Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Lundebåt selger vel alene flere båter en hva som blir produsert på Orust tilsammen vil jeg tro.. Det er kan jo ha med at de yter god service og er service innstilte og enkel å ha med å gjøre om det blir en reklamasjon..

 

Personlig så ser jeg ikke noe behov for å fremheve hva jeg selv eier og liker, men respekterer jo at andre har dette behovet og setter pris på "statusen" som de aller fleste bare smiler av.....

 

Jeg har tidligere i denne tråden bedt om en forklaring på hva som er dårlig med rorene til Bavaria, men har ikke fått annet svar enn at man har hørt det fra en annen... Nå kommer også påstanden om at negative ting med Lundebåt som helt sikkert stemmer... Men det er jo greit å fortelle hva det er enn bare å spre løse udokumenterte rykter... da har vi jo litt fakta å forholde oss til og respekten øker.... og en sak har jo ofte litt mere enn en side...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere i denne tråden bedt om en forklaring på hva som er dårlig med rorene til Bavaria, men har ikke fått annet svar enn at man har hørt det fra en annen... Nå kommer også påstanden om at negative ting med Lundebåt som helt sikkert stemmer... Men det er jo greit å fortelle hva det er enn bare å spre løse udokumenterte rykter... da har vi jo litt fakta å forholde oss til og respekten øker.... og en sak har jo ofte litt mere enn en side...

Lars Buchwald som designer Nordship gav meg ror-historien under Hanse Boot messen i fjor. Skal ikke prøve å gjenngi det han sa, det blir for komplisert. Som jeg har sagt tidligere så er jeg ikke personlig bekymret på vegne av Bavaria eiere..... Veritas har jo godkjent båtene....

 

Lundebåt historien blir for "privat", da jeg ikke vil blande inn min kollega i dette . :sleep:

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

Aner ikke om rorene til Bavaria er generelt dårlige, men leste nylig følgende på forumet til den norske Bavaria-klubben:

 

"Viking Redningstjeneste i Larvik måtte i dag (8.juli)assistere en 14 dager gammel Bavaria 37 hvor platen som holder styresnekka var brukket løs fra festene. Skruene stod igjen sammen med "ørene" fra festeplaten. Dette skjedde under innseiling til Stavern, og holdt på å gå riktig galt. Heldigvis fikk de satt på nødroret og svingt unna i siste liten. Det gikk heldigvis bra denne gangen og Viking redningstjeneste laget ny innfesting, men andre med samme båt bør kontrollere innfestingen!"

 

og:

"Er ikke dette noe verft/importør burde ta tak i umiddelbart?

Alle berørte parter har vel nå oppfattet at noe alvorlig har inntruffet med styringen på en ny Bavariabåt,og dette kunne faktisk gått veldig galt når man tenker på farvannet denne båten kom fra(Rakkebåene i relativt tøft vær!!!)

En oppklaring/beroligelse burde være det minste man kjapt som mulig burde komme med??

Har samtlige nye Bavariabåter i Cruisingserien denne styresnekka?? "

 

Lundebåt har jeg bare hørt godt om.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg leser på den siden er det ikke styresnekka i seg selv, men monteringen som kan ha vært feil:

"Mekanikern som kom ut sade att detta inte knäckt direkt utan måste ha kommit av för hårt belastning under en tid. Vi har sedan premiärturen klagat på knirk i rodret som inte blev avhjälpt av servicekillen. Antagligen fanns felet redan från start. Det troliga är att de rostfria bultarna inte passar riktigt i hålen och sedan har man dragit åt för hårt utan att lägga brickor i mellan. Bultarna är av någon anledning så korta att det inte får plats en bricka. Om det inte görs här i Norge kommer jag senare i år att förlänga dessa fastsvetsade bultar så att en bricka får plats. Vi klarade oss bra och det är det viktigaste. Det var många som stod på första parkett och någon sade till oss att de fått en tankeställare. De hade aldrig tränat in nödroder."

