til om de;

 

1) seiler båten

 

eller

 

2) også eier båten

 

Tror de aller fleste forhandlere kappes om å få tak i gode seilere til å seile en av sine båter og bruker mye penger på oppgradering av seil etc. Skal jeg være ærlig, og det skal man vel (?) så er ikke dette bare noe jeg tror, men vet!

 

Har jeg eller tenker jeg på å kjøpe Bavaria? Nei! Hvorfor ikke? Ganske enkelt fordi jeg er så sær at jeg ikke kan ha noe som "alle andre" har - til det er jeg for mye individualist!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og til det med LYS-tall. Litt artig det der. Att en av verdens beste H-båt seilere valgte Bavaria.

Var det bare for å oppgradere med nye seil og med en blykjøl, for å få lavt LYS-tall. Eller kan det

tenkes att båten var bra nok.

Fyren (Per H.) hadde sikkert vunnet i sin klasse, selv om det stod Jeanneau, Dufour eller Omega på skuta. Poenget er vel at når man må oppgradere med nye seil og dyp blykjøl er ikke standardbåten god nok (men det gjelder forsåvidt mange nye båter). Hadde standardbåten vært som denne, hadde historien vært en annen, men det hadde også prisen vært. Kanskje båten ble valgt som et kompromiss av pris og brukbare seilegenskaper i oppgradert versjon. Men å dra den slutningen at alle Bavaria Cruisers har gode seilegenskaper på bakgrunn av dette, synes jeg blir å dra det litt langt. Men seier i en klasse er god reklame.

 

Det er vel ikke uten grunn at Westmar har dratt inn et jentelag med stjerneseilere for å promotere den nye C&C 115. Hvis de vinner sin klasse er det jo veldig gunstig reklame for båten. Men en dyktig seiler er en dyktig seiler uavhengig av båten.

 

Og fremover vil det sprute inn med Harmoni båter, Jeanneu, Benetau, Cyclades, Hunter og Bavaria

Hanse, Dufour osv fordi effektivisering, markedsføring, tilstedeværelse, vil gjøre tilgjengeligheten

lettere for kjøp.

Om det er riktig å trekke alle disse merkene over samme kam, er jeg ikke sikker på. En Dufour 34 har lite til felles med Harmony, Cyclades og Bavaria etter min mening. Men at det har kommet flere billigprodusenter er bare bra. Da får denne delen av markedet større mangfold og konkurranse, noe som forhåpentligvis vil bidra til bedre båter i et lengre perspektiv.
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det gjelder denne seileren, men legg merke til om de;

 

1) seiler båten

 

eller

 

2) også eier båten

og, hva du antagelig ikke får vite så mye om

 

3) Hvor mye de eventuelt betalte for båten :lol:

 

(Jeg har en konkurranseseilende venn som også var på jakt etter båt da jeg kjøpte min, og selv om ikke et populært båtmerke var førstevalget så ble det hensynet til økonomien som avgjorde kjøpet. Jeg hadde nok gjort det samme valget selv, men av en eller annen grunn fikk ikke jeg noe pristilbud som lignet. :headbang: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men å dra den slutningen at alle Bavaria Cruisers har gode seilegenskaper på bakgrunn av dette, synes jeg blir å dra det litt langt. Men seier i en klasse er god reklame.

 

 

Om det er riktig å trekke alle disse merkene over samme kam, er jeg ikke sikker på. En Dufour 34 har lite til felles med Harmony, Cyclades og Bavaria etter min mening. Men at det har kommet flere billigprodusenter er bare bra. Da får denne delen av markedet større mangfold og konkurranse, noe som forhåpentligvis vil bidra til bedre båter i et lengre perspektiv.

Jeg har ikke skrevet att alle Bavaria Cruisers har gode seilegenskaper, men skrev att det godt nok

for han.

 

Heller ikke dratt alle over en kam. Men skrev att de nevnte har en rasjonell produksjon. Det betyr

ikke att produktene er like. LES PRODUKSJON, EFFEKTIVISERING, MARKEDSFØRING.

Vi snakker om store verft, store produksjoner. Nisjene vil være tilstede. Det finnes mange som

produserer bra produkter, men ikke altid til riktig pris. Se også hvem som har helgeåpent, som

setter kundene i fokus.

 

Og når det gjelder Dufour, er det kjempebåter ingen tvil om det. Testvinnere ofte. Tittet selv

på 385. Hadde det vært 1 imellom 385 og 455, hadde den vært høyaktuell.

 

Legg godviljen til så forstår man hva som blir skrevet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Legg godviljen til så forstår man hva som blir skrevet.

I en debatt kan man jo velge hvor mye godvilje man legger til. Kanskje man ikke ønsker å forstå det som er ment, men det som er skrevet.... :wink:

 

Poenget mitt i debatten rundt PerH og hans bavaria, var at standardbåten ikke var bra nok for ham. Derfor har han oppgradert den, og fått en båt som er bra nok for ham. Jeg kunne selv sikkert blitt fornøyd med enn 33 Cruiser, hvis jeg hadde pimpet den skikkelig (rod rigg, dyp blykjøl, kevlar seil, kulelagerblokker, løygang i cockpit, rorkult......). Eller kjøpt meg en pent brukt X332 til samme pris.

 

Men heldigvis er ikke alle like, og alle båter er ikke enten X-yachts eller Bavaria. Derfor kan vi ha oppglødde "religionsdebatter" om hvilke båter vi liker og ikke liker. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...