Jump to content

Nye Bavaria seilbåter, en helt ny serie


baatsman

Recommended Posts

Nå har ikke jeg vært inne i en Vision så jeg skal ikke uttale meg om det er helt "vanlig" seilbåt med kun litt flere vinduer.... Jeg har kun sett databilder av denne båten ..

 

Men er ikke en DS en vanlig seilbåt da med litt flere vinduer og salongen litt høyere plassert da slik at en kan kikke litt ut i ny og ne... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..og da er det begrenset med utvalg:

Ege Yacht - Tyrkisk billig båt

Nauticat - Gammeldags skrog til en stiv pris - tung pga ingen sandwitch skrog

Nordship - Smak&Behag, men nesten en perfekt båt i mine øyne

Regina - Nam nam

Helmsman - 40DS ser OK ut, men produseres ikke lenger

Degerö - Tja ....

Sunbeam42 - Litt for bred .... 4.40 på 42 fot !! C-Cockpit

Wauquiez - Ser alt for "Ikea" ut... er redd den moten forsvinner med myke former ( Vision og Jeanneau er i samme myke kategori )

Etap - Minimalistisk , uten den store utsikten.... Sitter for lavt !

Motiva - Stålbåt - uaktuelt med 22 tonn i hagen !!

Saxe - Umoderne

Link to post
Share on other sites

Hei, ja jeg er helt ny på forumet ! Klarte ikke å holde igjen, når jeg så denne diskusjonen....

Så flott - velkommen ombord :yesnod:

 

Jeg er jo en stakker som har vokst opp med Orust båt (HR 26,29,31) og som har leid franske og tyske båter noen somre. Om jeg skal bytte båten vår i seilbåt så er det Orust som gjelder. Tenkte på Najad en stund, men jeg synes ikke de nye moderne båtene deres er så fine, så drømmeseilbåten er en HR 40.

 

Men skulle jeg maksimert antall kubikk båt pr krone kombinert med OK seilegenskaper og bra restverdi da hadde jeg falt ned på Bavaria. Synes de har tatt et par steg opp på kvalitet på innrednignen de siste årene. Ulempen med Bavaria er seilingen.Jeg liker ikke små vinsjer, jeg liker ikke at storseilskjøtet er på rufftaket for da har man som rormann (som er den eneste som egentlig har feeling med hvordan båten går pga rortrykket man kjenner) ikke mulighet til enkelt å korrigere trykket ved å slippe ut storseilet. Jeg løste dette da vi seilte leide båter at jeg tok skjøtet 1 tørn rundt fallvinsjen og holdt skjøtet i hånda fra rorplassen. Særlig ved skjærgårdsseiling der vinden kommer og går er det viktig for meg. Jeg forstår heller ikke hva man seilmessig skal med stor cockpit. Cockpiten skal ha slik avstand mellom benkene at man enkelt kan spenne fra når man sitter i lo, den skal være dyp og føles trygg selv i mye sjø. Sentercockpit er for meg det ideelle. Jeg liker heller ikke at drenering av sjø er løst ved å ha åpen hekk - jeg syenes dette er utryg.

 

Men smaken er som baken. Mange ser ut til å trives med sine Bavariaer, og jeg tror det bringer masse båtglede til mange, og det er flott

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg skriver NAJAD 440. Leveres både med center cockpit og doble ratt akter.

 

Det er lekkerbisk det, og jeg må si att den virker bedre enn HR. HR er flotte båter for all del.

Men den nye designe etter att de nye eierne til Najad kom inn er topp.

 

PS Med så mye skriving her blir det overtid igjen for å få gjordt unna alt før ferien :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg liker også Najad bedre en HR . Var jo innom der også når vi var på Orust. Flotte båter, hvis du liker å titte inn i mahognyen !

Men somsagt: Hans Jörgen, som jobbet hele livet ved Najad kjøpte Regina 38.

 

Har vært ombord i Najad 440. Likte den svært godt, bortsett fra utsikten fra sofaen. Najad minner mye om Regina på detaljene. Spesielt cockpit utforming. Ikke så rart, da det er 10 min. kjøretur mellom verftene.

Link to post
Share on other sites

PS Med så mye skriving her blir det overtid igjen for å få gjordt unna alt før ferien :lol:

Da er du heldig om du har overtidsbetaling... men feriemodus på jobben gjør at man her bedre tid til nyttige ting som bp.. :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Interiørarbeidene i Najad er finere enn i HR - helt klart det. Det jeg ikke liker med Najad er at de har tatt bort den "støtfangeren" som er støpt inn i skroget. Dessuten har jeg en lei tendens til å bytte båter av og til, og jeg har en eller annen tanke i hodet om at en HR er mer kurant å selge enn en Najad fordi det lages betydelig fler HR enn Najader i året. For bare ett år siden var jeg overbevist om at en Najad var tingen, men nå har jeg endret meg. OG alle HR'ene faller ikke i smak her i huset heller. Nye 342 synes jeg er veldig høy, samme med 37. Men 40 foteren får strekt linjene sine fint.

 

Siste tilskudd på HR stammen - 54 som har premiære i august i år - har vi sett tøffende langs kysten her i sommer. Så den første gang på Gullholmen, deretter i Hunnebostrand. Kan nok leve med en slik en også ja - bortsett fra pengene og båtplass da

Link to post
Share on other sites

Trodde du var på buss-tur. Men OK, å velge mellom HR og Najad, er smak og behag. Begge

er meget bra båter som har fått veldig gode seilegenskaper etterhvert. Derfor kan begge

har modeller som faller bedre ut i de forskjellige str.

