Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Jeg har regnet på en ny Bavaria 37, og kom til 1,2 mill. med det utstyret jeg mener er viktig. Dvs: Er egentlig Bavaria sååå billig ??

Da har du lagt på utstyr som du også må medregne på andre båter.

 

Men uansett, båten vår har utstyr for ca 450-500 i tillegg til nypris. I forhold til Jeanneu, får du

ett par fot ekstra. Klart du får Hanse, Dufour Jeanneu, Benetau osv.

 

Det beste av alt er att du får ett komplett utbygget importørledd. Kontaktet Lunde får

garanti-jobb for 2 uker siden, 1 uke etterpå var det gjordt ved Grimsøy. Har ikke funnet

svakheter ved båten. Mener den holder meget bra kvalitet. Det er derfor de selger så vanvittig mye. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er akkurat kommet tilbake fra Lundebåt Vest i Stavanger hvor jeg var og kikket på en Bav.39 og diskuterte litt pris og levering.... Det er priset til 955 fra verft... med minimum av utstyr og rigging, større motor så ender jeg opp på rundt 1,1... for en 37 er prisen rundt 1 som basis pakke(minimum utstyr)... fra verft priset til 830,-

 

Om en tar med alt på listen med unntak ev teakdekket så ender man vel på 1.2 for 37'en og 1.3 for 39'en

 

Frakt og rigging i Danmark er priset til: 57000,-

Stoffing: 18000,-

Sprayhood: 16000,-

Autopilot: 37000,-

Stor motor: 27000,-

Rullestorseil: 15000,-

 

Hva som er standard utstyr på andre båter av dette opplisteted utstyret vet ikke jeg... men summere man opp dette.. så ender man vel på rundt 1.1 for 39 og 1 for 37...

 

Varme: 23000,-

Ankervinsj baug: 16000,-inkl kjetting og anker

 

Nå vurdere nok jeg å gjøre montering av autopilt selv, den koster 15000 kroner fra unaiten inkl. moms levert kongeriket..

 

Stoffing er nok også noe som man kan gjøre rimeligere selv... sparere vel en 8-10 lapper ved montering av varmer selv også vil jeg tro..

 

Et sted må man jo starte og kjøpe duppedingser etterhvert... noe skal man jo gjøre når snøen laver ned også..

 

Levering nå er uke 37 fra verft og 4 uker senere fra Danmark... da er det jo 43 og snart vinter... blir det ny båt på oss, så venter vi til septamber med å bestille og levering i mars

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå banner jeg sikkert i kerka kraftig - man kanskje også baugpropell kan være kjekt? Mye båt som skal rundt trange svinger i trangere og trangere gjestehavner.

 

Ut i fra det jeg har sett hittil i sommer ser det ut til at mange velger 39. Har ikke sett en eneste 37 foter så langt.

Link to post
Share on other sites

Vil tro att ved å vente til messen "Båter i sjøen" på Solvik, vil du få ett messetilbud. Ville prøvd og

ta tak i det momentet ved å vente til august. Vil tro att de kan gi tilbud da også.

 

Som Bitteliten sier Baugpropell er veldig bra, spesielt når havnene blir trangere. PÅ39 ville jeg

hatt en SP95. Vi kaller det sikkerhet. Trenger ikke bruke den unødvendig, men kjekt og ha.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dro fra Strømstad lørdag, blåste inn i båten. Prøvde først å kjøre thrustler, men det luktet svidd

før den hadde rørt seg en 1 cm. Måtte tibake til basic, og kjøre spring.

Når det gjelder vind i fra siden, er basic(spring) med fender uslagbart.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet og lekt meg litt med motorer og truster og klarte her forleden å få båten til å gå rett ut sideveis fra kai. Kjørte ytre motor forover, indre mtor bakover samtidig som jeg kjørte trusteren utover. Morro

Men jeg misunner KOB som har 7 hk truster. Min 4 hk er litt snau når det blåser mye - men som Baatsmann skriver - da får vi kjøre på spring.

Link to post
Share on other sites

Faktisk har jeg gjordt det samme, dro ned til Hvaler, midt i uken og trente på alle mulig manøver.

Dette var i papperbukta, til slutt kom fruen ned og lurte på jeg trengte diesel. Så jeg fyllte opp,

ca 40 liter :lol: .

 

Etterpå var det tilegging med winch, både baug og akter.

 

Viktig dette å leke og lære båten til kjenne

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Frakt og rigging i Danmark er priset til: 57000,-

Stoffing: 18000,-

Sprayhood: 16000,-

Autopilot: 37000,-

Stor motor: 27000,-

Rullestorseil: 15000,-

 

Hva som er standard utstyr på andre båter av dette opplisteted utstyret vet ikke jeg... men summere man opp dette.. så ender man vel på rundt 1.1 for 39 og 1 for 37...

