Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Hei vi er en familie på 6 og vi kunn noe ikke fått en mer praktisk båt en vår b-32 for de pengene vi hadde til rådighet, her kan alle sitte ute når vi seiler. Flere av de eldre(og solide?) båtene vi så på i samme prisklasse var 20-25 år gamle, rorkult og storseilskjøtet tar mesteparten av plassen i cocpit.

Vi har hatt null tull med vår båt utenom det som er skapt av egen dumskap. Bavaria blir garantert vår neste båt og drømmen hadde vært en båt som baatsman.

Og hvis din båt ikke har skiftet navn, så har jeg seilt den i en uke!!..(Hvis du kjøpte den i Son i august 2004?)

 

Bra at du er mer fornøyd med den enn jeg var da..!

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

jeg seilte også en Bavaria 32 i 14 dager en sommer for noen år siden. Den fungerte meget bra. Ikke de beste kryssegenskapene - men det var som forventet - men den fungerte bra på slør. Men jeg er jo ikke vant til skarpseilere da - HR 26/29 er jo ikke akkurat noen olja lyn

 

Et tips om båten er at den har masta ganske langt frampå dekk. Jeg seilte bare for genoa en gang og fikk ei kraftig rosse. Da broacha båten. Etterpå skjønte jeg jo at det skyltes at baugen ble presse ned og hekken opp - dermed sugde roret luft.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en meget skarp uttalelse som jeg ser en fordel i blir underbygd.

Diskutert her i vinter, med svar fra Forbrukerombudet:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&showt...ndpost&p=212689

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&showt...ndpost&p=213203

 

 

Hvem blir den første til å innklage det? Vi får se om jeg tør over ferien....

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Barsk. Morsomt å lese dine innspill. Jeg har selv Bavaria motorbåt, men har flere venner med Bavaria seilbåter. Var blant annet med og hentet en 39-foter i Ålborg nå i april og seilte den hjem.

Bavaria er ikke perfekte. Men de oppleves av de fleste som riktig kvalitet til riktig pris.

 

Bakgrunnen for dette innlegget er at det nå kan være litt interessant å høre mer om dine erfaringer med din egen båt. Du seiler jo tross alt en båt som på mange vis satte standarden som billigbåt på 80-tallet. Du skal ikke se bort fra at Comfortina 32 er en båt som Bavaria kikket på før de selv satte i gang med sin storsatsning. Dog med en vesentlig forskjell i at veldig mange Comfortina ble solgt som byggesettbåter på 80-tallet, mens Bavaria satset direkte på serieproduksjon.

 

Comfortina 32 er død, Bavaria 3x har overtatt. Er det egentlig så ille?

 

PS. Jeg leste akkurat nå din tråd om villedende markedsføring. Jeg tror du har helt rett og at Lunde Båt vil bli tvunget til å oppgi frakt til Norge i sine priser. I det minste til en havn i Norge, om ikke frem til kjøper.

Redigert av sletten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for dette innlegget er at det nå kan være litt interessant å høre mer om dine erfaringer med din egen båt. Du seiler jo tross alt en båt som på mange vis satte standarden som billigbåt på 80-tallet. Du skal ikke se bort fra at Comfortina 32 er en båt som Bavaria kikket på før de selv satte i gang med sin storsatsning. Dog med en vesentlig forskjell i at veldig mange Comfortina ble solgt som byggesettbåter på 80-tallet, mens Bavaria satset direkte på serieproduksjon.

 

Comfortina 32 er død, Bavaria 3x har overtatt. Er det egentlig så ille?

Min satte nok ikke standarden som billigbåt, den kostet 230` i 1983 og det var dyrere enn de fleste sammenlignbare den gangen, dog ikke "Orust" i hverken pris eller kvalitet. Comfortina er ikke levert som byggesett i motsetning til mange andre. Bl.a. Albin Nova 33 er en av konkurrentene fra den tiden, og de fleste av de tidligere modellene der ble levert som 1/2 eller 3/4 fabrikater. Mener å huske en pris på ca. 120` for halvfabrikat i 1982 for en arbeidskollega av faren min.

