Jump to content

Vannscooter lovlig?


Bitteliten

Recommended Posts

Frem til i fjor var vannscooter forbudt i Sverige. ¨Nå er det fra EU's side konkludert med at dette forbudet er ulovlig, og det er ganske fritt frem for kjøring. Om man ser på de norske reglene kan det se ut til at det er lov å kjøre vannscooter i visse områder. Noen som vet om en lemping av det norske forbudet er på gang (da tenker jeg på EØS/EU som kan stille krav til Norge). Er det noen som vet hvor det kan være lov å kjøre i Norge?

 

Jeg hadde nok klart å leve med en slik her ja

Bilde

 

eller kanskje en noe mer human variant

Bilde

 

Noen som vet om forhandlere av disse greiene?

Link to post
Share on other sites

Nå er det nok ikke gud som forbyr vannscootere, og jeg ser at de kan være like plagsomme som småjoller med 9 åring ombord. Men det er kanskje en og annen som også kan bruke innsiden av hue selv om de har en slik vannscooter - eller er det slik at alle som har vannscooter automatisk mister 50% av sin IQ og all sin EQ?

 

Og hva skal man egentlig forby? Det finnes vannscootere for å trekke vannski og wakeboard kjører, og det finnes båter med plass til to ved siden av hverandre som har samme teknikk og skrog som en vannscooter. Blir ikke så lett da gitt.

Bilde

 

 

Bilde

Forskjellen er mer hvordan du har beina enn hva du holder på med.

 

Morro med ansvar - da blir det nok bra tror jeg. Jeg lurer fortsatt på hvordan du skal lade hagla med salt - selvlader? :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå er det nok ikke gud som forbyr vannscootere............

Nei, det er det Miljøverndepartementet som gjør:

http://www.dep.no/md/norsk/dok/andre_dok/b...141/dok-bn.html

 

Ellers ser det ut til at forbudet kan bli helt eller delvis opphevet:

http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...D=14&ArtID=2941

 

Jeg krysser fingrene og håper på Gud.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Synes å huske at Stordalen sin monobåt ble klassifisert som vannscooter og at han fikk bot for å bruke denne.

Synes også å huske at reglene var formet slik at alt som ikke helt udiskutabelt er en båt blir tolket som vannscooter og dermed ikke lovlig å bruke overalt der båtliv er tillatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt vannscooter en del.(leid) Det er kjempemorro. Dette har vært i utlandet, og alle steder har de vært nøye med å fortelle hvor det lov og ikke lov.

 

Ser egentlig ikke den store forskjellen på jollekjøring og vannscooterkjøring, utenom en vestenlig

forskjell. Fart. De fleste scooterne idag gjør 45 knop++. Mestring er ett ord. Det kan oppstå

farlige situasjoner, så kjøring må foregå med sunn fornuft.

 

Men lag sertifikat, og si att alle som kjørt båt som går i mer enn 40 knop i over 30 år for amnestil :lol::lol:

 

Men gøy er det. Særlig praktisk,?

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jo, det er typisk norsk - forby alt som vi ikke liker og driver med selv. Denne blir altfor ofte brukt - :nono:

 

Hvorfor ikke forby fritidsbåter generelt? Det er jo kun en fritidssyssel hvor noen har store båter som bruker 50-100 liter diesel på en liten times kjøring. I disse tider med økt forurensing, global oppvarming, knappe oljereserver m.m. så strider det jo mot all fornuft at slike båter som bruker like mye drivstoff på en time som en familiebil gjør på en måned ikke blir forbudt. Dette liker ikke jeg så derfor må det forbys - er det ikke det som ofte er tonen her?

 

Det er mye jeg ikke liker - Syklister som bruker veien som treningsbane istedet for å sykle på gang og sykkelfeltet, folk som konsekvent kjører 10-15 km under fartsgrensen, båter som lager store bølger, folk som mater måker og andre fulgler som igjen skiter på kalesjen min og lager mye leven, folk som har råd til mye større og flottere båt enn meg osv. Jeg går inn for å forby alt dette og mere jeg kan komme på som jeg ikke liker.