Link to post
Share on other sites

Bavaria er ikke feilfritt, det skjer feil med de som alle andre, her kommer imp sin styrke, stoler på Lunde Båt. Hvis dette er noe som har betydning for andre Bav eiere, skjer det noe fra Lunde Båt. Ref kjøl Match serien, Lunde forsterket dette .

 

Lunde kan markedsøkonomi, og er klar over hva som skjer hvis dette er noe som kan være på flere båter. Synes heller synd på båteieren, som kanskje ikke stoler helt på roret fremover.

 

Naivitet fra vår side, nei skeptisk nei.

 

Husk Lunde selger så mange båter att det ville meldt seg flere.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er flott med slike fakta opplysninger om feil som oppstår.... i dette tilfellet med styreenekken så er det nok relativt åpenbart at det er Bavaria som har sviktet her.... men monterer ikke en dings med for korte bolter slik som tilfelle er i denne saken, om svensken min er god nok.. Good workmanship npr det gjelder bolter er min 3 gjenger utenfor mutter... på slike tynne bolter som dette er det vanlig god praksis at bruker 5 gjenger utenfor mutter.... På de plattformene hvor jeg har vært piping ingentingiør så ble dette alltid kommentert av meg og sjekket..

 

Så her har nok kvalitetskontrollen til Bavaira sviktet totalt og vi får jo bare håpe at dette kun gjelder den ene båten og ikke er representativt for en serie 37 fotere..... men det vil jo tiden vise...

 

Jeg spurte forøvrig Lundebåt i går om hvordan ståa var med 39'en som gikk på grunn i Sverige og mistet kjølen, men i følge opplysninger jeg fikk av Lundebåt så er ikke kjølen funnet og noen entydig årsak er ikke konkludert...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det Najad gjør, som HR gikk bort bra er Lloyds godkjennelsen. Mener Najad fullfører "high-end"

linjen på ett bedre sett( ref Windy). HR har vel kanskje prøvd å senke seg litt, også prismessig. Najadene

blir å veldig kostbare.

Stemmer nok det. HR sier "affordable quality", og det ser man også. På pappas HR 31 sitter skottet til salongen rett over fremre vindu, og det er enkelte plasser der man ser topcated glassfiber på dørken. Jeg liker det ikke jeg. Mulig jeg kan få en Najad med støtfanger om jeg diskuterer med dem :lol:

 

Bussturen gikk i vasken, eller mer konkret i dusjen - en salt sådan. Mer info i annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Suzuki:

Om jeg har lest rett, har du båten i Frognerkilen. Der ligger en eldre Dufour på 26-28-fot med landets minste dekkshus. Kun et hode med skyggelue får plass i overbygget. Dog med utmerket utsyn. Båten utgjør en artig del av mangfoldet, en av få relativt moderne seilbåter som lener seg i retning sjarksegmentet.

 

Har dessverre ikke kamera tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å bli vel lei av debatten om Bavaria, deres kvaliteter, sjøegenskaper, seilegenskaper mm. Men jeg synes at endel påstander bør kommenteres, særlig flere av trådstarter:

 

Nix. Bygges i Stenungsund på fastlandet. SY80 er riktignok bygd på ei øy, Gotland.

 

Skrog og dekk til HR bygges i Kungshamn, som også er landfast.

Hvis jeg ikke husker feil blir skrog og dekk på Najad støpt i Lysekil

 

Leste på en annen site et sukk fra en som hadde vist Performance 35 på ei messe.

Svært få ruslet på dekk og så på layout, sparket i røstjern, studerte tekniske installasjoner, telte avlastere osv.

Alle forsvant under dekk for å se på interiøret.

Derfor tillot jeg meg å spørre for noen måneder siden om hvordan Bavaria kjøperne hadde fått tatt med deres skroglinjer under vann i betraktning, fordi Lunde snekret inn alle utstillingsbåtene. Har ikke vært i det nye bygget, gjør de det samme der?

Sukket du referer til Mulligan bekrefter muligens at dette er mindre viktig for mange, dessverre.

 

Når det gjelder valget så er det ganske enkelt

Ta nå eks Bavaria

 

Det er bra båter som

 

seiler bra, også i regattasammenheng.

bra innredet

bra innvendig utnyttelse

bygget på en kostnadseffektivt sett

en importør som setter kunden i fokus, som har god økonomi.

godt utbygget forhandler/servicetilbud.