 

Når det gjelder erfaringer tror jeg at jeg har sagt det meste i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&showt...ndpost&p=205709

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvem blir den første til å innklage det? Vi får se om jeg tør over ferien....

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Ta med Windy i klagen også da. Deres priser er levert Arendal - hos Windy, og jeg har ikke lastebil for å hente en slik en. Forskjellen er kanskje at det er teknisk mulig å hente båten i Arendal på egen kjøl, hvilket det ikke er hos Bavaria i åkern i Bayern :rolleyes:

 

Blir spennende å se utfallet på en eventuell klage. Jeg mener at din påstand om at Lunde som importør driver ulovlig markedsføring er feil inntill det motsatte er bevist. Og Lundes markedsføring er ikke realitetsvurdert av Forbrukerombudet. så vidt jeg vet er man uskyldig inntill man er dømt i Norge.

 

Det kan også påpekes at Forbrukerombudet ikke er avhengig av å motta noen klage for å se på en sak - de kan gjøre det på eget initiativ også - om de finner det nødvendig

 

Jeg sier ikke dermed at jeg er enig i prismodellen på Bavaira. Jeg oppfatter også at de har lokkepriser på urealistisk utstyrte båter. F.eks prises motorbåtene uten kallesje. Men jeg er av oppfatninge at dette begynner å bli ganske godt kjent i markedet. En annen sak jeg også har stusset på er at Bavaria motorbåter annonseres mye billigere i Sverige enn i Norge - ut i fra dagens kurs sek/nok kan det skille flere hundre tusen kroner. At det under standardustyr på motorbåtene også står angitt CE sertifikat og CE brannslukningsutstyr vitner kanskje om en smule iver i å få standardutstyrslista lang nok - man kan jo ikke selge båten uten dette. Det samme gjelder vel "godkjente lanterner" :lol:

Link to post
Share on other sites

Bavaria Cruiser henvender seg til familie-segmentet, som også setter pris på plass i tilegg.

Att Bavaria er verdens beste båt er vel heller aldri nevnt. Men att det er mye båt for pengene,

må salget være en bekreftelse på. Markedet endrer seg, helt klart. Seilere idag kan vel deles

i flere grupper enn tidligere. Du har de som seiler omtrent uansett vind, så har du de som

bruker motor mer enn før.

 

Men uansett det viktigste er å trives med den båten man har, uansett type.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det kan også påpekes at Forbrukerombudet ikke er avhengig av å motta noen klage for å se på en sak - de kan gjøre det på eget initiativ også - om de finner det nødvendig

Er nok riktig det, men jeg tror deres retningslinjer sier at de da skal se på hele bransjen.

 

Uskyldig inntil..... jeg tør å påstå det allikevel, de taper saken!

 

Nå stresser jeg med montering av autopilot, kartplotter mm før feriestart på mandag. derfor blir det iallefall ingen klage fra meg før over ferien.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er nok riktig det, men jeg tror deres retningslinjer sier at de da skal se på hele bransjen.

Ofte starter de med en konkret sak - så nøster de derfra. Har erfaring med at det har god effekt i bransjen når de trår til. De har ganske sterke virkemidler som myndighetsutøver.
Link to post
Share on other sites

En annen sak jeg også har stusset på er at Bavaria motorbåter annonseres mye billigere i Sverige enn i Norge - ut i fra dagens kurs sek/nok kan det skille flere hundre tusen kroner.

Jeg tror at enkelte har gjort mer enn å stusse på dette, en og annen har visst kjøpt sin B-båt i Sverige.

 

mye båt for pengene

Hva er "mye båt"? Stort volum? Høyt fribord? Forseggjort innredning og garnityr? Stor seilgarderobe?

 

Jeg har en mistanke om at svært mange av dagens båtkjøpere vurderer helt andre egenskaper en jeg har. :wink: Så lenge det er mange nok som deler min vurdering til at vi kan holde liv i et par små båtbyggerier bryr jeg meg ikke så mye om hva flertallet mener.

 

Så var det markedsføringen...

Er nok riktig det, men jeg tror deres retningslinjer sier at de da skal se på hele bransjen.

