Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

jeg har tilgode å høre noen som er misfornøyd med båten sin jeg - men jeg registrerer at folk stadig bytter båt :rolleyes:

Det har også jeg tilgode å høre...... gjelder forøvrig ikke bare båt.... det er vel ingen god nordmann som er misfornøyd med noe han kjøper dyrt.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jeg har tilgode å høre noen som er misfornøyd med båten sin jeg

Hører misnøye rett som det er jeg, men det skyldes kanskje at et par plasser ved brygga hvor jeg ligger fortøyd brukes av et verksted i nærheten når pågangen er stor. Ok, misnøyen er nok i like stor grad rettet mot verksted eller forhandler, men det har vært et jevnt tilsig av frustrerte båteiere til disse plassene. :rolleyes: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Comfortina 32 er død, Bavaria 3x har overtatt.

C-32 død?

Nå, jeg tror da ikke det.

Den dukker stadigvekk opp i resultatlistene. 1.14 for en båt fra 1982 ække dårlig.

Jeg har faktisk et eksemplar av denne urbåten. Jeg har seilt den noen år, og funnet ut litt av den, og har helt sikkert masse å lære om den tilgode.

Selv om den har omtrent samme dimensjoner som en B30, er de vel egentlig ganske ulike. C-32 er en seilbåt med mulighet for tur, mens det er tenkt omvendt hos B-30.

C-32 har 1800 kg blykjøl, og en diger brøkdelsrigg og man skal tenke på å reve ved 8-9 m/s, selv om et godt drag i akterstaget og vogna i borde på den 1.5 m. lange løygangen hjelper litt mot krenging på kryss.

Med 3'er skjøtet på den indre skinna, går den høyere enn det meste.

Selvfølgelig, gjennomgående mast er på mange måter no herk. Det er aldri tett.

Det er selvsagt rett at disse båtene har totalkaos i sittebrønnen under seilas. Skjøter og løyganghal og lensetakler og 10 avlastere til ting og tang.

Har mange ganger ønsket meg det enklere jeg. Men det er gøy også da.

Og, som båten som liksom skulle "ha alt", er alt inni båten 5 cm. for kort.

Og fordi dekk og overbygg er tegnet for å bevege seg på og ikke for å sitte under, ser man lite ut. Stort sett de omtalte måkene.

 

Og, viktig, har du trøbbel med den, så supportes den fremdeles av verftet. Selv om de sist så den i 1982.

Link to post
Share on other sites

At Bavaria diskuteres er jo helt naturlig bla annet siden ca 200 idioter av noen nordmenn har kjøp båten i år. Alle like uerfarne, ferskinger på sjøen som åpner sine lommebøker for noe made in Hong Kong.

Blir jo ikke like morsomt å diskutere Regina med sine 2,7333 eiere. Ei heller Hanse, ser jo ikke så mange av de heller. Hadde vel ikke blitt noe voldsom diskusjon rund Malø heller. Blir jo så få eiere som kan trekkes opp.

 

Synes forøvrig det er mange "nye" seilbåter med elegant utsende. Wauquiez, Grand solei(43 fot,jøss), Bavaria Vision feks.

Må jo innrømme at jeg selv om jeg nå ryster endel(ikke så mange) synes endel Svenske båter ser ganske sirompa ut. Regina, HR, Najad osv. Synes rett å slett de ser litt gammelmodig ut. Blir litt sedate. Kanskje Regina er båten for meg når alder blir noe høyere og rematismen og behovet for å vise at jeg har penger tar meg. :lol:

 

 

 

 

 

Hilsen en Bavariaeier som innser at Bavaria ikke er feilfrie. Synd for det kan virke som alle andre seilbåtmerker er det.

Link to post
Share on other sites

Vi kan vel konkludere att Bav, og de andre nye båtene som selger bra(eller kun Bavaria) kjøpes

av kunder som ikke har peiling på seiling, men kjører kun for motor.

 

Og tilfeldigvid er det noen av dem som kjøpte Bav tidligere som klarer faktisk og gjøre den bommerten igjen. Nå er det ytringsfrihet i Norge, og alle har lov til å mene hva som helst

Kongen er for Norge, dørene er for lave osv.

 

Men det er klart att vis mange av de andre, som feks svenske båtprodusenter hadde kommet med

båter i prisklasse tilnærmet de store europeiske verftene, hadde markedsandelene sett anderledes

ut. Og jeg tror att broderfolket i øst kommer til å se nærmere på saken. Det er klart att de som

kjøper nye båter, har en markedsundersøkelse på hva de bruker så mye penger på. Ingen er vel

villig til å gjøre bomkjøp.

 

Men kriteriene for kjøpet er forskjellig. Noen kjøper båter for kun for seilingnes skyld. Mens

andre kjøper det som "hytte-løsning" med seiling mellim de forskjellige steder de drar til.

 

Det er mangfoldet som er bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men det er klart att vis mange av de andre, som feks svenske båtprodusenter hadde kommet med

båter i prisklasse tilnærmet de store europeiske verftene, hadde markedsandelene sett anderledes

ut. Og jeg tror att broderfolket i øst kommer til å se nærmere på saken. Det er klart att de som

kjøper nye båter, har en markedsundersøkelse på hva de bruker så mye penger på. Ingen er vel

villig til å gjøre bomkjøp.