Seiler bra, nei det gjør de definitivt ikke. De befinner seg definivt ikke i øvre halvdel av skalaen med jevnstore båter.

Hvis du referer nok en gang til overall seieren i Færdern til Per Helgesen fra Fredrikstad i fjor så må det tydelig gjentas at:

-Per Helgesen er en meget erfaren og dyktig regattaseiler, med bl.a. medalje i VM for H-Båt

-Seilene er meget dyre og langt ifra originale, de er så flotte at han er avbildet med de på Elvstrøm-Sobstad`s internasjonale nettside

-Båten har en spesiallaget kjøl, lettere med vesentlig lavere tyngdepunkt slik jeg klarer å lese lysbrevet hans. At han ikke har blitt straffet i i lystallet for dette er for meg uforståelig. Her er link til lysbrevet på hans båt:

http://www.seiling.dns2go.com/baat/visMaal...30E?baatId=8322

-Det originale lystallet på Bavaria 38 cruiser på 1,23 er meget lavt. Båten har tross alt en vannlinjelengde på 10,25 meter.

 

Videre sier du at kunden settes i fokus, tidligere i tråden innrømmer du at de prøvde å tie om skandalen med Match 42`n ikke var bra. Motstridene spør du meg.

 

Lundebåt selger vel alene flere båter en hva som blir produsert på Orust tilsammen vil jeg tro..

Muligens flere i antall, men deres snittsalg er antagelig vesentlig høyere, muligens også totalomsetningen.

 

"Viking Redningstjeneste i Larvik måtte i dag (8.juli)assistere en 14 dager gammel Bavaria 37 hvor platen som holder styresnekka var brukket løs fra festene. Skruene stod igjen sammen med "ørene" fra festeplaten. Dette skjedde under innseiling til Stavern, og holdt på å gå riktig galt. Heldigvis fikk de satt på nødroret og svingt unna i siste liten. Det gikk heldigvis bra denne gangen og Viking redningstjeneste laget ny innfesting, men andre med samme båt bør kontrollere innfestingen!"

For meg ved valg av båt er kvalitet på ror og kjøl det desidert viktigste for å føle meg trygg på sjøen.

Jeg synes at Bavaria til tross for høyt salgsvolum er overrepresentert ved ulykker de siste 3 år som har sammenheng med ror eller kjøl.

 

Bavaria er ikke feilfritt, det skjer feil med de som alle andre, her kommer imp sin styrke, stoler på Lunde Båt. Hvis dette er noe som har betydning for andre Bav eiere, skjer det noe fra Lunde Båt. Ref kjøl Match serien, Lunde forsterket dette .

 

Lunde kan markedsøkonomi, og er klar over hva som skjer hvis dette er noe som kan være på flere båter. Synes heller synd på båteieren, som kanskje ikke stoler helt på roret fremover.

 

Naivitet fra vår side, nei skeptisk nei.

 

Husk Lunde selger så mange båter att det ville meldt seg flere.

Som evenfor nevnt, har du bestemt deg for å stole på de nå da?

 

Jeg spurte forøvrig Lundebåt i går om hvordan ståa var med 39'en som gikk på grunn i Sverige og mistet kjølen, men i følge opplysninger jeg fikk av Lundebåt så er ikke kjølen funnet og noen entydig årsak er ikke konkludert...

Men hvorfor gjemte de båten etter under et døgn der ute i Leangbukta, sikkert flere enn meg som hadde lyst til å se det med egne øyne.

Denne skaden kunne inspiseres fra yttersiden. Når de i fjor til slutt skulle forsterke noen 42 Match båter etter dødsulykken i Kroatsia , så stod de ute i lang tid. Men de skulle forsterkes innvendig...og det var vel ikke plass til alle innendørs..

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja her var det litt å ta tak i....