Fint. Da finner de at det er flere som ikke driver god markedsføring, og får kanskje ryddet litt opp i villedende priser, klanderverdige betalingsbetingelser og småslurv med hensyn til kjøpers rettigheter i bransjen generelt. Jeg tror ikke det er noen grunn til å gi Lunde mer pes enn enkelte andre. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge det er mange nok som deler min vurdering til at vi kan holde liv i et par små båtbyggerier bryr jeg meg ikke så mye om hva flertallet mener.

:cheers:

HELT ENIG !

 

Til dere som vil være en i mengden: Lykke til med Bavaria . Jeg tror Bavaria Vision vil være den perfekte dekkshusbåt for dere.

Ta med en god DVD, så slipper dere å irritere dere over utsikten når dere sitter i salongen.

:cheers:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor har vi denne harselerineg med f.eks Bavaria.... er det for å fremheve at den båten vi har er så mye bedre.... eller er det noe annet... hva er drivkraften bak dette?

 

Hva ønsker vi å oppnå med dette.... jeg bare spør jeg.. Personlig så ser jeg ikke poenget med denne typen harselering, men respekterer jo at andre finner det givende og mulig personlig fremmende eller hva det nå kan være..

 

Kan det tenkes at enkelte ikke liker at Bavaria lager gode båter til godt under halve prisen av hva de selv har betalt, og dermed må rakke ned på dette.... :rolleyes:

 

Hva ønsker en å oppnå ved f.eks å klage markedsføringen inn til forbrukerombudet... en personlig seier eller hva er drivkraften som ligger bak en slik handling/tanke... Ikke vet jeg, men noen vet sikkert...(Jeg kontaktet forbrukerombudet i vinter angående denne saken og fikk en generell rediggjørelse i forbindelse med en diskusjon her, men jeg så ikke noe poeng med å bringe saken videre)

 

Påstanden om Vision og DVD ser jeg ikke noen grunn til å kommentere siden den rett og slett er for dum og barnslig.... Det er slik som 4 åringen min holder på med i barnehagen, så det holder at jeg diskuterer med han...

 

Men dette kommer vi nok aldri til bunns i, vi alle har forskjellige motiver for hvordan vi oppfører oss og ter oss, det respektere jeg selvsagt.... Noen av oss må alltid fremheve det de selv eier og har, får de aksept så øker vel egoet og statusen... mens andre av oss tar det ikke så tungt og driter i hva andre mener, og ser ikke behovet for å fremheve noe som helst..

 

Noen av oss har evnen til å erkjenne at vi gjør feil, mens andre av oss går ned med flagget til topps.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min satte nok ikke standarden som billigbåt, den kostet 230` i 1983 og det var dyrere enn de fleste sammenlignbare den gangen, dog ikke "Orust" i hverken pris eller kvalitet. Comfortina er ikke levert som byggesett i motsetning til mange andre. Bl.a. Albin Nova 33 er en av konkurrentene fra den tiden, og de fleste av de tidligere modellene der ble levert som 1/2 eller 3/4 fabrikater. Mener å huske en pris på ca. 120` for halvfabrikat i 1982 for en arbeidskollega av faren min.

Comfortina var absolutt en byggesett båt. Den kunne du få kjøpt som 1/2, 3/4 og ferdig båt allerede fra lansering. Sluttet som 1/2 fabrikat i 89, men var tilgjengelig som 3/4 fabrikat til 92. Dette hevder i hvert fall svenske Sailguiden's båtfakta.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har vi denne harselerineg med f.eks Bavaria... [...]

Hva ønsker en å oppnå ved f.eks å klage markedsføringen inn til forbrukerombudet...

Andre for svare for harselering ed Bavaria, men jeg er sikkert svar skyldig med hensyn til å fleipe litt med Bavaria-eiere som tar litt av på vegne av båten sin. :rolleyes: Det som inspirerer meg er kommentarer om hvor "mye båt" Bavaria gir for pengene, og hvordan det vil gå med båtbyggerier som lager dyrere båter. Det jeg forsøker å poengtere er at det er mange som har andre båtønsker og meninger om små detaljer og store linjer. I havna ligger jeg ved siden av en Bavaria som har kostet omtrent det samme som min båt, og vi er like storfornøyde med hver vår båt. At vi ikke vil bytte med hverandre er liksom ikke noe problem.

