Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Ett spørsmål, hvorfor selger ikke båter produsert i Sverige mer. Er det pga av kvalitet? Neppe

 

Pris - kvalitet :yesnod: . Da må de også fornye seg. Husker man tilbake, var det vanvittig mange

svenske båter, sammen med franske Rush, First, Gib-Sea. Hvis ikke de fornyer seg, vil flere av

de kjente forsvinne. Najad har nornyet seg, leverer nå både senter cockbit og ratt akter. Hallberg,

er jeg faktisk ikke sikker på. Maxi kommer med ny serie.

Men produserer de nok, produserer de rasjonelt osv. Pr dags dato er jeg usikker. Se på utsillingene

hvem som satser på kundene.

 

 

Nå troner tyske og franske båter toppen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er jo interessant å merke seg at forholdsvis kjente seilere av klassiske båter nemlig Andreas Holo og Jon Winge begge har kjøpt seg moderne båter nå. Henholdsvis Bavaria og Hunter.

 

Skulle jeg kjøpt fabrikkny båt i dag hadde jeg nok sett en ekstra gang på Hunter. Yanmar motor og mye utstyr. Er ikke enig i at Bavaria er i en klasse for seg hva gjelder rimelig båter. Både Beneteau, Hunter og de der ikeabåtene jeg ikke husker navnet på en konkurransedyktige på pris.

Link to post
Share on other sites

Jo, Bavaria er den produsenten som tenker minst nytt når det gjelder seilbåter. De har ennå ikke kommet med noe nytt som ingen andre har gjort før. Det er kun i produksjonsmetoder de tenker nytt.

 

Nå er det uansett veldig få produsenter som sliter med omsetningen så markedet for seilbåter har vokst de siste årene. Det er jo positivt.

 

Grunnen til at jeg ikke stoler på bavariaverftet er at de aldri innrømmet feil i forbindelse med kjølsaken på match 42 modellen. De har kun løyet og drevet med ansvarsfraskrivelse. Hadde det ikke vært for deres dyktige og serviceinnstillte forhandlere hadde det blitt katastrofalt. Nei, forresten, det ble jo katastrofalt i og med at en person døde i ulykken.

 

Hvis verftet hadde innrømmet at konstruksjonen var gal, hadde jeg kunnet stolt på dem. Det er ikke tilfelle nå. Sånn er det med den saken.

 

mvh

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er jo selvsagt fritt frem å harselere med Bavaria, men personlig så synes jeg det blir litt dumt ja noget barsnlig er vel mere dekkende... Minner meg litt om harseleringen som skjer i politikken uten å ta stillign til dette.. Det er greit å ha en mening om en sak og selvsagt fremme sin velfunderte mening, men slike halvspydige usaklige argumenter som ikke bunner i noe annet enn ren uvitenhet og usakelighet... men det er min mening da.. og alle er nok ikke enig der...

Guilty as charged!

 

Hvis du sikter til min "harselering basert på uvitenhet og usakelige argumenter" så vil jeg anbefale deg å bl.a abonnere på bladet Practical Boat Owner. I mai nummeret side 5 finner du en artikkel med overskrift; "New Bavaria cruiser fails survey."

Der er det beskrevet, med bilder, nøyaktig det jeg litt spydig (greit nok) påpeker i post # 24. Dessverre er ikke det den eneste feilen på denne båten som går på sikkerhet! At den i tillegg hadde lekkasje fra vanntank, diesellekkasje fra the "heating system", lekkasje inn i forpiggen osv gjør ikke bildet bedre! :nonod:

 

Så mye for min uvitenhet og usakelighet, venter spent på din saklighet og dokumentasjon! :yesnod:

 

ps

din referanse til politisk usaklighet deler jeg. I tillegg er jeg luta lei av alle som synes det å snakke dritt om alle politikere, nasjonal, regionalt og lokalt er patetisk. Disse burde selv stå frem og delta og ikke bare sitte på gratistribunen og slenge med usaklig dritt! :headbang:

ds

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dessverre er ikke det den eneste feilen på denne båten som går på sikkerhet! At den i tillegg hadde lekkasje fra vanntank, diesellekkasje fra the "heating system", lekkasje inn i forpiggen osv gjør ikke bildet bedre! :nonod:

Det mest interessante i den nevnte artikkelen er vel reaksjonen fra Bavariaforhandleren. (Har ikke bladet foran meg og skal ikke forsøke å sitere på hukommelsen, men det er ingen premie for å gjette sånn omtrent hvordan de reagerte.)