 

Jeg skal ikke uttale meg om hvor god eller dårlig en Bavaria Cruiser serie seiler, men det ligger vel noe i navnet her.... En Cruiser er ikke en regatta båt slik som jeg ser det... Denne båttypen har hatt hovedfokus på komfort og plass... Det ble jeg fortalt i går av en salgsrepresentant i Lundebåt Vest.. Jeg har ikke noe grunnlag for å trekke denne påstanden i tvil..

 

Når det gjelder min løse påstand om at Lundebåt antageligvis selger flere båter enn hva som bygges på Orust så er det en helt ren gjetning...

 

Når det gjelder den saken at denne 39 ble fjernet fra alle mulige nyskjerrige synsere etter et døgn har jeg full forståelse for... Det kan jo tenkes at båten skulle vurderes av kompetente personer som har med sertifiseringen av båten eller representanter fra verftet... Da er det jo greit at nyskjerrige holder tommlene sine unna slik som jeg ser det, slik at det hele er mest mulig uberørt.

 

Når det gjelder saken med match båtene så kjenner jeg ikke noe til saken, annet enn at kjølene ble byttet og noe annet ble sikkert også gjort her, kostnadene ble her dekket i all hovedsak av verftet, med en egenadel på 15000 for eier.... Ref. her Lundebåt Vest..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Barsk , hvis du er lei tråden, foreslår jeg att du ikke leser den.

 

Når det gjelder Match ulykken, tok Lunde Båt og rettet opp kjøl-prob. på de norske båtene.

Jeg forholder meg til Lunde Båt. De setter kundene i fokus.

Att verftet ikke gjorde det, er ikke bra.

Mange kunder kommer tilbake og kjøper nye Bav.

 

Matchen til Daae, vinner vel ganske mye nå, må vel sies att det er regattasammenheng.

Cruiser-serien har vel også gode seiler-egenskaper, dette må sees i sammenheng med hvilke

båter du sammenligner med.

 

Att du mener Bav er overrep i skader:

vel de selger rotta av andre, derfor er de vel i anntall skader høyere

kanskje nye brukere av seilbåter

 

Når det gjelder å se Bav fra alle kanter står det flere båter på utsiden, så det bare å titte.

 

Men som sagt, som skrevet helt frivillig og lese tråden. Att du ikke liker Bavaria helt greit, da kjøper

du den ikke og finner noe annet.

 

MEN UANSETT ARGUMENTASJON, SÅ ER DET IKKE TIL Å KOMME BORT FRA ATT DE ER MARKEDSLEDENDE DE SISTE ÅR.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei vi er en familie på 6 og vi kunn noe ikke fått en mer praktisk båt en vår b-32 for de pengene vi hadde til rådighet, her kan alle sitte ute når vi seiler. Flere av de eldre(og solide?) båtene vi så på i samme prisklasse var 20-25 år gamle, rorkult og storseilskjøtet tar mesteparten av plassen i cocpit.

Vi har hatt null tull med vår båt utenom det som er skapt av egen dumskap. Bavaria blir garantert vår neste båt og drømmen hadde vært en båt som baatsman.

Redigert av breganha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før og sier det igjen.

 

Bavaria er i dag det som Nidelv 24, Skilsø 24 og andre snekker var for 30 år siden. Et passe stort volum til en passe bra kvalitet med passe prestanda for motor og seil til en passe pris. Det gir masse båtglede for mange, og det synes jeg er fantastisk fint. At noen ikke helt liker båtene er helt greit. Også før var det noen som ikke likte snekkene.

 

Har snakke med mange Bavaria eiere de siste 2 ukene - de aller aller fleste er veldig fornøyde. Har også hørt mange motorbåteiere med eldre motorbåter (gjerne snekker/halvplanere) som vurdere å bytte til seilbåt fordi man får så mye båt for pengene. At man da kaller det IKEA design mener jeg er en hederbetegnelse. IKEA er et av verdens ledende selskaper innen forbrukermarkedet - uansett kategori. Men noen liker å handle på Hilmers hus, mange liker IKEA. Mange liker også å handle begge steder. En del liker å handle rimeligere båt for å ha råd til annet, andre legger mer penger i båt.