 

Målsetningen med å klage på markedsføringen fra flere båtselgere er å få bedre opplysninger om prisen på båt. Det er flere som slurver, og det er store forskjeller på f.eks. frakt. Det har sin naturlige forklaring ettersom det er dyrere å frakte en båt fra Frankrike enn fra Sverige, men det er villedende når slike kostnader ikke kommer fram i de veiledende prisene båtene annonseres med.

Link to post
Share on other sites

Det jeg av og til stusser litt på er hva Lunde båt egentlig gjør for kundene når man må hente båten selv i utlandet, montere utstyr selv osv. Hvorfor da ikke spare penger på å kjøpe av tysk forhandler? Vil tro Lunde må ha ganske lave avanser pr båt når folk likevel kjøper av dem.

 

Eneste jeg ikke liker er at det virker som all kundeservice stopper når båten blir noen år eller ikke beviselig er kjøpt hos dem. Har mailet et par ganger med spørsmål om noen tekniske detaljer og deler uten å få noe som helst svar selv etter purring. Det er dårlig!

Link to post
Share on other sites

Men helt seriøst:

Jeg kunne godt tenke meg en Bavaria DS, hvis salongen var opphevet, og båten har nytt moderne skrog med blykjøl.

 

Da kunne jeg solgt Regina'en, og brukt den ekstra millionen på piker vin og sang...

 

Så konklusjonen min er: Det er synd at Vision er blitt nok en kjellerstue.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kikket litt rundt i Europa.. Det er fint lite å spare på å kjøpe i tyskland eller Danmark for den saks skyld.... om det i det hele tatt er noe å spare på det... Båtene koster det samme over alt... ca. 95000 Euro pluss mva... for en 39 foter levert verft.... Det man kan spare litt på er forhandlinger på ekstra utstyr vil jeg tro...

 

Pris Norge eks mva: 95000 Euro (prisen her er inkl hk avgift, men den er marginal)

Pris Danmark eks mva. 95200 Euro

Pris Tyskland eks mva. 94530 Euro

 

Hva Lundebåt gjør... tja si det.... sikkert grei å ha med å gjøre ved reklamsjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men helt seriøst:

Jeg kunne godt tenke meg en Bavaria DS, hvis salongen var opphevet, og båten har nytt moderne skrog med blykjøl.

 

Da kunne jeg solgt Regina'en, og brukt den ekstra millionen på piker vin og sang...

 

Så konklusjonen min er: Det er synd at Vision er blitt nok en kjellerstue.

Tja.... litt fakta kan man jo forholde seg til da.. helt seriøst..

 

Bavaria vision leveres med standard blykjøl både i normal og dyp versjon..

Skorget er nok også nytt, men det er neppe like moderne som Reginaen vil jeg tro..

 

Så jeg tror nok du bør beholde Reginaen og heller gi slipp på piker, vin og sang... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så jeg tror nok du bør beholde Reginaen og heller gi slipp på piker, vin og sang... :wink:

Jeg tror ikke det blir så vanskelig å kombinere dette. Reginanen er jo så trang i dekksalongen at det neppe blir plass til mer enn en av hver - altså en vin og en pike :lol: Og sangen får Kari og Geir i Rrrrreiseradioen stå for

 

Tok faktisk en slik R35 i øyesyn i går - det ligger en på samme brygge som meg. Flott båt - mange lekre detaljer. men sota vinduer i dekk - det er jo nesten Volvo 240 med effektanlegg stuk over det

Link to post
Share on other sites

Tok faktisk en slik R35 i øyesyn i går - det ligger en på samme brygge som meg. Flott båt - mange lekre detaljer.

Hei, kanskje vi er naboer !! :eek:

 

Jeg liker alt som er trangt. Blir liksom mer kos da. :lol:

I tillegg slipper jeg mobilkran for å komme på land.

...eller ekstra poleringshjelp hver vår...

 

35 fot er nok, så lenge ekteskapsloven om monogame ekteskap eksisterer her i Norge. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket nå på en slik Regina sak ved bryggaglemte meg,,, det heter kaia her i Haugesund mandagen denne uken... men sjekket ikke flagget på den... kan jo ha vært utlending på ferie for alt jeg vet..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...