Nja, si ikke det. Et konkret eksempel. HR varslet for et par år siden 60 ansatte om at de kunne miste jobben pga lavere ordreinngang. Magnus Rassy sa at ordreinngangen nærmet seg det normale etter lang tids høyt volum. Ingen av de 60 har ennå sluttet på verftet for de har så mye å gjøre. En av årsakene er nok at HR har lansert mange nye modeller som anses som prisverdt samt at det er oppgangstider i Norden. Det tyske markedet som var HR's største i mange år har falt helt bort, men på andre områder ser vi at forbruket er på vei opp i Tyskland, så man skal ikke se bort fra at volumene øker der også

 

Det er mange posisjoner i et marked for seilbåter. Det viktigste tror jeg er at man er tro mot den posisjonen man vil ha. Bavaria er middelklasse båter - der kvalitet, pris og seilegenskaper er middels - dvs gode nok for de fleste. Det finnes båter med høyere kvalitet og pris og seilegenskaper og båter med lavere kvalitet og pris og seilegenskaper. I motorbåtmarkedet så kan vi kanskje si at Scand er motsatsen, og de selger jo Balticer som hakka møkk. Mange sier at det er mye båt for pengene, andre sier at det ikke er mye båt for pengene. Det ubestridte er vel at det er mye bølger for pengene

 

Noen - som Andreas - vil til og med ha i pose og sekk - en seilbåt som seiler OK og som gjør 25 knop for motor.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg tror ikke HR vil gå lenger ned fordi det er ikke deres nisje. Men Arcona har satt ut

produksjonen. Men det finnes mange flere, Maxi har hevet seg opp, de nye båtene ser flotte ut,

1200,1300.

 

Industri kan broderfolket, så jeg venter spent på hva som kommer.

 

Når det gjelder Bav med utenlandsk flagg, så skyldes det vel att du ikke har vært så mye ute.

Sjekk markedsandel i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, GB.

 

Samt de er storlevrandør til Charterflåten.

 

Men klart, jeg tror det er mange fra motorbåtflåten som blir seilere, og de har ett annet fokus

på valg av båt når de velger.

 

Men på fjorden er det plass til alle. Man for bare øke takhøyden. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Litt pussig å se at utlendingene ikke velger Bavaria like mye som oss nordmenn. Har nesten ikke møtt en Bavaria med utenlands flagg.

??

Der er jeg helt enig... :rolleyes: ser man på Bavariaklubben i Danmark så fikk denne klubben 44 nye medlemmer i mai og juni år.... Ikke vet jeg hvor mange som kjøpte Orust sine "skarpseilere" i denne perioden...

 

Jeg har fortsatt synet i behold og rusler lange kaia i Haugesund, smedasundet... Der finner jeg daglig Bavaria seilbåter med både dansk, tysk og nederlandsk flagg... men selvsagt så kan det jo bare være en tilfedighet..

 

Nei mine venner.... av de 3500 Bavaria som bygges i året så går nok ikke alle til Norge, så en og annen utlending er nok dum nok til å kjøpe en han også..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg tror ikke HR vil gå lenger ned fordi det er ikke deres nisje.

Det er det jeg mener jeg også. De har det bra som de har det. De omsetter for nesten 1 mrd i året og tjener mer og mer pr produsert båt etterhvert som båtene blir større og støre. De har 300 -400 mill på bok - så hvorfor skal de endre seg? Men de har allerede gjort en markedstilpasning - selvom de ikke sier det direkte. Båtene har fått større volum (se nye 342 og 37 - rene høyhus), de har fått bedre seilegenskaper med smalere forskip, høyere rigg, flatere bunn, dypere ror og kjøl og kvaliteten på innredningsarbeidene har gått ned sammenlignet med det de lagde på 80 tallet. Dette for å treffe markedet som HR kaller " gamle ragattaseilere som nå vil ha gode seilegenskaper og affordable quality"

 

Det samme ser vi nå skjer med Najad etter at de fikk nye eiere for et par år siden. mange nye modeller der kvaliteten på innrednigen er på topp (og høyere enn HR) og der seilegenskaper og moderne linjer tillegges stor vekt.

 

Hvorfor gjør disse tradisjonsrike verftene det? Fordi det er det markedet vil ha, og skal man overleve må man selge også. Da holder det ikke å ha verdens beste produkt til en pris ingen vil betale

Link to post
Share on other sites

Javisst, men den tok ikke skikkelig fart før Magnus Rassy overtok verftet fra sin far. Og det er ikke så mange år siden. Men starten var da Frers kom inn som konstruktør - og hans første var kanskje 36?

 

Kanskje var HR 29 den første der man våget seg litt mer mot bedre seilegenskaper

Link to post
Share on other sites

Flott båt den Reginaen i alle fall. Ser du er fra Mandal...kan ikke være mange slike flotte båter her i byen. Hadde vært artig å tatt en titt fra brygga på båten. Kan aldri huske å ha sett noen slik båt i Mandal ei heller noe annet sted for den saks skyld. Vil du røpe hvor du ligger? Event. på IM om du ikke vil legge det ut på forumet.

Link to post
Share on other sites

Lano2. Ut i fra hvordan du argumenterer tror jeg du er av oppfatning at du har rett og alle andre tar feil. Problemet ditt er bare at de andre ikke vil forstå. :rolleyes:

Nåja... forstår nok litt i allefall, eller kanskje jeg misforstår.... men kanskje ikke det som var poenget :rolleyes:

 

Forstå det den som kan..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...