 

Nå vil jeg nesten forvente å finne en del feil på en fabrikkny båt, uten at jeg har tenkt så mye på hvor jeg vil legge lista for hva som er uakseptabelt. Eksempelet med Bavaria-boltene tror er godt over streken for hva jeg vil kalle småfeil. Samtidig forventer jeg at en forhandler eller fabrikken selv retter opp slike feil så fort som mulig uten unødvendig diskusjon.

 

Brukerforum på nettet er helt ubetalelige når det gjelder feil og problemer. Jeg har løpende kontakt med flere av dem som har bestilt samme båt som meg, og fra dem som har sjekket ut båt før meg har jeg fått lister med feil de fant under eller etter utsjekking. Når det blir oppdaget et problem tar det kort tid å få sjekket flere båter. Det blir bedre sikkerhet og som kunder stiller vi veldig mye sterkere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tør også påstå at Bavaria ikke er spesielt nyskapende når det gjelder utforming og design av seilbåter. Hunter har vært innovative ift å bruke B&R-riggen uten akterstag, og med targabøylen og "svigermorsetene". Poncin / Harmony har introdusert en ny støpemetode. J/Boats har introdusert raske cruiser/racere som er lette å håndtere for en liten besetning. Baltic bruker honeycomb-kompositter i innredning for å få ned vekt. Der Bavaria har vært innovative er, som mange har påpekt, på produksjonssiden. Det er fint lite nyskapende i Bavarias båter. De gjør det samme som mange andre, men på en mer industriell måte. Og kan således lage billige båter med brukbare seilegenskaper. At 20-25 år gamle båter på samme størrelse seiler fra nye Bavaria-båter, synes jeg sier mye om at de ikke har tilført båtene noe særlig seilmessig (Ex. comfortina 32 mot bavaria 32, Omega 30 mot Bavaria 30).

 

At svenske båter ikke selger tror jeg er ganske feil. HR/Malö/Najad selger det de kan. Det er til og med ganske lange ventelister for å få bestilt en ny båt. Arcona har flyttet mye av produksjonen til Estland for å få ned kostnadene. De kan selvsagt ikke konkurrere med Bavaria eller harmony på pris, men det er heller ikke snakk om båter i samme segment. Arcona lager SEILbåter. De to andre lager seilBÅTER.

 

Å bruke "IKEA-hengsler" i innredningen er det mange av de store produsentene som gjør. Nå er det vel riktig å påpeke at det er snakk om hengsler fra Blüm som er en ledende produsent. At IKEA velger å bruke disse hengslene, sier vel mer om at IKEA velger kvalitet der det teller enn at mange bruker "billige" hengsler.

 

Jeg tror at sålenge det er lønnsomt å være en "fast-follower" og konsentrere kreftene rundt skalafordeler og rasjonell produksjon, vil Bavaria velge denne strategien fremfor å være en leder innen design og nyutvikling.

Link to post
Share on other sites

Guilty as charged!

 

Hvis du sikter til min "harselering basert på uvitenhet og usakelige argumenter" så vil jeg anbefale deg å bl.a abonnere på bladet Practical Boat Owner. I mai nummeret side 5 finner du en artikkel med overskrift; "New Bavaria cruiser fails survey."

Der er det beskrevet, med bilder, nøyaktig det jeg litt spydig (greit nok) påpeker i post # 24. Dessverre er ikke det den eneste feilen på denne båten som går på sikkerhet! At den i tillegg hadde lekkasje fra vanntank, diesellekkasje fra the "heating system", lekkasje inn i forpiggen osv gjør ikke bildet bedre! :nonod:

 

Så mye for min uvitenhet og usakelighet, venter spent på din saklighet og dokumentasjon! :yesnod:

 

ps

din referanse til politisk usaklighet deler jeg. I tillegg er jeg luta lei av alle som synes det å snakke dritt om alle politikere, nasjonal, regionalt og lokalt er patetisk. Disse burde selv stå frem og delta og ikke bare sitte på gratistribunen og slenge med usaklig dritt! :headbang:

ds

Nå siktet ikke jeg til deg, men om du følte deg truffet så er det greit for meg... Jeg henvendte meg generelt til den negative holdningen som enkelte har her og, de finner ikke noe positivt å si om Bavaria blant annet og sikkert andre båter også... Den enstes de ikke uttales seg negativt om er sin egen båt...

