Jump to content

Vannscooter lovlig?


Bitteliten

Recommended Posts

Husk at vi lever i et diktatur, den siste Sovjetstat, der alt som er gøy er enten forbudt eller belagt med så høye avgifter at kun de aller rikeste har muligheter for å nyte det. Staten kommer til å kjempe for scooterforbudet til siste trevl og de vil påberope seg absolutt alle unntak og muligheter i gjeldende direktiv (som TILLATER scootere og forbyr omsetningshindring :rolleyes:).

 

Tiltredes :wink::wink: Venter fortsatt på neste bot fra naboen på hytta i Hemsedal som er fra Volda. akk ja lommeboka må opp igjen :lol:

 

Personlig synes jeg det settes ny rekord når det harselerers over de fattige, men jeg har forstått at i Bamble er dette å anse som høyverdig humor!

 

Makan! :nono:

 

Du harselerte ikke over meg da du måtte ut med diesel penger for 3500 liter sør over eller har du glemt det Moche :lol::cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at enkeltes sans for humor er fraværende. Stakkars dere.

 

Å harselere over de som i andre sammenhenger blir omtalt som "samfunnets tapere" er ikke på kanten, men langt over! At vi har forskjellig humor i Bergen, Bamble og Indre Oslofjord får så være, men det finnes visse normer som jeg fortsatt velger å tro gjelder for hele vårt samfunn!

 

Det du her har bedrevet er ikke humor, langt derifra! :nono:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Harley er kult men Bache-Gabrielsen er oppskrytt. XO en deres er jo vsop konjakk tilsatt litt karamell... Takke seg til Otard og Remy Martin :cheers: Uansett, den filmen var utrolig bra! Men nå har jeg vel lagt hodet lagelig til før hogg. Går vel ikke lang tid før noen ser at jeg bor i Hedmark og påpeker at i Hedmark der drikker de bare hjemmebrent og "oddevi" :lol:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig Ynroenn

Spesiellt Otard

Ellers så er Bråstad en meget god nr 2...

 

Men dette er iallefall OT :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg snakket med en ATV/båt/snøscooter forhandler i Vestby i dag (Watersupply) i forbindelse med et annet prosjekt jeg pusler med. Daglig leder her sa at det har vært en EU dom som slår fast at den svenske lovgivningen mot vannscootere er kjent ugyldig, og at dette også åpner for at alle CE godkjente vannscottere nå også blir lovlige i Norge. De så for seg dette som et stort satsningsområde fremover.

 

Noen som vet noe mer konkret?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I går så tok vi "bachelors" her en time på vannscooter, vi leide 15 stykker og satte til havs... i den grad en kan kalle den persiske gulf for hav da.... har jo bare sett dette med vannscooter tidligere.... skal vel innrømme at guttungen kom frem i gamlefar og sydvesten falt nesten av når en passerte 40 knop med dette leketøyet... Er vel neppe noe annet enn leketøy, men du verden så morsomt det var for en gammel kaill som meg... Tror det blir en tur neste fredag også... med 1100cc så flyttet det på seg, men 1300cc og turbo blir det neste gangen... den klarte 55 knop

 

Noen bilder fra turen og for de som er sykelig interessert i meg som person så er det bilder av meg også...

5611_1200881987181_1382501786_30560081_4601382_n.jpg

5611_1200881827177_1382501786_30560077_6165106_n.jpg

5611_1200882187186_1382501786_30560084_7854049_n.jpg

5611_1200882267188_1382501786_30560085_2467693_n.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en ATV/båt/snøscooter forhandler i Vestby i dag (Watersupply) i forbindelse med et annet prosjekt jeg pusler med. Daglig leder her sa at det har vært en EU dom som slår fast at den svenske lovgivningen mot vannscootere er kjent ugyldig, og at dette også åpner for at alle CE godkjente vannscottere nå også blir lovlige i Norge. De så for seg dette som et stort satsningsområde fremover.

 

Noen som vet noe mer konkret?

 

 

Det hele er like uklart , ingen lovendring , de som blir stoppet og nekter å vedta forelegg slipper straffeforfølgingenr.

Det er ikke forbudt å kjøre vannskuter i Norge på plasser som ikke er spesielt miljøbeskyttet.

Link to post
Share on other sites

Trodde det var omvendt: scootere kun tillatt på dedikerte "baner"?

 

Forøvrig må jeg si at dersom det jeg har sett av scooterkjøring i sommer her vest er gjennomsnittet av scooterkjøring så er jeg en tilhenger av totalt forbud.

Kun idiotkjøring av verste sort, helt hodeløst innimellom holmer og skjær i hastigheter som kun hører hjemme i organisert vannsport på lukkede baner.

Frislipp av vannscootere uten begrensninger vil føre til en markert oppgang i antall ulykker til sjøs, det der jeg desverre 100% sikker på.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller meg litt nølende til forbud. Klar det skal finnes forbud, men de skal ikke settes som en "knee jerk" reaksjon, eller fordi media fokuserer på det i en brøkdel av et sekund.

 

Sjøveisreglene, alders og lokale hastighetsbegrensninger gjelder også for vannskutere.

 

Slå hardt ned på overgriperene, men jeg er ikke klar for et forbud enda.

Link to post
Share on other sites

Har i år kun sett en vannscooter i vårt område, og det var som det er skrevet om over, en tulling.2 personer ombord over byfjorden i 40knop+, farkosten er så liten at den var knapt synlig, i tillegg skumring og uten noen form for lys. Da vi kom inn i Stavanger havn, og tøffet avgårde på 5 knop så vi samme scooter igjen da var fører alene og holdt samme vannvittige fart innee i havne bassenget. Det er nok noen få som ødelegger for denne type friluftsliv her og.Ellers ser det knall kjekt ut!

