Jump to content

Vannscooter lovlig?


Bitteliten

Recommended Posts

En kompis med vannscooter hadde den mindre begavede ideen at han skulle slepe meg sittende i en steady 260 etter vannscooteren sin for å se hvor stor fart vi klarte å få... Jeg ble våt for å si det mildt, for vi hadde ikke langt nok tau, og den vannjeten spruter laaaangt :headbang:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt klønete formulert kanskje , burde kanskje heller skrevet : det er ikke straffbart å kjøre vannskuter i Norge , dette er basert på gjeldende straffe praksis , altså forbudt men ikke straffbart.

 

Blir vel feil det også for hvis noe er forbudt så er det vel straffbart? Det at politiet legger saken på høyre side av pulten og ser den bunken vokse i påvente av at overordnete myndigheter skal gi videre instruks endrer ikke på det, etter mitt syn og saken blir vel ikke foreldet på noe tid?

 

Vi må nesten forby biler også da, for jeg har sett en del gærninger bak rattet de senere årene...

 

Forskjellen er at det store flertallet av bilistene kjører helt greit hvilket jeg har til gode å se av førere av vannscootere, utelukkende bajaser i stor hastighet, men at de har det moro betviler jeg ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er at det store flertallet av bilistene kjører helt greit hvilket jeg har til gode å se av førere av vannscootere, utelukkende bajaser i stor hastighet, men at de har det moro betviler jeg ikke!

 

Jo men siden det har vært forbudt så er det stort sett bare gærningene som kjører. Blir det lovlig så kommer alle de normale fram og da vil ikke gærningene stikke seg så lett ut fra mengden lengre :saint:

 

Forøvrig er det som regel et helt annet utfall skademessig forårsaket av gærningene bak rattet.

Jeg har ennå ikke sett noen alvorlige eller dødsulykker forårsaket av vannskutere her til lands, ehh til vanns.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
En kompis med vannscooter hadde den mindre begavede ideen at han skulle slepe meg sittende i en steady 260 etter vannscooteren sin for å se hvor stor fart vi klarte å få... Jeg ble våt for å si det mildt, for vi hadde ikke langt nok tau, og den vannjeten spruter laaaangt :headbang:

 

Ja,.... Det er vel derfor scooterne er blitt ulovlig.

Mindre begavede ideer og tullete kjøring.

Hadde scooterne blitt brukt med litt vett, hadde vi forsatt kunne kjøre scooter istedetfor å måtte lagre dem i garasjen på ubestemt tid.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Redigert av rem (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

På tide å anskaffe vannscooter kanskje ?

Noen som vet hvorfor disse megaskutrene med 250 hk knapt går noe fortere enn de med 150-170 hk?

Kanskje pga. vekta. Men rundt 60 knop er da mer enn nok iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er sendt ut brev til alle Polti stasjoner som sier at:

 

Skutere som er delvis (over 50%) produsert i EU kan ikke bøtleges for øyeblikket.

Men de kan stoppe og registrere skuter og fører men kan ikke nektes og kjøre videre..(EU REGLER) :flag:

 

Men skuter som er produser utenfor EU er forbudt :headbang:

 

Bra jeg har seadooer nå da for de har motorer produsert i EU og er da "lov" og bruke..

 

Desuten så kan jeg bråke med mine vannskutere så mye jeg vil når jeg har de i denne :tongue:

 

sommer_2007_139.jpg

Redigert av altmuligbåt (see edit history)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så mye værre å kjøre en vannskuter en mye annet som ferdes på vannet. :confused:

 

Bråker det så fryktelig mer enn feks gamle 2taktere som raser rundt i 30knop ++ på små gummijoller eller bråker de mer enn de monstrene av V8 maskiner med en halvmeter eksosrør som raser rundt i fjorden og holder 50knop. :crazy:

 

Skal man forby alt som lager lyd og slipper ut eksos, er det vel ikke lenge før fjorden blir tom for motorbåter :sailing:

 

Personlig mener jeg at man heller bør sette klare regler om hvem (alder), som skal få kjøre disse.

Hastighetsbegrensninger nær land er vel også en klar forutsetning med slike fartøy også på lik linje som med vanlig motorbåt- :cool:

 

Klart det blir farlig og galt når yngstemann i huset skal få boltre seg fritt på fjorden med en scooter.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Det blir i allefall helt feil å nekte voksne ansvarsfulle mennesker over 40 år å kjøre seg en kosetur/rekreasjonstur/nyttetur/gledestur på vannscooter bare pga at noen bruker disse farkostene til mer eller mindre uvettig lek.

Akkurat det samme skjer jo med f.eks. bil, moped og motorsykkel. Men blir disse farkostene totalforbudt for alle av den grunn? Neida... naturligvis ikke.

 

Snøskuter er også delvis rammet av det samme. Fordi "øvrigheta" har ment at selv det opprettes egne skuterløyper slik at folk har et reelt alternativ til ulovlig kjøring, så vil allikevel mange kjøre på ulovlige steder. Så isteden blir det eneste alternativet å kjøre ulovlig slik det har vært med vannscooter.

 

Antar at vi de kommende årene vil se en oppmykning her, både til lands og til fjells.

Direktoratet for Naturforvaltnings forslag vedr. ny lov om ferdsel i utmark og totalforbud for snøskuter ble som kjent stemt nord og ned i storting/regjering.

Og ESA/EU/EØS har som kjent ingen forståelse for Norges merkelige og rettferdigshetsløse lovgivning.

Så vi får håpe på bedre tider.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jævla spetakkel av de scooterne også.

 

Ikke mye spetakkel av nyere modeller, dvs. fra 2000-tallet. Vannscootere som produseres må jo tilfredstille visse støy og utslippskrav. Og mange merker leverer nå stort sett bare 4-taktsmotorer.

Så det går nok heller ikke her å skjære alle over en kam.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Desuten så kan jeg bråke med mine vannskutere så mye jeg vil når jeg har de i denne :tongue:

 

Jøss en "dockingstasjon" for 2 stk vannscootere ? smart ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at man ikke skal skjære alle over en kam, men når det er sagt så har jeg tilgode å se noen på vannscooter som ikke kjører som om de har sheriffen etter seg og at både bensin og scooter er stjålet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det bare ser ut som de har sheriffen etter seg siden det går så fort og balja er så liten :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...