 

Jeg antar at vannscootere kunne vært benyttet i 90% av kysten vår uten noen sjenanse for noen. Hvorfor ikke da kun forby kjøring i de 10 % hvor dette kan være et problem og la det være åpent for kjøring i de resterende 90%.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Argumentet for å forby vannskutere, var bl.a. at det var til sjenanse for andre. F.eks. barnefamilier på strender og holmer og folk som sitter i en stille vik og koser seg i båten. Da lurer jeg.... Hva med de j****a skrikerungene disse barnefamiliene absolutt skal ta med seg over alt? Jeg liker da å ha det rolig når jeg liker og steker meg... Hva med disse j****a shanty syngerne på 45+ som sitter der i tresjektene sine og gauker til langt utpå morgenkvisten? Nei... Det er nok mye som kan være til sjenanse, det kommer vel bare litt ann på hvilken vinkel man ser det fra... Og når de som styrer landet er 45+, så sier det seg selv at de gjerne vil synge fyllevisene sine i fred... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Som sagt - har du beina på hver side av salen er det forudt - har du beina forover og pent samlet da er det lov

 

Kanskje nettopp DET er årsaken, at det er gamle ugifte jomfruer fra Bibelbeltet som har laget reglene, for å hindre frigjordte moderne kvinner å havne i " uløkka ". :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

er ikke den som ønsker å ta gleden fra noen men PWCer unngår jeg gjerne å ha i nærheten når jeg befinner men på/ved sjøen.

 

heller en støyende og oljepsyende jolle med et barn som lærerer seg båt og som holder på hele dagen enn en bunke veps med halvgamlere bruspulverpoder.

 

til tross for at PWcen nå får byttet ut totakterene med 4 taktere - nei takk fra meg.

Link to post
Share on other sites

for å hindre frigjordte moderne kvinner å havne i " uløkka ". :rolleyes:

Det er jo godt gjort å havne i uløkka så lenge du har scooteren mellom beina da - men mindre han Johan ligger i rommet under salen da. Kan være at det blir en hekkbølgejakt av slikt - hørte du Worse - her kan du bidra til befolkningsveksten :lol:
Link to post
Share on other sites

Diskusjonen gikk vel på om de var lovlige eller ikke

mener det kom et forbud (håper) for et par år siden men de greiene med påhenger på havnet vel i en gråsone?

 

... ikke på skrikerunger eller 45++ i tresjekter

som tror de er med i idol, denne linken har vel flyti noe ut nå har den ikke :smiley:

"flyti utpå?" er det ikke det som er hele greie med båt og sjØ Å sÅnn?
Link to post
Share on other sites

http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...D=14&ArtID=2941

Vannscooter-forbud er ulovlig

 Det særnorske forbudet mot vannscooter kan være ulovlig. Nå skal lovforbudet prøves for Efta-domstolen

 

Akk så moro, men akk så ulovlig - i Norge.

Bruk av vannscooter er forbudt ved lov i Norge, bortsett fra på avgrensede områder og i konkurranser.

Men nå har er den første EU-produserte vannscooteren lansert, og da kan dette forbudet være ulovlig.

Den østerrisk-produserte Hydrospace S4 ble avduket på årets Sjøen for alle-messe som åpnet fredag.

- Når et fartøy er produsert og tillatt brukt i EU, må det også være lov i Norge, fastslår Ronny Mangerud (til høyre) overfor OnlineMagasinet.

Han er fem ganger norgesmester i vanjet racing.

Sammen med Norges motorsportforbund tar han nå initiativ til å få prøvd vannscooter-forbudet for Efta-domstolen.

- Forbudet er meningsløst, og betyr bare at det er forbudt å ha det gøy. Vannscootere i dag er ikke mer støyende eller farlige enn hvilken som helst annen liten båt, fastslår Ronny Mangerud.

 

Tekst og foto: Arne D. Skalmeraas

2006-03-17 13:28:5

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...