 

Vel nå har ikke jeg lest testen i PBO, så den skal jeg ikke uttale meg om... Men skal disse feilene som det referes til ha veldig mye å si på kvaliteten av produktene fra verftet generalt så er det vel rimelig opplagt at dette er en feil som går igjen på alle båter som er levert av verftet, eller minst majoriteten av båtene... Om dette hender på et eksemplar eller en håndfull båter, så kan dette betraktes som en feil på akkurat dette eksemplaret, så er dette ganske normalt etter min mening... såkalte mandagsprodukter forekommer nok også her som ellers.... Vi har dette i den bedriften jeg jobber i også, det hender selv om vi er ISO sertifisert opp og i mente... vi jobber daglig med forberding av rutiner og prosedyrer slik at reklamasjoner på produktet skal reduseres.... men at det forsvinner helt finner jeg lite sannsynlig... for store volumprodusenter så vil dette forekomme fra tid til annen, men det er selvsagt alfa omega hvordan bedriften tar hånd om reklamsjonen...

 

Når det gjelder min saklighet på dokumentasjon ad. min påstander, så må du nok vente lenge... Jeg har sagt at noen harselerer osv. med Bavraia, og det er godt nok dokumentert med at i allefall en følte seg truffet :wink: .. Jeg har ikke sagt at Bavaria er feilfri og kommer aldri til å si det heller... Jeg har heller ikke sagt av Bavaria er bedre enn andre, og kommer aldri til å se det heller.... Til det så kjenner jeg alt for dårlig til detaljer om dette... Men jeg skal se om jeg finner et eksemplar at PBO...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilke båtprodusenter det som i dag kommer med mye nytt som ingen andre har gjort før da??? og hva er det nye da.??? Siden dere vet at Bavaria ikke gjør det, så formoder jeg at dere vet hvem som gjør det... Jeg regner da med at listen blir vedlig lang av båtprodusenter, men det rekker jo med en håndfull eller to.. og de mest revolusjonerende nyvinningene... Jeg forsøker å lære mest mulig om seilbåter...

 

Hvordan er det med produkjon av DS båter på Orust da.... siden dette er båttyper som jeg liker godt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hunter har vært innovative ift å bruke B&R-riggen uten akterstag, og med targabøylen og "svigermorsetene". Poncin / Harmony har introdusert en ny støpemetode. J/Boats har introdusert raske cruiser/racere som er lette å håndtere for en liten besetning. Baltic bruker honeycomb-kompositter i innredning for å få ned vekt.

Og Hanse satser tungt på lette epoxy-skrog, og er i ferd med å introdusere et fleksibelt system for å velge innredning i serieproduseret båter. :crazy:

 

Egentlig er det meningsløst å utrope noen vinner. Bavaria er etter min vurdering en folkevogn i den forstand at effektiv produksjon og høy grad av standardisering gjør at den får en pris som gir flere mulighet til å kjøpe båt. Det har de seilbåtinteresserte gjort, og resultatet står det respekt av. En strategi for å lage billige båter er å fokusere på effektiv produksjon og ikke bruke så mye ressurser på produktutvikling.

 

At det finnes rimelige og pene båter betyr ikke at de som har råd til det slutter å kjøpe dyre båter, og det at det finnes dyrere og bedre båter gjør ikke de billige båtene dårligere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som synes at dekksalong på båter ødelegger linjene på båter mindre enn ca 50 fot. La gå at en dekksalong i enkelte tilfeller gir mer lys og utsikt inni båten, men pent er det ikke!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Litt morsomt dette her , før jeg bestilte båten , tenkte jeg ikke på Bavaria. Jeg skulle ha

Jeanneu odussey 40,3. Da hadde jeg krabbet ombord i mange båter. Fikk med meg en

som KAN treverk. Var ikke noe forskjell på J og B, syntes han.Men synsinntrykket gjør att

Je. ser bedre ut. Og det er den også. Krabbet sammen med en av verdens beste H-båt seilere, som

også seiler Bav. Inntrykket mitt ble totalt anderledes etter også å ha snakket med Lunde Båt.