 

Varme: 23000,-

Ankervinsj baug: 16000,-inkl kjetting og anker

Tror dette er tillegg i prisen for de fleste. Velger du ordentlig storseil kan det være en fordel å kjøpe sleider med kulelager eller en elektrisk fallvinsj, så egentlig er ikke rullestor så mye dyrere. Antagelig ville jeg vurdert egenmontering av varme to ganger. Det er mye innredning som skal demonteres og monteres for å trekke slanger eller rør. (Skulle jeg montert selv ville jeg antagelig valgt radiatorer og koblet hele kostebinderiet til varmtvannsberederen også.)

 

Å stoffe selv er mulig, men husk at det koster en del å løfte slike båter opp av vannet for å stoffe selv.

 

Baugpropell på seilbåt? Det gir litt trygghet for å komme seg enklere ut av et knipetak, men det er dyrt og egentlig uønsket tyngde i baugen. Uansett, en innfellbar baugpropell er ikke så vanskelig å ettermontere.

 

Ut i fra det jeg har sett hittil i sommer ser det ut til at mange velger 39. Har ikke sett en eneste 37 foter så langt.

Har sett en del 37er, men det er kanskje bare havna jeg ligger i. Da jeg så meg omkring etter båt selv tenkte jeg vel at det ikke er så mye vanskeligere å finne båtplass til en 39 enn en 37, så jeg vurderte stort sett 39 som aktuell B-båt.
Link to post
Share on other sites

Hei, ja jeg er helt ny på forumet ! Klarte ikke å holde igjen, når jeg så denne diskusjonen....

Jeg har tidligere vært Dufour 36 eier, og fant dengang ut at Bavaria er uaktuelt, så lenge ikke de leverer cruising-serien med blykjøl. Det har jeg aldri angret på. I tillegg når man vurderer dekksalong, så var vårt kriterie at vi skal kunne se ut når vi sitter i salongen. Dvs: Å se på måkene, slik man kun kan gjøre i den nye Bavaria Vision serien og Jeanneau serien var uaktuelt for oss. Vi vurderte også Sunbeam 42, Nauticat 385 og Nordship båter, men pga et moderne Regina skrog, så valgte vi "trang" og moderne båt. ( 35 foteren ) Vi løper rundt hele Europa på båtmesser, så jeg kjenner godt til alle modellene i denne diskusjonen. Det er faktisk forskjeller på båter i "Bavaria prisklassen" og Orust klassen ....dessverre... Sukk!

F.eks så er oppbyggingen med innerliner en STOR forskjell. Kjenner mange båter med innerliner som sliter.... Dufour 34, Hunter, Jeanneau båter, som i litt sjø "mister" feste mellom innerliner og skrog. Rorfeste på Bavaria er også etter min mening en svakhet, selv om jeg ikke skal kritisere. Tross alt så har jo Veritas satt sitt stempel på disse båtene.

 

Fordelene med Regina 35 er mange, men føst og fremst er riggen perfekt i mine øyner. Stort storseil, og yttervant som går helt ut i skrogsiden. Dermed kan man skjøte genoa 2 mellom innervant og yttervant. Høye cockpitkarmer. Her burde franskmenn og tyskere lært litt. Autopilot som sitter inne i pidestall. Ingen slark i overføring, fordi autopiloten sitter direkte på roret. Store nok vinjser. ( Prøv å ettermontere Andersen 46 vinsjer i en Dufour eller Bavaria.... Det er ikke plass engang ! ) Gjennomgående mast, som gjør at masteprofilen kan reduseres i toppen av masta. Mindre pendelbevegelse.

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antagelig ville jeg vurdert egenmontering av varme to ganger. Det er mye innredning som skal demonteres og monteres for å trekke slanger eller rør.

I min Bavaria var alle gjennomføringer ferdig hullsaget. Montering av varmer var derfor ikke allverdens jobb. Det trangeste var å henge opp selve varmeren i akterskipet.

Vanskelig å få tatt bilde av, men kan sees her

Brukte vel en helg på å få det i drift.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Velkommen hit lano2

Det er alltid hyggelig med nye bidrag her fra nye medlemmer.... Det er nok ikke tvil om at det er forskjell på bavaria og Orust klassen med tanke på kvalitet... hvis ikke så er det vel vansleig for orust klassen å rettferdigjøre at de skal ha 3 ganger så mye for en båt sammenlignet med Bavaria.. Selv om jeg er litt i tvil om kvaliteten er såpass mye bedre at denne merinvesteringen kan forsvares..

 

Nå leveres vel cruiser serien med blykjøl da... til et tillegg på litt under 30 lapper for 39 foteren. Jeg diskuterte dette med en Baraie lusher i går i Stavanger og han litet opp to fordeler, det ene er korrosjon og det andre er evnen til å ta opp støtenergi ved grunnstøting... Det er sikkert mange andre fordeler med bly kontra "jern" men det kjenner ikke jeg til.... og for meg som definitivt er er en grønnskolling og amatør når det gjelder seil så er jeg åpen for mere lærdom... men jeg er og blir nok kun en turseiler.... men den filosofien at turen tar slutt når jeg kommer til land og siden jeg ikke skal noen steder så kommer jeg alltid tidsnok frem...

