Jump to content

Vannscooter lovlig?


Bitteliten

Recommended Posts

Hei .det er ikke lov til å kjøre skuter i norge uten for bane .

har en seadoo 1500 gtx og fått nok bøter.3500 kr for kjøring midt i byfjorden i bergen.sykt men sant. alle fartøy under 4 meter som har vannjet som fremkomst betraktes som ulovelig....selv om dem er registrert som småbåt..

La være å kjøre frem og tilbake på samme sted hele tiden så går det bra. De fleste har såpass vett i skallen at de lar være å sladre til politiet hvis man kjører litt hensynsfult.
Link to post
Share on other sites

Den er også uten tvil ulovelig! :yesnod: Hvorfor skulle det spille noen rolle om motoren henger bakpå og ikke montert inni?

I følge den internasjonale standarden ISO 13590 er en vannscooter en farkost på mindre enn 4 meter beregnet for en eller flere personer og som drives av forbrenningsmotor tilkoblet vannjetpumpe. Og dette er en standard Norge må rette seg etter. Dermed kan farkoster man tidligere kalte vannscootere, men som ble drevet av utenbordsmotor med propell pr. definisjon kalles båt.

Derfor mener jeg det spiller en rolle.

 

Laminert utgave av ISO-standard og lovtekst medbringes under setet...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det stemmer ikke. RSSR er ikke "Biltilsynet for båter" og er dermed ikke instansen som definerer om en farkost er vannscooter eller ikke, det er det Sjøfartsdirektoratet som gjør.

 

Det at du får en farkost registrert i RSSR betyr ikke nødvendigvis at Sjøfartsdirektoratet klassifiserer den som båt.

 

--

Jonas

Hvis ikke jeg husker feil viste registreringsnummeret at denne var registrert i tollvesenet.

Dengang dette forbudet kom fikk de som allerede var registrert tillatelse fordi de var registrert som båter. Nye registreringer tillot de ikke

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker feil viste registreringsnummeret at denne var registrert i tollvesenet.

Dengang dette forbudet kom fikk de som allerede var registrert tillatelse fordi de var registrert som båter. Nye registreringer tillot de ikke

Småbåtregisteret er ikke og har aldri vært instansen som definerer hva som er båt og hva som er noe annet flytende. Dette var også gjeldende da Tollvesenet (og for så vidt Politiet) drev registeret. Jeg ser du bruker frasen "registrert som", men den gir kun mening for andre registreringsinstanser, som for eksempel Biltilsynet for biler og Norges luftfartøyregister for fly. RSSR registrerer "enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann". Dette er ikke nødvendigvis kun båter.

 

For landkjøretøy betyr det mye hva kjøretøyet er registrert som, eksempelvis er Hummer H2 lastebil eller bil? Jo, det bestemmer i siste rekke Biltilsynet (ut fra gjeldende regler og retningslinjer). For fritidsbåter eksisterer det ingen slik instans, med unntak av Skipsregisterene (kun for båter > 10 m).

 

Det er Sjøfartsdirektoratet som bestemmer om en farkost er båt eller vannscooter. Se LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter, kapittel 5, § 38:

Reglene i dette kapittel omfatter bruk av vannscootere og andre liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter. Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om en type fartøy går inn under første ledd.

--

Jonas

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Kan dette være noe Bitteliten? 2 stk. vannscootere a 150 hk.

 

vannskuter2.jpg

 

 

 

vannskuter1.jpg

 

 

Traff denne merklige farkosten i Strømstad i sommer.

 

Hver for seg gjorde scooterene 40 kn. koblet sammen bak så gjorde "båten" 40 kn.

 

Eier mente at denne var eneste i Europa. Importert fra USA. Og ja, den var blitt godkjent i Norge.

Men det hadde vist vært en del diskusjon før han hadde fått OK.

Litt usikker, men regner med at det er ok å ha dem koblet sammen som fremdrift for båten, men muligens ulovlig å kjøre med bare scooteren.

Og fornuften er ????????????????????

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Husk at vi lever i et diktatur, den siste Sovjetstat, der alt som er gøy er enten forbudt eller belagt med så høye avgifter at kun de aller rikeste har muligheter for å nyte det. Staten kommer til å kjempe for scooterforbudet til siste trevl og de vil påberope seg absolutt alle unntak og muligheter i gjeldende direktiv (som TILLATER scootere og forbyr omsetningshindring :rolleyes:).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Husk at vi lever i et diktatur, den siste Sovjetstat, der alt som er gøy er enten forbudt eller belagt med så høye avgifter at kun de aller rikeste har muligheter for å nyte det.

Det er ingen avgifter eller nytelsesbegrensninger på sex :rolleyes: ennå . Kanske en "jokkeavgift" blir det neste :lol:

 

Vi får se - vi har noen folk som heter EU også - og de har en hel del å si også - særlig når det gjelder åpent marked

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss. Med dei karakteristikane Worse har om vårt demokrati, så er vel han tilhengjar av enklare styreformer. Høyrast ut til å vere ein person som støttar diktatoriske styreformer, alt til meg/mine, meir til meg/mine, betaler altfor mykje til alle andre i skatt, alle politikarar er hjernedøde/ sponsa av staten, altfor mykje avgifter. Kjenner til fleire statar der dei Worsistiske tankane ville fått mykje merksemd og positiv omtale. Dei fleste av desse har no fått anna styresett. Dei politiske "stikka" som Worse freister å halde spas med her på forumet, burde etter mitt syn for lengst ha blitt slått ned på. Kanskje burde advokaten nytta meir tid på å fjerne mugg på eigen båt enn å spre mugg andre stadar.

Redigert av sailor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at vi lever i et diktatur, den siste Sovjetstat, der alt som er gøy er enten forbudt eller belagt med så høye avgifter at kun de aller rikeste har muligheter for å nyte det. Staten kommer til å kjempe for scooterforbudet til siste trevl og de vil påberope seg absolutt alle unntak og muligheter i gjeldende direktiv (som TILLATER scootere og forbyr omsetningshindring :rolleyes:).

 

kremt.... verre enn vil jeg si.... "vi" har jo valgt de mens djevlene der borte jo ikke hadde noe valg ;)

 

ENDA finner vi oss i de......

 

funderte en gang å starte et partai som skulle hete "En Kule For En Politiker".......... ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...