 

Bavaria har også begynt å få sving på motorbåtene sine. Også her må de erfare over tid før de blir like gode som andre, men jeg blir ikke overrasket over om de tar store markedsandeler fra mange andre i dette segmentet også. Her tror jeg at en del norske produsenter bør begynne å tenke på egen strategi og ikke minst modellutvalg for å henge med i utviklingen.

 

I mitt hode er det båtgleden som er det viktigste, og den er det mange som opplever som stor med disse båtene.

Link to post
Share on other sites

Barsk , hvis du er lei tråden, foreslår jeg att du ikke leser den.

 

Når det gjelder Match ulykken, tok Lunde Båt og rettet opp kjøl-prob. på de norske båtene.

Jeg forholder meg til Lunde Båt. De setter kundene i fokus.

Att verftet ikke gjorde det, er ikke bra.

Mange kunder kommer tilbake og kjøper nye Bav.

 

Matchen til Daae, vinner vel ganske mye nå, må vel sies att det er regattasammenheng.

Cruiser-serien har vel også gode seiler-egenskaper, dette må sees i sammenheng med hvilke

båter du sammenligner med.

 

Att du mener Bav er overrep i skader:

vel de selger rotta av andre, derfor er de vel i anntall skader høyere

kanskje nye brukere av seilbåter

 

Når det gjelder å se Bav fra alle kanter står det flere båter på utsiden, så det bare å titte.

 

Men som sagt, som skrevet helt frivillig og lese tråden. Att du ikke liker Bavaria helt greit, da kjøper

du den ikke og finner noe annet.

 

MEN UANSETT ARGUMENTASJON, SÅ ER DET IKKE TIL Å KOMME BORT FRA ATT DE ER MARKEDSLEDENDE DE SISTE ÅR.

Lei tråden; har oppfordret deg til det før; vær så vennlig å les hva jeg skriver.

 

 

Kjøl Match 42; importøren gjorde det vel først når de ble pålagt det av verftet og/eller Ludvig Daae m/fl. Match eiere satte seg virkelig på bakbeina. Det ble såvidt jeg oppfattet truet med heving av kjøp på flere båter.

 

Seilegenskaper; matchen til Daae er etter fiksing av kjølen helt sikkert en rask båt, men produksjonen av 2 av 3 båter i den serien ble brått stoppet og således for meg uinteressant i diskusjonen om seilegenskaper på Bavaria generelt.

Cruiser serien mener jeg seiler dårligere enn gjenomsnittet av sammenlignbare båter, spesielt de mindre utgavene. Da snakker jeg om alle under alle vindvinkler, vindstyrker mm. Ja de surfer bra på rom slør, men krysser dårlig. Da snakker jeg om med originale eller litt oppgraderte seil som det er naturlig/relevant å sammenligne med

 

Skader; igjen, les hva jeg skriver (til tross osv...). Jeg snakker om kritiske ror og kjølproblemer, ja mulig at uerfarne brukere kan forklare noen av episodene.

 

Bavaria under vann; ja, står alltid noen utenfor, men er ikke de fleste i salgsutillingen kun inne? Slik var det iallefall i fjor, mulig de har endret det til i år?

 

Frivillig å lese tråden; har ingen ting med at jeg ikke liker Bavaria hvis du med det mener; på generelt grunnlag. Selv oppfatter jeg at jeg er skeptisk og skuffet over deres seil og sjø egenskaper, innfestning av forstag, lave kjølvekt, høye overbygg (gjelder de mindre modellene), villedende og dermed ulovlige markedsføring i Norge og sikkert noe annet også!!

 

Vi blir nok ikke enige i denne debatten uansett, håper det går bra med deg, din båt og at du får seilt mye med den.

 

Mine betraktninger er utifra å ha seilt 31(2001), 32(2003) og 42(2002), lyttet til mange eiere, medseilere(de er ofte litt mer kritiske enn eieren selv..) og folk i bransjen, det være seg kranførere, riggere, plastreparatører mm.

 

Og av de 3 jeg har seilt så var 42 foteren desidert den beste. Har også hørt mye bra om 34 foteren for 3-4 år siden.

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...