 

Men har du sagt A så må du nok si B også med tanke på rorfester på Bavaria... vi liker dokumenterte påstander her... :yesnod:

 

Nå kikket jeg på en Regina af Vindø på kaia i Haugesund her forleden, det er en vakker skute som jeg falt for men det er litt tvilsomt til om den lar seg kjøpe for det budsjettet jeg har til rådighet og med det antall faste køyeplasser jeg trenger... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Helt enig at prisen ikke kan forsvares. Båt for oss ble som hytte, som brukes til ca 60 overnattinger pr år. Det er altså ingen feriebåt som skal utpå havet 2 uker pr år. I tillegg kan vi ta oss råd til "dyr" båt, så lenge interessen er stor for oss begge.

 

Bavaria: Ser ingen blykjøl på min ekstrautstyrliste ?

Bly er først og fremst seilegenskaper for meg, men er enig i dine teorier ang. rust og støt.

 

Rorinnfesting fikk jeg en lang teori av Nordship designer/eier, under Hanse Boot messen i Hamburg i høst. Tror det har noe med valg av materialer..... men jeg er som sagt ikke særlig bekymret på Bavaria eiere sine vegner, så lenge båtene er klassifisert i klasse A.

Jeg er mer bekymret for båter med inner-liner. Har sett mye problemer med dette. Innerliner settes inn med tynne gummiputer mellom skrog, har jeg blitt fortalt. Dvs: Et "eggeskall" oppe i et nytt "eggeskall". Hvor solid kan en slik konstruksjon bli ? ( Jeg vet ikke .... jeg bare spør ... )

Link to post
Share on other sites

Bavaria: Ser ingen blykjøl på min ekstrautstyrliste ?

Bly er først og fremst seilegenskaper for meg, men er enig i dine teorier ang. rust og støt.

Artikkelnummer 735 på prislisten til B39 er Blykjøl 2m dyp til den nette sum av 28700 blanke norske kroner. Fikk dette fra forhandler i går.

 

For 37 foteren finner jeg ikke blykjøl alternativet så det kan være den ikke leveres med det der.. da.. finner kun grunn jernkjøl på denne listen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regina af Vindø er et "high-end" produkt. Bavaria ligger sammen med andre i mellomklassen.

Mange kaller det "low-end". Jeg kaller det rasjonell produksjon, med store innsparelser.

Som Sydvesten skriver, fåes Cruiser serien med blykjøl. Jeg har jernkjøl, vurderte bly-kjøl

sammen med Lunde , og droppet det. 39 og 42 har 3 vinduer under fenderlist, hvor du også

har utsyn.

 

Når det Vision, har jeg ikke sett den innvendig, kan heller ikke si noe utenom skissene jeg har sett.

Helt enig att i en DS versjon med opphøyet salong blir det trivelig.

 

Regina verftet er vel de som produserte Afrodite før, også en kvalitetsbåt. Spørsmålet er?

Ønsker man en "finstue" eller ønsker man en båt med gode egenskaper og ser heller litt bort fra

detaljene i trevirke osv er Bavaria ett fint alt sammen med andre.

 

Men jeg var i Gøteborg på messen, og sto i køen for å komme ombord i Regina af Vindø. Ingen

tvil det er ett flott møbel med gode egenskaper.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå tar du vel litt hardt i.

En HR37 skal vel bringes i hus for sånn ca. 2M+.

En Comfortina 35 kan vel handles inn for sisåder 1M2.

Ok da... skal slå av litt for kjente... litt over 2 ganger så dyre da... er ikke så lett å finne priser på slike svensker siden de ikke tåler dagens lys... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

baatsmann:

Helt enig med deg !

 

Liker forresten ikke vinduer i skrog. Blir fort riper pga fendere..osv

Vi hadde beholdt vår Dufour, om det ikke var for dekksalongen. Den seiler bra, slik også Bavaria båter med blykjøl gjør. Eneste "problemet" med disse båtene, er å få solgt, den dagen 3 fot sjuka kommer.

 

PS! Elsker også storseil på rull, og liker ikke Seilas sine journalister som ligger og driver inn i Oslofjorden og forbanner rullestor.... Hadde de bodd der det alltid blåser 10m/s og mer, så tror jeg de hadde skjønt fordelene.

Link to post
Share on other sites

Glemte den største fordelen med å kjøpe båt fra Orust: SERVICE !!!

Og: Det er seil-avstand tilbake til produsent, hvis det oppstår et problem !

 

Litt værre med Sunbeam(Sveits ) og Dufour (France), som produseres oppe i alpene !!

 

PS! Selger på Najad verftet kjøpte Regina 38 den dagen han gikk av med pensjon !!!

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria Vision serien leveres kun med blykjøl 1,80 cm eller 215 cm. Vår 42 stikker 1,98 med jern og 2,15 med bly.

 

Seilegenskapene er viktige når det gjelder bly, men også egenskapene ved en event grunnstøtting.

 

Jeg har ikke tenkt meg på grunn, så jeg valgte jern :lol: .(så var det den med att de som ikke ennå

har vært nedpå moder jord).

 

Av de som stikker 2,3 til 2,7 får litt vanskeligheter i uthavn ved dybdeforhold.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...