De selger forøvrig også Nauticat. Bavaria er innovative på produksjon. Om verftet er arrogante,

så er i hvert fall ikke Lunde Båt det. Med så mange Bav det er på markedet er det rart att det ikke

er mer skriverier om det hvis båtene skulle være så dårlige. Men jeg er ikke ute etter og betale for

den mest innovative båten. Men de som tar det beste fra de beste.

 

Men markedet lyver ikke, B selger mest. Rett og slett fordi konseptet er det beste. Diskuter gjerne det, men salgstallene lyver ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som synes at dekksalong på båter ødelegger linjene på båter mindre enn ca 50 fot. La gå at en dekksalong i enkelte tilfeller gir mer lys og utsikt inni båten, men pent er det ikke!

Du har nok mange støttespillere her vil jeg tro.... men jeg er nok ikke en av dem... siden smaken er som baken, delt, så er det vanskelig å gi et fasit svar på hva som er pent.... Det er dog ikke alle DS båter som er pene etter min mening heller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta en titt på Bavaria 44 Vision da... mine herrer... Det er da ikke noen stygg båt det da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta en titt på Bavaria 44 Vision da... mine herrer... Det er da ikke noen stygg båt det da...

Jeg synes de er flotte, ellers ville jeg ikke startet tråden. :lol: Likte også 40 veldig godt. Flott att den

leveres med 3 cabiner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Se også litt på Jeanneu 42 DS, linjelekker. Synes Regina 35 af Vindø er litt trang innvendig,

men den er vel også bygget med tanke på 2-4 personer. helt klart lukseriøs.

Også Danskene sitter på noen linjelekre og meget gode kort....

 

Hva med å ta en titt på Bavaria 44 Vision da... mine herrer... Det er da ikke noen stygg båt det da...

 

Sjekk ut Luffe 4004:

 

http://www.luffe.com/index.php?language=den&site=gallery

 

En god (forretnings) venn av meg har nettop fått sitt eksemplar sjøsatt. Fy f.. for en lekker båt!

 

Med utgangspunkt i siste års båtmessebesøk og mange regattaer med Bavaria 37, First 30E, Hero 101 og flere, må jeg bare si at i forhold til de her omdiskuterte Bavariaene, er dette noe HELT annet. Etter min mening representerer Luffe 4004 en genial mix av fart, komfort og kvalitet. Prismessig merkes jo dette også, da. Så sammenligningen er ikke rettferdig.

Jeg bare stusser over at det ikke er fler av nettop denne båten i Norge? Her er jo et kjøpesterkt publikum og ALLE skal jo ha denne salige blandingen av regattapotensiale og familievennlighet. En blanding som som regel blir en lang rekke med kompromisser. Luffe derimot, greier dette og gir i tillegg en enestående kvalitet. Håndverk fra ende til annen. Hva matcher dette?

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

ALLE skal jo ha denne salige blandingen av regattapotensiale og familievennlighet. En blanding som som regel blir en lang rekke med kompromisser. Luffe derimot, greier dette og gir i tillegg en enestående kvalitet. Håndverk fra ende til annen. Hva matcher dette?

Morty

X-Yachts, Arcona, Grand Soleil, Finngulf?

Link to post
Share on other sites

X-Yachts, Arcona, Grand Soleil, Finngulf?

Mye av en båts fartspotensiale ligger i vekt forholdet mellom deplasement og kjølvekt.

Ingen av de du nevner er i nærheten av Luffe's (40%), bortsett fra X-Yachts som faktisk ligger på 43% både i cruising og racing versjon.

Men ingen av X-Yachts er så påkostet som Luffe og begge (racing - Cruising) er en del tyngre. Selv racingversjonen til X-Yachts er tyngre en Luffe.

 

Alle de andre som nevnes er vesentlig tyngre båter med mindre kjøl og mindre seilføring.