 

Det Najad gjør, som HR gikk bort bra er Lloyds godkjennelsen. Mener Najad fullfører "high-end"

linjen på ett bedre sett( ref Windy). HR har vel kanskje prøvd å senke seg litt, også prismessig. Najadene

blir å veldig kostbare.

 

Så en brukt 2003? Najad 34 til pris 1.4 mens den koster 2,3 ny. Ikke spes god pengeplassering det.

Vil vel tro att kjøperne uansett vil prøve å litt igjen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjøreturen fra Strømstad blir kortere hvis du kjøper Regina af Vindö, isteden for NAjad og HR. :lol:

 

HR er jo helt klart største verftet på Orust med sine 250 mann i arbeid. Kanskje det er den mørke-røde fargen jeg liker med Najad og Regina ...? :rolleyes:

 

Sweden Yachts er jo også greie båter, hvis man først skal sitte i kjelleren. Najad kommer forresten også med dekkshus etterhvert.... Tror det er en 54 foter ...?

Link to post
Share on other sites

Når er det disse Orust dagene er?... kunne jo vært morosamt og vært nede kikket litt på gammel design og teknologi.. er jo sikkert mye fint oss nostalgikere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja... dette er vel de samme linjer som er kommet for å bli? i motorbåtverden fra de sydlige breddegrader.. Det virker som dette også blir adoptert her på bjerget også.. Svært mange av dagen flybrdigebåter har jo denne litt runde formen på vinduer og annet... så hvordan det blir blant pinnebåtene gjenstår jo å se..

 

Personlig så synes jeg ikke det er så vakkert at det gjør noe, men smaken er som baken også her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forøvrig veeeeldig like alle disse såkalte "nye" dekkshusbåtene:

[...]

Ser nå mest ut som en helt vanlig, men litt oppskrytt kahytt i mine øyne. Litt større vinduer, og frontvindu, så er det plutselig dekksalong? Og dessuten hadde Jeannauen storseilskjøtet på taket :nonod: . Hvorfor har egentlig typiske cruising båter det? Det gjør da ikke båten enklere å seile med (for) lite mannskap :confused: ?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det gir mer plass i cockpit. Slipper alle disse dumme hyssingene rundt beina.

Dessuten bygges mange av disse karibien seilerne med lite storseil og stooor geoa1, som gjør at storseilet er mer til pynt. ( Krysser ikke i Karibien )

Ved en evt. broach, ( passatvinder er jo alltid jevne ) så er det genoa skjøter som er viktige å rekke her....

 

Jeg foretrekker somsagt motsatt: Stort storseil gir god sikt fremover, og gode krysse-egenskaper.

Kryssfokk er tingen ( Selvslående ! )

Da kan til og med mor styre Regina'en !

Link to post
Share on other sites

Cruisingbåter med løygang på hyttetaket er vel neppe designet for et lite mannskap. Men snarere for et chartermarked der det er viktig å ha så lite tauverk i cockpit som mulig. Ingen optimal løsning,

 

Har heller ikke sansen for dekkshusbåter som ikke er beregnet for innvendig styring, og der man likevel ikke har utsikt fra salongen. Riktignok gir det en gedigen romfølelse og mye lys, men et lite arbeidsvennlig dekk.

 

Det virker som om kappløpet i båtbransjen gir hver enkelt båtmodell kortere levetid. Nå har "alle" kastet seg på dekkhussegmentet for turbåter, der det akkurat nå er runde, svulmende former og enorme "katteøyne" som gjelder. Det er vel i og for seg ikke helt nytt, det heller. Franske Feeling har hatt disse i en årrekke.

Om to år ser vi kanskje de rette og rene linjers tilbakekomst.

 

Båtbransjen har tradisjonelt vært konservativ, men nå virker det som om pendelen har slått over, og designerne har overtatt for båtkonstruktørene.

Om det er riktig at båtbransjen er blitt mer hekta på moter og trender, så gjør ikke det akkurat velget enklere for den potensielle båtkjøper med tanke på annenhåndsverdien.

Det er ikke noe som er så "ute" som det som var "inne" for et par tre år siden.

Andre som har synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Selv om denne linken handler om Bavaria seilbåter som jeg kjenner meget godt, så klarer ikke å la være med å komme med innspill på mine Orust drømmebåter som jeg håper en gang å kunne få muligheter til å oppleve på nært hold, nemlig Malö og Sweden Yachts. Smaken er jo som baken, men etter mitt syn er dette båter som overgår HR og Najad både med hensyn på seilingsegenskaper, kvalitet, materialvalg og linjer. Er selvfølgelig stor forskjell på de ulike modellene, men noen av mine våte drømmer er Malö 40, Malö 43, Sweden Yachts 42/45.

 

Så får vi se da, når overgangen til seil kommer, hvor stort budsjettet blir.....Bavaria eller Orust...

Link to post
Share on other sites

Akkurat det jeg mener med "Ikea" design: :cheers:

 

Bavaria Match med stripete salong. (Beneteau også)

Jeanneau, Elan Impression, Bavaria Vision og Wauquiez med "moderne" vinduer og DS.

Hanse og Etap med den minimalistiske kalde stilen.

 

Det er godt vi har øya Orust, samt Nauticat og Nordship her i nord. Det nytter ikke å sette en designer som bor i syden til å lage båter for oss nordmenn.

Link to post
Share on other sites

Det er godt vi har øya Orust,

Nuh, det er flere steder i Sverige enn Orust.

 

Bilde

 

Og på den resten av Vestfoldraet hvor vi ferierer om sommeren er det X og Luffe og Faurby og Mattis og.......

Det er nesten blitt slik at en trebåt som er spiss bak er en Colin Archer, en trebåt som er tverr bak er en Furuholmen og en seilbåt i plast er en Bavaria.

Artsfattigdom?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...