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med scooter hvis man ikke skal kjøre fort?

 

Jeg registrerte at politiet her i Bergen stoppet to scootere da de kom i dorgefart, for meg virket det som de ble stoppet grunnet mangelende vest. De tok på seg våtdrakt og fortsatte, med eller uten bot er usikkert...

Link to post
Share on other sites

Til dere som helst ser at det blir et totalforbud med vannscootere. Av det jeg har sett hittil så har det mildest talt vært bare IDIOTER som har bedrevet denne sporten og ingen form for seriøsitet i utøvelsen. Jeg Tror utøverne utrydder seg selv etter hvert, og jeg tror også det er UTROLIG få som ønsker å ha denne trafikken over allt i skjærgården vår.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Det hele er like uklart , ingen lovendring , de som blir stoppet og nekter å vedta forelegg slipper straffeforfølgingenr.

Det er ikke forbudt å kjøre vannskuter i Norge på plasser som ikke er spesielt miljøbeskyttet.

 

Det kom et følge med ca 10 "ville Bergensere" på vannscootere inn til Askvoll når vi lå der for en uke eller halvannen siden. Jeg snakket med en av dem som forøvrig fortalte at han hadde 255hk i den lille dritten :smash: Viss jeg ikke husker feil, mener jeg han sa den gikk ca 65 knop. På spørsmål om lovlighet fortalte han at han var blitt stoppet 8 ganger og nektet og godta forelegget hver gang. Dermed ble saken henlagt - enkelt og greit :crazy:

 

Det hører også til historien at når disse skulle forlate havna "rygget" 5-6 av dem helt inntil bryggekanten til uteresturanten hvor de selv hadde sittet og spist og gav full pinne - samtidig. Dette til stor begeistring for ungene/ungdommene på brygga hos oss, men regner med at de som satt på uteresturanten kunne styre sin begeistring :eek:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke forbudt å kjøre vannskuter i Norge på plasser som ikke er spesielt miljøbeskyttet.

 

Hva viser du til da?

 

Det er vel nylig avsagt en dom i EØS-domstolen eller hva det nå heter, om at det norske forbudet som diskriminerer EN fartøygruppe fremfor andre med begrunnelse i at disse er mer forurensende osv ikke er gyldig. Det er derfor politiet etter hva jeg har forstått har stoppet med bøtelegging ut ifra at det er vannscooter. De slår fremdeles ned på manglende vest, høy fart i soner med nedsatt hastighet osv. Og det er bra.

 

EØS-dommen går på at man ikke kan dikriminere vannscootere som er produsert og godkjent som småbåt i Europa i forhold til andre småbåter. Minst 40% av scooteren må være europeisk.

 

Norske myndigheter har fått medhold i at de kan utestenge vannscootere fra områder som er spesielt miljøbeskyttet, men da må forbudet gjelde ALL motorisert ferdsel, og ikke bare vannscootere.

 

Hvis jeg har forstått det rett...

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller slik at ESA som overvåkningsorgan for EFTA har uttalt at det generelle forbudet er i strid med EØS-avtalen, men det har norske myndigheter ikke godtatt så norsk lov gjelder fortsatt. Neste skritt er vel å få saken prøvet for EØS-domstolen? Med andre ord så er det totalforbud (untatt der det er spesifikt gitt tillatelse), politiet bøtelegger, snderen nekter og saken blir lagt i bero i påvente av en endelig avklaring er det jeg har hørt/lest.

 

Miljøsiden samt støy er vel det som er de primære grunner til forbudet, men også sikkerhetsaspektet har vært vudrert.

 

Har sett en del scootere i sommer og kan bare underskrive at miljøsiden, støyen og sikkerheten er veldige gode grunner for forbudet for makan til idioter til sjøs har jeg sjelden sett! :eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har sett en del scootere i sommer og kan bare underskrive at miljøsiden, støyen og sikkerheten er veldige gode grunner for forbudet for makan til idioter til sjøs har jeg sjelden sett! :eek:

 

Vi må nesten forby biler også da, for jeg har sett en del gærninger bak rattet de senere årene...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det kom et følge med ca 10 "ville Bergensere" på vannscootere inn til Askvoll når vi lå der for en uke eller halvannen siden. Jeg snakket med en av dem som forøvrig fortalte at han hadde 255hk i den lille dritten :smash: Viss jeg ikke husker feil, mener jeg han sa den gikk ca 65 knop. På spørsmål om lovlighet fortalte han at han var blitt stoppet 8 ganger og nektet og godta forelegget hver gang. Dermed ble saken henlagt - enkelt og greit :crazy:

 

Det hører også til historien at når disse skulle forlate havna "rygget" 5-6 av dem helt inntil bryggekanten til uteresturanten hvor de selv hadde sittet og spist og gav full pinne - samtidig. Dette til stor begeistring for ungene/ungdommene på brygga hos oss, men regner med at de som satt på uteresturanten kunne styre sin begeistring

 

Dette er bare tøft.. hvis man ikke syns dette er tøft så er man blitt for gammel :lol:

Dessuten er det jo en miljøvennlig 4-takter den på 255 hk.

Men de på uterestauranten ble vel ikke våte ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er bare tøft.. hvis man ikke syns dette er tøft så er man blitt for gammel :lol:

Dessuten er det jo en miljøvennlig 4-takter den på 255 hk.

Men de på uterestauranten ble vel ikke våte ?

 

For all del, jeg er ikke blitt for gam :headbang: eller for å si det på en anne måte, delte jeg begeistringen med ungdommen :giggle:

Har faktisk kjørt en del selv under diverse Sydenturer :cheers:

 

Hvor våte de ble kan jeg ikke utale meg om fra det stedet jeg stod, men vannsøylene sto fort 2-3 meter oppover bryggekanten :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...