Og selvom jeg ikke har vært ombord i noen av dem, tror jeg ikke de helt matcher Luffe på kvalitet og håndverk. Selvom de alle er lekre båter.

 

Matche Luffe. Niks.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Nå er det viktig å huske på at vekt og dukareal alene ikke er de eneste parametrene som avgjør en båts fartspotensiale. En X-43 skal som du skriver ha mer vekt og mindre duk enn Luffe 43, men er målt inn med LYS 1.37 mot Luffens 1.34. X-en er sikkert raskere på lens og slør enn Luffen, og plukker sine 3 punkter på den måten. Luffe er flotte båter, for all del, men innen Performance Cruiser genren, er det mange nye fine båter som jeg mener matcher Luffe.

 

Arcona 460 ble testet mot Swan 46 i Yachting World, og falt litt igjennom i kvalitet, men hentet seg desto mer inn i seilegenskaper i forhold til svanen. Men de fleste kommer vel til kort i forhold til kvaliteten på Swan, også Luffe ville jeg tro.

 

Men dette blir for mitt vedkommende en teoretisk diskusjon. Jeg er usikker på om jeg noensinne vil eie en båt av denne størrelsen, selv om jeg skulle hatt de nødvendige kronene.

Link to post
Share on other sites

Nå er det viktig å huske på at vekt og dukareal alene ikke er de eneste parametrene som avgjør en båts fartspotensiale. En X-43 skal som du skriver ha mer vekt og mindre duk enn Luffe 43, men er målt inn med LYS 1.37 mot Luffens 1.34. X-en er sikkert raskere på lens og slør enn Luffen, og plukker sine 3 punkter på den måten. Luffe er flotte båter, for all del, men innen Performance Cruiser genren, er det mange nye fine båter som jeg mener matcher Luffe.

 

Arcona 460 ble testet mot Swan 46 i Yachting World, og falt litt igjennom i kvalitet, men hentet seg desto mer inn i seilegenskaper i forhold til svanen. Men de fleste kommer vel til kort i forhold til kvaliteten på Swan, også Luffe ville jeg tro.

 

Men dette blir for mitt vedkommende en teoretisk diskusjon. Jeg er usikker på om jeg noensinne vil eie en båt av denne størrelsen, selv om jeg skulle hatt de nødvendige kronene.

Det siste er jeg ihvertfall enig i.

Og å diskutere seilegenskaper etter tall, kan fort bli som å vurdere Cognac etter farge eller alkoholinnhold.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Snakket med Lunde Båt idag, de kunne nå levere kun 30 og 33 Cruisere til sommerferien. Det kan

vel kanskje komme en avbest eller noe, men i utgangspunktet var det vanskelig.

 

Spurte om nye serien, ikke så mye info ennå. Kanskje fordi fokuset ligger på det som fortsatt kan

leveres. De fortalte om høytrykk der inne.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I gang igjen med å diskutere Bavaria,

 

nå er det ofte utstyret man har problemer med er Levmar vinsjene i en bavaria dårligere enn i ett annet merke? Er landstrømutstyret levert fra Siemens dårligere, er Volo Penta maskinen dårligere enn hvis den står i en annen båt, er selden masten dårligere??

 

Leste at f.eks all utskjæring til en bavaria-båt gjeldende treverk ble gjort på 2/3 timer i en helautomatisk sag som også regna ut best materialforbruk.

Eller at alle luker/hull blir skjært ut av en robot som sparer ett par mann og ett sikkert stort antall timer.

 

Blir hulla/treverket bedre av at man skjærer de for hånd? Blir utstyret bedre ved at båtfabrikken må kjøpe små kvanta til en dyrere pris en bavaria som kjøper stort??

 

Etter det jeg har hørt dro det en liten delegasjon fra Viknes til bavaria for å se på fabrikken og lære seg effektiv produksjon.

 

PS største produsent worl wide av seilbåter er Benneteu så da er vel de enda dårligere da? for ikke å snakke om Draco som vel var en av de første som serieproduserte båter i stor skala de var nok ordentlig drittbåter.

Eller Askeladden de er nok riktig dårlige de har også satt tingene i system og produserer nok langt mer til en billigere stk. pris enn en liten lokal produsent som gjernbe bare produserer 50 stk i året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...